Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


Aiden schreef op 20-12-2021 om 16:12:

[..]

Helemaal eens, echt ik zou dat anders zo oneerlijk vinden maar helaas is dat wel het plan nu. Bizar! Nog erger, er zijn studenten die de lening helemaal niet nodig hadden maar die daarmee zijn gaan investeren of gebruiken die voor een hypotheek. Nog oneerlijker als die wel een compensatie krijgen en mijn dochter niet. Die is thuis blijven wonen, heeft er bij gewerkt en heeft zo geen schuld opgebouwd. Medestudenten wilden persé het studentenleven meemaken, gingen op kamers met een reisafstand van minder dan een uur, volle lening en compensatie?

Als ze geen schuld heeft opgebouwd hoeft ze toch ook niet te worden gecompenseerd? 

Ik ben 29 jaar, heb in 2015 mbo-4 opleiding afgerond en ik woon met mijn vriend en onze dochter samen. Als ik me nu inschrijf voor een hbo-opleiding zijn mijn ouders volgens duo degenen die mijn studie moeten betalen, of een ouderbijdrage, hoe je het wil noemen. Als ik een jaar wacht krijg ik een studiebeurs MAAR alleen als niet zoals in het oude stelsel je beneden de 30 moet zijn als je voor het eerst studiefinanciering aanvraagt.

Wat een ongelooflijke aanfluiting deze regelingen en sowieso dat hele leenstelsel. Mijn ouders gaan echt niet mijn eventuele studie en de kosten ervan betalen en voor de basisbeurs volgend jaar kom ik misschien (waarschijnlijk) niet eens in aanmerking. 

234324324 schreef op 30-03-2022 om 17:08:

[..]

Wat voor werkgever heb je als je zomaar kunt zeggen dat je vanaf nu wekelijks meer uren komt draaien... Niet iedereen is ZZP'er

Je kunt via de wet deeltijdwerken ook om meer uren vragen en je werkgever moet wel een heel goede reden hebben om dat verzoek niet te honoreren.

dan

dan

02-04-2022 om 18:42

Ysenda schreef op 02-04-2022 om 18:25:

[..]

Je kunt via de wet deeltijdwerken ook om meer uren vragen en je werkgever moet wel een heel goede reden hebben om dat verzoek niet te honoreren.

Er moeten toch voldoende werkzaamheden zijn om iemand meer uren te kunnen geven, lijkt me. Ik heb collega's die graag uitbreiding van uren willen en de manager gunt hen dat zeker ook maar dan moet er wel genoeg te doen zijn. 

Rhonda schreef op 02-04-2022 om 17:27:

[..]

Als ze geen schuld heeft opgebouwd hoeft ze toch ook niet te worden gecompenseerd?

Schuld of niet maakt dan niet uit. Elke student heeft recht op hetzelfde geld, of het nou compensatie is of niet. De slimme student heeft dan een spaarpotje.

Rhonda schreef op 02-04-2022 om 17:27:

[..]

Als ze geen schuld heeft opgebouwd hoeft ze toch ook niet te worden gecompenseerd?

De jaren voor haar en na haar krijgen wel een bedrag per maand. Zij zou beter les krijgen in ruil voor geen stufi maar nee: corona. Ze is extra gaan werken ipv lenen, nu geen enkele kans op een woning, hoezo geen compensatie?

tsjor

tsjor

09-04-2022 om 08:30 Topicstarter

Oceaane schreef op 27-03-2022 om 19:48:

We zijn thuis met z'n drieen en hebben vooral hard gelachen om dat de compensatie pas vanaf 2025 uitbetaald wordt. We hebben geen van allen (nog) een studieschuld.

- Mijn oudste zus heeft in 2015-2016 haar master gedaan en het collegegeldkrediet allang terugbetaald
- Mijn een na oudste zus is in 2017 met een HBO-lerarenopleiding begonnen, en in 2021 afgestudeerd. Door alle stages en zo heeft zij ook niks hoeven lenen.
- Ik heb van 2014-2017 een bachelor gedaan, twee jaar full time gewerkt om de schuld terug te betalen en voldoende spaargeld te hebben voor mijn master, en vervolgens in 2019-2020 een master gedaan waarvoor ik bewust helemaal niets heb aangevraagd, de universiteit is hier toch om de hoek.

Mijn oudste zus krijgt dus na wel 9 jaar een compensatie als ze 31 is.
Mijn een na oudste na 4 jaar op haar 29dee terwijl haar OV is kwijtgescholden en ze dus nooit iets hoefde terug te betalen.
En ik krijg wrs helemaal niets op mijn 29de omdat ik voor mijn master nog niet eens OV heb gevraagd.

Wij vragen ons ook af waar de compensatie van 300-400 euro per gestudeerd jaar op gebaseerd is?

Ja, als de universiteit om de hoek ligt heb je geluk, je kunt thuis blijven wonen en lopend of fietsend naar de universiteit. Voor die mensen zouden ze de basisbeurs ook kunnen afschaffen. Zullen we zeggen: binnen 10 km?

Tsjor

tsjor

tsjor

09-04-2022 om 08:41 Topicstarter

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:45:

[..]


Stel dat ik, als mijn kinderen gaan studeren en nog geen 21 ben, een alleenstaande bijstandsmoeder (weduwe) ben. Hoe verwacht jij dat mijn studerende kinderen dan bij mij kunnen aankloppen? (bijstand krijg je ook niet als je spaargeld hebt)

Je kunt je kinderen eten en drinken geven, zoals voorheen. Dat is dan jouw bijdrage. Als je dat omzet in geld, dan wordt daarvoor 10 euro per week gerekend.

Een tijd geleden was het beroerder: als het kind 18 werd kreeg iemand met een uitkering de uitkering van een alleenstaande in plaats van een alleenstaande ouder. Het kind werd dan geacht het verschil bij te betalen, aan de ouder. Die grens is verlegd naar 21 en wordt waarschijnlijk verlegd naar 27. Dus je houdt je uitkering van alleenstaande ouder met kind, nu tot kind 21 is, straks wellicht 27.

Belangrijkste reden: voorkomen dat jongvolwassenen op straat komen te staan, er zijn teveel zwerfjongeren gekomen.

Tsjor

En zo rol.je van de bijstand zo de AOW in. 

tsjor schreef op 09-04-2022 om 08:30:

[..]

Ja, als de universiteit om de hoek ligt heb je geluk, je kunt thuis blijven wonen en lopend of fietsend naar de universiteit. Voor die mensen zouden ze de basisbeurs ook kunnen afschaffen. Zullen we zeggen: binnen 10 km?

Tsjor

Doe normaal zeg. Collegegeld is hartstikke duur en dan ben je ook nog verplicht om goedwerkend internet en een goede laptop en telefoon te hebben. Weet je hoeveel uur een student per maand zou moeten werken om alleen dat al te kunnen betalen? (hint: tot je 21ste hoeft je werkgever je niet meer dan het jeugdloon te betalen)

Ik heb eerst een jaar Psychologie gestudeerd aan de universiteit, en vervolgens vier jaar gestudeerd aan de PABO. Omdat ik een jaar wat anders heb gedaan, heb ik niet de volle vier jaar van mijn PABO-studie recht gehad op de aanvullende beurs. Die ik ook in het oude stelsel niet had gehad, want toen gold ook dat de  aanvullende (en basis) beurs alleen voor de nominale duur is.

De zogenaamde gemiddelde schuld onder studenten van het leenstelsel is waarschijnlijk niet gebaseerd op studenten die ook zijn afgestudeerd. Veel (lees: erg veel) hbo-studenten gaan na een jaar toch maar naar het mbo dat niet onder het hoger onderwijs leenstelsel valt. Of maken hun studie niet af omdat ze al een fulltime baan aangeboden hebben gekregen. Deze twee groepen studenten hebben sowieso al een veel lagere schuld dan studenten die wel hun studie afronden.

Ik hoop dat de voorgestelde compensatie studielening nog wordt aangepast, maar ik realiseer me ook dat we misschien genoegen moeten nemen met dat we maar een paar honderd, misschien nog net geen 1500 euro, zullen krijgen.

Ik maak dit draadje weer even actief. Ouders zijn een petitie gestart over de compensatie. Als je wilt, kun je die ondertekenen.
https://helppechgeneratie.petities.nl/

Hoewel mijn dochter natuurlijk hartstikke blij is dat haar studieschuld door die compensatie nog maar € 59.000,00 is in plaats van € 60.000,00 zou het toch wel fijn zijn als er nog wat meer compensatie kwam. Geen rente bijvoorbeeld, zoals aanvankelijk ook beloofd. En een compensatie die gelijk staat aan een beurs zoals de studenten nu krijgen. Wel zo eerlijk. 

skik schreef op 01-07-2022 om 12:26:

Hoewel mijn dochter natuurlijk hartstikke blij is dat haar studieschuld door die compensatie nog maar € 59.000,00 is in plaats van € 60.000,00 zou het toch wel fijn zijn als er nog wat meer compensatie kwam. Geen rente bijvoorbeeld, zoals aanvankelijk ook beloofd. En een compensatie die gelijk staat aan een beurs zoals de studenten nu krijgen. Wel zo eerlijk.

Waar is beloofd dat ze nooit rente hoeft te betalen? https://www.erasmusmagazine.nl/2022/06/10/de-rente-stijgt-wat-betekent-dat-voor-je-studieschuld/#:~:text=Studenten%20lenen%20tegen%20nul%20procent,ging%20die%20waarschuwing%20niet%20op.

skik schreef op 01-07-2022 om 12:26:

Hoewel mijn dochter natuurlijk hartstikke blij is dat haar studieschuld door die compensatie nog maar € 59.000,00 is in plaats van € 60.000,00 zou het toch wel fijn zijn als er nog wat meer compensatie kwam. Geen rente bijvoorbeeld, zoals aanvankelijk ook beloofd. En een compensatie die gelijk staat aan een beurs zoals de studenten nu krijgen. Wel zo eerlijk.

Maar ze hebben als compensatie toen toch ook het eerste jaar 1/2e collegegeld korting gekregen ? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.