Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 12:28

beginnende automobilist naar optreden in de randstad


ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-09-2017 om 19:36

Twijfelaar

"Maar ook hij zegt wel eens dat hij bepaalde wegen niet fijn vindt, het is constant opletten en anticiperen op het andere verkeer. Dus de opmerking van ijsvogeltje: het is alleen maar auto rijden, daar ben ik het niet mee eens."

Ik vergeleek het met een marathon lopen. Daarvoor is het noodzakelijk om te trainen en op te bouwen. Het is fysiek gewoon niet mogelijk om dat ongetraind te doen. Bij autorijden is dat anders. Je hoeft niet te trainen, je hoeft niet beetje bij beetje op te bouwen om überhaupt 2,5 uur te kunnen rijden. Want ja, het is 'maar' autorijden.

Volgens mij zit je eigen angst je in de weg. Ja, er zijn sommige wegen 'minder fijn'. En ja, soms moet je erg goed opletten. Nou en? Dat geldt werkelijk voor iedere automobilist, dat hoort namelijk bij autorijden. Vergeet niet dat je in NL je rijbewijs niet zomaar krijgt. Blijkbaar heeft deze jongen voldoende skills getoond om het vertrouwen van de examinator te krijgen. Het fijn van 's nachts rijen is overigens dat het érg rustig op de weg.

Triva

Triva

03-09-2017 om 19:48

IJsvogeltje

Dat rustig op de weg kan ook een nadeel zijn: dat is namelijk letterlijk en figuurlijk slaapverwekkend

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-09-2017 om 19:52

en daar kun je dus wat aan doen

"Dat rustig op de weg kan ook een nadeel zijn: dat is namelijk letterlijk en figuurlijk slaapverwekkend "

Natuurlijk. Maar de angsten van Twijfelaar zitten ook bij het moeilijke verkeer, niet-fijne-wegen en de weg kwijt raken. Dat lijken mij echt de minste zorgen. Blijft over: chauffeur is moe. En daar kunnen ze prima op anticiperen. Muziek hard aan, cola, frisse lucht etc. En als het echt niet gaat, dan gewoon een uurtje slapen.

Triva

Ik ben het me je eens. Maar het is me hier al vaker opgevallen dat mensen die zelf prima 's nachts kunnen rijden, denken dat iedereen dat kan. Dat iedereen goed geconcentreerd blijft op een "lekkere stille weg".

ijsvolgeltje

Wat mijn ervaring is als 19-jarige en s nachts rijden, is dat je medepassagiers helemaal niet wakker blijven. En dat je niet zomaar even stopt om uurtje te slapen, want je wilt graag naar huis en je denkt dat je het wel redt.
En weet je hoe het voelt als je opeens in ruk wakker schiet al op de vluchtstrook? Dat is best eng. Meer dan eng.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-09-2017 om 20:15

Alkes

Eens hoor. Daarom schreef ik ook dat ik er als ouder op zou inzetten dat de jongens zich dáár heel bewust van zijn. Dat ze naar elkaar uitspreken dat ze daar samen verantwoordelijk voor zijn. En dat ze bedenken hoe ze dat gaan doen.

twijfelaar

twijfelaar

03-09-2017 om 20:50

Guera

de reden van het niet kunnen brengen en/of halen is dat we beiden erg vroeg op moeten staan, tja, die mensen bestaan namelijk ook!
Hoe ze het nu gaan doen is me nog niet bekend. En het is niet omdat ik zelf een schijterd ben dat we liever niet hebben dat onze zoon met de auto mee gaat. Ik realiseer me namelijk heel goed dat niet iedereen een schijterd is.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-09-2017 om 21:32

Kaartjes zijn gekocht

Je kunt zelf als ouders niet ophalen of zo. Het is binnenkort ? Geen gladheid dus, dat is vast iets.

Het is belangrijk dat ze dit als gezamenlijke taak opnemen. Dus de zenuwachtige persoon achterin en degene die rustiger blijft naast de bestuurder. TomTom wijst de weg en alledrie blijven wakker. Wordt de bestuurder moe, dan een van de remedies toepassen die ijsvogeltje aandroeg. Het voelt spannend, zonder meer, en dat doet het over een half jaar ook. ( en daarna. En daarna. En dan ook nog. Een mobiele telefoon maakt misschien wel dat je je meer zorgen maakt dan de ouders van vroeger, die in deze draad ten tonele worden gevoerd.

Herinner me goed dat jongste dochter met twee vriendinnen en alledrie niet enorm veel rijervaring ( die heb je niet als student met een OV kaart) naar Italië reden. En een jaar later met een campertje door Australië, links. Dan ben je als moeder heel blij en gelukkig als ze weer heelhuids terug zijn.

En tja, je kunt ook iets ellendigs beleven op een stukje weg waar je gedachteloos want het is overbekend elke dag rijdt.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-09-2017 om 22:03

Alkes

Echt wel. mijn moeder haalde haar rijbewijs maar liet het rijden daarna maar liefst aan mijn vader over. Resultaat, ze durfde toen hij dood ging niet meer in de auto te stappen. Moeder van een vriendje van een van de kinderen rijdt het liefst op de bakfiets en als dat echt geen optie is verzint ze wel een ander smoesje om niet te hoeven rijden.

Toen mijnvriendin haar rijbewijs haalde waren we al bij elkaar, ik moest haar in de begintijd bijna dwingen om ook eens te rijden. Toen ik 19 was met mijn ouders op vakantie vond ik het heerlijk on in een sneeuwbui te mogen rijden en over de route napoleon te rijden.

Maak me maar belachelijk, maar mannen staan - in het algemeen - volledig anders tegenover auto's en rijden. Voor de meeste vrouwen lijkt het iets wat je doet omdat het nodig is. Voor de meeste mannen is het meer iets wat je doet omdat je het leuk vindt.

Veel mannen zijn dol op autosport, autoblaadjes, praten over auto's. Het is misschien een cliche, maar veel van jullie weten dat ik gelijk heb. Zeker weten.

Ik word er altijd zelf bij betrokken dus, dan maar even vast samenvatten. Ik hou van autorijden, maar ook heel erg van gereden worden, door mannen of vrouwen. Ik kan wel praten of boekjes over auto's lezen, maar meer dan 5 minuten hou ik dat niet vol. Ik was mijn auto zelden. Ik heb een redelijk aanwezige rijstijl. Om maar te zeggen, ik ben geen typische automan. Maar ik heb wel ogen. Aan beide kanten van mijn hoofd

Alkes, jij bent zo te zien typisch zo iemand die zich laat leiden door wat ze wil dat waar is i.p.v. de realiteit. Ik vind dat een van de meest verwerpelijke eigenschappen. Het mag niet waar zijn dus het is niet waar.

Vrouwen zijn in het algemeen vaker banging in de auto. Bangig voor zichzelf en bangig voor hun kinderen. Dat is wat je hier leest.

Triva: uitzonderingen bewijzen de regel

Suze

Suze

03-09-2017 om 22:33

Ad Hombre

"Maak me maar belachelijk, maar mannen staan - in het algemeen - volledig anders tegenover auto's en rijden. Voor de meeste vrouwen lijkt het iets wat je doet omdat het nodig is. "

Ach, het zal wel aan mij liggen, maar ik ken toch best wel veel vrouwen, inclusief mezelf, die het leuk vinden om te rijden. Overigens is het wel zo dat sommigen, incl. mezelf, het vooral leuk vinden om te rijden als de man er NIET naast zit .

En ondanks dat ik graag rijd, word ik wel slaperig na 1,5 a 2 uur op een snelweg.

Kareltje

Kareltje

03-09-2017 om 22:57

Nachttrein tot Rotterdam

En daarna laatste stuk met auto. Is dat een optie? Ik snap je best wel. Grote kans dat jongen met zijn examen nog niet eens een snelweg heeft gezien. Ik zou ook niet staan te juichen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-09-2017 om 23:15

Onder begeleiding

Heeft die jongen zijn rijbewijs gehaald op zijn 17e? Degenen die ik ken die dat gedaan hebben, hebben met hun ouders best veel gereden. Ook in bijzondere omstandigheden, 's nachts, bij regen, in de spits naar de stad. Maar zelfs zonder dat... Toen ik twee dagen mijn rijbewijs had heb ik een auto gehuurd (dat kon toen nog, nu echt niet meer) en zijn we naar de andere kant van het land gereden. 's avonds terug dus, wat prima ging. Het enige waar ik van in de stress raakte was toen ik had geparkeerd op een aflopend stukje met daaronder water. Het lukte me niet om uit te parkeren, dus mijn toenmalige vriend zonder rijbewijs heeft de auto gered. Die vriend had een stuk meer rij-ervaring omdat zijn vader hem op parkeerplaatsen liet rijden en zelfs stukjes in de buurt. Dat gebeurt tegenwoordig ook niet meer, en dat is wel een goede zaak

twijfelaar

twijfelaar

03-09-2017 om 23:20

update

er is nog een hotelkamer geboekt, in hetzelfde hotel als waar de andere jongen (met zijn ouders) zit die ook naar dat evenement gaat. Na afloop gaan ze terug naar het hotel, onze zoon gaat de volgende dag al op tijd terug met de trein, de andere jongen maakt er met zijn ouders nog een dagje uit van.
De beide anderen gaan blijkbaar nog steeds met de auto en dan na het optreden weer gelijk terug, dat is hun keuze.

Het kan natuurlijk best zijn dat die 2 jongens het een topervaring vinden om met de auto te gaan, dat hoop ik oprecht voor hen.

twijfelaar

twijfelaar

03-09-2017 om 23:30

Phryne

ja, hij was inderdaad nog 17 toen hij zijn rijbewijs haalde. Ik zeg zeker niet dat dit slecht is hoor. Het ligt er vooral aan hoeveel hij gereden heeft in de tijd tussen het behalen van zijn rijbewijs en zijn 18e verjaardag.
Ik denk dat zoiets dus alleen zinvol is als er vaak een auto voor de deur staat (met begeleider) als je ervoor kiest om voor je 18e al examen te doen.
Dat is dus ook een van de redenen dat onze zoon nog gewacht heeft met het nemen van rijlessen.

twijfelaar

twijfelaar

03-09-2017 om 23:35

Kareltje

op zich een goed idee, misschien iets voor een volgende keer.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-09-2017 om 04:23

Suze

"Ach, het zal wel aan mij liggen, maar ik ken toch best wel veel vrouwen, inclusief mezelf, die het leuk vinden om te rijden "

Het verbetert en dat is goed. Mijn vriendin rijdt tegenwoordig, jaren later, als een pro en neemt de kinderen zonder blikken of blozen mee over drie landsgrenzen als dat nodig is. Ik beweer ook nergens dat het voor alle vrouwen geldt, maar lezend als man voelt dit toch nog steeds echt als een vrouwendraadje.

"Overigens is het wel zo dat sommigen, incl. mezelf, het vooral leuk vinden om te rijden als de man er NIET naast zit ."

Ligt waarschijnlijk aan je man. Kom maar eens naast me zitten, van mij heb je vast geen last of het moet allemaal wel heel tenenkrommend zijn. (oh: ik schijn ook nog wel eens te snurken)

twijfelaar

twijfelaar

04-09-2017 om 07:27

is toch per persoon verschillend

mijn zus draait er haar hand niet voor om het hele land door te rijden met de auto, mijn moeder vroeger ook niet (nu rijdt ze geen verre afstanden meer vanwege gezondheid en ook leeftijd). Mijn vader daarentegen vond het niet fijn om auto te rijden, kon het overigens wel. Ikzelf vind het autorijden zelf niet verkeerd maar voel me niet bepaald ontspannen als het druk is op de weg, kom doordat ik weinig achter het stuur zit.

goh ad hombre

" Alkes, jij bent zo te zien typisch zo iemand die zich laat leiden door wat ze wil dat waar is i.p.v. de realiteit. Ik vind dat een van de meest verwerpelijke eigenschappen. Het mag niet waar zijn dus het is niet waar."

Nee, in deze discussie is bijna iedereeen het met jou eens. Allemaal vrouwen die roepen " tuurlijk joh moet kunnen, blikje cola en een mars erbij en gaan, wij deden het vroeger ook".
Ik ben een van de weinigen die bezwaren ziet, louter vanwege het feit dat ik zelf uit ervaring (ja, veel rijervaring) weet dat 's nachts rijden voor sommige mensen anders is dan overdag.
En dan kom jij met je argeument dat vrouwen die zo voorzichtig zijn omdat ze zelf niks durven.

Triva

Triva

04-09-2017 om 09:58

Twijfelaar

'ja, hij was inderdaad nog 17 toen hij zijn rijbewijs haalde. Ik zeg zeker niet dat dit slecht is hoor. Het ligt er vooral aan hoeveel hij gereden heeft in de tijd tussen het behalen van zijn rijbewijs en zijn 18e verjaardag.'

Ik heb het al eerder aangestipt, je doet een beetje vreemd over 2todrive. Nee, het ligt er helemaal niet aan hoeveel hij gereden heeft tussen het behalen van het rijbewijs en zijn 18de verjaardag want waarom zou dat hier iets uitmaken en zou het niets uitmaken als hij zijn rijbewijs op zijn 18de verjaardag heeft gehaald? Je moet gewoon praten over de hoeveelheid ervaring, of dat is opgedaan vóór of na de 18de verjaardag is irrelevant.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-09-2017 om 11:28

Alkes

"Nee, in deze discussie is bijna iedereeen het met jou eens. Allemaal vrouwen die roepen " tuurlijk joh moet kunnen, blikje cola en een mars erbij en gaan, wij deden het vroeger ook"."

Is dat zo? Moet ik toch eens gaan turven

"Ik ben een van de weinigen die bezwaren ziet, louter vanwege het feit dat ik zelf uit ervaring (ja, veel rijervaring) weet dat 's nachts rijden voor sommige mensen anders is dan overdag."

Het is voor iedereen anders, maar veel mensen hebben er geen moeite mee. Deze, zo te lezen redelijke verantwoordelijke jongen durft het blijkbaar aan.

"En dan kom jij met je argeument dat vrouwen die zo voorzichtig zijn omdat ze zelf niks durven."

Ja, de voorzichtigheid in de draad verbaast me (meerderheid of niet). Dat gepaard aan mijn eigen ervaring met aardig wat vrouwen die 'liever niet' rijden, doet me toch denken dat de emancipatie nog wat weg te gaan heeft.

Dat gezegd hebbende herinner ik me wat draadjes alhier waarin jonge meiden alleen of met een paar op vakantie wilden met de auto (en de ouders hier vroegen of dat verstandig was). Ik zei dan altijd: als ze het zelf durven, waarom niet? Da's toch prachtig? Zo'n dochter zou ik ook wel willen. (ik heb alleen jongens en nog ver onder de zuurballenwet)

Ad Hombre

Ad Hombre

04-09-2017 om 11:29

Triva

"Dat rustig op de weg kan ook een nadeel zijn: dat is namelijk letterlijk en figuurlijk slaapverwekkend "

Gewoon het gaspedaal wat dieper indrukken, dan blijf je vanzelf wakker.

(kidding!)

Pot & ketel

" Alkes, jij bent zo te zien typisch zo iemand die zich laat leiden door wat ze wil dat waar is i.p.v. de realiteit. Ik vind dat een van de meest verwerpelijke eigenschappen. Het mag niet waar zijn dus het is niet waar.

Waarnemingen die enigszins gekleurd zijn door ideologische bevlogenheid vind ik veruit te verkiezen boven die gebaseerd zijn op beperkte waarnemingen en eigendunk.
Op de sociale gelegeneheden waar ik kom praten m/v vooral over hun werk. Ook niet altijd feestelijk, maar van jouw manbeeld - dwangmatige vreemdgangers die op de wc een nr 3 doen met de Autoweek op de knietjes - zou je als weldenkende vrouw toch bekant lesbisch worden. Je vriendin boft toch maar dat ze zo'n uitzonderlijke asceet gevonden heeft.

Niet alleen vrouwen zijn over?bezorgd. De vader van de verongelukte nachtrijdsters had zijn dochters het ontraden

http://www.nieuwsblad.be/cnt/r7231cvc

Ad Hombre

Ad Hombre

04-09-2017 om 12:00

Kenfan

"Waarnemingen die enigszins gekleurd zijn door ideologische bevlogenheid vind ik veruit te verkiezen boven die gebaseerd zijn op beperkte waarnemingen en eigendunk."

Ik niet. Beide varianten zijn even gevaarlijk, maar van de ideologische variant is natuurlijk bekend dat die honderden miljoenen menenlevens heeft gekost...

"Op de sociale gelegeneheden waar ik kom praten m/v vooral over hun werk."

Oew, lijkt me vreselijk. Ik haat praten over mijn werk op sociale gelegenheden...

"Ook niet altijd feestelijk, maar van jouw manbeeld - dwangmatige vreemdgangers die op de wc een nr 3 doen met de Autoweek op de knietjes - zou je als weldenkende vrouw toch bekant lesbisch worden."

Zou mooi zijn. Kijk maar eens om je heen bij de dokter in de wachtkamer. De mannen met een autoblaadje en de vrouwen met de libelle. Dus lesbisch worden zal je ook niet helpen, tenzij je van libelles houdt. Deprimerend? Ik ben het met je eens.

"Je vriendin boft toch maar dat ze zo'n uitzonderlijke asceet gevonden heeft."

Waaruit leidt je af dat ik een asceet ben?

"Niet alleen vrouwen zijn over?bezorgd. De vader van de verongelukte nachtrijdsters had zijn dochters het ontraden"

Afschrikwekkende voorbeelden zijn altijd te vinden en dat 'niet alle' heb ik inmiddels alweer diverse malen beaamd.

Vertrouwen in ouders

'Ik zeg zeker niet dat dit slecht is hoor. Het ligt er vooral aan hoeveel hij gereden heeft in de tijd tussen het behalen van zijn rijbewijs en zijn 18e verjaardag.' Ik denk dat ik dan instinctief vertrouwen zou hebben in het oordeel van de ouders van de jongen: zij laten hem, waarschijnlijk met hun auto, gaan en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat zij niet willen dat hem iets overkomt. Zij zijn waarschijnlijk net zo zuinig op hun kind als jij op jouw kind.
Ik zou ook niet kunnen bedenken dat die jongen zijn rijbewijs heeft gehaald, zonder dat hij over een snelweg heeft gereden. Waar in Nederland vind je geen snelwegen? Weet je hoe klein Nederland is?
Met kind op een hotelkamer gaan zitten als ouder, dat zou ik dus echt niet bedenken. Niet voor een jongen van 17, 18 jaar.
Maar goed, ik heb mijn kind op zijn 10de al alleen met de trein van het oosten naar het westen van het land moeten laten gaan vanwege school, dus ik heb wat dat betreft al een stevige leerschool gehad. Grootste probleem: treinen die niet reden, en nog geen mobieltjes.

Tsjor

en nog een keer goh Ad Hombre

"Ik niet. Beide varianten zijn even gevaarlijk, maar van de ideologische variant is natuurlijk bekend dat die honderden miljoenen menenlevens heeft gekost..."
Dat is dus de variant die jij even tussen neus en lippen door mij toedicht. Goh. Bijzonder.

Triva

Triva

04-09-2017 om 12:31

Tsjor

'Ik zou ook niet kunnen bedenken dat die jongen zijn rijbewijs heeft gehaald, zonder dat hij over een snelweg heeft gereden. Waar in Nederland vind je geen snelwegen? Weet je hoe klein Nederland is?'

Kijk nog eens naar Zeeuws-Vlaanderen. Je kunt afrijden in Terneuzen (vier jaar geleden de plaats waar je de meeste kans had om in 1x te slagen). Dat neemt niet weg dat ik ook niet denk dat je kunt afrijden zonder snelwegen te hebben gehad hoor maar de ervaring is in ieder geval wat minder dan als je rond Amsterdam woont.

Triva

Triva

04-09-2017 om 12:32

overigens

zijn de snelwegen vaak het probleem niet. Zolang niet gaat spookrijden of een spookrijder tegenkomt, geen mistbanken of in de spits rijdt (sneller een kettingbotsing) is de kans om een aanrijding de krijgen op de snelweg vrij klein. De provinciale wegen zijn veel gevaarlijker en laten die nu net bekend zijn

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

04-09-2017 om 12:36

Geen snelwegen

Nou...... en dat is waarschijnlijk de uitzondering op de regel: Den helder ligt ongv. 30 km van de snelweg af, en had (misschien heeft nog) 2 invoegstroken en 2 uitvoegstroken

Ik heb dus mijn rijbewijs gehaald zonder ook maar 1 keer op de snelweg gereden te hebben , laat staan het plezier van het rijden op een 6 tot 8 baans weg, om over wisselstroken nog maar te zwijgen.....

Tijdens mijn eerste ritjes op de ring rond Amsterdam (begin 2000) zal ik dan ook wel menige automobilist de stuipen op het lijf hebben gejaagd door in te voegen op invoegstroken (want ja, je moet zo veel mogelijk links rijden).

En verbieden zou ik het niet doen, maar ik zou (en heb) mijn zoon het wel ten sterkste ontraden, toen de vraag kwam of hij een dagje mee mocht richting Amsterdam met een maat die net zijn rijbewijs had. (Toen woonden wij al in friesland)

Als je hier in de omgeving gelest hebt en afgereden bent, dan is het verkeer in de randstad niet te vergelijken. Laat staan de spits in LWD met de spits in Amsterdam...
Dit in combinatie met die maat (die meer wiet rookte dan mijn schoonvader shag) vond ik dat niet zo'n geslaagde combinatie. Ga dan maar lekker met de trein en vermaak je dan een dag in Amsterdam.

Triva

Triva

04-09-2017 om 12:49

sinbadsvrouw

Ik neem toch aan dat ze tegenwoordig even een keer 3 uur les boeken en snelwegen oefenen?

Overigens heb je ook niet overal in Nederland een tram maar snelwegen oefenen lijkt me toch wel noodzakelijk.

Overigens wel een interessant artikel hierover: http://www.examenkamer.nl/index.php/kennisbank/documenten/file/112-rijexamen-in-autosnelwegloos-den-helder

twijfelaar

twijfelaar

04-09-2017 om 13:06

stuk autoweg

maar geen echte autosnelwegen hier, tja, we wonen in een uithoek. Ik weet niet precies hoe het lessen tegenwoordig gaat, onze zoon wilde afgelopen (school)jaar nog niet beginnen. Volgens mij kun je wel eens tijdens het lessen naar "de overkant" dus door de tunnel maar ik denk niet dat dit elke keer is, zal meestal wel omgeving Terneuzen zijn, waar je dan ook je praktijkexamen aflegt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.