Lonely1
17-07-2026 om 23:45
18 jarige houd zich niet aan afspraken
Ik heb een 18 jarige in huis, die graag alle vrijheid wil, maar zich bijna nooit aan de afspraken (eigen rommel opruimen, haar was netjes in de kast, de dieren op tijd verzorgen) houdt. Soms zijn er dagen dat ze goed gemutst is en is het meeste klaar. Dan zeg ik ook extra hoe fijn het is dat ze het gedaan heeft. Ook als ze alles voor me gezogen heeft als ik dat had gevraagd. Maar andere dagen heeft ze niets gedaan, terwijl ze het beloofd had en snauwt ze me af alsof ik haar bediende ben. Voor de dieren word meestal alleen gezorgd als ik het tig keer vraag. Zit vooral hele dagen (nu ze vrij is)te lachen en te brullen op de pc/telefoon en dat is het. We zijn maar samen en ik moet veel werken om rond te komen en om nog wat leuke dingen te kunnen doen en dan thuis gekomen moet ik ook alles alleen doen. En ik doe het met liefde, maar ben geen hotel. Daarnaast heb ik altijd pijn, waardoor het ook fijn zou zijn als ze me even een klein beetje helpt. Overal lees ik dat ik geen straf meer kan geven, wat ook mijn bedoeling niet is. Ruzie maken doen we niet. Het niet wassen van kleding interesseert haar niet, dan trekt ze het gewoon vaker aan. Viezigheid op haar kamer maakt haar niet uit. Vroeger zette ik de pc uit en dan ging ze snel aan de gang tot het klaar, daarna kon ze er dan weer op. Die optie is ook weg. We hebben echt goede gesprekken en ze snapt het allemaal, heeft goede voornemens. Maar als het puntje bij paaltje komt, dan gebeurt er niets. Ben al zover dat ik er vanuit ga dat iets niet is gebeurd, om niet weer teleurgesteld te zijn. En ben dan liever extra verrast als het toch gedaan is. Maar hoe krijg ik het respect terug of hoe krijg ik haar zo ver dat ze doet wat ze zelf beloofd. Wat zijn werkende consequenties? Wil haar graag als volwassenen behandelen, maar zij gedraagt zich als een 15 jarige puber.
MamaE
18-07-2026 om 09:17
Ik snap dat je het gezellig wil houden, maar ik zou toch een gesprek aangaan over daginvulling en verantwoordelijkheid. Ze kan in de vakanties best meer werken dan één dag per week. Ook zonder zin. En als ze niet werkt, is het geen gekke vraag om eens een keer het eten op tafel te hebben als jij thuiskomt. Dieren niet verzorgen vind ik heel kwalijk, zeker als ze van haar zijn.
Wat zou er gebeuren als jij een keer een paar dagen of een week op vakantie gaat en zij dan voor zichzelf, de dieren en het huishouden moet zorgen?
Ik zou haar zooi bij haar laten, tot jij er last van hebt. Dus schimmel of ongedierte in haar kamer is niet oké. Dat haar schone was ergens neergekwakt wordt en weer kreukt is niet jouw probleem. Ze kan zelf strijken als ze dat belangrijk vindt.
Zeespiegel
18-07-2026 om 09:19
Roos57 schreef op 18-07-2026 om 09:08:
en zeespiegel ze is 18
Geen puber meer vind ik
Puberteit stopt niet automatisch op de dag dat je 18 wordt. Die kijkt niet naar je geboorte datum.
Ted68
18-07-2026 om 09:35
Ik heb er ook zo een, en die is 24, en studeert. Ik doe hetzelfde als fourtyfour: servies en bestem horen beneden. Was wat niet in de was mand ligt word niet gedaan….etc. Ik kan me er aan ergeben, maar voor de sfeer in huis is dat niet leuk…..
Tuinfluiter
18-07-2026 om 09:59
Zijn er veel 18 jarige die vrolijk op het tijdstip dat jij als ouder dat wil klusjes in huis doen?
Mijn kinderen vielen nog mee als we tegelijkertijd aan de slag gingen. Koken deden ze wel want dat vonden ze zelf leuk.
Als ouder laat je de situatie in je eigen huis ook niet volkomen uit de hand lopen dus voelen ze niet echt de gevolgen van bijvoorbeeld etensresten niet opruimen.
Mijn kinderen gingen voor studie op 18 jarige leeftijd op kamers wonen en de studentenhuizen met jonge studenten zijn vaak gewoon een bende. Daar hebben ze geleerd dat samen wonen met een zwerm fruitvliegjes en een kudde knaagdieren geen lolletje was. Zo rond hun twintigste werd hun huis steeds schoner, oké nog steeds niet volgens mijn standaard maar het begin was er.
Ze zijn nu volwassenen en hun huis is schoon en opgeruimd er staat hooguit nog een mand schoon ruikend was goed die nog gevouwen moet worden.
Het komt dus meestal goed alleen niet op het tijdstip dat je dat als ouder graag had gezien.
Roos57
18-07-2026 om 10:07
Zeespiegel schreef op 18-07-2026 om 09:19:
[..]
Puberteit stopt niet automatisch op de dag dat je 18 wordt. Die kijkt niet naar je geboorte datum.
Nee dat snap ik
Maar puberen op je 18 de mwhw
Courage
18-07-2026 om 10:32
Ik zou inderdaad meer gaan zeuren. Het klinkt alsof je haar nu niet zoveel aanspreekt.
En in een volgend gesprek zou ik tegen haar zeggen dat je een ander adres voor haar huisdieren gaat zoeken (exclusief de kat). Laat haar de opties die je hebt gevonden zien, en meld dat je het gaat uitvoeren als ze de dieren niet goed verzorgt. Hier zou ik écht wel een punt van maken.
Wel fijn dat jullie een leuke band hebben, dat klinkt liefdevol. Niet bang zijn dat die band minder wordt als jij meer op je strepen gaat staan.
_Anoniem_
18-07-2026 om 10:52
ik deed wel de was van de kinderen op die leeftijd en legde het dan wel netjes in de kast anders belandde het zo op de grond tussen de vuile was. Dus dan maar zo. Verder bemoeide ik me niet met hoe hun kamer eruitzag. (puinhoop)
Ze hadden niet veel taken in huis, alleen tafel afruimen en in de vaatwasser zetten.
Verder liet ik ze niet veel doen, scheelde gewoon gemopper. Nu ben ik redelijk 'opgeruimd' qua huis. Dat vind ik fijn. En dan bedoel ik geen showroom hoor, maar alles heeft zijn vaste plaats. Dus er ligt ook wel een stapel tijdschriften ergens. En op de eettafel staat een dienblad met rommeltjes enz. Dus als ik eens spullen van de kinderen tegenkwam op plekken waar het niet hoorde dan deed ik het in de 'mand' in de keuken. (een mand met een deksel waar ik alles in deed wat niet van mij was) schoenen en jassen opruimen dat deden ze al vanaf dat ze konden lopen, dat was er goed ingedrilld ![]()
En ja zo is het opruimen maar een taak van 5 tot 10 minuten. Voor het stofzuigen heb ik zo'n stofzuigrobot aangeschaft, die doet 90% van het werk, hij gaat iedere dag op pad.
Deze fase is hier dus ook geweest, inmiddels is er een kind het huis uit en de andere woont nog thuis, kookt een paar keer per week voor me, ruimt altijd uit zichzelf de vaatwasser uit. Doet spontaan de was en vouwt het op....dus ja het komt weer goed hoor. Soms krijg ík nu op mijn kop als ik iets heb laten slingeren ![]()
Ellori
18-07-2026 om 12:03
Dit is voor mij een geval van pick your battles en zo heb ik het hier ook aangepakt. De 20 jarige hier in huis doet nog steeds niks uit zichzelf. Wel doet hij de vaatwasser en als ik het vraag is hij ook niet te beroerd om even te stofzuigen. Maar ik vraag het wel, ik ga er niet van uit dat hij dat doet in zijn vakantie.
Het enige wat hij echt moet doen zijn de dieren en dat doet hij ook zonder morren. Maar daar is ook nooit enige onduidelijkheid over geweest en ik heb hem daar nooit de keuze in gegeven omdat ik vind dat er voor dieren gezorgd moet worden. Nou zijn het wel onze katten dus als hij het niet wil dan doen wij het gewoon maar hij zorgt inmiddels al 10 jaar voor de katten die we hebben/hadden dus dat zit er wel in.
Zijn kamer bemoei ik me niet mee ook al staat de deur om bepaalde redenen altijd open. Als ik toevallig wat van zijn was doe leg ik dat opgevouwen op zijn bed met de vraag het zelf in zijn kast te leggen. Of hij dat ook daadwerkelijk doet kan mij niet schelen, het zijn niet mijn spullen.
Koken hebben we een hele tijd wel afspraken over gehad, hij moest 2x per week koken omdat ik het belangrijk vind dat hij kan koken. Inmiddels doen wij dat gewoon weer omdat hij stage moest lopen.
Pippeltje
18-07-2026 om 12:31
Wat heeft zij voor huisdieren? Want ik vind het echt zielig als ze in hun kooitje moeten afwachten of ze nog verzorgd gaan worden. Daar zou ik streng op zijn en ze wegdoen, desnoods tegen haar zin, als het niet snel veel beter gaat.
De was zou ik echt niet meer doen, als het niet in de mand is. Jij zegt dat ze het dan langer draagt: maar dat is niet jouw probleem. Ga maar eens kijken hoe ver ze dan gaat, want ze wil als 18 jarige vast niet vies en stinkend erbij lopen. Zo wel: laat dat dan ook maar eens een poosje gebeuren want zodra ze verliefd is, is dat over.
Mocht ze zich niet een beetje positief opstellen en je ondersteunen in jullie huishouden dan zou ik ook stoppen met koken voor haar. Dat regelt ze dan ook maar zelf.
Komt ze niet de film kijken wat jullie afgesproken hadden? Ga lekker zelf kijken en als ze alsnog komt dan valt ze maar in en anders niet. Stel je niet afhankelijk van haar op want ze neemt een loopje met je.
Probeer te bedenken hoe je zou reageren op een vriendin waarmee je op vakantie bent of zo en die jou zo misbruikt/gebruikt. Zo achteloos met jouw zorg omgaat, zo ondankbaar. Dat gaat haar doen beseffen dat jij geen verlengstuk van haar huishouding bent maar een mens die waardering verdient!!!
Herfstappeltaart
18-07-2026 om 13:13
rionyriony schreef op 18-07-2026 om 06:31:
Met 18 jaar ben je niet meer bezig met hoe je moeder wil dat je leeft. Als het een pan is in je eigen kamer, nou prima, je moeder heeft daar toch niets te zoeken? Dan doet ze haar ogen dicht als ze er toevallig langskomt en de deur staat op een kier.
Zo dacht ik er in ieder geval over. Ik dacht daar helemaal niet over na. Niet op een beledigende manier; ik wilde niemand kwetsen. Ik vond het best prima mensen. Maar het is een feit dat je met 18 niet meer "de dochter van .." of onderdeel van een team bent maar je eigen persoonlijkheid.
Bij mij kwam dat tot uiting toen ik stylistisch met een behang, schuurblok en verfkwast mijn kamer onderhanden nam. Of dat mocht had ik nieteens naar gevraagd, maar ze stonden er van versteld dat ze me ineens zagen klussen terwijl ik anders niets huishoudelijks deed. Iedereen werd grinnikend op de hoogte gesteld.
Nou helemaal niets is niet waar; ik maakte gebak en snoep (voor iedereen uiteraard). Dat vond ik leuk. En kleding, ook voor mijn moeder af en toe trouwens. Ik gaf ook cadeaus.Maar poetsen? alleen als ik dat zelf nodig vond.
Da's allemaal leuk, maar dan bestier je maar je eigen huishouden. Zolang je een huishouden deelt, pas je je aan.
Bakblik
18-07-2026 om 14:39
Herfstappeltaart schreef op 18-07-2026 om 13:13:
[..]
Da's allemaal leuk, maar dan bestier je maar je eigen huishouden. Zolang je een huishouden deelt, pas je je aan.
Als je een huishouden deelt niet je je aan elkaar aanpassen dat zeker. Ik hoop alleen (bij to twijfel ik daaraan) dat er dan gezamenlijk afspraken zijn gemaakt over wie wat (wanneer) doet. Daar kind van to er een stem in heeft gehad wanneer ze zou moeten stofzuigen.
Ik heb een jongvolwassene thuis wonen met onregelmatige diensten. Dan kan ik best willen dat hij iedere dinsdag de vuilnisbak buiten zetmaar dat is gewoon niet eerlijk als hij tot 7.00 gewerkt heeft en nog een uur naar huis moest rijden.
We hebben eens in de zoveel tijd overleg over wat zijn werkuren zijn en wat hij kan bijdragen aan de gezamenlijke taken. Soms kan bij weken niks doen, omdat ik niet wil dat hij in de late avond nog zijn kamer gaat stofzuigen als wij al slapen. Deze week heeft hij mijn of meer vrij en dan pakt hij wat meer aan. Maar dus in overleg het zijn geen opgelegde taken.
madee
18-07-2026 om 15:26
Wat hier helpt (zonen van 16 en 18) is om nog wat over te houden om te onderhandelen.
Voorbeeld: taak is om de kattenbak te verschonen, daarvan wil je echt dat dat vandaag door je kind gedaan wordt. Dan zet je hoger in met: wil je vandaag de kattenbak verschonen, taak x en taak y doen?
Nou dat is meestal toch wel heel erg veel gevraagd, dus dan kun je uiteindelijk de deal maken dat ze dan in ieder geval wel de kattenbak even doet. En wie weet ook nog wel taak x of y. En zo heb je dan precies wat je eigenlijk door kind gedaan wilde hebben.
Ik heb er dus 2 en wat ik ook wel eens doe is: morgenmiddag even samen aan de slag jongens, wie doet x, wie doet y en wie doet z? Het gevoel van inspraak en mentale voorbereiding op huishoudelijke actie helpt hier tegen de grootste weerstand.
En daarna hartelijk danken en blij zijn met de samenwerking natuurlijk 😀
Herfstappeltaart
18-07-2026 om 15:44
Bakblik schreef op 18-07-2026 om 14:39:
[..]
Als je een huishouden deelt niet je je aan elkaar aanpassen dat zeker. Ik hoop alleen (bij to twijfel ik daaraan) dat er dan gezamenlijk afspraken zijn gemaakt over wie wat (wanneer) doet. Daar kind van to er een stem in heeft gehad wanneer ze zou moeten stofzuigen.
Ik heb een jongvolwassene thuis wonen met onregelmatige diensten. Dan kan ik best willen dat hij iedere dinsdag de vuilnisbak buiten zetmaar dat is gewoon niet eerlijk als hij tot 7.00 gewerkt heeft en nog een uur naar huis moest rijden.
We hebben eens in de zoveel tijd overleg over wat zijn werkuren zijn en wat hij kan bijdragen aan de gezamenlijke taken. Soms kan bij weken niks doen, omdat ik niet wil dat hij in de late avond nog zijn kamer gaat stofzuigen als wij al slapen. Deze week heeft hij mijn of meer vrij en dan pakt hij wat meer aan. Maar dus in overleg het zijn geen opgelegde taken.
Uiteraard. Overleg is altijd belangrijk, als de betreffende 18-jarige zich daarna dan ook maar aan de afspraken houdt.