Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie

wat ik vooral heel kwalijk vindt, is dat de vorige keer het feest van die vader verpest was en hij moest huilen...erg, want die dochter had aan moeten voelen dat ze zelf nu ook een grens over gaat.

En ik denk dat die ex dochter aanspoort. Want wat heeft zij daar nou te zoeken met kerst behalve het voor iedereen verpesten. Laat haar gewoon een nieuwe relatie krijgen en dit hoofdstuk afsluiten. Hoop dat jou dochter dan nog wat van haar hoort....

Ja, je kunt nu de keuze maken vóór de nieuwe vriendin van je zoon en tegen je dochter zeggen dat ze de boom in kan, maar dan gaat je zoon straks weer vreemd of zijn huidige vriendin gaat vreemd of ze gaan om andere redenen uit elkaar en dan is die dame weer buiten beeld (wel bijzonder dat ze zich met de ruzie bemoeit, heeft ze zelf geen ouders om naar toe te gaan met kerst?) en ben je ook het contact met je dochter kwijt. Dat zal misschien meevallen als ze nog thuis woont, maar iemand in huis met wie je in staat van (koude) oorlog verkeert is geen pretje.
Het advies om samen met je man elders kerst te vieren lijkt me zo gek nog niet, dat scheelt jullie een hoop gedoe. Je zit toch niet te wachten op ruzie aan de kersttafel. En kiezen tussen je kinderen is ook een heilloze weg.

rionyriony schreef op 06-10-2025 om 19:14:

Ben je zelf dol op die ex van je zoon dan zou ik die op een heel ander tijdstip uitnodigen en niet op een familiebijeenkomst omdat zij nooit familie zal worden.

Maar ik vermoed dat het die ex niet om jou te doen is maar om het dwarszitten van iedereen omdat ze nog verbolgen is omdat je zoon haar versmaad heeft ten gunste van een ander.

Vreemdgaan is niet zo'n charmante manier van versmaden, er zijn andere topics hier waar mensen een stuk minder mild zijn over vreemdgangers en over de Truzen.

Dit is trouwens toch die zoon die allerlei hoogdravende ideeen heeft over zichzelf en zijn manzijn en wat daar bij hoort aan zelfstandigheid en hard werken; en tegelijk die verplichtingen ook aan zijn zus op wil leggen (? dat is best gek eigenlijk want zij is een vrouw) maar ondertussen wel een scheve schaats heeft gereden en kennelijk, te zien aan hoe wrokkig zijn ex is, dat niet zo netjes heeft afgehecht. Ik snap wel dat je dochter een beetje genoeg heeft van mr High Horse haar broer.

Als je daar nu als ouders nog wat aan moet gaan opvoeden aan die twee ben je wel erg laat vrees ik, zo te lezen mogen ze elkaar niet erg en dat krijg je echt niet goed met een harde hand. Soms kunnen siblings elkaar niet uitstaan, en dat is dan zo en als ouders zit je daar mooi mee. Kan nog een eind wegtrekken als ze tien jaar ouder zijn, maar misschien ook niet. Dan maar gescheiden contact hebben en je er niet te druk over maken. Meer kun je niet doen. Alles wat je doet wordt nu in die strijd getrokken, dus hoe minder je zegt of doet, hoe minder brandstof.

AnnaPollewop schreef op 06-10-2025 om 22:37:

Ja, je kunt nu de keuze maken vóór de nieuwe vriendin van je zoon en tegen je dochter zeggen dat ze de boom in kan, maar dan gaat je zoon straks weer vreemd of zijn huidige vriendin gaat vreemd of ze gaan om andere redenen uit elkaar en dan is die dame weer buiten beeld (wel bijzonder dat ze zich met de ruzie bemoeit, heeft ze zelf geen ouders om naar toe te gaan met kerst?) en ben je ook het contact met je dochter kwijt. Dat zal misschien meevallen als ze nog thuis woont, maar iemand in huis met wie je in staat van (koude) oorlog verkeert is geen pretje.
Het advies om samen met je man elders kerst te vieren lijkt me zo gek nog niet, dat scheelt jullie een hoop gedoe. Je zit toch niet te wachten op ruzie aan de kersttafel. En kiezen tussen je kinderen is ook een heilloze weg.

De ex zal toch ook wel ouders hebben waar ze heen kan met kerst? Waarom moet ze per se bij de ouders van haar ex zijn met kerst?

Ik zou ook zeggen: weet je wat jullie doen, laat maar zitten die kerst. En dan zelf met man een leuk hotel boeken en door helemaal niemand je kerst beladen laten maken. De kinderen hebben allemaal het idee dat zij kunnen bepalen wat er gebeurt in Huize Frisdrank. Je eigen volwassen kinderen, hun partner én hun ex hebben allemaal een Mening. Ik zou daar echt geen trek in hebben.

Frisdrank1972 schreef op 06-10-2025 om 15:26:

Maar dochter en ex lijken zich helemaal te verdrinken te zijn in hun onrecht.

Jij lijkt zelf ook te verdrinken, maar dan in recht willen doen.
Er staan zoveel goede en juiste tips in de geschreven posts. Maar jij lijkt er ook niet aan te willen.
Het is goed te begrijpen als je iets moeilijk vind. Maar een stukje bereidheid tonen om het aan te willen gaan moet je wel tonen.
Anders gaan er geen veranderingen komen!

Fiorah schreef op 06-10-2025 om 23:04:

Ik zou ook zeggen: weet je wat jullie doen, laat maar zitten die kerst. En dan zelf met man een leuk hotel boeken en door helemaal niemand je kerst beladen laten maken. De kinderen hebben allemaal het idee dat zij kunnen bepalen wat er gebeurt in Huize Frisdrank. Je eigen volwassen kinderen, hun partner én hun ex hebben allemaal een Mening. Ik zou daar echt geen trek in hebben.

Nou dit inderdaad. Ik zou er 0 zin meer in hebben met al dit gezeur.  

TO, waarom niet jou dochter de ene dag, dan kan ze de andere dag schijnbaar bij ex en haar vriendin kerst vieren en dan je zoon en vriendin de andere dag?

Samen gaat niet. En als dochter en ex dat wel per see willen en doordrukken, dan weet je dat dat is om onrust te stoken.

En anders maar niet en ga je maar bij zoon 1 dag kerst vieren.

TO: Maar wat wil je zelf en wat heb je voorgesteld richting jou kinderen 

AnnaPollewop schreef op 06-10-2025 om 22:39:

[..]

Vreemdgaan is niet zo'n charmante manier van versmaden, er zijn andere topics hier waar mensen een stuk minder mild zijn over vreemdgangers en over de Truzen.

Dit is trouwens toch die zoon die allerlei hoogdravende ideeen heeft over zichzelf en zijn manzijn en wat daar bij hoort aan zelfstandigheid en hard werken; en tegelijk die verplichtingen ook aan zijn zus op wil leggen (? dat is best gek eigenlijk want zij is een vrouw) maar ondertussen wel een scheve schaats heeft gereden en kennelijk, te zien aan hoe wrokkig zijn ex is, dat niet zo netjes heeft afgehecht. Ik snap wel dat je dochter een beetje genoeg heeft van mr High Horse haar broer.

Als je daar nu als ouders nog wat aan moet gaan opvoeden aan die twee ben je wel erg laat vrees ik, zo te lezen mogen ze elkaar niet erg en dat krijg je echt niet goed met een harde hand. Soms kunnen siblings elkaar niet uitstaan, en dat is dan zo en als ouders zit je daar mooi mee. Kan nog een eind wegtrekken als ze tien jaar ouder zijn, maar misschien ook niet. Dan maar gescheiden contact hebben en je er niet te druk over maken. Meer kun je niet doen. Alles wat je doet wordt nu in die strijd getrokken, dus hoe minder je zegt of doet, hoe minder brandstof.

Gescheiden contact met je kinderen is natuurlijk het beste als kinderen niet met elkaar door een deur kunnen. Maar als één kind nog thuis woont wel iets lastiger uitvoerbaar. Je moet in dit geval haar dan wel verzoeken om één van de kerstdagen weg te gaan of je moet altijd bij je zoon langs gaan.

Ik zou met een nog thuiswonende volwassen kind wel gewoon mijn andere kinderen zonder problemen willen ontvangen.

Wat je ook kiest, gezellig met elkaar rond de kersttafel gaat het niet worden, dus ik denk dat je dat uit je hoofd moet zetten.
Als ex en vriendin er zijn, zullen zoon en vriendin boos zijn. En ex zal waarschijnlijk ook niet al te gezellig doen.
Als alleen vriendin erbij is, is dochter boos, die dan vast nare opmerkingen gaat maken. Waar vriendin en zoon dan weer hard tegenin gaan.
Komen ze allebei niet, dan heeft dochter misschien het gevoel dat ze gewonnen heeft, maar zoon zal boos zijn en waarschijnlijk niet eens komen.
Hoe kun je er dan het beste van maken? Toch maar gescheiden vieren of alleen met z'n tweeën en de kinderen zoeken het maar uit. Of je doet of kerst net als elke andere dag van het jaar is en viert helemaal niets.
Leuk is dat niet, en dat is heel vervelend voor je, dus sterkte daarmee!

Ik ben over het algemeen een heel erg meegaande ouder.  Het maakt mij allemaal niet zoveel uit hoe dingen georganiseerd worden,  wie er aanwezig is of wat we doen.  Zeker met kerst.  We hebben wel eens een pyjamakerst gedaan met friet en frikandellen en cheesy films maar ook wel eens een 9 gangen diner met onze mooiste kleding.  Het is maar net waar iedereen zin in heeft.  Maar wat ik echt heel slecht trek is mensen die de boel verzieken om hun zin te krijgen.  Ik zou 1x heel rustig aan dochter uitleggen dat nieuwe partner nou eenmaal bij broer hoort een dat ik verwacht dat ze zich daar dan ook naar gedraagt.  Maar ik denk dat ik dat al duidelijk had gemaakt na het incident dat ze iemand in mijn huis hoer zou noemen.  

geen Kerst thuis vieren.
Ga met partner zelf uit,huisje of hotel,laat de kinderen het zelf uitzoeken.
Zij kunnen Kerst vieren bij hun vriend/vriendin.

'En mijn dochter zegt dat zij niet meeging eten als zoon's ex niet zou komen'

'Dochter woont nog thuis dus die is er sowieso bij'

Nou, die dochter is er dus niet sowieso bij. Zij mag ex niet uitnodigen (jouw huis, jouw diner). Dan maakt zij dus de keuze niet mee te gaan/eten. Haar keuze.

Ik snap dat je dochter opstandig wordt. Ze krijgt namelijk alle ruimte van jullie om idioot gedrag te vertonen! Kap die handel nou eindelijk eens af!
En wil zij zich zo blijven gedragen, dan gaat ze dat maar in een eigen huis doen. Daar is ze oud genoeg voor.

Als zij zo bleef doen zou ik zelfs overwegen om met man samen bij zoon te gaan eten! (In overleg met zoon natuurlijk). Kom op zeg, is ze nou helemaal gek geworden?!
Inmiddels vraag ik me af of die griet geen psychische hulp nodig heeft!

Temet schreef op 06-10-2025 om 17:41:

[..]

Een van de beste dingen die je voor je kinderen kan doen. Ik zal mijn ouders altijd dankbaar zijn voor het feit dat ze nooit een punt hebben gemaakt van kerst. Ik was welkom als ik kwam, er was nooit gezeur als ik niet kwam. Heerlijk. En ik heb me heilig voorgenomen het bij mijn kinderen net zo te doen.

prachtig, het heeft alleen niets met dit topic te maken

Hoe komen deze vrij eensgezinde reacties bij je binnen TO? Wat maakt het zo ingewikkeld voor jou om een heel duidelijke grens bij je dochter aan te geven? Vind je ergens dat ze gelijk heeft? Of ben je bang dat als jij een grens trekt dat het een breekpunt met je dochter wordt? Welk probleem ervaar je?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.