Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Cadeau meisje geslaagd middelbare school

We willen onze dochters iets geven omdat ze allebei geslaagd zijn voor de middelbare school. Maar wat? Ze krijgen van opa en oma al een sieraad. 

Joszy schreef op 01-07-2026 om 19:22:

Letterkoekje, vind je 18 worden dan wel een prestatie waar een kadootje tegenover zou moeten staan? Want dat kost nog veel minder moeite dan je diploma halen toch?

Heb je helemaal gelijk in, Joszy!

Misschien is mijn reactie ook gebaseerd op het feit dat het in België niet zo gebruikelijk is reisjes of juwelen te geven bij het beëindigen van de middelbare school. 

Maar ik weet dat dit een Nederlands forum is, dus ...

letterkoekje schreef op 01-07-2026 om 22:18:

[..]

Heb je helemaal gelijk in, Joszy!

Misschien is mijn reactie ook gebaseerd op het feit dat het in België niet zo gebruikelijk is reisjes of juwelen te geven bij het beëindigen van de middelbare school.

Maar ik weet dat dit een Nederlands forum is, dus ...

Tja, het lijkt mij niet dat dit een verschil is tussen NL en BE, eerder een verschil in wat je te besteden hebt, dus een verschil per gezin. 

Maar, TO, wat je ook kiest: maak geen onderscheid. In mijn ouderlijk gezin werd gezegd: na het behalen van je examen, krijg je een cadeau. Sibling kreeg een mountainbike, ik kreeg niets. Na het behalen van diens bachelor ging sibling met een van onze ouders een maand naar Azië, mijn reis was samen met de andere ouder logeren bij die sibling die toen in het buitenland woonde. En achteraf werd gezegd dat dat dus vanwege mijn bachelor was geweest... Ik had geen inspraak gehad in de gehele reis, terwijl sibling die rondreis door Azië zelf had mogen kiezen. Voor beide masters kreeg ik overigens ook niets. En ik had echt niets hoeven hebben, maar zeg dan niet dat je je kinderen gelijk behandelt... 

letterkoekje schreef op 01-07-2026 om 17:50:

[..]

Wat bedoel je met 'voelt niet als een afsluiting', Kim? Eigenlijk is het dat wel, zo denk ik er over. Het is - als je geen jaar hebt over gedaan - de afsluiting van de verplichte leerperiode. Vanaf dan ben je vrij te gaan werken of verder te studeren.

Wat ik bijvb, maar dat kan niet voor wie na 1 juli is geboren, wel zou geven bij het diploma middelbare, een bedeltje met 18. Moet je natuurlijk weer wel zo een armband hebben. Of zijn die niet meer in de mode momenteel? Die armband kan dan bij een volgend diploma aangevuld worden met een uiltje (wijsheid) en/of bedeltjes in de sfeer van het diploma. Vb hondje of poes voor een dierenarts, muzieknootje voor wie iets in de muziek heeft gestudeerd. Natuurlijk bij verder studeren (mijn mening!) is één of enkele bedeltjes dan wel weer pover.

Wat ik wel blijf vinden is, als de middelbare - wat tenslotte 'maar' de basis is voor verder studeren - al zo moeilijk was, dat het bijvb een reis verdient, zit dan een veel hoger diploma halen er voor die persoon nog wel in? Waar ik niet mee bedoel dat ze minderwaardig zijn, maar aangezien we het hier over 'een fase' in het studieleven hebben, ga ik ook op dat studeren verder. Voor iemand die stopt met studeren en voor wie het een prestatie is geweest dat diploma toch te halen, vind ik het - dat moet ik toegeven - wel een mooie geste dat je daar als ouder een kado tegenover stelt dat evenredig is met de inspanningen. Maar die indruk krijg ik niet uit de OP dat de kleine Netherfieldjes nu gaan stoppen met studeren.

Wat een vreemde gedachtengang om er überhaupt iets van te vinden wat diegene krijgt. En het hoeft toch niet op te lopen naar nog meer?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.