Felenthi
14-10-2025 om 14:33
Dochter rijdt in op 5 stilstaande auto’s
Mijn dochter van 19 is vrijdagnacht uit moeten wijken en heeft 5 stilstaande auto’s geraakt.Op de koop toe is ze een stuk doorgereden en is ze in paniek met haar 2 vriendinnen te voet verder gegaan.Haar vriendinnen zijn meegegaan naar ons huis en hebben dan een Uber genomen naar huis.Mijn dochter heeft in paniek een fiets genomen en terug naar het café gereden waar er nog een vriend van haar was daar heeft ze nog wijn gedronken en dan is ze meegegaan naar zijn huis.Daar heeft ze zich dan enkele uren verscholen tot 8u ‘s morgens.Ik kreeg de politie aan de deur met het nieuws om 4:30 ‘s nachts.Tot 8 u heb ik haar gezocht en gebeld tot ze op een gegeven moment zei dat ze ging gaan werken en ze alles ‘s middags ging uitleggen.Ik heb dit doorgegeven aan de politie en zo hebben ze haar onderschept aan haar werk.We zijn na de 1 ste shock naar de huisarts geweest en een doorverwijzing gevraagd voor psychiatrische hulp na al jaren van zorgen en problemen is het voor mij op.Ik wil er nog voor haar zijn maar kan het niet meer alleen.Ik loop al 4 dagen rond als een kip zonder kop.Al jaren hunker ik naar een beetje onbezorgd leven en het lijkt steeds erger te worden.Soms wou ik dat ik nooit aan kinderen was begonnen.Al bij al hebben we een goeie band maar die problemen worden voor mij teveel.Ik wil mijn leven terug maar ik wil haar ook niet in de steek laten.Soms voel ik me ook alleen,alle kinderen in onze omgeving hebben een normale vriendenkring,studeren…bij haar gaat het even goed om dan weer fout te gaan.Nu is het weer maanden van onzekerheid die aan ons gaan vreten…wat hangt er boven haar hoofd wat betekend het voor haar toekomst…Ik voel me al dagen een zombie…
Ginevra
16-10-2025 om 14:29
1968 schreef op 16-10-2025 om 13:36:
[..]
Ik lees veel mee, maar weet echt niet altijd de achtergrond uit andere draadjes van mensen, ik kwam er door de reacties wel achter dat er meer moest zijn maar herken vaak de namen niet meer om dingen te koppelen aan elkaar
Ik ben de slechtste onthouder die er bestaat, ik weet vrijwel nooit wie wie is en wat de achtergrond is. Maar dit zinnetje uit de openingspost: "doorverwijzing gevraagd voor psychiatrische hulp na al jaren van zorgen en problemen is het voor mij op." had iemand kunnen opvatten als aanwijzing dat dit niet het eerste akkefietje is.
Felenthi
16-10-2025 om 18:29
Ik kan idd aanvaarden dat ik een zorgenkind heb maar toch hoop ik dat ze hieruit leert en voor haarzelf een betere toekomst wil.Ik kan haar begeleiden maar ze is meerderjarig en zal zelf opdraaien voor haar fout.Maar als moeder is dat niet zo zwart wit.Want je voelt wat je voelt en je maakt je zorgen…Ze kan volgende week al naar een psycholoog en zal door haar doorverwezen worden naar een psychiater.Ik heb haar gezegd dat ze haar moeten focussen op haar werk en na het werk op rust.En dag per dag nemen.
haarklover
16-10-2025 om 18:58
Natje1812 schreef op 16-10-2025 om 18:29:
Ik kan idd aanvaarden dat ik een zorgenkind heb maar toch hoop ik dat ze hieruit leert en voor haarzelf een betere toekomst wil.Ik kan haar begeleiden maar ze is meerderjarig en zal zelf opdraaien voor haar fout.Maar als moeder is dat niet zo zwart wit.Want je voelt wat je voelt en je maakt je zorgen…Ze kan volgende week al naar een psycholoog en zal door haar doorverwezen worden naar een psychiater.Ik heb haar gezegd dat ze haar moeten focussen op haar werk en na het werk op rust.En dag per dag nemen.
Dat lijkt mij een goed advies.
Ik heb mezelf nooit zo in de nesten gewerkt als jouw dochter, maar als mijn opleiding slecht ging en ik een half weekeinde niets gedaan had, voelde ik mij na een uur al beter als ik met iets nuttigs bezig was.
MamaE
19-10-2025 om 23:05
Hoe is dit afgelopen?
Dat je schrikt bij een aanrijding en dan vlucht, kan gebeuren. Maar daarna naar het café gaan om je te bezatten is heel stom en spreekt tegen je. De hele nacht vluchten en daarna naar werk gaan is geen eerste schrik meer, maar een bewuste actie.
Ik heb er ook wel vragen bij. Van wie is de auto? Waarom gaat je dochter in vredesnaam met de auto naar het café? De meeste 19-jarigen gaan daar niet heen om de hele avond cola te drinken. Hoezo betaalt de verzekering alleen een voorschot en moet ze dat terugbetalen? Daarvoor heb je toch geen verzekering? Of is dat vanwege de alcohol, dat ze dan niet meer verzekerd is en het wel afgehandeld kan worden voor de mensen van de beschadigde auto's.
Ik denk wel dat het goed is dat je dochter hulp krijgt, want dit is geen 'normaal' gedrag. Ook niet als je nog jong bent en het is ook niet iets dat je 'zomaar' overkomt.
AnnaPollewop
20-10-2025 om 10:15
MamaE schreef op 19-10-2025 om 23:05:
Hoe is dit afgelopen?
Ik denk wel dat het goed is dat je dochter hulp krijgt, want dit is geen 'normaal' gedrag. Ook niet als je nog jong bent en het is ook niet iets dat je 'zomaar' overkomt.
Kinderen met bepaalde problematiek (IADH kinderen) kunnen in emotionele ontwikkeling achterlopen op hun kalenderleeftijd. Dan is ze wel 19 en dus meerderjarig voor de wet en mag ze autorijden, maar is ze emotioneel misschien nog een paar jaar jonger met bijbehorend gebrek aan zelfbeheersing en inzicht in wat er kan gebeuren als je bepaalde dingen doet. Niet voor niets wordt jeugdstrafrecht ook nog wel toegepast bij 19-jarigen wanneer duidelijk is dat bepaalde kanten nog niet voldoende ontwikkeld zijn voor volwassenrecht.
Het is makkelijk om te stellen dat dit geen normaal gedrag is, dat klopt wel, maar het is wel verklaarbaar als het voortkomt uit een beperking op bv emotioneel vlak of op de impulsbeheersing.
M.a.w. je kan wel vinden dat iemand van 19 in staat is om na te denken over oorzaak en gevolg en dan vervolgens daar de verstandige keuzes in te maken, maar daarmee is het nog niet zo dat elke 19-jarige daar inderdaad toe in staat is. De realiteit houdt zich niet altijd aan wat wij vinden. Er zijn inderdaad aardig wat mensen die zich niet "normaal" gedragen. Niet omdat ze daar geen zin in hebben, maar omdat ze dat gewoon (nog) niet kunnen.
MamaE
20-10-2025 om 12:19
AnnaPollewop schreef op 20-10-2025 om 10:15:
[..]
Kinderen met bepaalde problematiek (IADH kinderen) kunnen in emotionele ontwikkeling achterlopen op hun kalenderleeftijd. Dan is ze wel 19 en dus meerderjarig voor de wet en mag ze autorijden, maar is ze emotioneel misschien nog een paar jaar jonger met bijbehorend gebrek aan zelfbeheersing en inzicht in wat er kan gebeuren als je bepaalde dingen doet. Niet voor niets wordt jeugdstrafrecht ook nog wel toegepast bij 19-jarigen wanneer duidelijk is dat bepaalde kanten nog niet voldoende ontwikkeld zijn voor volwassenrecht.
Het is makkelijk om te stellen dat dit geen normaal gedrag is, dat klopt wel, maar het is wel verklaarbaar als het voortkomt uit een beperking op bv emotioneel vlak of op de impulsbeheersing.
M.a.w. je kan wel vinden dat iemand van 19 in staat is om na te denken over oorzaak en gevolg en dan vervolgens daar de verstandige keuzes in te maken, maar daarmee is het nog niet zo dat elke 19-jarige daar inderdaad toe in staat is. De realiteit houdt zich niet altijd aan wat wij vinden. Er zijn inderdaad aardig wat mensen die zich niet "normaal" gedragen. Niet omdat ze daar geen zin in hebben, maar omdat ze dat gewoon (nog) niet kunnen.
Dat snap ik. De vraag is dan wel of zo'n kind een rijbewijs moet halen als het daar nog niet klaar voor is en of je het kind dan een auto ter beschikking moet stellen.
Autorijden vraagt nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid. Als je die verantwoordelijkheid nog niet aankan, is dat niet erg, behalve als je het dan toch aangaat.
Daarnaast zijn er meer dan genoeg IADH mensen die wel gewoon geschikt zijn om een rijbewijs te halen op die leeftijd. Je kunt ook teveel begrip hebben voor allerlei problematiek en achterstanden. Ja, dat klinkt hard. Maar ik geloof ook niet dat je iemand verder helpt met oneindig begrip voor allerlei zaken waarmee diegene zichzelf, andere mensen en de omgeving in gevaar brengt en/of schade toebrengt.
Poezie
20-10-2025 om 12:30
MamaE schreef op 20-10-2025 om 12:19:
[..]
Dat snap ik. De vraag is dan wel of zo'n kind een rijbewijs moet halen als het daar nog niet klaar voor is en of je het kind dan een auto ter beschikking moet stellen.
Autorijden vraagt nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid. Als je die verantwoordelijkheid nog niet aankan, is dat niet erg, behalve als je het dan toch aangaat.Daarnaast zijn er meer dan genoeg IADH mensen die wel gewoon geschikt zijn om een rijbewijs te halen op die leeftijd. Je kunt ook teveel begrip hebben voor allerlei problematiek en achterstanden. Ja, dat klinkt hard. Maar ik geloof ook niet dat je iemand verder helpt met oneindig begrip voor allerlei zaken waarmee diegene zichzelf, andere mensen en de omgeving in gevaar brengt en/of schade toebrengt.
Precies dit. Ze zal een volgende keer maar een terras oprijden en daarmee 5 mensen aanrijden ipv 5 auto's.
Ginevra
20-10-2025 om 13:34
MamaE schreef op 19-10-2025 om 23:05:
Hoezo betaalt de verzekering alleen een voorschot en moet ze dat terugbetalen? Daarvoor heb je toch geen verzekering?
Als jij je auto nietsvermoedend ergens parkeert, en die wordt door een andere persoon in puin gereden, dan wil jij geld zien. Dan ga jij niet afwachten over een schuldvraag en waarom diegene tegen jouw auto is aangereden en of er verwijtbaar gehandeld is.
Dat is waarvoor die verzekering is. Zodat jij je geld krijgt.
Als er dan verwijtbaar gehandeld is (dronken, drugs, roekeloos rijgedrag) dan gaat de verzekeraar dat verhalen op de bestuurder. En dat kan hééél vervelend uitpakken voor de bestuurder, zelfs zo vervelend dat die bestuurder een hele tijd geen verzekering meer gaat kunnen betalen.
Maar daar heb jij als buitenstaander dan geen last van.
Ginevra
20-10-2025 om 16:45
Overigens is het inderdaad een interessante vraag van wie die auto was. Als de auto was geleend heeft de eigenaar nu een probleem met zijn verzekering, om de reden die ik hierboven al uitlegde. Als dochter gedronken had kan dat heel, heel erg in de papieren gaan lopen en dan ben je er niet zomaar vanaf met “jamaar ik had de auto uitgeleend”.
Maar als de politie al om 4.30 uur ‘s nachts bij TO op de stoep stond, dan stond de auto op dochters naam of op de naam van TO. Anders zouden ze daar niet zo snel terecht komen. En dan kun je je inderdaad afvragen waarom het een goed idee leek dat dochter een auto had of mocht lenen.
MamaE
20-10-2025 om 16:48
Ginevra schreef op 20-10-2025 om 13:34:
[..]
Als jij je auto nietsvermoedend ergens parkeert, en die wordt door een andere persoon in puin gereden, dan wil jij geld zien. Dan ga jij niet afwachten over een schuldvraag en waarom diegene tegen jouw auto is aangereden en of er verwijtbaar gehandeld is.
Dat is waarvoor die verzekering is. Zodat jij je geld krijgt.
Als er dan verwijtbaar gehandeld is (dronken, drugs, roekeloos rijgedrag) dan gaat de verzekeraar dat verhalen op de bestuurder. En dat kan hééél vervelend uitpakken voor de bestuurder, zelfs zo vervelend dat die bestuurder een hele tijd geen verzekering meer gaat kunnen betalen.
Maar daar heb jij als buitenstaander dan geen last van.
Dat begrijp ik helemaal. Ik had alleen niet verwacht dat de verzekering daar zo snel uitsluitsel over zou geven. Alhoewel...er was natuurlijk politie bij betrokken met een nachtelijke zoektocht en zo.
Ginevra
20-10-2025 om 16:55
MamaE schreef op 20-10-2025 om 16:48:
[..]
Dat begrijp ik helemaal. Ik had alleen niet verwacht dat de verzekering daar zo snel uitsluitsel over zou geven.
Ik vermoed dat TO weet hoe de vork ongeveer in de steel zit en zelf al heeft uitgezocht wat de mogelijke consequenties gaan zijn. Niet dat de verzekering al uitsluitsel heeft gegeven.
Gebruikersnaaminvullen
20-10-2025 om 16:56
Felenthi schreef op 16-10-2025 om 18:29:
Heeft je dochter ook aandoeningen waardoor ze geen auto mag rijden?
Kersje
20-10-2025 om 17:46
[..]
Autorijden vraagt nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid. Als je die verantwoordelijkheid nog niet aankan, is dat niet erg, behalve als je het dan toch aangaat.Daarnaast zijn er meer dan genoeg IADH mensen die wel gewoon geschikt zijn om een rijbewijs te halen op die leeftijd. Je kunt ook teveel begrip hebben voor allerlei problematiek en achterstanden. Ja, dat klinkt hard. Maar ik geloof ook niet dat je iemand verder helpt met oneindig begrip voor allerlei zaken waarmee diegene zichzelf, andere mensen en de omgeving in gevaar brengt en/of schade toebrengt.
Exact dit, niet altijd valt eea ‘goed te praten’ natuurlijk.
Nogmaals mijn vraag, was dit wederom de uitgeleende auto van oma? Misschien dat ook zij nu eindelijk inziet wat een gevaar dat is (gelezen in je andere topic) en zij nu wél naar jou luistert?
AnnaPollewop
20-10-2025 om 18:18
[..]
Begrip hebben voor is niet hetzelfde als het goedkeuren. Er zijn zat chauffeurs van 18 of 19 die hele stomme dingen uithalen en dan zal de rechtbank altijd kijken of er zaken meewegen die maken dat iemand niet als een volwassen uitgerijpt iemand veroordeeld moet worden.
Bij het rijexamen wordt nou eenmaal niet meegenomen of iemand wel altijd de juiste afwegingen maakt. Er zijn trouwens ook heel erg veel oudere chauffeurs die stomme beslissingen maken in het verkeer.
Het doen van stomme dingen en het maken van verkeerde afwegingen is zeker zeer onwenselijk maar daarmee nog absoluut niet abnormaal. Vaak komen mensen nog goed weg gewoon omdat ze mazzel hebben, en dan horen we er niks van. Soms hebben mensen pech. Straf is deels voor het verkeerde gedrag, en deels ook voor de pech.
Als dochter expres tegen die autos opgereden was had ik dat een stuk zorgelijker gevonden. Maar dat lijkt niet bepaald het geval.
Nick90
21-10-2025 om 18:56
AnnaPollewop schreef op 20-10-2025 om 18:18:
[..]
Begrip hebben voor is niet hetzelfde als het goedkeuren. Er zijn zat chauffeurs van 18 of 19 die hele stomme dingen uithalen en dan zal de rechtbank altijd kijken of er zaken meewegen die maken dat iemand niet als een volwassen uitgerijpt iemand veroordeeld moet worden.
Bij het rijexamen wordt nou eenmaal niet meegenomen of iemand wel altijd de juiste afwegingen maakt. Er zijn trouwens ook heel erg veel oudere chauffeurs die stomme beslissingen maken in het verkeer.
Het doen van stomme dingen en het maken van verkeerde afwegingen is zeker zeer onwenselijk maar daarmee nog absoluut niet abnormaal. Vaak komen mensen nog goed weg gewoon omdat ze mazzel hebben, en dan horen we er niks van. Soms hebben mensen pech. Straf is deels voor het verkeerde gedrag, en deels ook voor de pech.
Als dochter expres tegen die autos opgereden was had ik dat een stuk zorgelijker gevonden. Maar dat lijkt niet bepaald het geval.
Nou nee, boven de 18 een strafbaar feit begaan is gewoon volwassenenrecht en geen jeugdrecht meer en terecht, nu heeft ze per ongeluk 5 stilstaande auto's geramd, volgende keer kan het ook een gezin van 5 man zijn. Als je iets hebt moet je dat gewoon doorgeven voor je überhaupt af mag rijden. Miss dat ze ervan afkomt zonder boete omdat ze de eerste 5-8 jaar nog wel bezig zal zijn met de schade af te betalen maar rijontzegging en een verplichte cursus die je zelf moet betalen lijken mij niet te vermijden. Zonder cursus wss elk jaar op eigen kosten bloedprikken en een 5 minuten consult bij een psychiater om een tijdelijk rijbewijs te krijgen.