Frisdrank1972
06-10-2025 om 09:58
Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie
Hallo allemaal...
Ik had al eerder een post gemaakt over hoe mijn dochter nog steeds met de ex van mijn zoon omgaat en zijn nieuwe vriendin niet accepteerd en heeft uitgescholden (zoon ging vreemd met nieuwe vriendin toen die nog met zijn ex was). Nu komen de feestdagen er aan en mijn zoon wil zijn vriendin meenemen. Hartstikke leuk natuurlijk. Alleen mijn dochter zegt opeens dat ze de ex van mijn zoon ook wil uitnodigen. Mijn dochter en zij zijn namelijk goede vriendinnen geworden. Zoon heeft direct gezegd dat als zijn ex zou komen hij en zijn vriendin niet kwamen. En mijn dochter zegt dat zij niet meeging eten als zoon's ex niet zou komen. Toen had de vriendin van zoon er zich nog meebemoeit en gezegd dat wij dochters kant kiezen en haar niet mogen. Iets wat totaal niet waar is. Ik weet nu niet wat te doen. Ik heb zo'n gevoel dat mijn dochter die ex alleen maar uit wil nodigen om die vriendin te weren. Het is allemaal zo kinderachtig (iedereen is trouwens tussen de 19 en 25 jaar). Heeft iemand nog tips?

Roos57
07-10-2025 om 13:23
Broadway schreef op 07-10-2025 om 11:57:
[..]
prachtig, het heeft alleen niets met dit topic te maken
Nee en je moet vooral niet afdwalen foei

Zakdoek
07-10-2025 om 13:25
Wat ik me afvraag is: heb je je kinderen wel eens begrensd toen ze opgroeiden?
Dat vraag ik omdat ik de indruk krijg dat je dochter zichzelf niet kan begrenzen, niet weet wat je wel- en niet kunt maken, ze verdrinkt in haar gevoelens.
Eerlijk gezegd vind ik het sneu voor je dochter dat iedereen nu negatief over haar is, maar als je geen grenzen gekregen hebt is het voor veel mensen héél moeilijk om dat opeens te kunnen als je volwassen bent geworden.
Jezelf begrenzen in emoties, in gedrag is iets wat de meeste kinderen moeten oefenen. Dat gaat gepaard met driftbuien, zeuren, je ouders het bloed onder de nagels vandaan halen, ze tot wanhoop drijven.
Opvoeden is dan je poot stijf houden en nee blijven zeggen. Een grens geven.
Jouw dochter moet blijkbaar héél ver gaan tot jij een streep trekt en eigenlijk verwacht je van haar dat ze dat zelf doet terwijl jij het haar niet geleerd hebt.
Wat je haar kunt geven is duidelijkheid: ex komt niet met Kerst bij jullie. Zodra jij duidelijk bent, weet zij waar ze aan toe is.
Ze zal vast heel boos op je worden, huilen, schreeuwen maar je geeft haar juist veiligheid als jij voet bij stuk houdt.

BritgetJones007
07-10-2025 om 13:30
kan het zo zijn dat de ex eist van jou dochter om niet met die nieuwe vriendin in gesprek te gaan en niet met haar om te gaan? Want dit is toch een belachelijk voorstel van dochter om die ex uit te nodigen?
Doe je nog wel eens wat leuks met dochter alleen samen?
Of is dochter veel met die ex, die schijnbaar nog steeds wraak wil nemen ofzo?
Misschien die ex eens duidelijk maken dat de beste "wraak" is om verder te gaan met haar leven een leuke nieuwe liefde te vinden en gelukkig leven hebben en niet zo vastbijten in haar woede.
Heeft ex trouwens 'veel verlies' geleden toen het uitging? Hadden ze samenwoonplannen enz? Heeft jou zoon schandalig veel leugens verteld die 3 maanden dat hij haar (ex) bedroog met deze 'nieuwe' vriendin? Heeft hij haar erna als een 'stuk stront' behandeld? Heeft hij ooit oprechte excusses gemaakt voor haar leed? Heeft hij ooit een volwassen gesprek gehad met zijn zus en daarbij aangegeven dat hij fout zat. Punt.
Kan het zijn dat deze ervaring voor ex als heel traumatiserend is geweest?
EX lijkt vast te zitten in haar verwerkingsproces en daar is dit alles wat jullie meemaken een voortvloeisel van.
Die ex moet stappen zetten.
Ik vind het best zorgelijk gedrag wat TO beschrijft. Tijd voor actie, want dit gaat gewoon te ver.
Zowel zoon door zijn oprechte excusses te maken en ex verder te helpen in haar verwerking op die manier

BritgetJones007
07-10-2025 om 13:34
woont die ex nog thuis of op zichzelf? Want die ouders moeten toch ook signaleren dat zij zich vastbijt in haar woede en dat ze daar hulp bij nodig heeft blijkbaar. Dat ze zo blijft stilstaan op deze manier en geen stap verder komt....
Want het lijkt niet alsof iemand dit heeft besproken met haar, zo van richt je op je eigen leven, op je geluk en je kracht. En heel eerlijk; een vreemdganger is toch de grootste afknapper die er is.

Broadway
07-10-2025 om 13:36
Roos57 schreef op 07-10-2025 om 13:23:
[..]
Nee en je moet vooral niet afdwalen foei
voor mij geen probleem hoor

BritgetJones007
07-10-2025 om 13:39
TO: weet je of iemand al eens met ex een gesprek heeft gehad over haar verwerkingsproces? Weten haar ouders dat zij zich zorgen gedraagt en wat dit doet met jullie gezin?

Schoondochter
07-10-2025 om 13:53
BritgetJones007 schreef op 07-10-2025 om 13:39:
TO: weet je of iemand al eens met ex een gesprek heeft gehad over haar verwerkingsproces? Weten haar ouders dat zij zich zorgen gedraagt en wat dit doet met jullie gezin?
Ook in dit geval is dat niet relevant voor TO. Zij hoeft ex niet op te voeden of haar emoties te reguleren. Dat hoeft ze niet, maar het lukt haar bovendien al niet eens bij haar eigen kinderen. Ze hoeft dat niet ook nog voor die ex (niet) te gaan doen.
TO moet zich richten op haar eigen kinderen.

DeOnbekende
07-10-2025 om 15:43
Hemke schreef op 07-10-2025 om 09:32:
geen Kerst thuis vieren.
Ga met partner zelf uit,huisje of hotel,laat de kinderen het zelf uitzoeken.
Zij kunnen Kerst vieren bij hun vriend/vriendin.
Ja goede, gewoon dat valse kreng van een dochter de dienst uit laten maken.

Tuinfluiter
07-10-2025 om 16:10
BritgetJones007 schreef op 07-10-2025 om 13:39:
We weten alleen dat dochter ex wil uitnodigen. Zou ook zo maar kunnen dat ex zou bedanken voor de eer. Dus om nu van alles te gaan speculeren vind ik wel ver gaan en ook niet de taak van TO om zich daar op te richten. Die heeft haar handen al vol aan haar eigen dochter.

Nick90
07-10-2025 om 17:17
Schoondochter schreef op 07-10-2025 om 13:53:
[..]
Ook in dit geval is dat niet relevant voor TO. Zij hoeft ex niet op te voeden of haar emoties te reguleren. Dat hoeft ze niet, maar het lukt haar bovendien al niet eens bij haar eigen kinderen. Ze hoeft dat niet ook nog voor die ex (niet) te gaan doen.
TO moet zich richten op haar eigen kinderen.
Ze kan ex evt duidelijk maken dat haar rol is uitgespeeld en ze niet meer welkom is, het is nog vroeg genoeg voor kerst

Estra
07-10-2025 om 17:18
Wat ik zo jammer vind van to dat ze niet meer reageert ook bij de vorige topic over de ruzie tussen de zoon en dochter . Nu reageert ze ook niet omdat de meeste mensen partij voor de zoon kiezen . Terwijl zij steeds de hand boven het hoofd houdt van dochter. To wat vind je nu van de reacties, zou fijn zijn dat je reageert …?

Nick90
07-10-2025 om 17:21
Tuinfluiter schreef op 07-10-2025 om 16:10:
[..]
We weten alleen dat dochter ex wil uitnodigen. Zou ook zo maar kunnen dat ex zou bedanken voor de eer. Dus om nu van alles te gaan speculeren vind ik wel ver gaan en ook niet de taak van TO om zich daar op te richten. Die heeft haar handen al vol aan haar eigen dochter.
TO is duidelijk team dochter en ex.

Fiorah
07-10-2025 om 17:53
Estra schreef op 07-10-2025 om 17:18:
Wat ik zo jammer vind van to dat ze niet meer reageert ook bij de vorige topic over de ruzie tussen de zoon en dochter . Nu reageert ze ook niet omdat de meeste mensen partij voor de zoon kiezen . Terwijl zij steeds de hand boven het hoofd houdt van dochter. To wat vind je nu van de reacties, zou fijn zijn dat je reageert …?
Het verbaast me overigens wel dat bijna iedereen, en in het topic hiervoor ook, zo blindelings 'voor' zoon en tegen dochter gaat. Ik vond in het vorige topic (en ook het topic over geld) zoon ook niet direct onschuldig in de dynamiek.

Kikki39
07-10-2025 om 17:54
Ik denk dat het best lastig, het is echt wel makkelijk gezegd allemaal. Natuurlijk wil ze ook geen onenigheid met haar dochter en kan me best voorstellen dat dochter graag een vriendin erbij wil hebben, alleen snapt ze lijkt me zelf wel dat dit gewoon niet handig is. Zit daar geen enkel begrip in TO? Stsel dat ze wel allemaal bij elkaar gaan zitten, dat wordt toch haat en nijd! Ik zou tussen de middag lekker gaan bowlen met dochter en vriendin en met het diner de vriendin en zoon en dochter uitnodigen, is dat geen idee? Kijken wat dochter dan zegt.

Pippeltje
07-10-2025 om 17:56
BritgetJones007 schreef op 07-10-2025 om 13:30:
kan het zo zijn dat de ex eist van jou dochter om niet met die nieuwe vriendin in gesprek te gaan en niet met haar om te gaan? Want dit is toch een belachelijk voorstel van dochter om die ex uit te nodigen?
Doe je nog wel eens wat leuks met dochter alleen samen?
Of is dochter veel met die ex, die schijnbaar nog steeds wraak wil nemen ofzo?
Misschien die ex eens duidelijk maken dat de beste "wraak" is om verder te gaan met haar leven een leuke nieuwe liefde te vinden en gelukkig leven hebben en niet zo vastbijten in haar woede.
Heeft ex trouwens 'veel verlies' geleden toen het uitging? Hadden ze samenwoonplannen enz? Heeft jou zoon schandalig veel leugens verteld die 3 maanden dat hij haar (ex) bedroog met deze 'nieuwe' vriendin? Heeft hij haar erna als een 'stuk stront' behandeld? Heeft hij ooit oprechte excusses gemaakt voor haar leed? Heeft hij ooit een volwassen gesprek gehad met zijn zus en daarbij aangegeven dat hij fout zat. Punt.
Kan het zijn dat deze ervaring voor ex als heel traumatiserend is geweest?
EX lijkt vast te zitten in haar verwerkingsproces en daar is dit alles wat jullie meemaken een voortvloeisel van.
Die ex moet stappen zetten.
Ik vind het best zorgelijk gedrag wat TO beschrijft. Tijd voor actie, want dit gaat gewoon te ver.
Zowel zoon door zijn oprechte excusses te maken en ex verder te helpen in haar verwerking op die manier
Hou op, schei uit! Je gaat je als ouders toch niet bemoeien met de manier waarop je volwassen kinderen hun relaties afsluiten?
Verder bepaal je gewoon dat die ex niet welkom is met kerst. Punt. En anders neem je zoon met nieuwe vriendin mee uit eten. Hoef je doc hter niet het huis uit te sturen.