Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter gebruikt alleen condooms


ik zou t haar gwn blijven aanraden,meer kun je niet doen. Helaas geloven ze toch al die tiktok onzin... kwa soas , tja dat houd de pil niet tegen en een condoom ook echt niet hoor, want het is niet enkel erin en eruit he, een soa krijg je al van vocht dusja... is ze wel gevaccineerd tegen hpv? Zoniet dan zou ik dat igg echt wel doen.

Titiv schreef op 15-09-2023 om 15:03:

ik zou t haar gwn blijven aanraden,meer kun je niet doen. Helaas geloven ze toch al die tiktok onzin... kwa soas , tja dat houd de pil niet tegen en een condoom ook echt niet hoor, want het is niet enkel erin en eruit he, een soa krijg je al van vocht dusja... is ze wel gevaccineerd tegen hpv? Zoniet dan zou ik dat igg echt wel doen.

Kom op Titiv, als je een heel flink deel van de SOA's kunt voorkomen met condoomgebruik, moet je dat niet bagatelliseren! Het is (op seksloos leven na) het belangrijkste om te doen om SOA's te voorkomen!

Ik zou met je dochter even kijken naar de pearl index. De theoretische betrouwbaarheid van een condoom is bijv 98% (bij correct gebruik raakt 2% van de vrouwen binnen 12 menstruatiecycli zwanger). Bij realistisch gebruik (praktisch) ligt dat percentage tussen de 2 en 28%. Zegt niet dat alleen een condoom fout is, maar het is goed om realistisch te kijken. 

ik gebruik al jaren alleen condooms. Mijn man wil zich niet laten helpen en ik wilde geen pil meer. Dus dan maar condooms. Gaat al 8 jaar goed.  

Lieveheersbeest schreef op 15-09-2023 om 14:41:

[..]

Heftig hoor.

Het grote nadeel van de pil in NL vind ik dat meisjes er vaak in de puberteit mee beginnen. Dan staat gedrag en emotie vaak al op z'n kop door de stortvloed aan hormonen (puberteit). Tussen 15 en 18 zou de hormoonspiegel richting 'normaal' moeten gaan, en dan vanaf 18-45 jaar zou de hormoonhuishouding (globaal genomen) in evenwicht moeten zijn. Maar als je op je 15e al met de pil begint, heb je mogelijk geen goed zicht op wat 'normaal' is. Hoe dat eruit ziet, welk gedrag daarbij hoort. Het is daardoor moeilijk toe te schrijven welke gedragsverandering bij de puberteit horen en wat veroorzaakt wordt door de pil. In dat opzicht zou het voor (sommige) meisjes beter zijn om wat later met de pil te beginnen, zodat gedragsverandering veel duidelijker is en ze bewuster voor de pil kunnen kiezen (of niet).

Precies voor dit soort verhalen, en nog wat technischer, heb ik de huisarts ingeschakeld. Dat bleek overtuigender dan een moeder die dit soort wetenswaardigheden staat te delibereren. Dat het vriendje erbij was en dus op hetzelfde moment dezelfde informatie kreeg was ook erg behulpzaam. Geen pil, en even later ook geen vriendje meer. Het is later allemaal goedgekomen hoor. Ze heeft haar eigen keuzes gemaakt en een lieve partner gevonden.


Tsjor

Ik vind dat ook huisartsen veel te snel alle bijwerkingen van de pil negeren en maar gewoon voorschrijven. Terug naar mijn verhaal, ik kreeg dus hormonale migraine van de pil. Dus ik ging terug naar de huisarts. Denk je dat deze man zei dat ik dan daarmee zou kunnen stoppen en iets anders kon overwegen? Natuurlijk niet, hij schrijft gewoon wat triptanen voor tegen de migraine. Fijn, nog meer medicatie. 

Dit is trouwens ook veelvuldig in het nieuws geweest (niet op tiktok, maar met echte wetenschappers) dat er te weinig onderzoek wordt gedaan naar al deze bijwerkingen en dat het met de voorlichting daarover nog slechter is gesteld.

Dutchgirly schreef op 16-09-2023 om 09:01:

Ik vind dat ook huisartsen veel te snel alle bijwerkingen van de pil negeren en maar gewoon voorschrijven. Terug naar mijn verhaal, ik kreeg dus hormonale migraine van de pil. Dus ik ging terug naar de huisarts. Denk je dat deze man zei dat ik dan daarmee zou kunnen stoppen en iets anders kon overwegen? Natuurlijk niet, hij schrijft gewoon wat triptanen voor tegen de migraine. Fijn, nog meer medicatie.

Dit is trouwens ook veelvuldig in het nieuws geweest (niet op tiktok, maar met echte wetenschappers) dat er te weinig onderzoek wordt gedaan naar al deze bijwerkingen en dat het met de voorlichting daarover nog slechter is gesteld.

Je kon toch zelf stoppen? Hij dwong je toch niet de pil te blijven slikken?

ja dat heb ik natuurlijk ook gedaan, ik schreef eerder al dat ik die rommel nooit meer ga slikken. Dat is toch totaal mijn punt niet! Mijn punt gaat over de bijwerkingen van de pil en de kennis (ook bij huisartsen) en de voorlichting daarover nogal tekort schiet. Er is een soort automatische respons dat meiden van 14 maar aan de pil moeten. Dat dit de beste oplossing is voor alles. Maar de rest van het verhaal over de bijwerkingen wordt vaak niet verteld, of zelfs maar erkend. Er is ook nog veel meer onderzoek nodig daarnaar, dat wordt ook door wetenschappers in de media aangegeven. 

Dutchgirly schreef op 16-09-2023 om 09:01:

Ik vind dat ook huisartsen veel te snel alle bijwerkingen van de pil negeren en maar gewoon voorschrijven. Terug naar mijn verhaal, ik kreeg dus hormonale migraine van de pil. Dus ik ging terug naar de huisarts. Denk je dat deze man zei dat ik dan daarmee zou kunnen stoppen en iets anders kon overwegen? Natuurlijk niet, hij schrijft gewoon wat triptanen voor tegen de migraine. Fijn, nog meer medicatie.

Dit is trouwens ook veelvuldig in het nieuws geweest (niet op tiktok, maar met echte wetenschappers) dat er te weinig onderzoek wordt gedaan naar al deze bijwerkingen en dat het met de voorlichting daarover nog slechter is gesteld.

Precies, dit heb ik exact zo ervaren. Ik heb een paar verschillende pilsoorten geprobeerd en ben uiteindelijk overgestapt op een koperspiraaltje.

Ik had gehoopt dat het tegenwoordig beter was, maar ik was onaangenaam verrast toen mijn dochter met haar vader naar de dermatoloog ging en met een pilrecept tegen acne thuiskwam. Zonder degelijke voorlichting over de mogelijke bijwerkingen. Gelukkig wel met de waarschuwing dat ze hem heel stipt moest slikken en dat hij bij de minste afwijking niet neer betrouwbaar was als anticonceptie, dus beter een condoom erbij. 

ik had haar al verteld dat ik zelf slecht op de pil reageerde, daarom ze is zelf informatie gaan opzoeken. Toch vind ik dat die dermatoloog grove steken heeft laten vallen.

 Ik ben het zó met jou eens Dutchgirly over het verbijsterende gebrek aan een kritische houding bij huisartsen tav de pil bij hele jonge meiden. Ook vrouwelijke artsen nota bene! Vroeger zelf al meegemaakt als tiener, maar nu zoveel jaar later blijkt er nog niks veranderd en wordt gewoon kritiekloos de pil weer voorgeschreven aan een 16-jarige, en de ernstige klachten die meteen erna optreden, worden weggewuifd, nee hoor dat kan niet! Terwijl de bijwerkingen zwart op wit in de bijsluiter staan! En dan niet één arts he, maar meerdere keren bij verschillende artsen aangekaart. Geen voet aan de grond. Verbaas me er zooo over dat zo’n jonge meiden maar doodleuk worden volgeplempt met hormonen, en het vervolgens allemaal maar zelf uit moeten zoeken! En de jongens hebben weer een free ride, geen greintje last! 

Vooropgesteld dat ik begrip heb voor hun zware belasting en gebrek aan tijd, vind ik dat huisartsen als beroepsgroep wel heel makkelijk over hun verantwoordelijkheid tav jeugdige meiden heenstappen door zo kritiekloos maar door te gaan met het voorschrijven van de pil aan 15/16-jarigen. Zo’n wereldwijde beweging anti-pil komt heus ergens vandaan en kun je mijns inzien niet afdoen als simpele tiktok-trend. Hormonen hebben een heel grote invloed op lichaam en geest, en een jong meisje heeft daar nog geen weet van, maar komt er soms pas door schade en schande achter. Simpel wegsturen met een receptje voor de pil, zonder eerst in overweging te geven wat dit inhoudt, en zonder gedegen controles is m.i. niet voldoen aan de zorgplicht! 

Heb ik dan de witte duif getroffen? Een huisarts die heel plastisch en duidelijk uitlegde wat de pil eigenlijk doet en wat dat betekent voor het lichaam? Was een goede huisarts, dat wel.

Tsjor

tsjor schreef op 16-09-2023 om 11:29:

Heb ik dan de witte duif getroffen? Een huisarts die heel plastisch en duidelijk uitlegde wat de pil eigenlijk doet en wat dat betekent voor het lichaam? Was een goede huisarts, dat wel.

Tsjor

Mijn huisarts doet dat soort dingen ook prima. Eerlijk gezegd zou ik een andere zoeken als de mijne dat niet kon. Dan ben je echt in de jaren 90 blijven hangen en dat zal dan op meer terreinen gelden. 

tsjor schreef op 16-09-2023 om 11:29:

Heb ik dan de witte duif getroffen? Een huisarts die heel plastisch en duidelijk uitlegde wat de pil eigenlijk doet en wat dat betekent voor het lichaam? Was een goede huisarts, dat wel.

Tsjor

Misschien. Toen ik 16 was en een vriendje had (nog geen seks) moest ik van mijn moeder aan de pil. We gingen samen naar de huisarts. "Wil je het zelf wel?" vroeg de huisarts. "Ja naja voor mij hoeft t niet per se en volgens mij denkt hij ook niet aan seks." "Hoe oud is die dan?" "18." "Hij denkt er zeker wel aan." "Oke, doe maar dan."

Ik was trouwens blij dat ik m had hoor, toch veel chiller dan condooms. Als samenwonende volwassene durfde ik wel een jaartje alleen condooms te gebruiken om te kijken of het invloed had op mij. Het bleek van niet; ik ben evengoed gewoon een monster. 



tsjor schreef op 16-09-2023 om 11:29:

Heb ik dan de witte duif getroffen? Een huisarts die heel plastisch en duidelijk uitlegde wat de pil eigenlijk doet en wat dat betekent voor het lichaam? Was een goede huisarts, dat wel.

Tsjor

Ik zou het niet weten. Ik heb nooit de pil overwogen en heb geen dochters. Het lijkt me schokkend als de pil wordt voorgeschreven zonder duidelijke voorlichting erover, maarja.... ik heb ook wel eens bij een blessure met vrij milde pijnklachten een dijk van een pijnstiller voorgeschreven gekregen (dus wel ervaring met lichtzinnig pillen voorschrijvende huisarts).

Maar wat ik begrijp van die tiktok hype is dat er toch uberhaupt geen anticonceptie wordt gebruikt? Alleen periodieke onthouding en dus zelfs geen condooms dacht ik? 

 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.