Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 14:15:

[..]

Hahaha ja klopt. Ik weet dat ze nu echt één glaasje had gedronken omdat ze de dag eerder iets te veel had gedronken en nu dus rustig aan wilde doen. Meestal drinkt dochter en glas of 3. Passoa van die neppe van 12 %.

De zorgmelding lijkt mij eerlijk gezegd gewoon terecht.
Dit is echt niet gezond voor een 15-jarige, en ook niet voor een volwassene trouwens als die dat regelmatig doet.

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 15:48 Topicstarter

Ik vind dat helemaal niet zoveel.  Zeker als dit  1x per maand is. Maar dat ik een alcoholist in de dop aan het opvoeden ben is wel duidelijk nu. 

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 15:37:

Toevallig had ze inderdaad vrijdag een sweet sixteen van een vriend. Ik zal wel onverantwoordelijk zijn soit, mijn dochter heeft een veel vrienden en vriendinnen, allemaal onder de 18. En ik ken er maar 1 die nooit drinkt ( ivm geloof). Dus ik vind het best opvallend dat hier mensen zo hard roepen maar alle ouders die ik ken met daadwerkelijk pubers af en toe wel een drankje toestaan.

Ik heb daadwerkelijk een 16-jarige en die drinkt niet. Ook op de 2 verjaardagen van klasgenoten dit schooljaar werd niet gedronken (en die duurden ook maar tot 22.00 of zo).

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 15:37:

Toevallig had ze inderdaad vrijdag een sweet sixteen van een vriend. Ik zal wel onverantwoordelijk zijn soit, mijn dochter heeft een veel vrienden en vriendinnen, allemaal onder de 18. En ik ken er maar 1 die nooit drinkt ( ivm geloof). Dus ik vind het best opvallend dat hier mensen zo hard roepen maar alle ouders die ik ken met daadwerkelijk pubers af en toe wel een drankje toestaan.

In de vriendengroepen van mijn kinderen, 16 en 17 jaar, en de vriendengroepen die ik in mijn omgeving zie wordt ook veel gedronken en is er inderdaad bijna niemand die niet drinkt. Het verbieden heb ik inmiddels opgegeven.

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 14:15:

[..]

omdat ze de dag eerder iets te veel had gedronken en nu dus rustig aan wilde doen. Meestal drinkt dochter en glas of 3. Passoa van die neppe van 12 %.


hoe succesvol vind je je eigen methode om haar ermee om te leren gaan tot nu toe?

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 16:01 Topicstarter

ik heb ook nog een bijna 18 jarige die ook niet drinkt.  Het ene kind is het andere niet.  

Ik had ook niet moeten zeggen dat  álle ouders alcohol toestaan , ik had moet zeggen dat heel veel dat wel doen.  Als ik kijk naar mijn dochters voetbalteam, haar vriendinnengroepen en ik de jongens die wel eens in een uit vliegen gaat het echt wel over meer dan 30 pubers.  In haar klas denk ik wel dat er wat minder gedronken wordt,  daar zie je ook veel kinderen die net wat serieuzer zijn.  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-04-2023 om 16:06

Valeria schreef op 09-04-2023 om 15:53:

[..]

Ik heb daadwerkelijk een 16-jarige en die drinkt niet. Ook op de 2 verjaardagen van klasgenoten dit schooljaar werd niet gedronken (en die duurden ook maar tot 22.00 of zo).

De mijne zijn inmiddels een paar jaar ouder maar ook zij en de overgrote meerderheid hun vrienden dronken niet toen ze nog minderjarig waren. En no way dat ik of de andere ouders dat zouden faciliteren. De mijne inderdaad vanwege ons geloof, maar de meesten van hun vrienden hebben een ander of geen geloof.

Eigenlijk net als met roken, ook dat was hier gewoon verboden. Tijden veranderen, (medische) inzichten ook. Wat betreft roken is het inmiddels algemeen bekend dat het simpelweg schadelijk is. Ik neem aan dat er nog weinig ouders zijn die hun kind een pakje sigaretten geven onder het mom "dan leren ze er verantwoord mee omgaan".

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 16:10 Topicstarter

Ginevra schreef op 09-04-2023 om 16:00:

[..]


hoe succesvol vind je je eigen methode om haar ermee om te leren gaan tot nu toe?

Ik vind hem gewoon succesvol.  Ze is nog nooit laveloos geweest.  Nog nooit overgeven,  nog nooit dronken zelfs.  Dus ik vind heel dat alcohol echt geen probleem.  En nogmaals de politie is gekomen voor de overlast.  Niet voor de alcohol.  

Dus het is me wel duidelijk dat ik blijkbaar in een heel bijzonder gedeelte van Nederland woon.  Of misschien een ander netwerk dan de meeste mensen heb.  Er kunnen nog 50 mensen zeggen dat ik heel onverantwoordelijk ben maar goed 

hier drinkt iedereen, school,uitgaan, alle feesten, ik hoor van niemand dat ze niet drinken.

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 15:03:

[..]

Waarom zou een gemengd feestje stiekem zijn.

Er zouden in dit geval al jongens komen, er kwamen er alleen meer omdat ze mee kwamen met genodigden.

Dat kan ook bij meisjes gebeuren, ze nemen hun vriend of vriendin mee. Dat heeft niets met jongen of meisje zijn te maken.

Een gemengd feestje is niet stiekem maar dat er mensen komen die niet uitgenodigd zijn en waarvan het niet lukt om ze weg te sturen. Is het een stiekem feestje en er gaat wat mis, dan bel je je ouders niet en dan kan het zomaar nog verder escaleren. Het gaat niet om het gemengde van het feestje. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-04-2023 om 16:18

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 16:10:

[..]

Ik vind hem gewoon succesvol. Ze is nog nooit laveloos geweest. Nog nooit overgeven, nog nooit dronken zelfs. Dus ik vind heel dat alcohol echt geen probleem. En nogmaals de politie is gekomen voor de overlast. Niet voor de alcohol.

Dus het is me wel duidelijk dat ik blijkbaar in een heel bijzonder gedeelte van Nederland woon. Of misschien een ander netwerk dan de meeste mensen heb. Er kunnen nog 50 mensen zeggen dat ik heel onverantwoordelijk ben maar goed

Wat is jouw definite van dronken? Een meisje van 15 dat 4 glazen alcohol op heeft, heeft waarschijnlijk een promillage van ruim boven de 1. Vanaf 5-6 glazen kun je op die leeftijd in coma raken.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 16:10:

[..]

Ik vind hem gewoon succesvol. Ze is nog nooit laveloos geweest. Nog nooit overgeven, nog nooit dronken zelfs. Dus ik vind heel dat alcohol echt geen probleem. En nogmaals de politie is gekomen voor de overlast. Niet voor de alcohol.

Dus het is me wel duidelijk dat ik blijkbaar in een heel bijzonder gedeelte van Nederland woon. Of misschien een ander netwerk dan de meeste mensen heb. Er kunnen nog 50 mensen zeggen dat ik heel onverantwoordelijk ben maar goed

Ik vraag me af of je die twee zomaar kan scheiden. Voor mij kunnen ze wel hand in hand gaan  tot op een punt dat de een de ander meesleurt.

Hier een kind dat wel drinkt en een die niet drinkt. Thuis wordt er geen drank geschonken tenzij je 18+ bent. Dat is niet echt een regel maar we drinken zelf niet (veel) tenzij vrienden van ons over komen. Met niet veel bedoel ik dat als we nasi eten er wel eens een biertje op tafel staat. 

Met vier glazen is een puber echt wel dronken.
Is je maatstaf dat ze goed met alcohol kan omgaan zolang ze niet lallend en kotsend over straat zwalkt? Het lijkt mij anders dat zojuist bewezen is dat pubers slecht zijn in het inschatten van risico’s en het managen van uit de hand lopende situaties. 


Ik ben jarenlang betrokken (geweest) bij verkeerseducatie van allerlei groepen kinderen/tieners/jongeren/ouderen. In een van de projecten hadden we skibrillen die je de wereld lieten zien met bepaalde promillages in je bloed. Waar ik (nooit drinkend wegens medicijnen) bij het laagste promillage al zwalkend door de gymzaal ging bleven de pubers en jongeren netjes over de lijn lopen. Ook met veel alcohol in hun bloed lijken ze niet onder invloed maar ze zijn het wel!!!!! Dus zeggen dat ze echt niet dronken zijn na 2 glaasjes van iets met 12% is bullshit. Ze kunnen het beter verbloemen.


Bakblik schreef op 09-04-2023 om 16:34:

Ik ben jarenlang betrokken (geweest) bij verkeerseducatie van allerlei groepen kinderen/tieners/jongeren/ouderen.
In een van de projecten hadden we skibrillen die je de wereld lieten zien met bepaalde promillages in je bloed. Waar ik (nooit drinjend wegens medicijnen) bij het laagste promillage al zwalkend door de gymzaal ging bleven de pubers en jongeren netjes over de lijn lopen. Ook met veel alcohol in hun bloed kijken ze niet onder invloed naar ze zijn het wel!!!!!
Dus zeggen dat ze echt niet dronken zijn na 2 glaasjes van iets met 12%is bullshit.

Ze kunnen het beter verbloemen.

Zeker omdat dat spul geen 12 % is, maar eerder 15.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.