Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie

Bailey26 schreef op 09-10-2025 om 10:57:

[..]

Huh hoezo is dit het hoge woord? Het was toch al lang bekend dat zusje de nieuwe vriendin van broer niet mag? En dat ze niet wil dat vriendin bij jullie over de vloer komt?

Wist je dit oprecht niet? Wat gebeurt er dan in vredens naam bij jullie thuis?

En natuurlijk ga je geen details bespreken met je zoon. Waarom zou je dat willen?

Nou dit, welk hoge woord? Dacht je dat ze hoer riep omdat ze haar zo waardeert? Dat ze ex wilde uitnodigen omdat dat sfeerverhogend zou zijn? 

Ik denk dat het prima is dat jullie hebben gezegd dat ex niet welkom is. En dat dochter niet mag aansluiten als ze niet normaal kan doen. Ik zou niet zeggen dat ze naar haar kamer moet. Ze mag gaan waar ze wil, maar ze mag alleen aansluiten bij het diner als ze normaal kan doen. Gezien dat nog 2,5 maand duurt lijkt me dat ze bij die tijd wel weer rustig is. 

Ik zie niet in  waarom je dit met je zoon zou moeten bespreken. Je dochter wilde iemand uitnodigen. Jullie hebben gezegd dat die gast niet welkom is. Broer heeft hier verder niks over te vinden of te willen. Je moet echt ophouden met al je gedoetjes met het ene kind dan ook met het andere kind te bespreken. Dit zou nooit zo groot zijn geworden als je gewoon meteen had gezegd; nee dochter, alleen gezinsleden en aanhang, verder niemand. En het daar dan bij had gelaten. Niet naar broer en vriendin, niet naar ex, niet het als een lastig dilemma zien. 

Frisdrank1972 schreef op 09-10-2025 om 10:33:

Nog een update. Wij (man en ik) hebben goed met onze dochter gepraat. En het hoge woord is eruit. Ze mag de nieuwe vriendin niet en vindt dat haar broer niet zo met zijn ex moest omgaan. Ze dacht door de ex uit te nodigen hij en zijn vriendin niet zouden komen. Nu wil dochter ook niet meer met ons kerst vieren als zoon er is. Ik vind het jammer, maar heb gezegd dat ze dan maar op haar kamer kon blijven. Kreeg ik gelijk een snauw terug dat ze dat ook liever zou willen. Ik weet niet hoeveel details hierover ik met mijn zoon ga bespreken. Ik wil niet meer opnieuw een drama veroorzaken door te zeggen dat zijn zus zijn vriendin niet mag. Ik hoop dat dit het is. En niet alleen een kalmte voor een nog grotere storm moment.

Nul van deze informatie is toch nieuw? 

Als dochter met kerst niet gezellig aan tafel kan zitten, is het misschien goed om een account op Kamernet voor haar te regelen en te zeggen dat ze binnen een half jaar het huis uit kan. Of haar attitude omdraaien. 

Ze gaat wel erg ver met haar afkeer... loopt ze hier op meer fronten tegen aan? werk, school, vrienden? op deze manier door de wereld bewegen gaat zo tegen haar werken. En 19 is echt geen excuus, voor mensen die dat nog "jong" vinden. Nou is de ene 19 jarige de andere niet, maar dit is echt 12-14 jarigen gedrag en ik heb dit van mijn kinderen echt nooit getolereerd. ook niet naar anderen toe. wat ontzettend verwend en onbeschoft.

Roos57 schreef op 09-10-2025 om 11:26:

[..]

Hebben wij na de kerst een topic

Vertel hier je horror kerst

😋

Dat hebben we toch elk jaar, voor en na de kerst

Frisdrank1972

Frisdrank1972

09-10-2025 om 13:07 Topicstarter

Ik dacht dat mijn dochter de nieuwe vriendin niet mocht omdat mijn zoon met haar was vreemdgegaan, maar het blijkt dat ze haar in het algemeen ook niet mag. Dat was nieuw voor mij. Maar goed, we zien wel wat er gaat gebeuren met kerst. Als dochter zich niet kan gedragen gaan wij anders met zoon en vriendin uiteten en laten wij dochter thuis. Ik wilde graag open kaart spelen met mijn zoon, maar misschien is dat toch niet zo'n goed idee. 

Frisdrank1972 schreef op 09-10-2025 om 13:07:

Ik dacht dat mijn dochter de nieuwe vriendin niet mocht omdat mijn zoon met haar was vreemdgegaan, maar het blijkt dat ze haar in het algemeen ook niet mag. Dat was nieuw voor mij. Maar goed, we zien wel wat er gaat gebeuren met kerst. Als dochter zich niet kan gedragen gaan wij anders met zoon en vriendin uiteten en laten wij dochter thuis. Ik wilde graag open kaart spelen met mijn zoon, maar misschien is dat toch niet zo'n goed idee.

Kan wel . Dochter er ook bij .

De-escaleren. Dus dochter in haar eigen sop gaar laten koken, zoon vertellen dat ex niet komt en verder doe je helemaal niets. Al het andere is alleen olie op het vuur.
En over 2 maanden zie je wel wat de status is en of en welke acties nodig zijn voor de rustige kerst. 

Ik dacht dat mijn dochter de nieuwe vriendin niet mocht omdat mijn zoon met haar was vreemdgegaan, maar het blijkt dat ze haar in het algemeen ook niet mag. 

En hoe reageerde jij daarop? Het lijkt me vrij simpel: je hoeft de partner van je broer niet aardig te vinden, maar je hebt je wel beschaafd te gedragen. 

Dat zou andersom net zo zijn. Als zij een vriend krijgt waar broer een hekel aan heeft, dan hoeft hij ook geen vriendjes te worden maar hij moet zich wel normaal gedragen. 

Dat lijkt me iets wat je prima als norm en grens kunt meegeven zonder helemaal de diepte in te gaan van waarom dan en wat is er dan gebeurd en toen zei die dit en toen zei zij dat. 

Jullie lijken allemaal wel een beetje verslaafd aan drama. 

Ysenda schreef op 09-10-2025 om 12:52:

[..]

Dat hebben we toch elk jaar, voor en na de kerst

En nu lopen er begin oktober al twee kerstdramadraadjes! 

Ik denk dat je dit gewoon moet doen. En iedereen moet aanwezig zijn. 

Als dochter zo een sterke mening heeft en vriendin voor hoer uit kan maken, dan kan ze ook wel het gesprek aan gaan. Als je het niet doet weet je zeker dat er niets veranderd aan de situatie. 

Mocht je dochter hierna nog steeds de kont tegen de krib gooien dan is het aan haar om aan te passen op bezoekjes van zoon en vriendin, het vieren van verjaardagen en feestdagen. 

Nick90 schreef op 09-10-2025 om 07:14:

[..]

Tja les voor het leven geleerd zou ik zeggen dan. Niet omgaan met mensen die liegen, bedriegen en manipuleren als normaal zien.

Eh, voor je nou oordeelt over anderen: denk even terug aan jouw eigen situatie een paar jaar geleden!

als je het zo scherp stelt speel je het angstbeeld van de ouders in de kaart; vervreemden van hun ouders/gezin.
Op lange termijn willen de meeste ouders met hun kinderen (en hun eventuele aanhang en nageslacht) aan tafel zitten. Zeker met kerst.
Ik krijg het idee dat ouders dachten dat dat zonder al teveel te begrenzen of tegel af vanzelf wel zou gaan. En dat denken de meeste mensen als ze denken aan kinderen krijgen, denk ik.
En nu blijkt dat niet vanzelf te gaan en dat is schrikken.
Maar dochter dwingt nu letterlijk tot keuze op korte termijn; zoon of dochter. Dochter saboteert daarmee zichzelf, maar ook de droom/toekomstbeeld van ouders.
En ouders zoeken naar een pijnloze oplossing, maar die is er niet.
Misschien is de kernvraag wel; waarom heeft dochter de drang om de loyaliteit van ouders te testen op haar 19e? Heeft ze die eerder uitgedaagd?

en wat is het antwoord als iemand zo’n keuze afdwingt? Bij de meeste mensen heb ik weinig geduld voor dit soort manipulatie, maar mijn eigen kind?

nou ja, ik vroeg eerder naar patronen. Dochter is 19 en laat veel jonger gedrag zien. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit uit het niets komt. En omdat ze daar nog woont en voorlopig lijkt te blijven wonen, zou ik toch gaan kijken naar het systeem.  De onderlinge dynamiek. 

Want deze situatie vind ik absurd. Maar goed de titel met “kersteditie” er in klinkt als een beetje als satire.

Maar dochter dwingt nu letterlijk tot keuze op korte termijn; zoon of dochter. Dochter saboteert daarmee zichzelf, maar ook de droom/toekomstbeeld van ouders.

Maar is het een keuze tussen zoon of dochter? Als je gewoon gelijk had gezegd "nee, we vieren kerst alleen met het gezin". Dan is dat toch gewoon een beslissing die niet te maken heeft met of dochter of zoon het vraagt. Mijn ouders hebben vroeger zo vaak nee tegen me gezegd. En dat was niet omdat ze 'tegen mij' waren of omdat ze mij niet lief vonden, maar omdat nee het antwoord was op de vraag die ik stelde. Nee is ook gewoon een antwoord. 

Ik dacht dat mijn dochter de nieuwe vriendin niet mocht omdat mijn zoon met haar was vreemdgegaan, maar het blijkt dat ze haar in het algemeen ook niet mag. Dat was nieuw voor mij..

Maar hoe goed kent zij de vriendin van je zoon nu écht? En vanwaar dan de uitspraak ‘hoer’ destijds? Ik denk dat jij, TO, veel te goedgelovig bent en dat zij haar juist niet mag vanwege het vreemdgaan met haar broer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.