Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


tsjor schreef op 05-01-2022 om 12:42:

niet iedereen kan thuis blijven wonen. Lenen voor luxe is niet verstandig. Lenen voor studie (en op kamers moeten/willen wonen kan noodzaak zijn. Tsjor

Klopt maar voor een groot deel van de studenten is het echt niet noodzakelijk. Zij wonen op acceptabele reisafstand van een HBO/uni maar kiezen er bewust voor. Of kiezen bewust een instelling aan de andere kant van het land. Allemaal leuk natuurlijk, maar niet noodzakelijk. Dan kan je je wel afvragen of lenen slim is. 

Eeuwig bij je ouders blijven wonen omdat het anders te duur wordt is ook niet slim. Bij ons is het in ieder geval zeer slecht voor de verstandhouding (die overigens, juist door het uit huis gaan, heel goed is) 
Het is echt niet alleen maar om te feesten. Ik vind het een hele slechte zaak dat jongeren tegenwoordig minder op eigen benen leren staan en dat op kamers wordt gezien als een noodzakelijk kwaad of voor de allerrijksten om te kunnen feesten.

Dat snap ik, maar de vraag is of het slim is om alleen hiervoor jezelf met een flinke studieschuld op te zadelen...

dan

dan

05-01-2022 om 14:00

Granola schreef op 05-01-2022 om 13:26:

[..]

Klopt maar voor een groot deel van de studenten is het echt niet noodzakelijk. Zij wonen op acceptabele reisafstand van een HBO/uni maar kiezen er bewust voor. Of kiezen bewust een instelling aan de andere kant van het land. Allemaal leuk natuurlijk, maar niet noodzakelijk. Dan kan je je wel afvragen of lenen slim is.

Op zich vind ik het wel goed als ze op den duur de deur uitgaan en eerst nog een tijdje op zichzelf/kamers wonen voordat ze met een partner gaan samenwonen. Maar of het echt noodzakelijk is, dat zal per persoon verschillend zijn. 

Granola schreef op 05-01-2022 om 13:26:

[..]

Klopt maar voor een groot deel van de studenten is het echt niet noodzakelijk. Zij wonen op acceptabele reisafstand van een HBO/uni maar kiezen er bewust voor. Of kiezen bewust een instelling aan de andere kant van het land. Allemaal leuk natuurlijk, maar niet noodzakelijk. Dan kan je je wel afvragen of lenen slim is.

Is dat zo? Lang niet alle studies zijn in elke stad en er zijn provincies waar echt weinig is hoor. Ik vraag me echt af of de meerderheid dichtbij woont, ik denk het niet. 

En voor je ontwikkeling is het sws beter, waar wil je savonds zitten dan met je medestudenten? Op je kamer bij je ouders?

dan schreef op 05-01-2022 om 14:00:

[..]

Op zich vind ik het wel goed als ze op den duur de deur uitgaan en eerst nog een tijdje op zichzelf/kamers wonen voordat ze met een partner gaan samenwonen. Maar of het echt noodzakelijk is, dat zal per persoon verschillend zijn.

Ja dat zal per persoon verschillen, maar dat wordt beīnvloed door het leenstelsel en dan vind ik de keuze toch minder vrij. Ik ken veel studenten die bij hun ouders wonen omdat ze niet willen of durven te lenen. De thuissituatie is soms is echt schrijnend. Intussen sparen ze voor een bankstel voor als ze gaan samenwonen. Dat vind ik dan weer jammer. 

dan

dan

05-01-2022 om 15:25

EmmaT schreef op 05-01-2022 om 14:36:

[..]

Ja dat zal per persoon verschillen, maar dat wordt beīnvloed door het leenstelsel en dan vind ik de keuze toch minder vrij. Ik ken veel studenten die bij hun ouders wonen omdat ze niet willen of durven te lenen. De thuissituatie is soms is echt schrijnend. Intussen sparen ze voor een bankstel voor als ze gaan samenwonen. Dat vind ik dan weer jammer.

Het is inderdaad geen goede zaak als studenten bijvoorbeeld niet willen/durven lenen voor een studie die ze echt graag willen volgen en waarbij ze op kamers moeten en daardoor genoegen nemen met een minder gewilde studie dichterbij huis. 

dan schreef op 05-01-2022 om 15:25:

[..]

Het is inderdaad geen goede zaak als studenten bijvoorbeeld niet willen/durven lenen voor een studie die ze echt graag willen volgen en waarbij ze op kamers moeten en daardoor genoegen nemen met een minder gewilde studie dichterbij huis.

Dat komt er inderdaad ook nog bij.

irmama schreef op 05-01-2022 om 14:12:

[..]

Is dat zo? Lang niet alle studies zijn in elke stad en er zijn provincies waar echt weinig is hoor. Ik vraag me echt af of de meerderheid dichtbij woont, ik denk het niet.

En voor je ontwikkeling is het sws beter, waar wil je savonds zitten dan met je medestudenten? Op je kamer bij je ouders?

Ja, ik ken er genoeg die kozen voor een algemene studie zoals bedrijfskunde in Groningen terwijl er hier (Randstad) op reisafstand meerdere universiteiten zitten (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden.

Wat betreft dat tweede: het is voor de ontwikkeling van jonge kinderen ook beter als zij allemaal een eigen kamer hebben, maar dat kan gewoon niet altijd. In het geval van studeren en op kamers gaan is dat dan een keuze die (financiële) consequenties heeft.

Niet alles wat we willen, moet ook zomaar kunnen. 

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/49/leeftijd-bij-uit-huis-gaan-in-2020-licht-gedaald

Hier staan wat cijfers. Verrassend is dat de leeftijd waarop jongeren uit huis gaan weer aan bet dalen is. 

Een tussenjaar nemen omdat in 2022 er een basisbeurs komt lijkt me behoorlijk dom. Wrs. is die basisbeurs nog niet eens minimaal zo hoog als de basisbeurs voor 2014 en studeren is intussen veel duurder geworden.

Ik vind die compensatie ook behoorlijk platgezegd "kut", maar studeren heeft mij wel een leuke baan en uiteindelijk meer geld door een veel hoger inkomen opgeleverd.

dan schreef op 05-01-2022 om 14:00:

[..]

Op zich vind ik het wel goed als ze op den duur de deur uitgaan en eerst nog een tijdje op zichzelf/kamers wonen voordat ze met een partner gaan samenwonen. Maar of het echt noodzakelijk is, dat zal per persoon verschillend zijn.

Veel studenten die uitwonend zijn geweest wonen nu weer thuis omdat er niks betaalbaars te vinden is. En die studenten klagen nu het hardst over verstoorde relaties met de ouders. Nu moet ik wel zeggen dat ik een aantal van hen  in het verleden kende als respectloos pratend over hun ouders.


Sommigen zijn trouwens wel behoorlijk brutaal. Die hebben zich voor twee masterstudies ingeschreven. Zijn ze op de ene afgestudeerd, blijven ze voor de ander voor 200 euro per maand ingeschreven staan zodat ze in hun studentenkamer kunnen blijven.

Veel studenten die uitwonend zijn geweest wonen nu weer thuis omdat er niks betaalbaars te vinden is. En die studenten klagen nu het hardst over verstoorde relaties met de ouders. 

Dat is toch logisch? Eerst op kamers gaan en dan weer terug naar je ouders is nou eenmaal niet zo goed voor de relatie. Dan maar niet uit huis gaan is de omgekeerde wereld en wat mij betreft een slechte keuze.

Een tweede masterstudie vind ik niet brutaal maar uiterst creatief. In het huidige woningbeleid zijn er partijen die zich heel wat brutaler opstellen zeg maar. Een student die niet terug wil naar zijn ouders begrijp ik beter.

dan

dan

05-03-2022 om 08:42

EmmaT schreef op 05-03-2022 om 08:15:

Veel studenten die uitwonend zijn geweest wonen nu weer thuis omdat er niks betaalbaars te vinden is. En die studenten klagen nu het hardst over verstoorde relaties met de ouders.

Dat is toch logisch? Eerst op kamers gaan en dan weer terug naar je ouders is nou eenmaal niet zo goed voor de relatie. Dan maar niet uit huis gaan is de omgekeerde wereld en wat mij betreft een slechte keuze.

Een tweede masterstudie vind ik niet brutaal maar uiterst creatief. In het huidige woningbeleid zijn er partijen die zich heel wat brutaler opstellen zeg maar. Een student die niet terug wil naar zijn ouders begrijp ik beter.

Het is inderdaad erg lastig of in de meeste gevallen zelfs onmogelijk om iets betaalbaars te vinden na de studie dus kan ik het wel begrijpen als studenten dan naar andere oplossingen zoeken. 

Tja ik heb ook gestudeerd en ook al was mijn HBO en later uni op ongeveer een uurtje reizen ik moest op mijzelf. Thuis blijven was geen optie omdat mijn ouders moesten verhuizen naar een aangepaste woning. En dan wordt geen rekening gehouden met kinderen van 18+. 

Ik zat op een HBO met best wel wat kinderen uit welgestelde gezinnen die op papier uit huis woonden maar in de praktijk gewoon thuis zaten maar die uitwonende beurs wel kregen. Die kwamen in een (tweedehands) cabrio op school en hadden flink wat geld te spenderen. Ikzelf wekte 32 uur in de week erbij om mijzelf te onderhouden en collegegeld te betalen en de (door mijn ouders) verplichte vakantie te kunnen nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.