Frisdrank1972
06-10-2025 om 09:58
Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie
Hallo allemaal...
Ik had al eerder een post gemaakt over hoe mijn dochter nog steeds met de ex van mijn zoon omgaat en zijn nieuwe vriendin niet accepteerd en heeft uitgescholden (zoon ging vreemd met nieuwe vriendin toen die nog met zijn ex was). Nu komen de feestdagen er aan en mijn zoon wil zijn vriendin meenemen. Hartstikke leuk natuurlijk. Alleen mijn dochter zegt opeens dat ze de ex van mijn zoon ook wil uitnodigen. Mijn dochter en zij zijn namelijk goede vriendinnen geworden. Zoon heeft direct gezegd dat als zijn ex zou komen hij en zijn vriendin niet kwamen. En mijn dochter zegt dat zij niet meeging eten als zoon's ex niet zou komen. Toen had de vriendin van zoon er zich nog meebemoeit en gezegd dat wij dochters kant kiezen en haar niet mogen. Iets wat totaal niet waar is. Ik weet nu niet wat te doen. Ik heb zo'n gevoel dat mijn dochter die ex alleen maar uit wil nodigen om die vriendin te weren. Het is allemaal zo kinderachtig (iedereen is trouwens tussen de 19 en 25 jaar). Heeft iemand nog tips?

Lichtbron
09-10-2025 om 07:57
Ik zou het niet raar vinden dat ex nu een pittig gesprek gaat hebben met haar zogenaamde vriendin. En daar heeft ze gelijk in. Gaat hoogstwaarschijnlijk niet leuk uitpakken voor zus.

Kimdekim
09-10-2025 om 09:37
Annaniem2023 schreef op 09-10-2025 om 07:53:
[..]
Ik vind de term onveilige relatie overdreven voor deze relatie. Kom op zeg. Ze hadden even verkering en hij ging vreemd. Dat is geen traumatische ervaring, dat is het leven. Tegenwoordig heet elke tegenslag een traumatische ervaring, we kunnen gewoon niks meer hebben. Ze waren niet 25 jaar getrouwd zoals iemand al opmerkte. Dan voelt bedrog heel anders.
Geen hand vol maar een land vol, ze vindt vast een jongen die wel leuk is en geen irritante zus heeft.
Ik vind niet dat je dat zomaar kan zeggen. Zoon van to is 25 toch. Dan ben je geen puber maar ruim volwassen. Ik was toen al 6 jaar samen met mijn man, we hadden een koophuis en ik was zwanger. Dat was toch echt wel serieus toen. Op die leeftijd kan het allemaal nog een beetje los-vast zijn maar ook al erg serieus.

MarvelousM
09-10-2025 om 10:08
AnnaPollewop schreef op 08-10-2025 om 22:21:
Ik zou niet zo hard oordelen over de dochter. Ze is 19, dat is helemaal nog niet zo oud. En iemand is niet wat zij doet, ze is geen slecht mens omdat ze dingen doet die niet aardig zijn voor haar broer.
De broer is ouder, vindt zichzelf heel wat, maar kan ook wel wat nederigheid gebruiken, zeker ten opzichte van zijn zus. Het zijn allebei maar gewoon mensen net als wij, niet beter of slechter. Zou mooi zijn als ze elkaar ook met enige liefde en compassie konden bekijken, maar dat lijkt er niet erg in te zitten. Kennelijk is er toch erg veel onderhuidse rivaliteit. Ik zou bijna denken, ga met het hele gezin in therapie om te kijken waar alles zo mis is gelopen en hoe dat weer goed te krijgen. Want zo is het niet leuk, en alle slimmigheden gaan niet helpen om de harmonie terug te brengen.
En nee, ik geloof er absoluut niet in dat "manipulatief kreng hard aanpakken" gaat leiden tot een gezellige kerst. Evenmin trouwens als "player broer confronteren met zijn wangedrag".
Maar goed, dat is mijn visie.
Mijn visie is dat je daden wel degelijk zeggen wie je bent. Dus die dochter komt er in mijn boekje niet zo fraai vanaf. Kan wel weer rechttrekken na deze verlate pubertijd, maar misschien ook niet.

Nick90
09-10-2025 om 10:19
Ik zou niet zo hard oordelen over de dochter. Ze is 19, dat is helemaal nog niet zo oud. En iemand is niet wat zij doet, ze is geen slecht mens omdat ze dingen doet die niet aardig zijn voor haar broer.
De broer is ouder, vindt zichzelf heel wat, maar kan ook wel wat nederigheid gebruiken, zeker ten opzichte van zijn zus. Het zijn allebei maar gewoon mensen net als wij, niet beter of slechter. Zou mooi zijn als ze elkaar ook met enige liefde en compassie konden bekijken, maar dat lijkt er niet erg in te zitten. Kennelijk is er toch erg veel onderhuidse rivaliteit. Ik zou bijna denken, ga met het hele gezin in therapie om te kijken waar alles zo mis is gelopen en hoe dat weer goed te krijgen. Want zo is het niet leuk, en alle slimmigheden gaan niet helpen om de harmonie terug te brengen.
En nee, ik geloof er absoluut niet in dat "manipulatief kreng hard aanpakken" gaat leiden tot een gezellige kerst. Evenmin trouwens als "player broer confronteren met zijn wangedrag".
Ik zou dat wel gewoon hard aanpakken, dochter moet ook leren dat ze niet met list en bedrog dingen naar haar hand mag zetten. Daar beschadig je iemand pas echt mee.

Broadway
09-10-2025 om 10:27
ik denk dat liefde en compassie zonder begrenzing en rode lijnen precies de redenen zijn dat het zo misgegaan is

Roos57
09-10-2025 om 10:29
Broadway schreef op 09-10-2025 om 10:27:
[..]
ik denk dat liefde en compassie zonder begrenzing en rode lijnen precies de redenen zijn dat het zo misgegaan is
Dat denk ik ook .

Frisdrank1972
09-10-2025 om 10:33
Nog een update. Wij (man en ik) hebben goed met onze dochter gepraat. En het hoge woord is eruit. Ze mag de nieuwe vriendin niet en vindt dat haar broer niet zo met zijn ex moest omgaan. Ze dacht door de ex uit te nodigen hij en zijn vriendin niet zouden komen. Nu wil dochter ook niet meer met ons kerst vieren als zoon er is. Ik vind het jammer, maar heb gezegd dat ze dan maar op haar kamer kon blijven. Kreeg ik gelijk een snauw terug dat ze dat ook liever zou willen. Ik weet niet hoeveel details hierover ik met mijn zoon ga bespreken. Ik wil niet meer opnieuw een drama veroorzaken door te zeggen dat zijn zus zijn vriendin niet mag. Ik hoop dat dit het is. En niet alleen een kalmte voor een nog grotere storm moment.

Broadway
09-10-2025 om 10:41
Frisdrank1972 schreef op 09-10-2025 om 10:33:
Nog een update. Wij (man en ik) hebben goed met onze dochter gepraat. En het hoge woord is eruit. Ze mag de nieuwe vriendin niet en vindt dat haar broer niet zo met zijn ex moest omgaan. Ze dacht door de ex uit te nodigen hij en zijn vriendin niet zouden komen. Nu wil dochter ook niet meer met ons kerst vieren als zoon er is. Ik vind het jammer, maar heb gezegd dat ze dan maar op haar kamer kon blijven. Kreeg ik gelijk een snauw terug dat ze dat ook liever zou willen. Ik weet niet hoeveel details hierover ik met mijn zoon ga bespreken. Ik wil niet meer opnieuw een drama veroorzaken door te zeggen dat zijn zus zijn vriendin niet mag. Ik hoop dat dit het is. En niet alleen een kalmte voor een nog grotere storm moment.
waarom moet je hier iets over delen met je zoon? je kunt melden dat ex niet komt want dat akkefietje had je waarschijnlijk al besproken met hem en verder niets.
stop met het voeren van het conflict. hou je aan de regels die je zelf stelt.
je hebt dat gesprek nu gehad, jullie standpunt is duidelijk. madam kan zich gedragen of op haar kamer zitten. in dat geval gooi je 15 euro naar binnen, kan ze alsnog naar de chinees.
zoon en vriendin komen eten, vragen waar zus is en jij zegt: die eet waarschijnlijk niet mee, wie wil een aperitiefje?

Slekire
09-10-2025 om 10:44
en dan tijdens het diner gaan zitten wachten tot ze een scène komt maken, ik ging lekker uit eten.

Ginevra
09-10-2025 om 10:48
Waarom zou je dit allemaal met zoon moeten bespreken? Hou op hoor. Je blijft het drama ook zelf voeden hiermee.
Het duurt nog meer dan twee máánden voor het kerst is. De status is dus nu dat dochter baalt. Nou prima, dat zie je dan tegen die tijd wel toch? Ze blijft op haar kamer, of ze gaat ergens anders kerst vieren.
Grote kans dat ze even een tijdje nodig heeft om te mokken en tegen die tijd vanzelf wel bijdraait en erbij komt. En anders maar niet.
Ze wil ook geen gezichtsverlies lijden door nu meteen toe te geven dat het een stomme actie was en dat ze gewoon meedoet. Dus laat het stof maar even neerdalen en trek je eigen plan.

RaSa
09-10-2025 om 10:56
Mooie les van hoe het echte leven werkt. Jammer voor haar dat ze d'r schoonzus niet mag. Ze zal het er gewoon mee moeten doen. En dat betekend dat ze gewoon beleefd en vriendelijk moet blijven en over koetjes en kalfjes moet praten. Als ze ooit een collega krijgt die ze niet mag zal ze precies hetzelfde moeten doen.

Bailey26
09-10-2025 om 10:57
Huh hoezo is dit het hoge woord? Het was toch al lang bekend dat zusje de nieuwe vriendin van broer niet mag? En dat ze niet wil dat vriendin bij jullie over de vloer komt?
Wist je dit oprecht niet? Wat gebeurt er dan in vredens naam bij jullie thuis?
En natuurlijk ga je geen details bespreken met je zoon. Waarom zou je dat willen?

Roos57
09-10-2025 om 11:26
Bailey26 schreef op 09-10-2025 om 10:57:
[..]
Huh hoezo is dit het hoge woord? Het was toch al lang bekend dat zusje de nieuwe vriendin van broer niet mag? En dat ze niet wil dat vriendin bij jullie over de vloer komt?
Wist je dit oprecht niet? Wat gebeurt er dan in vredens naam bij jullie thuis?
En natuurlijk ga je geen details bespreken met je zoon. Waarom zou je dat willen?
Dit . Niks nieuws. Wij wisten het zelf al .

Roos57
09-10-2025 om 11:26
Slekire schreef op 09-10-2025 om 10:44:
en dan tijdens het diner gaan zitten wachten tot ze een scène komt maken, ik ging lekker uit eten.
Hebben wij na de kerst een topic
Vertel hier je horror kerst
😋

LazyCat
09-10-2025 om 11:28
Roos57 schreef op 09-10-2025 om 11:26:
[..]
Hebben wij na de kerst een topic
Vertel hier je horror kerst
😋