Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter gebruikt alleen condooms


MellowTurkey78

MellowTurkey78

16-09-2023 om 11:44

tsjor schreef op 15-09-2023 om 13:36:

Hemf, je docher kan nu gebruik maken van de adviezen van tiktok (lekker betrouwbaar), haar moeder (hmmmm) en dit forum (van alles wat).
Ik heb indertijd dochter mét vriendje naar de huisarts gestuurd om te praten over de pil. Zij was onder 18, dus ze liet zich gelukkig wel sturen en de huisarts begreep heel goed waar het over ging. Daar kregen ze ook weer informatie en een paar pittige vragen en op basis daarvan hebben ze toen een beslissing genomen. Ik vind nog steeds, dat zoiets niet alleen het meisje aangaat, maar ook het vriendje.

Tsjor

Dit dit en dit!

tsjor schreef op 16-09-2023 om 11:29:

Heb ik dan de witte duif getroffen? Een huisarts die heel plastisch en duidelijk uitlegde wat de pil eigenlijk doet en wat dat betekent voor het lichaam? Was een goede huisarts, dat wel.


Nou, het was wel de eerste bedenking die ik had toen je dat verhaal vertelde. Je moet wel een huisarts treffen die reële voorlichting geeft.

Als je pech hebt gebeurt juist het omgekeerde: huisarts geeft de pil "want het is de veiligste manier en dan is het maar geregeld" en vriendje denkt "mooi, ben ik van die condooms af en dan heb ik verder nergens meer last van". Voor een hoop vriendjes is het namelijk best aangenaam als het meisje aan de pil gaat.

En als je nog iets meer pech hebt dan gaat het vriendje nog wat meer aandringen op seks, "want het is nu toch veilig".

Jonge meiden willen tegenwoordig niet meer aan de pil. Er is zoveel bekend over de bijwerkingen en ‘ze’ zijn ‘allemaal’ bang dat ze ervan aankomen. Zelf heb ik ook jarenlang bijwerkingen gehad van de pil en daar kwam ik pas achter toen ik ermee stopte. Ik was begonnen in de puberteit, als je emotioneel toch al niet op je best bent, en kwam er pas op mijn 30+-ste achter dat ik helemaal geen labiel chagrijn ben van nature. De wereld werd letterlijk 100% lichter toen ik ermee stopte. Ik zou dat mijn dochters dus ook zeker niet aanraden.
Alleen een condoom lijkt me voldoende veilig, mits ze hem na gebruik goed checken, eraan denken hem tijdig om te doen en bij twijfel een MAP halen (is rotzooi, maar liever een weekje ziek dan zwanger).

Doemijdieglazenbol schreef op 16-09-2023 om 11:32:

[..]

Mijn huisarts doet dat soort dingen ook prima. Eerlijk gezegd zou ik een andere zoeken als de mijne dat niet kon. Dan ben je echt in de jaren 90 blijven hangen en dat zal dan op meer terreinen gelden.

Dat zou mooi zijn, maar dat is helaas bijna nergens in NL een optie. Tegenwoordig mag je al blij zijn dat je überhaupt een nieuwe huisarts krijgt als je verhuisd, zodat je geen uren hoeft te rijden naar je oude woonplaats, omdat alle huisartsen een patiëntenstop hebben. Keuzevrijheid omdat je huisarts je niet bevalt, is een enorme luxe die ik, en met mij miljoenen anderen, niet hebben. Dus fijn dat jouw huisarts je goed bevalt. Hopelijk gaat hij/zij niet binnenkort met pensioen. 

Dutchgirly schreef op 16-09-2023 om 12:14:

[..]

Dat zou mooi zijn, maar dat is helaas bijna nergens in NL een optie. Tegenwoordig mag je al blij zijn dat je überhaupt een nieuwe huisarts krijgt als je verhuisd, zodat je geen uren hoeft te rijden naar je oude woonplaats, omdat alle huisartsen een patiëntenstop hebben. Keuzevrijheid omdat je huisarts je niet bevalt, is een enorme luxe die ik, en met mij miljoenen anderen, niet hebben. Dus fijn dat jouw huisarts je goed bevalt. Hopelijk gaat hij/zij niet binnenkort met pensioen.

Onze huisarts is ook echt niet fijn. De praktijkgenoten lopen allemaal na een of een paar jaar weer weg, dus kennelijk vinden zij het ook geen prettige praktijk. Door vakanties en vervanging ken ik de andere huisartsen in het dorp ook, daar zit ook weinig tussen. Ze zijn allemaal echt van de oude stempel en komen met standaard oplossingen die ze al 30 jaar hanteren.

In onze praktijk zit nu een jongere huisarts die wel goed meedenkt en ook alternatieven biedt. We hechten ons maar niet teveel, want ze kan elk moment weer weg zijn.

MMcGonagall schreef op 16-09-2023 om 11:58:

Jonge meiden willen tegenwoordig niet meer aan de pil. Er is zoveel bekend over de bijwerkingen en ‘ze’ zijn ‘allemaal’ bang dat ze ervan aankomen. Zelf heb ik ook jarenlang bijwerkingen gehad van de pil en daar kwam ik pas achter toen ik ermee stopte. Ik was begonnen in de puberteit, als je emotioneel toch al niet op je best bent, en kwam er pas op mijn 30+-ste achter dat ik helemaal geen labiel chagrijn ben van nature. De wereld werd letterlijk 100% lichter toen ik ermee stopte. Ik zou dat mijn dochters dus ook zeker niet aanraden.
Alleen een condoom lijkt me voldoende veilig, mits ze hem na gebruik goed checken, eraan denken hem tijdig om te doen en bij twijfel een MAP halen (is rotzooi, maar liever een weekje ziek dan zwanger).

Dat is in mijn ervaring niet waar dat jonge meiden het niet willen.  Mijn dochter is 15 en aan de pil en bijna al haar vriendinnen ook.  Ik geloof maar 1tje niet.  Dan gaat het dus echt over 13 meiden wel.  En gedeelte omdat ze seksueel actief zijn, maar om een gedeelte om cyclus te regelen of andere redenen.  

Ik denk dat dit soort dingen ook wel vriendengroepafhankelijk is. Pubers trekken zich vaak op aan hun vrienden/vriendinnen. 
Mijn zus was al heel snel aan de pil. Ze was bijna 15 toen ze ging menstrueren en had toen al een vriendje en seks. Ik had die behoefte totaal niet. Ik had geen seks en ook geen menstruatieklachten en om de cyclus te reguleren vond ik het te radicaal of zo. Niet alles is maakbaar in het leven. Mijn cyclus is nog steeds niet regelmatig, blijkbaar hoort dat bij mij. 
Ook wel vaker gehoord van mensen 'ja maar stel je komt een leuk iemand tegen, wat dan?' Nou daar hoef ik echt niet meteen mee naar bed hoor. 'Ja, je weet het nooit. En stel je wordt verkracht'. Nou, ik ken mezelf en weet hoe ik in elkaar zit en in het leven sta. Keuzes hebben consequenties. En niet elk risico is uit te bannen.' 

Mijn dochter ook hoor. Ze is nu 26 jaar en niet zwanger geworden. Zij heeft op advies van de gynaecoloog geen synthetische hormonen genomen. Alle vrouwen in onze familie hebben  hormoongerelateerde kanker gehad (ik inclusief). Nu zijn ze bijna zo ver dat de condooms ook in het laatje blijven liggen😉. ma kan niet wachten. 

RaggedGull77

RaggedGull77

16-09-2023 om 15:13

Ik moest eigenlijk wel een beetje lachen om het idee de pil door haar eten te doen. Ik heb ook wel een vermoeden hoe TO op dat idee kwam. Ik denk dat ze dat ooit heeft gedaan toen de kat of de hond ziek was en pilletjes van de dierenarts kreeg. Dan is de makkelijkste manier om die pilletjes toe te dienen inderdaad om de pilletjes te verpulveren en door het natvoer te prakken. Bij een huisdier kun je dat doen en bij een kind tot de kleuterleeftijd ook nog wel, maar daarna houdt het toch een beetje op.

https://www.metronieuws.nl/metro-panel/2022/01/pil-anticonceptie-ontpillen/

Dat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar bijvoorbeeld stemmingsklachten onderstreept deze onderzoeker. 
Ik ben zelf ook vrij snel met de pil slikken gestopt, juist om het afgevlakte gevoel wat ik ervan kreeg. Ook al slikte iedereen om mij heen wel de pil. Wat mij ook tegenstond dat vrouwen hormonen zou moeten slikken, zodat mannen geen condoom hoeven te gebruiken (ik heb het dan over vaste monogame relaties). 
Op adviezen van artsen kritiekloos varen heb ik nooit gedaan (misschien teveel artsen in de familie, zij weten meer niet dan wel)   En als ze onderzoeken wel weten, waarom handelen ze daar niet na. Voorbeeld? Bij mijn dochter (na beugel) moesten toch echt de verstandskiezen eruit, anders zou alles scheef trekken. In corona-tijd na de kaakchirurg geweest, maar toch maar uitgesteld, voelde niet goed en het kan goed mis gaan. 
Nu opeens bij nieuwe tandarts hoeft niets eruit, want onderzoek heeft aangetoond dat er verstandskiezen niets scheef kunnen trekken. Ik dat onderzoek zoeken en dat is alle vele jaren oud. Wat is dit nu? Onkunde, verdienmodel, misleiding?

Hemf

Hemf

16-09-2023 om 16:11 Topicstarter

KipFritesAppelmoes schreef op 16-09-2023 om 15:13:

Ik moest eigenlijk wel een beetje lachen om het idee de pil door haar eten te doen. Ik heb ook wel een vermoeden hoe TO op dat idee kwam. Ik denk dat ze dat ooit heeft gedaan toen de kat of de hond ziek was en pilletjes van de dierenarts kreeg. Dan is de makkelijkste manier om die pilletjes toe te dienen inderdaad om de pilletjes te verpulveren en door het natvoer te prakken. Bij een huisdier kun je dat doen en bij een kind tot de kleuterleeftijd ook nog wel, maar daarna houdt het toch een beetje op.

Tussen een gedachte en het ook echt uitvoeren zit een groot verschil . Dat zou me natuurlijk te ver gaan

Eigen keuze blijft het toch..

oke de pil de wilt ze niet, maar heb je ook ander concepties besproken? Of anders een gesprek met de huisarts. ik gesprek gaan lijkt me het beste,waar zit haar 'angst' van de pil.

Zonnestraal1984 schreef op 21-09-2023 om 15:11:

oke de pil de wilt ze niet, maar heb je ook ander concepties besproken? Of anders een gesprek met de huisarts. ik gesprek gaan lijkt me het beste,waar zit haar 'angst' van de pil.

Onnodig, Zonnestraal1984. De dochter gebrúikt al andere conceptie. 

Egel. schreef op 21-09-2023 om 17:11:

[..]

Onnodig, Zonnestraal1984. De dochter gebrúikt al andere conceptie.

Hihi: ANTIconceptie, mogen we hopen. 🙃

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.