Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 12:28

beginnende automobilist naar optreden in de randstad


Amsterdamse (oude)

Amsterdamse (oude)

04-09-2017 om 13:20

Snelwegen

Inmiddels is het zo druk op de ring in Amsterdam dat je blij mag zijn als je uberhaupt de 50 haalt De max snelheid op de A10 is sowieso maar 80.
Wat wellicht even wennen is dat in de spits de vluchtstrook open is, en je daar dus mag rijden.

En nog even voor de poll man/vrouw en autorijden: de vrouwen die ik ken rijden meer dan prima auto. Net als ikzelf. Ik was de eerste in mijn vriendengroep die rijbewijs én auto had (op mijn 18e), dus ik was wel altijd de klos: naar festivals en niet drinken (Pinkpop, zoete herinneringen). Ik reed ook gewoon naar Parijs met vriendin, avondje uit en in de auto slapen en dan de volgende ochtend weer terug.

Hoe dan?

Hoe wil je dan ooit mensen met een rijbewijs verder laten komen dan je eigen uithoek?
Ik heb ook in een uithoek gewoond, waar de snelweg op 40 km. afstand was; met buurvrouwen (jawel) die echt niet verder wilden rijden dan het nabijgelegen buurtschap; en zeker niet naar de IKEA, want dan moest je over de snelweg. Hun echtgenoten reden echter het hele land (en buitenland)rond voor het werk.
Voor Terneuzen-Amsterdam zou ik opzien tegen de autowegen rondom Rotterdam en Den Haag, zeker als je in de spits gaat rijden. Ik zou kiezen voor A17, A12 en A2. Kost evenveel tijd (2.11 uur) en slechts 2 km extra.

Tsjor

twijfelaar

twijfelaar

04-09-2017 om 13:31

Tsjor

sommige mensen raken die uithoek toch wel uit, die nemen de dag na het behalen van het rijbewijs de auto en rijden heel Europa door. Denk dat het dus van persoon tot persoon verschillend is hoe je erin staat.

Dat denk ik ook

'Denk dat het dus van persoon tot persoon verschillend is hoe je erin staat.' Dat denk ik ook. Dan blijft nog over de vraag of jouw mening als ouder zwaarder moet wegen dan de mening van een 18-jarig kind.

Tsjor

Triva

Triva

04-09-2017 om 13:49

Tsjor

Het probleem zit 'm er in dat het in dit geval niet JOUW kind is wat rijdt...

Niemand zegt overigens dat men niet verder mag rijden dan de uithoek waar je woont maar moet je dat voor het eerst doen op deze manier is vooral de vraag.

Verantwoordelijkheid

Het zou goed zijn als mensen er meer van doordrongen zouden zijn dat een auto een potentieel wapen is waarmee je niet alleen je eigen leven mee kunt verwoesten, maar ook dat van anderen. Niet iets om zo luchthartig over te doen.

En daarom zou het goed zijn als we minder zouden schromen anderen op hun verantwoordelijkheid te wijzen en in te grijpen: die gast op je verjaardag die je vijf wijntjes aan hebt zien tikken, hoogbejaarde ouders waarbij je eigen kinderen niet meer in de auto zou zetten, of een overmoedige achttienjarige met amper rijervaring na een volle, inspannende dag.

Zoon van kwam vrijdagavond thuis, na een dag achtbanen in Walibi en meehelpen met een verhuizing. Normaal gesproken een energieke jongeman, met de nodige rijervaring. Die zag er zo afgedraaid uit, dat ik hem echt niet meer in achter het stuur had laten plaats nemen. Achttien+ of niet.

Ik heb een keer zwiepert gemaakt omdat de chauffeur ongemerkt even inkakte. Angstaanjagend.

twijfelaar

twijfelaar

04-09-2017 om 14:01

gedane zaken

nemen geen keer, hij is intussen al vertrokken. Dat we het dit keer niet zagen zitten dat hij met de anderen mee zou rijden, wil niet zeggen dat we er bij een volgend evenement nog zo over denken. Dat hebben we onze zoon ook verteld.

Wie weet heeft hij deze keer wel maling aan ons en is toch de auto ingekropen, ik ben er niet bij.

tiny

tiny

04-09-2017 om 14:05

Prima, je hebt een alternatief gevonden waar je zoon het ook mee eens is(?). Wel leuk, Metallica, ik heb ze ook wel eens gezien.

Libelle

Ad, wat is er mis met de Libelle? Dat het een vrouwenblad is? Heel plezierige ontspanningslectuur hoor, daar schaam ik me helemaal niet voor dat ik die wel eens lees. Het is geen Oorlog en vrede of een wetenschappelijk tijdschrift, maar het drijft ook niet op vette roddels of andere halve onwaarheden. Ik vind die opmerking typerend voor de neerbuigende toon die je in dit overwegend door vrouwen bevolke forum meent te moeten aanslaan. Mensen kunnen van mening verschillen, maar jij stelt op of je de jolige meester bent die een klas vol onnozele kleuters eens zal vertellen hoe het echt in elkaar steekt.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

04-09-2017 om 14:14

Hoe wil je dan ooit mensen met een rijbewijs verder laten komen

Dat was voor mij de overweging niet. Voor mij was de overweging of ik mijn toen 17/18jarige zoon met een beginnend (al dan niet meer of minder stoned) figuur naar Amsterdam toe zou laten gaan.

Dan is mijn overweging domweg nee, laten we dat maar niet doen.

Oh, en zijn maat zal echt wel rijervaring op hebben gedaan, ook buiten het friesche landschap, daar twijfel ik niet over. Maar niet met mijn zoon erbij in.

Zeer goed van doordrongen

'Het zou goed zijn als mensen er meer van doordrongen zouden zijn dat een auto een potentieel wapen is waarmee je niet alleen je eigen leven mee kunt verwoesten, maar ook dat van anderen. Niet iets om zo luchthartig over te doen.'
Mijn vader is omgekomen bij een verkeersongeluk: hij op de fiets, aangereden door een bus. Ik ben er dus zeer goed van doordrongen wat verkeer op de weg betekent, ik ben ermee opgegroeid. We leven alleen niet meer in de 19e eeuw. Dat is niets om luchthartig over te doen, maar het is ook niet iets wat je kunt omzeilen. Ja, de weg opgaan is riskant. Of je dat nu doet als fietser, automobilist of voetganger.

Tsjor

twijfelaar

twijfelaar

04-09-2017 om 14:18

Tiny

hij was liever met de anderen meegegaan, dat begrijp ik ook wel hoor. Ik heb echt wel mijn twijfels (gehad) of we toch niet te overbezorgd reageren en meer op zijn inzicht moeten vertrouwen, wat me in veel andere gevallen juist prima afgaat. Hij overnacht in een hotel waar die andere jongen zit die ook naar Metallica gaat (ook met zulke overbezorgde ouders) dus na afloop kunnen ze wel samen napraten over het concert.
Mijn smaak is het echter niet, Metallica, maar dat geeft niet. Ik gun hem echter wel een geweldige avond met zijn vrienden.

Jasmijn

Jasmijn

04-09-2017 om 15:21

Autorijden

In mijn vriendenkring is het bijna fifty fifty, een paar vriendinnen houden van autorijden en rijden meer dan hun partner maar de meeste van de vrouwen liever niet. En in ieder geval geen lange stukken of 's nachts. Autorijden is ook mijn hobby niet, maar ik ga wel overal naartoe (ook omdat mijn lat-partner niet overal bij is). Onlangs nog naar een concert geweest op 1,5 uur rijden; heen was het ontzettend druk maar terug (na 0.00 uur) heel rustig. Met m'n kinderen de hele terugweg zitten kletsen en lachen en het viel mij dus enorm mee.
Maar nogmaals, ik zou het ook best spannend vinden hoor, die jongens op pad.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-09-2017 om 16:02

Jezus, Alkes

Her zijn zwakheden waar we allemaal wel eens last van hebben. Daarom kunnen we ze ook zo onbekommerd haten. Niet alles zo letterlijk op jezelf betrekken.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-09-2017 om 16:13

Kenfan

Yep, vrouwenbladen, mannenbladen, vrouwenboeken, mannenseries, ik heb het er niet op. Als ik moet kiezen tussen een autokampioen en een Libelle, dan maar een Libelle, maar seksespecifieke bezigheden vind ik eigenlijk best wel treurig.

Mensen die daar doorheen breken zijn mijn helden:

https://www.dreamhost.com/blog/how-limor-fried-built-a-diy-tech-empire/

Lente

Lente

04-09-2017 om 20:13

Ik herken dat beeld van Ad Hombre wel

Zelf rijd ik met veel zelfvertrouwen en heel veel jaren schadevrij. Ik rijd zonder problemen door allerlei steden in binnen- en buitenland. Drukke autobanen zijn geen probleem, lokale routes ook niet.
Lange afstanden vind ik echter heel saai. Daarom laat ik mijn man meestal rijden tijdens de vakanties

Mijn grootste probleem is dat ik snel in slaap val. Dat gebeurt sowieso in bus, trein en vliegtuig. Maar mijn hoofd reageert hetzelfde op de auto als ik zelf rijd. Gevaren zijn de zon en het donker. Ik zou dus nooit na een concert nog 2-3 uur rijden. 45 minuten is zo ongeveer de max. En dan neem ik knaagvoedsel mee (kauwen helpt) en gezelschap om te kletsen. Hetzelfde geldt voor lang rijden in de zon, zeker met de zon op de voorruit.

In mijn omgeving hoor ik vrouwen geregeld verbaasd reageren dat ik ook rijd tijdens vakantie, door Parijs, alleen rijd met een huurauto door Italië, etc. Dat bevestigt voor mij de mening van Ad Hombre. In het algemeen wordt er anders gekeken naar vrouwen die met zelfvertrouwen rijden. En dat komt door de onzekerheid van andere vrouwen.

Gelukkig ken ik ook mannen die slecht of onzeker rijden. En die hebben geen excuus dat ze vrouw zijn

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2017 om 03:41

+1 Lente

Rijden in Rome is erg leuk, maar ik heb ook Indonesie (Java gedaan).

Daar val je echt niet in slaap achter het stuur. Vriendin durft wel te rijden op Bali, maar Java, dat gaat haar echt te ver

Deelnemen aan het verkeer is ook een beetje deelnemen aan de samenleving.

Triva

Triva

05-09-2017 om 08:51

ach

Ik hoef niet zo nodig mezelf te bewijzen in het lang kunnen rijden. Daarentegen kan ik wél supergoed kaart lezen (maar helaas heb je daar niks meer aan met al die autonavigatiemiddelen).

Toch heeft dit allemaal niets met deze discussie te maken die mijns inziens helemaal niet gaat over mannen en vrouwen maar over het wel of niet hebben van ervaring, de kans in slaap te vallen etc maar voor het gemak haal je er van alles bij.

in slaap vallen

Ad Hombre, precies als je in drukke stad rijdt of in een file of zo, dan zul je echt niet door de slaap overvallen worden. Dat gebeurt juist op saaie lege stukken zoals snelwegen in de nacht. Precies traject waar TS over begon. En nee niet iedere automobilist valt in slaap achter het stuur maar hoe gevoelig je daarvoor bent, merk je pas als je rijervaring hebt. En voorzover ik weet is dat echt geen man/vrouw ding.

Mijntje

Mijntje

05-09-2017 om 10:42

ander

Het gaat hier niet om man/vrouw, en niet eens over het vertrouwen in de prille rijkunsten van je eigen kind, maar het gaat om het kind van een ander. Met zoveel meer verkeersdoden onder jongeren, het rijbewijs niet behaald in de randstad, het niet ervaren zijn met lange ritten, het niet ervaren zijn om te rijden op nachtelijke uren etc etc zou ik het geen fijn idee vinden als mijn zoon hierbij in de auto zou stappen. Ik heb maar 1 guppy en misschien al te vaak gezien dat het leven zomaar voorbij kan zijn.

twijfelaar

twijfelaar

05-09-2017 om 12:51

een update

Gisterochtend voor vertrek hoorde ik dat ze onderweg, na zo'n 3 kwartier rijden, nog een muziekwinkel zouden bezoeken. Mijn zoon zou tot dat stuk meerijden met de auto en daarna de trein nemen. Het stuk met de auto is wel wat langer geworden en eigenlijk begrijp ik dat ook wel. Hij is wel blijven overnachten en komt samen met de jongen en zijn ouders mee die ook bleven overnachten (ik had nog een kamer kunnen boeken in hetzelfde hotel) dus de terugreis hoeft hij ook niet alleen te maken.

De andere jongens

Zijn de andere jongens veilig thuisgekomen?

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-09-2017 om 22:50

Bizar

Ik vind het bijna niet te geloven dat ouders een hotel boeken voor hun kind en dan ook nog zelf meegaan, voor een avondje naar een concert. En dat zo'n knul dat zonder morren accepteert. Zeer opmerkelijk.

Kareltje

Kareltje

05-09-2017 om 23:02

Triva, 3 uur les boeken

Dat zou zeker handig zijn. Maar als dat maar 1 x tijdens je rijopleiding gebeurt, leer je er niet echt veel van. Je bent dan ook wel heel snel door je lesuren heen. Uiteindelijk rij je misschien maar 1.5 uur daarvan op een snelweg. Tijdens je examen heb je al geen snelweg, dus heel veel schiet je daar niet mee op. In de randstad neemt de instructeur bijna iedere les (zodra ll het aankan) wel even mee de snelweg op. Meer keus ook. Er is gewoon heel veel verschil in examenlocatie in ons kleine landje. Ik ben sowieso voor to2drive. Als de persoon uiteindelijk 18 is en alleen mag rijden kan hij al veel ervaring hebben opgedaan.

Triva

Triva

06-09-2017 om 07:13

Kareltje

Wat is je punt nu eigenlijk? Mijn zoon heeft 7 dagen van 4 uur les gehad per dag. Moeten ze maar helemaal geen snelweg oefenen of wil je zeggen dat je daar niet moet afrijden? De snelweg is helemaal niet zo lastig, je moet gewoon harder rijden dan je ooit hebt gedaan. Alleen het in/uitvoegen moet je even leren en dat kan prima in 1,5 uur.

twijfelaar

twijfelaar

06-09-2017 om 12:01

paar reacties

de andere jongens zijn goed thuis gekomen.

De ouders van de andere jongen hebben er zelf ook een paar leuke dagen van gemaakt door er nog wat dingen bij te doen in de stad, was ook een verlaat verjaardagskado voor hun zoon. Misschien ziet die jongen dat ook wel als quality time met zijn ouders?
En onze zoon heeft het overnachten in dat hotel ook niet als een straf ervaren, hij heeft er ook van genoten.

De volgende keer mag hij heus wel meerijden met de anderen.

Kareltje

Kareltje

06-09-2017 om 19:47

Triva

Nee, ik zeg helemaal niet dat ze dat niet moeten doen. Integendeel. Het ligt alleen wat gecompliceerder. In sommige regio's is het lastiger omdat je verder van een snelweg zit. Daar had jouw zoon geen last van. Een versnelde opleiding zoals jij beschrijft wordt steeds minder gedaan. Niet iedereen is er geschikt voor en steeds minder rijscholen bieden het aan omdat de wachttijd van een examen nu ong. 13 weken is. Alleen grote rijscholen kopen alvast data in. Wat betreft het invoegen even te leren in 1.5 is natuurlijk weinig. De handeling op zich is niet moeilijk, maar de situatie kan verschillend zijn waardoor je wat meer oefening moet hebben. Iemand die maar 1x op de snelweg heeft gereden is de kans groot dat dat met examen fout gaat.

Na alle zorgen

'de andere jongens zijn goed thuis gekomen.' lijkt dat me het belangrijkste.
Tsjor

Onbekend

Tip: het is wellicht goed om zelf ook meer ervaring te hebben met bepaalde dingen. nu is 'rijden naar Amsterdam' niet echt iets om dagelijks te doen als je er niet hoeft te zijn, maar een beetje ervaring in die richting kan helpen om risico's reëler in te schatten. Het neemt je bezorgdheid niet weg, maar kan het allemaal wel in een wat realistischer beeld plaatsen.

Tsjor

Triva

Triva

07-09-2017 om 10:12

Kareltje

Ik weet nog steeds niet wat je wel bedoelt te zeggen.

Een korte intensieve cursus plan je vooral in de zomervakantie zodat je meer tijd hebt en je niet maandenlang 1 of 2 uur per week kunt lessen. Dat plan je ruim van tevoren inclusief afrijddatum. Dat zit dus ook snel vol.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.