Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Conflict met Schoonouders.

Beste,

k wil ten eerste even melden dat we zelf geen ouders zijn maar in een lastig conflict zitten tussen mijn schoonouders en mijn vriendin en ik.

er is een conflict ontstaan nadat ons huis aardig vies was, we waren tevens bezig met allerlei spullen verplaatsen dus het was wat rommelig, 

k ben mijn moeder verloren op 20 april dus ik zat nogal in een rollercoaster… m

schoonmoeder kwam langs en had toevallig het eea aangetroffen wat aardig smerig was, op basis daarvan is zij haar man gaan bellen en hebben er gesprekken plaats gevonden die niet door de beugel kunnen.

nu hebben wij een hypotheek via de schoonouders voor onze koopwoning, mijn vriendin en ik zijn beide 22 en wonen al ca 1 jaar in onze mooie woning. Is er een mogelijke manier dat deze schoonouders mij uit mijn eigen huis kunnen zetten en/of kunnen prutsen met de hypotheek? 
Hoor het graag.
A.


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 14:47

Hoe is die hypotheek geregeld? Formeel, met een standaard hypotheekacte en via de notaris? Dan hoef je je geen zorgen te maken. De bank komt immers ook niet kijken of je je huis wel schoonhoudt, en ook niet of je het goed onderhoudt. Het huis opeisen/gedwongen verkopen kan dan in principe alleen als je je maandelijkse betalingen niet doet.

Maar als er onderhands geleend is of als het huis door je schoonouders is gekocht, dan is kan het een ander verhaal zijn. Als zij de eigenaar zijn hebben ze meer mogelijkheden - al is ook het eenzijdig opzeggen van een huurovereenkomst niet zomaar geregeld.

Los daarvan: hoe erg vies en rommelig is het? Een week niet gezogen en een stapel dozen is wat anders dan uitwerpselen van dieren en stankoverlast.  

hebben jullie een hypotheek, samen, of alleen je vriendin? Of haar ouders? Op wiens naam staat het huis? Wat voor afspraken zijn er gemaakt? Staat dat op papier?

En hoe erg heb je het gemaakt dat het zo uit de hand loopt?

dit klinkt alsof zij een hypotheek hebben en jullie van hen huren? Zij hebben gezien dat jullie onzorgvuldig met hun hele dure spullen (huis) omgaan en zijn daar verbolgen over. Klopt dat? En nu ben jij bang dat ze jou/jullie uit huis zetten. 
Als ik dat goed geïnterpreteerd heb, dan hangt het af van de contracten die jullie gesloten hebben, wie de huur betaald etc etc. Kan juridisch ingewikkeld zijn. 
Beter ga je naar je schoonouders, bied je je excuses aan voor het respectloos omgaan met hun gift aan jullie en vertel je ze wat je gaat doen om dit in de toekomst te voorkomen. En het dan niet bij loze woorden laten, maar ook doen. 
Als ze eikels zijn, geen gift aannemen (dus zelf een huis regelen, succes) en contact beperken. 

AncientVipers

AncientVipers

16-12-2023 om 15:07 Topicstarter

wij hebben alles via de notaris geregeld en 2 hypotheken een bij de bank en de ander bij mijn schoonouders, ook hebben we een samenlevingscontract met allerlei afspraken zoals hoe de vaste lasten worden betaald enzovoort.

AncientVipers

AncientVipers

16-12-2023 om 15:07 Topicstarter

......spacer..... 

AncientVipers

AncientVipers

16-12-2023 om 15:13 Topicstarter

Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 14:47:

Hoe is die hypotheek geregeld? Formeel, met een standaard hypotheekacte en via de notaris? Dan hoef je je geen zorgen te maken. De bank komt immers ook niet kijken of je je huis wel schoonhoudt, en ook niet of je het goed onderhoudt. Het huis opeisen/gedwongen verkopen kan dan in principe alleen als je je maandelijkse betalingen niet doet.

Maar als er onderhands geleend is of als het huis door je schoonouders is gekocht, dan is kan het een ander verhaal zijn. Als zij de eigenaar zijn hebben ze meer mogelijkheden - al is ook het eenzijdig opzeggen van een huurovereenkomst niet zomaar geregeld.

Los daarvan: hoe erg vies en rommelig is het? Een week niet gezogen en een stapel dozen is wat anders dan uitwerpselen van dieren en stankoverlast.



wij hebben alles via de notaris geregeld en 2 hypotheken een bij de bank en de ander bij mijn schoonouders, ook hebben we een samenlevingscontract met allerlei afspraken zoals hoe de vaste lasten worden betaald enzovoort.

daarnaast zijn mijn vriendin 50/50 eigenaar van het huis en staat dit onze naam. We huren niets van de ouders.


Omtrent de rommel was het inderdaad een aantal dozen/kabels/onderdelen en wat stof/haren over het tapijt enzovoort, we hebben een hond die langharig is dus we kunnen soms wel elke dag stofzuigen, als dat dan een week niet wordt gedaan door wat voor omstandigheden dan ook dan is het snel een bende, zo ver lieten we het ook nooit komen maar helaas was dat dit keer wel gebeurd door de situatie omtrent het overlijden van mijn moeder enzovoort, inmiddels gaat het stukken beter met mijzelf en is het huis ook spik en span! 


Er is ook door onze jongste kitten helaas in een hoekje gepoept geweest wat ons niet is opgevallen, we hebben duidelijk aangegeven dat we óók de drollen opruimen maar we dit helaas niet hebben gezien en dus over het hoofd hebben gezien.

Inmiddels is de kitten zindelijk en komt dit ook niet meer voor. 




AncientVipers

AncientVipers

16-12-2023 om 15:19 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2023 om 14:49:

dit klinkt alsof zij een hypotheek hebben en jullie van hen huren? Zij hebben gezien dat jullie onzorgvuldig met hun hele dure spullen (huis) omgaan en zijn daar verbolgen over. Klopt dat? En nu ben jij bang dat ze jou/jullie uit huis zetten.
Als ik dat goed geïnterpreteerd heb, dan hangt het af van de contracten die jullie gesloten hebben, wie de huur betaald etc etc. Kan juridisch ingewikkeld zijn.
Beter ga je naar je schoonouders, bied je je excuses aan voor het respectloos omgaan met hun gift aan jullie en vertel je ze wat je gaat doen om dit in de toekomst te voorkomen. En het dan niet bij loze woorden laten, maar ook doen.
Als ze eikels zijn, geen gift aannemen (dus zelf een huis regelen, succes) en contact beperken.

Mijn excuses heb ik inderdaad al aangeboden voor het mogelijk uitschelden van mijn schoonmoeder, ik was erg opgefokt en was al niet lekker, daarnaast weet ze dat ik kwetsbaar ben omdat ik nog erg zit met het overlijden van mijn moeder.

Natuurlijk is stilstaan achteruitgang en gaat het steeds een stuk beter.


Het enige gift wat is gegeven is een jubelton.
Andere giften zijn niet van toepassing daarnaast hebben we ook eigen inbreng gehad en hebben wij 2 hypotheken (1 bij schoonouders & 1 bij de Bank) alles is notarieel vastgelegd.


Ook hebben mijn vriendin en ik in een kalme manier laten weten aan schoonvaders wat de situatie is en wat er is voorgevallen, maar ook wat echt niet door de beugel kon.

Daarnaast ben ik  zelf ook vrij duidelijk geweest dat ik schoonmoeder niet meer hoeft te zien (voorlopig), ik ben namelijk best aangevallen geweest op een manier die echt niet door de beugel kan, ik ben niet zwak in ruzies en kan best wat hebben, maar dit ging echt veelste ver.

Ook heb ook gevraagd tot 3x toe het huis te verlaten, dit weigerde ze.



AncientVipers

AncientVipers

16-12-2023 om 15:21 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 16-12-2023 om 14:48:

hebben jullie een hypotheek, samen, of alleen je vriendin? Of haar ouders? Op wiens naam staat het huis? Wat voor afspraken zijn er gemaakt? Staat dat op papier?

En hoe erg heb je het gemaakt dat het zo uit de hand loopt?

Beste, 


Samen hebben wij een hypotheek dit is notarieel vastgelegd en zijn 50/50 eigenaar van de woning, daarnaast hebben wij een samenlevingscontract met allerlei afspraken zoals hoe de vaste lasten worden betaald, bijvoorbeeld 50/50 of naar draagkracht, enzovoort.\

Daarnaast heb ik het niet erg gemaakt dat het uit de hand loopt, maar schoonmoeders.
Ik ben geen ruzie zoeker, maar ik sta wel mijn mannetje voor mijn vriendin, mijzelf & het huis te verdedigen. 
Haar acties kunnen echt NIET door de beugel. 

En het is geen simpele ruzie, er is namelijk ook ten spraken gekomen dat ik een luizak ben, niet werk, en al een halfjaar in de ziekewet zit en aardig mijn relatie zou kapot maken. 
Die ochtend had ik thuisgewerkt, voelde ik me echt niet lekker en heb ik een halve dag verlof opgenomen om in de middag even terug naar bed te gaan. 


Maar het volgende heb ik geantwoord op mijn schoonmoeder

De enige relatie die hier kapot gaat op deze manier is tussen schoonzoon & schoonmoeder, maar ook tussen dochter en moeder.
Daarnaast zit ik geen halfjaar in de ziekewet, ik ben weliswaar een periode ziek geweest door psychische klachten omtrent het verlies van mijn moeder, daar is ook allerlei hulp bij komen kijken zoals een praktijkondersteuner & bedrijfsarts.


Inmiddels ben ik weer fulltime aan de bak, en gaat het rouwproces ook beter.
Maar iemand in een zwakke positie zetten en zo behandelen is ronduit belachelijk en respectloos.


Persoonlijk zou ik als schoonmoeder van een jongen van 22 die net zijn moeder is verloren zélf swiffer en soplap ter hand hebben genomen. Is ze nou helemaal van de pot gepleurd, om jou/jullie zo behandelen op zo’n moment? Ik snap helemaal dat jij van de leg was (bent! 22 is echt veel te jong om je moeder te verliezen, ik heb zelf een zoon van 23 en moet er niet aan denken dat hij zonder mij door het leven moet). En dat het huishouden dan niet op de eerste plaats komt. Echt, het stoom komt hier uit mijn oren!


Maar… het zijn je schoonouders, en je zult het ermee moeten doen. Al helemaal omdat ze het voor jullie mogelijk hebben gemaakt om een huis te kopen.
Ik zou 2 dingen doen: haar duidelijk maken dat ze echt haar boekje ver te buiten is gegaan, zowel verbaal als in haar bemoeienis. Jullie zijn volwassen, hulp is misschien soms leuk en fijn maar die moet jullie niet opgedrongen worden en bemoeien is zelden tot nooit een goed idee. Jij hebt netjes je excuses aangeboden, ik zou die ook van haar verwachten.
Verder zou ik zo snel als mogelijk van de hypotheek via je schoonouders af willen komen. Dus kijk of je met de bank afspraken kunt maken over (tijdelijk) minder aflossen en verhoog de aflossing van de hypotheek bij hun. Is ook in het voordeel van de bank, want anders zitten zij bij eventuele gedwongen verkoop nog met een andere schuldeiser. En als het nog niet gebeurd is: laat die jubelton notarieel vastleggen als eigendom van je vriendin. Zo hebben ze in ieder geval over jou niks te zeggen.

Heel erg jammer dat een prille relatie zo wordt overschaduwd door mensen die zich er niet mee zouden moeten bemoeien….
En van mij uit een heel groot compliment dat jullie, ondanks het diepe dal, de boel samen weer onder controle hebben gekregen. Echt heel knap, daar mag je samen heel trots op zijn!

AncientVipers

AncientVipers

16-12-2023 om 15:42 Topicstarter

Jonagold schreef op 16-12-2023 om 15:37:

Persoonlijk zou ik als schoonmoeder van een jongen van 22 die net zijn moeder is verloren zélf swiffer en soplap ter hand hebben genomen. Is ze nou helemaal van de pot gepleurd, om jou/jullie zo behandelen op zo’n moment? Ik snap helemaal dat jij van de leg was (bent! 22 is echt veel te jong om je moeder te verliezen, ik heb zelf een zoon van 23 en moet er niet aan denken dat hij zonder mij door het leven moet). En dat het huishouden dan niet op de eerste plaats komt. Echt, het stoom komt hier uit mijn oren!


Maar… het zijn je schoonouders, en je zult het ermee moeten doen. Al helemaal omdat ze het voor jullie mogelijk hebben gemaakt om een huis te kopen.
Ik zou 2 dingen doen: haar duidelijk maken dat ze echt haar boekje ver te buiten is gegaan, zowel verbaal als in haar bemoeienis. Jullie zijn volwassen, hulp is misschien soms leuk en fijn maar die moet jullie niet opgedrongen worden en bemoeien is zelden tot nooit een goed idee. Jij hebt netjes je excuses aangeboden, ik zou die ook van haar verwachten.
Verder zou ik zo snel als mogelijk van de hypotheek via je schoonouders af willen komen. Dus kijk of je met de bank afspraken kunt maken over (tijdelijk) minder aflossen en verhoog de aflossing van de hypotheek bij hun. Is ook in het voordeel van de bank, want anders zitten zij bij eventuele gedwongen verkoop nog met een andere schuldeiser. En als het nog niet gebeurd is: laat die jubelton notarieel vastleggen als eigendom van je vriendin. Zo hebben ze in ieder geval over jou niks te zeggen.

Heel erg jammer dat een prille relatie zo wordt overschaduwd door mensen die zich er niet mee zouden moeten bemoeien….
En van mij uit een heel groot compliment dat jullie, ondanks het diepe dal, de boel samen weer onder controle hebben gekregen. Echt heel knap, daar mag je samen heel trots op zijn!

Heel erg bedankt! 
Dit waardeer ik enorm.

Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat schoonouders die twee 21-jarigen helpen met een jubelton en een tweede hypotheek zulke vreselijke mensen zijn. Niet dat ik denk dat ze geen fouten maken hoor, maar ik zou zo graag willen horen hoe zij het zien.

ik raad je aan om indien mogelijk zo snel mogelijk het hypotheekdeel bij schoonouders af te lossen. Nu kunnen ze het gevoel hebben dat jullie hun geld uitgeven / dat ze iets te zeggen hebben over het huis.  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 15:57

Mugske schreef op 16-12-2023 om 15:54:

ik raad je aan om indien mogelijk zo snel mogelijk het hypotheekdeel bij schoonouders af te lossen. Nu kunnen ze het gevoel hebben dat jullie hun geld uitgeven / dat ze iets te zeggen hebben over het huis.

Als de relatie minder goed is of wordt, is dit wel verstandig. Want ook al hebben ze formeel juridisch geen zeggenschap over hoe je met het huis omgaat, gevoelsmatig kan het anders liggen. En als dat zo is geeft dat alleen maar onnodige (extra) spanningen.

kan je aangeven hoe en op welke manier schoonmoeder veel te ver ging naar jou toe?

Verder begrijp ik uit jou tekst dat je nog door een diep dal gaat en daardoor, door je gesteldheid, de boel wat had laten versloffen. Dat is op zich begrijpelijk. Dan heb je genoeg aan jezelf. Uitschelden is niet oke. Vandaar was ik benieuwd wat er precies was voorgevallen en op welke manier.

Maar zou juist eerder een steun zijn als schoonmoeder en als dat betekent elke week even helpen met poetsen, omdat het niet lekker gaat, dan doe je dat.

@AncientVipers:
Waarschijnlijk is dit een goed moment om duidelijke grenzen te stellen aan je schoonmoeder en haar duidelijk te maken dat het niet is omdat jullie een hypotheek bij hen hebben, dat zij enige inspraak hebben in jullie huishouden. 
Daarnaast vind ik jullie nog erg jong. Op 22 al een eigen huis en je huishouden vlotjes laten verlopen; ik zie het weinig mensen doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.