Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Coreopsis schreef op 09-04-2023 om 14:19:

Tuurlijk. Jouw dochter van 15 (!) mag van jou meerdere keren per week meerdere glazen alcohol drinken.

Niet iedereen is strikt met alcohol, genoeg mensen die elke dag wijn bij het eten hebben en later op de avond nog meer.

Die zijn meestal ook losser met het alcoholgebruik van hun kinderen.

15 jaar en alcohol drinken vind ik niet raar. Dat deed ik vroeger ook en de jeugd van nu is echt niet anders. Sommige mensen denken dat het verboden is om alcohol te drinken als je nog geen 18 bent maar het is alleen dat ze het niet mogen kopen. Een hele slechte zaak vind ik. Hierdoor gaan jonge mensen aan de sterke drank omdat ze geen bier of wijn mogen bestellen. Ik werk zelf achter de bar en de jeugd van 15,16,17 komen bij mij een cola bestellen en gooien daar sterke drank door die ze zelf bij hebben. 
Verder zou ik me geen zorgen maken over de zorgmelding van de politie. Grote kans dat je daar niks meer van hoort.

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 14:17:

[..]

Omdat ik liever heb dat ze er nu al een beetje mee leren omgaan. Mijn dochter gaat voor haar 18de studeren dan zit ze op kamers en heb ik helemaal geen controle. Ik zie er gewoon niet zo veel kwaad in. Echt niet.

En dan vragen ze zich later af waarom het is foutgegaan. Ik begrijp hier niets van. Elk weldenkend mens kent de gevolgen van alcohol op de hersens met name bij jongeren in de groei.

Ze had " maar" 1 glaasje op omdat ze de dag ervoor teveel had gedronken. Dat zijn dus al 2 alcoholdagen in een week. 

Onverantwoordelijk makkelijk, te bizar voor woorden. Je dochter kan dus duidelijk de verantwoording niet aan als ze geen grens kent. Maar ouders faciliteren dit uit eigen voorraad. Kijk in dat geval hoop je bijna dat ze wél iets met die melding gaan doen.


uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het verbieden van het nuttige van alcohol aan jongeren effect heeft. Hoe meer het verboden wordt hoe minder alcohol jongeren blijken te drinken. In IJsland is bv het alcohol gebruik opvallend verminderd nu het verboden is. 

dan

dan

09-04-2023 om 14:36

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 13:59:

[..]

Waarom zou dat verschil maken?

Als ze onderdeel zijn van de gewone vriendengroep zou dat toch niet uitmaken.

Althans bij mij niet, mijn eigen feestjes op die leeftijd waren ook altijd gemengd en we bleven ook allemaal bij elkaar slapen. Met z'n allen in de woonkamer.

Als je er vanuit gaat dat je dochter alleen thuis is met een paar meisjes is dat toch anders dan dat blijkt dat ze zelf wat jongens uitgenodigd hadden. 

Als de ouders toestemming hadden gegeven voor een feestje met de meisjes én ook de jongens erbij, was het een ander verhaal. In dit geval waren de ouders van het betreffende meisje dus niet op de hoogte.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-04-2023 om 14:37

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 14:28:

[..]

Niet iedereen is strikt met alcohol, genoeg mensen die elke dag wijn bij het eten hebben en later op de avond nog meer.

Die zijn meestal ook losser met het alcoholgebruik van hun kinderen.

Dat zal best. Maar om je minderjarige kind meerdere keren per week alcohol te laten drinken is het andere uiterste. En erg je kop in het zand steken, onder het mom van "dan leren ze er verantwoord mee om gaan". Puber hersenen zijn nog in ontwikkeling, en daardoor extra kwetsbaar voor de negatieve effecten van alcohol. Niet voor niets is de verkoop aan hen al jarenlang verboden. (En nee, het gebruik binnenshuis inderdaad niet - simpelweg om dat dat niet te controleren en handhaven is. Dat betekent niet dat het verstandig is om toe te staan.)

Max88 schreef op 09-04-2023 om 14:34:

[..]

En dan vragen ze zich later af waarom het is foutgegaan. Ik begrijp hier niets van. Elk weldenkend mens kent de gevolgen van alcohol op de hersens met name bij jongeren in de groei.

Ze had " maar" 1 glaasje op omdat ze de dag ervoor teveel had gedronken. Dat zijn dus al 2 alcoholdagen in een week.

Onverantwoordelijk makkelijk, te bizar voor woorden. Je dochter kan dus duidelijk de verantwoording niet aan als ze geen grens kent. Maar ouders faciliteren dit uit eigen voorraad. Kijk in dat geval hoop je bijna dat ze wél iets met die melding gaan doen.


Max het is niet verboden! Ook je peuter mag je thuis gewoon laten drinken, ergo iemand anders mag jouw peuter ook alcoholische dranken geven.

Jouw maat hoeft niet de maat der dingen te zijn.


Max88 schreef op 09-04-2023 om 14:34:

[..]

En dan vragen ze zich later af waarom het is foutgegaan. Ik begrijp hier niets van. Elk weldenkend mens kent de gevolgen van alcohol op de hersens met name bij jongeren in de groei.

Ze had " maar" 1 glaasje op omdat ze de dag ervoor teveel had gedronken. Dat zijn dus al 2 alcoholdagen in een week.

Onverantwoordelijk makkelijk, te bizar voor woorden. Je dochter kan dus duidelijk de verantwoording niet aan als ze geen grens kent. Maar ouders faciliteren dit uit eigen voorraad. Kijk in dat geval hoop je bijna dat ze wél iets met die melding gaan doen.


Waarom ga jij er vanuit dat het fout gaat? Bij de meeste mensen die op hun 15de wel eens hebben gedronken gaat het gewoon goed hoor. 

precies, wij waren elk weekend aangeschoten, echt ook iedereen,  nog nooit gehoord er iemand iets van over gehouden heeft. Nee, een fles sterke drank moet je niet op gaan drinken.

Ik was degene die zei mijn dochter drinkt 1 glaasje, dat komt omdat ze er niet meer op kan. 

ik schrik eigenlijk wel hoeveel mensen het alcohol gebruik goed keuren. Het is bekend dat alcohol schadelijk is voor de hersenen van jongeren, er wordt op veel scholen voorlichting gegeven aan jongeren over de gevolgen van alcohol (misbruik) en dan gaan ouders er zo nonchalant mee om? 
Dat jongeren alcohol drinken wil niet zeggen dat wij als volwassenen we ze het makkelijk moeten maken door te faciliteren. Geef je ze dan ook een jointje en wat pillen, lijntje coke? 

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 13:59:

[..]

Waarom zou dat verschil maken?

Als ze onderdeel zijn van de gewone vriendengroep zou dat toch niet uitmaken.

Althans bij mij niet, mijn eigen feestjes op die leeftijd waren ook altijd gemengd en we bleven ook allemaal bij elkaar slapen. Met z'n allen in de woonkamer.

Voor mij zou het ook uitmaken, niet zozeer vanwege gemengde feestjes maar omdat het een teken is dat het feestje stiekem is en als er dan iets misgaat, bel je niet je ouders als er iets mis gaat.

Philou schreef op 09-04-2023 om 14:53:

[..]

Voor mij zou het ook uitmaken, niet zozeer vanwege gemengde feestjes maar omdat het een teken is dat het feestje stiekem is en als er dan iets misgaat, bel je niet je ouders als er iets mis gaat.

Waarom zou een gemengd feestje stiekem zijn.

Er zouden in dit geval al jongens komen, er kwamen er alleen meer omdat ze mee kwamen met genodigden.

Dat kan ook bij meisjes gebeuren, ze nemen hun vriend of vriendin mee. Dat heeft niets met jongen of meisje zijn te maken.

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 14:17:

[..]

Omdat ik liever heb dat ze er nu al een beetje mee leren omgaan. Mijn dochter gaat voor haar 18de studeren dan zit ze op kamers en heb ik helemaal geen controle. Ik zie er gewoon niet zo veel kwaad in. Echt niet.

Als ze echt zo'n verstandige meid is als jij vindt, kan ze daar prima mee omgaan over 2-3 jaar. Je hoeft haar nu helemaal niets toe te staan of aan te wennen dat het normaal is. Sowieso heb je nu al weinig zin in controle als je 15-jarige zo vaak uithuizig mag zijn.

En onderzoeken over de effecten van alcohol vind je maar onzin of zo?

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 14:15:

[..]

Hahaha ja klopt. Ik weet dat ze nu echt één glaasje had gedronken omdat ze de dag eerder iets te veel had gedronken en nu dus rustig aan wilde doen. Meestal drinkt dochter en glas of 3. Passoa van die neppe van 12 %.

Dus de dag van te voren had ze minstens vier glazen gedronken? Dat is echt heel veel voor een vijftienjarige. Dan heeft ze dus al laten zien dat ze haar eigen grens dus niet goed kent.

Maar ik snap dat het moeilijk is, het meerendeel van de jongeren onder de 18 drinkt wel eens. https://longreads.cbs.nl/jeugdmonitor-2018/alcoholgebruik-en-gezondheid/

Overigens mogen ze thuis drinken, maar jongeren mogen alcohol volgens mij niet bij zich hebben in het openbaar. Dus als jij alcohol meegeeft aan je minderjarig kind, is dat kind in overtreding zodra ze daarmee buiten komt. Uit de wettekst:

Het is personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt, verboden op voor publiek toegankelijke plaatsen alcoholhoudende drank aanwezig te hebben of voor consumptie gereed te hebben, met uitzondering van plaatsen waar bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse wordt verstrekt.



Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 15:37 Topicstarter

Toevallig had ze inderdaad vrijdag een sweet sixteen van een vriend. Ik zal wel onverantwoordelijk zijn soit, mijn dochter heeft een veel vrienden en vriendinnen, allemaal onder de 18. En ik ken er maar 1 die nooit drinkt ( ivm geloof). Dus ik vind het best opvallend dat hier mensen zo hard roepen maar alle ouders die ik ken met daadwerkelijk pubers af en toe wel een drankje toestaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.