Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon van 16 heel klein

Wij hebben een jongens/meisjes tweeling en het meisje is altijd langer geweest dan haar broer. Op hun 16e was zij echt een kop groter. Zij was toen in is nog steeds 1.75.

Zoon is toen in een enorme groeispurt gekomen die eindigde bij 1.93.

Wij ouders zijn wel langer dan jullie, 1.86 en 1.72.

absor schreef op 06-07-2026 om 16:20:

hij is klein maar niet zó klein
Roel van Velzen. Die is pas klein

ook heel aardig terecht gekomen volgens mij

Dat is natuurlijk een uitzondering. Die enorm veel geluk heeft gehad met zijn enorme muzikale talent. Waardoor aanzien en rijkdom volgden. De gemiddelde kleine persoon heeft daar echt geen voordelen van. Zeker een man niet. Het is gewoon echt niet fijn. Maar iets waarmee je moet leren leven. En moet leren omgaan. Dat kan ook echt zwaar zijn. Zeker als je jong bent. 

BlairW schreef op 07-07-2026 om 09:18:

[..]

Komt echt door die vroege ongesteldheid. En dat je daarbij naar je moeder moet kijken om een schatting te maken wanneer je ongeveer ongesteld gaat worden, klopt hier ook al niet. Ik was 14. Had dochter dat ook veel liever gegund dan op haar 10e al 😕 maar ja, doe je niks aan en als je het eenmaal bent heeft dat ook invloed op je groei. Dan groei je nog zo’n 2 jaar door. Ze staat nu al een tijd stil qua groei helaas, dus denk dat dit het echt is voor d’r. Niet heel klein, maar ze had zelf gehoopt op ergens in de 1.70 te komen nog.

Dat hoeft echt niet. Net zoals dat die voorspellingen vaak niet kloppen. Hier was dochter ook klein én al vroeg ongesteld. Wij dachten dat ze op oma leek die net 1.60 m was. Ze is nog blijven groeien tot na haar 18e en is nu net als ik 1.74 m.

Mijn broertje was altijd de kleinste van de klas. Is blijven groeien tot zijn 21e of nog langer. Meet nu 1.85 m. Zijn beste vriend was juist heel lang. Was zelfs kandidaat voor groeiremmers. Maar stopte met 17/18 jaar met groeien en is geëindigd op 1.95 m. Zeker niet klein, maar ook niet buitensporig lang.

Kortom: wacht het rustig af. Het kan nog alle kanten op met de lengte van de zoon van TO.

Poezenmeisje schreef op 07-07-2026 om 11:09:

Voor die fiets kun je kijken naar een 'plat' zadel, bijvoorbeeld een racefietszadel. Dat scheelde voor onze zoon een behoorlijk stuk ten opzichte van een gelzadel.

Action heeft goedkope fietszadels.

Ligt wel een beetje aan hoeveel kind moet fietsen. Als dat 15 kilometer enkele reis is, vijf dagen in de week, zou ik investeren in een merk zadel. Action is en blijft Chinese troep.

BlairW, is het bij jou voorspeld bij de kinderarts? Met een groeifoto van de hand? Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat de kinderarts een goede voorspelling maakt. 

Jonagold schreef op 08-07-2026 om 17:36:

[..]

Dat hoeft echt niet. Net zoals dat die voorspellingen vaak niet kloppen. Hier was dochter ook klein én al vroeg ongesteld. Wij dachten dat ze op oma leek die net 1.60 m was. Ze is nog blijven groeien tot na haar 18e en is nu net als ik 1.74 m.

Mijn broertje was altijd de kleinste van de klas. Is blijven groeien tot zijn 21e of nog langer. Meet nu 1.85 m. Zijn beste vriend was juist heel lang. Was zelfs kandidaat voor groeiremmers. Maar stopte met 17/18 jaar met groeien en is geëindigd op 1.95 m. Zeker niet klein, maar ook niet buitensporig lang.

Kortom: wacht het rustig af. Het kan nog alle kanten op met de lengte van de zoon van TO.

Maar dochter groeit nu al een hele tijd niet meer. Zou het dan alsnog ineens wel kunnen? Op de eigen lijn door blijven groeien ken ik inderdaad wel, maar dat je al een jaar of 1,5 niet meer groeit en dan ineens wel weer heb ik nog nooit gehoord. Al hoop ik dat het wel nog gaat gebeuren ineens

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.