Netherfield
30-06-2026 om 21:08
Cadeau meisje geslaagd middelbare school
We willen onze dochters iets geven omdat ze allebei geslaagd zijn voor de middelbare school. Maar wat? Ze krijgen van opa en oma al een sieraad.
letterkoekje
01-07-2026 om 07:50
Ik zal niet sympathiek overkomen maar is het dan zulke prestatie om de middelbare school te beëindigen? Als je nu al een sieraad, een reisje (misschien een auto of iets in die orde van grootte) gaat geven, wat geef je dan bij hun verdere studies, bij hun huwelijk, of bij andere grote gelegenheden in hun leven? Geef ze 10€ zodat ze met mekaar of met hun bestie iets kunnen gaan drinken. Is het halen van 'hun middelbare' al niet een mooie beloning op zich?
Gefeliciteerd alsnog met je dochters die hun diploma behaalden, Netherfield!
DeOnbekende
01-07-2026 om 07:52
letterkoekje schreef op 01-07-2026 om 07:50:
Ik zal niet sympathiek overkomen maar is het dan zulke prestatie om de middelbare school te beëindigen? Als je nu al een sieraad, een reisje (misschien een auto of iets in die orde van grootte) gaat geven, wat geef je dan bij hun verdere studies, bij hun huwelijk, of bij andere grote gelegenheden in hun leven? Geef ze 10€ zodat ze met mekaar of met hun bestie iets kunnen gaan drinken. Is het halen van 'hun middelbare' al niet een mooie beloning op zich?
Hmmmm, wat lekker calvinistisch. Hou ik van, als Nederlander.
Mika2024
01-07-2026 om 07:58
Tja dat is nogal persoonlijk denk ik, ik zou het ook vragen aan je dochters tenzij je nu ook weet waar ze heel blij van.
Ik weet nog wel dat ik van mijn ouders toen een voor mij een veel te dure trui heb gekregen die ik zo graag wilde. Die trui is er al lang niet meer maar het gevoel en de blijdschap en de trots waarmee ik hem heb gedragen kan ik nog steeds voelen!
Dus ik zou zeggen geef ze iets waar ze heeel erg blij van worden iets tastbaars of een ervaring. Dat blije gevoel is de herinnering voor het leven!
Netherfield
01-07-2026 om 08:52
Toch maar even gevraagd. Oudste wil een nieuwe schooltas voor de vervolgopleiding (die van de middelbare valt ook bijna uit elkaar) en jongste denkt nog even. Rijbewijs krijgen ze sowieso door ons betaald, laptop hebben ze al een goede. Ik moest wel even lachen om kantklossen en cactus snoeien, dank!
Kaassoufflee
01-07-2026 om 08:55
Misschien even heel flauw hoor, maar kun je mij dan misschien uitleggen welke prestatie er zit in het aangaan van een huwelijk?
Volgens mij gaat het niet zo zeer om prestatie, maar om een mijlpaal, een bijzonder gedenkwaardig moment dat je viert. En zoals je mensen hebt die in stilte zonder poespas trouwen en mensen die kapitalen aan een feest voor het ondertekenen van het huwelijkscontract uitgeven, heb je dat verschil ook met schooldiploma, 16/18/21 worden, rijbewijs/zwemdiploma halen, huis kopen etcetera.
Kimdekim
01-07-2026 om 09:07
Ik vind het behalen van een diploma waar je 6 jaar ( in ons geval) hard voor gewerkt hebt zeker wel een prestatie. Als het behalen van een diploma al geen prestatie meer is weet ik niet wat dat wel is.
masatu
01-07-2026 om 09:35
Mijn man kreeg (naast een cadeautje) ook een kaart met een persoonlijk verhaaltje erin van zijn ouders over de midelbare schooltijd en dat zijn ouders zo trots op hem waren. Dat kaartje zit nog steeds in een fotoboek geplakt. Zoiets zou ik zelf ook wel gehad willen hebben - kaarten/geschreven tekst kreeg ik nooit van mijn ouders en is wel erg leuk om terug te lezen.
EmmaT
01-07-2026 om 09:56
Nee je komt inderdaad niet sympathiek over. Ik ben nu 65, goede baan op masterniveau, ik heb veel creatiefs, intellectueels en literairs gepresteerd sinds mijn 18e. Want toen begon het pas: ná de middelbare school! Zes jaar ploeteren als puber (ook dat nog), al die vakken die het niet echt waren. Ik herinner me dat eindexamen als mijn grootste prestatie ooit. En dat is gevierd met een feest, samen met mijn broer die ook was geslaagd en een sieraad (ik draag het nu nog).
afrodite05
01-07-2026 om 10:18
ik vraag me nu serieus af of cactussen überhaupt gesnoeid moeten worden, maar dat is off-topic natuurlijk...
Annelies58
01-07-2026 om 10:29
afrodite05 schreef op 01-07-2026 om 10:18:
ik vraag me nu serieus af of cactussen überhaupt gesnoeid moeten worden, maar dat is off-topic natuurlijk...
Heel misschien een lidcactus ...
Duizendpoot
01-07-2026 om 10:38
Ik vind een eindexamen ook een bijzonder moment. Niet alleen om de prestatie, maar ook omdat het een bepaald moment in je leven markeert. Je laat je schooltijd achter je en begint aan een nieuwe fase in je leven.
Wij hebben alle kinderen een sieraad gegeven (zoon een horloge en dochters een ring). Zij dragen deze altijd en het heeft voor hun ook een emotionele waarde. Toen dochter de ring een keer verloren was, was ze er heel verdrietig over. Gelukkig vonden we hem terug.
Gingergirl
01-07-2026 om 11:11
Nee je komt inderdaad niet sympathiek over. Met een tientje kun je met je vrienden met een blikje cola uit de supermarkt op de stoep gaan zitten. Geef dan niks als je zo principieel wil zijn.
Natuurlijk is het behalen van je middelbare school diploma een prestatie, daar moeten tieners hard voor werken en dat mag best gevierd worden of een traditie aan zitten met iets geven of ondernemen zoals een uitstapje. Je sluit daarmee ook een levensfase af.
Je weet dan toch ook nog helemaal niet of iemand ooit zal afstuderen, gaat trouwen etc. En ja natuurlijk begrijp ik dat niet iedereen hetzelfde bestedingspatroon heeft en daarom verschillende keuzes maakt.
Waarom denk je dat bij andere gebeurtenissen het grootser of duurder moet? Dat lees ik wel vaker in topics net zoals dat het kind dan steeds meer gaat verwachten. In de praktijk valt dat gelukkig mee weet ik uit ervaring.
Miepjecody
01-07-2026 om 11:23
Kaassoufflee schreef op 01-07-2026 om 08:55:
[..]
Misschien even heel flauw hoor, maar kun je mij dan misschien uitleggen welke prestatie er zit in het aangaan van een huwelijk?
Volgens mij gaat het niet zo zeer om prestatie, maar om een mijlpaal, een bijzonder gedenkwaardig moment dat je viert. En zoals je mensen hebt die in stilte zonder poespas trouwen en mensen die kapitalen aan een feest voor het ondertekenen van het huwelijkscontract uitgeven, heb je dat verschil ook met schooldiploma, 16/18/21 worden, rijbewijs/zwemdiploma halen, huis kopen etcetera.
Nou precies, het is een hele belangrijke periode in je leven die je afsluit
Miepjecody
01-07-2026 om 11:26
Kimdekim schreef op 01-07-2026 om 09:07:
[..]
Ik vind het behalen van een diploma waar je 6 jaar ( in ons geval) hard voor gewerkt hebt zeker wel een prestatie. Als het behalen van een diploma al geen prestatie meer is weet ik niet wat dat wel is.
Precies en het is ook Precies periode van kind naar volwassene ( ongeveer)
Beterlaat2021!
01-07-2026 om 11:47
afrodite05 schreef op 01-07-2026 om 10:18:
Nee, natuurlijk niet, het was een grapje! 🤭