Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


Mijn oudste van 13 was blij toen hij hoorde dat de basisbeurs wordt ingevoerd en denkt nu dat hij gratis kan studeren, haha. Maar hij zal op z'n vroegst in 2027 gaan studeren en het kan zomaar zijn dat de basisbeurs dan wéér is afgeschaft. Daarnaast vind ik dat al die geldcaroussels als de toeslagen en de studiefinanciering afgeschaft moeten worden. Ik word als ouder geacht om, als mijn kind geen aanvullende beurs krijgt, mijn kind maandelijks geld te geven. Intussen krijgt mijn kind ook, naar verwachting, over 5 jaar een basisbeurs. Dat geld dat ik hem dan zou moeten geven, of de aanvullende beurs die hij krijgt, moet hij dan gebruiken om zijn collegegeld te betalen. Het is toch veel efficienter om dat hele collegegeld dan af te schaffen in plaats van dat de overheid eerst mijn kind geld krijgt en hij het dan zelf over moet maken?

Decembermamma schreef op 05-03-2022 om 18:54:

[..]

Wat mij betreft de langdurige wel! En dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering invoeren die aanvult tot het huidige bijstandsniveau. Dan heb je de arbeidsongeschikten die je nog kunt onderhouden, en de mensen die prima kunnen werken worden gemotiveerd te werken. Ouders hebben sowieso tot hun kind 21 is onderhoudsplicht. Je zou voor de groep die ouder is dan die leeftijd terwijl ze de opleiding nominaal volgen alsnog een aanvulling vanuit kortdurende bijstand kunnen verstrekken. Maar werken naast de studie kaan nagenoeg altijd!

Dan moeten die studenten wel ergens aangenomen worden. Ik heb een buurvrouw die klaagt over dat haar studerende kind op voor de studie verplicht kwaliteitskranten moet lezen (en moet gebruiken voor haar studie) en dat de NRC al 20 euro per maand zou kosten. Het kind die 20 euro per maand laten (bij)lenen vind ze onacceptabel. Ik heb gevraagd of dat kind dan niet ergens kan werken. Toen bleek dat haar dochter bij verschillende uitzendbureau's ingeschreven staat en regelmatig solliciteert naar weekendbaantjes, en hierdoor meestal maar een avondje per week werkt omdat er voor studenten niet zoveel te doen is.

Nog een andere discussie, 20 euro per maand bijlenen (als er maar een krant verplicht is) is omgerekend 240 euro per jaar. Daar kan je natuurlijk ook een folderwijk voor nemen (als die beschikbaar is) maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat jaarlijks 240 euro extra schuld een enorme belasting is.

We zijn thuis met z'n drieen en hebben vooral hard gelachen om dat de compensatie pas vanaf 2025 uitbetaald wordt. We hebben geen van allen (nog) een studieschuld.

- Mijn oudste zus heeft in 2015-2016 haar master gedaan en het collegegeldkrediet allang terugbetaald
- Mijn een na oudste zus is in 2017 met een HBO-lerarenopleiding begonnen, en in 2021 afgestudeerd. Door alle stages en zo heeft zij ook niks hoeven lenen.
- Ik heb van 2014-2017 een bachelor gedaan, twee jaar full time gewerkt om de schuld terug te betalen en voldoende spaargeld te hebben voor mijn master, en vervolgens in 2019-2020 een master gedaan waarvoor ik bewust helemaal niets heb aangevraagd, de universiteit is hier toch om de hoek.

Mijn oudste zus krijgt dus na wel 9 jaar een compensatie als ze 31 is.
Mijn een na oudste na 4 jaar op haar 29dee terwijl haar OV is kwijtgescholden en ze dus nooit iets hoefde terug te betalen.
En ik krijg wrs helemaal niets op mijn 29de omdat ik voor mijn master nog niet eens OV heb gevraagd.

Wij vragen ons ook af waar de compensatie van 300-400 euro per gestudeerd jaar op gebaseerd is?

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:45:

[..]


Stel dat ik, als mijn kinderen gaan studeren en nog geen 21 ben, een alleenstaande bijstandsmoeder (weduwe) ben. Hoe verwacht jij dat mijn studerende kinderen dan bij mij kunnen aankloppen? (bijstand krijg je ook niet als je spaargeld hebt)

Ten eerste heb je daar de aanvullende beurs bij. En als je spaargeld hebt kun je daar dus van leven. 

Decembermamma schreef op 27-03-2022 om 21:08:

[..]

Ten eerste heb je daar de aanvullende beurs bij. En als je spaargeld hebt kun je daar dus van leven.


Volgens mij bedoeld ze dat als ze bijstandsmoeder is ze dan juist geen spaargeld heeft? Ik heb zelf grotendeels onder het oude stelsel gestudeerd en zelfs als thuiswonende student is studeren ontzettend duur. En dan was ik niet eens een student die expres studievertraging opliep om al die leuke nevenactiviteiten niet te missen.

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:55:

[..]

Dan moeten die studenten wel ergens aangenomen worden. Ik heb een buurvrouw die klaagt over dat haar studerende kind op voor de studie verplicht kwaliteitskranten moet lezen (en moet gebruiken voor haar studie) en dat de NRC al 20 euro per maand zou kosten. Het kind die 20 euro per maand laten (bij)lenen vind ze onacceptabel. Ik heb gevraagd of dat kind dan niet ergens kan werken. Toen bleek dat haar dochter bij verschillende uitzendbureau's ingeschreven staat en regelmatig solliciteert naar weekendbaantjes, en hierdoor meestal maar een avondje per week werkt omdat er voor studenten niet zoveel te doen is.

Nog een andere discussie, 20 euro per maand bijlenen (als er maar een krant verplicht is) is omgerekend 240 euro per jaar. Daar kan je natuurlijk ook een folderwijk voor nemen (als die beschikbaar is) maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat jaarlijks 240 euro extra schuld een enorme belasting is.

Die kranten liggen hier gewoon in de bieb

^ sommige dingen van de studie kun je zo duur maken als je wil. Ik had creatieve studiegenoten die afspraken dat ze om de beurt een boek bij BOL.com bestelden, foto's van elke pagina maakten, het boek terugstuurden en de foto's dan in een dropbox groep zetten oid. Maar je studie kan je idd ook goedkoper maken door in de bieb de boeken en kranten te bekijken (als er tenminste plek is om te zitten. Ik ga geen namen noemen maar een bepaalde universiteit zit vol met scholieren van HBO en zelfs het VO en de bibliotheek in de stad is helaas niet veel beter qua studieplekken).

Ik herinner mij ook dat bij mijn studie  we gewoon een inlogaccount kregen van de universiteit als we bepaalde dingen waar een abonnement voor nodig was moesten bekijken. Of kregen we de artikelen aangeboden als PDF in de online leeromgeving.

Oceaane schreef op 27-03-2022 om 21:38:

[..]


Volgens mij bedoeld ze dat als ze bijstandsmoeder is ze dan juist geen spaargeld heeft? Ik heb zelf grotendeels onder het oude stelsel gestudeerd en zelfs als thuiswonende student is studeren ontzettend duur. En dan was ik niet eens een student die expres studievertraging opliep om al die leuke nevenactiviteiten niet te missen.

Ah oke! Tja mijn ouders hadden dan geen bijstand en dat betekende voor mij alleen de basisbeurs (wat een fractie is van de aanvullende beurs) daarnaast moest ik op mijzelf kon niet bij mijn ouders wonen. Het is even een pittige 7 jaar (mbo en HBO) van flink werken, studeren en huishouden combineren maar het is prima te doen.

Ik kreeg overigens geen cent van mijn ouders.

Aiden schreef op 27-03-2022 om 22:24:

[..]

Die kranten liggen hier gewoon in de bieb

Dit is weer zo'n randstedelijke opmerking.

Niet elke woonplaats heeft een bieb. De bibliobus die 1x per 2 weken onder schooltijd 2 uurtjes een dorp verderop komt heeft ze niet.

De bieb die ze wel heeft is 20 km verderop zonder ov verbinding. Of 30km met de bus. Wordt een dure krant dan.

Ysenda schreef op 28-03-2022 om 08:17:

[..]

Dit is weer zo'n randstedelijke opmerking.

Niet elke woonplaats heeft een bieb. De bibliobus die 1x per 2 weken onder schooltijd 2 uurtjes een dorp verderop komt heeft ze niet.

De bieb die ze wel heeft is 20 km verderop zonder ov verbinding. Of 30km met de bus. Wordt een dure krant dan.

Alleen moet dit voor de studie dus zal betreffende student regelmatig op locatie aanwezig zijn en daar is dus een bieb met die kranten. 

Decembermamma schreef op 28-03-2022 om 08:20:

[..]

Alleen moet dit voor de studie dus zal betreffende student regelmatig op locatie aanwezig zijn en daar is dus een bieb met die kranten.

Dat moet je maar hopen, niet alle opleidingen zijn groot of staan vlak bij een bieb. Een schoolboek hoeft dan weer geen abbo op diverse kranten te hebben.

Sowieso is de aanvullende beurs voor kinderen uit arme gezinnen nooit afgeschaft. Dus die kinderen hebben de afgelopen jaren gewoon elke maand ondersteuning ontvangen van de overheid. 

Ik had een studiegenoot met rijke ouders waarvan de ouders een appartement voor haar kochten. Die huurde ze dan van haar ouders en daar kreeg ze huurtoeslag voor. 

Er zijn nou eenmaal altijd mensen die het systeem weten te gebruiken/misbruiken. 

Ysenda schreef op 28-03-2022 om 08:17:

[..]

Dit is weer zo'n randstedelijke opmerking.

Niet elke woonplaats heeft een bieb. De bibliobus die 1x per 2 weken onder schooltijd 2 uurtjes een dorp verderop komt heeft ze niet.

De bieb die ze wel heeft is 20 km verderop zonder ov verbinding. Of 30km met de bus. Wordt een dure krant dan.

De meeste mensen doen geen studie in een dorp. Ik wed dat het kind van je buurvrouw gewoon niet weet dat er bibliotheken bestaan met kranten. In ieder geval de moeite waard om uit te zoeken of er eentje in de buurt van je studie is. Zet daar een oude fiets neer dan kun je alle kanten op. 

Ysenda schreef op 28-03-2022 om 08:30:

[..]

Dat moet je maar hopen, niet alle opleidingen zijn groot of staan vlak bij een bieb. Een schoolboek hoeft dan weer geen abbo op diverse kranten te hebben.

Klopt maar opleidingen zijn over het algemeen te vinden in de steden waar wel bibliotheken zijn of zelfs een bieb van de opleiding zelf is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.