Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

En dan zijn ze in het bezit van een rijbewijs.

Een luchtig draadje over jongvolwassenen, net in bezit van een rijbewijs, gretig om rijervaring op te doen.
Na een spannende tijd van rijlessen in een tijd van coronareglementen, heeft de oudste van 23 nu ook haar rijbewijs. Ik vind het wel grappig hoe vaak ze vraagt of ze de auto mag lenen. Het doet mij terug denken aan de tijd toen voor mij de ‘wereld’ open ging, eenmaal achter het stuur met dat roze briefje op zak. Herkenbaar?


Ik vind het een verschil of je ook een eigen auto hebt, of de auto van familie moet lenen. In de eerste situatie heb je meer vrijheid, je kunt alles zelf bepalen, zonder overleg en toestemming.

mut

mut

01-08-2021 om 21:33

Nee niet helemaal maar dat komt ook omdat het halen van een rijbewijs in België anders gaat (denk ik want na 15 jaar weg zijn uit NL ken ik niet meer alle regeltjes). De dochters hebben 20 uur met de rijschool gedaan en daarna een voorlopig rijbewijs  aangevraagd. Allebeide hebben ze een eigen autootje gekocht (op onze naam en verzekering) om daarmee te rijden. 

Ik ben zelf gelijk in 1 keer geslaagd voor mijn rijbewijs en had met theorie alles goed. Dat was toen 40 punten. Ik heb rij angst. Zowel als ik zelf rijd maar ook met een ander. Ik ben echt zo bang in een auto en dan vooral op een snelweg. De laatste keer dat ik op een snelweg heb gereden dat was in 1999 toen mijn vader overleden was  in het ziekenhuis. Daarna heb ik zelf nooit meer gereden op de snelweg. Dat ga ik ook nooit meer doen.

Nog niet herkenbaar hier, ik hoop wel dat het snel komt. Heeft een tijd geen les gehad door C. Onlangs weer begonnen en binnenkort de tussentijdse.
Maar ik hoop dat mijn auto vaak geleend word. Meestal ben ik hem maar 1 dag per week nodig, de rest kan in overleg!

dan

dan

01-08-2021 om 22:01

het is hier ook nog niet aan de orde, alles is opgeschoven door de corona maar wel de tussentijdse toets gehad. Nu is het afwachten wanneer er afgereden kan worden. Onze zoon woont niet meer thuis vanwege zijn studie dus de auto uitlenen zal dan alleen gebeuren als hij weer eens een week of weekend thuis is. 

hier is de oudste afgelopen donderdag geslaagd! Hij is nog geen 18 en zal de eerste  tijd samen met ons moeten rijden. Donderdagavond al een klein illegaal rondje gereden. Ik vond het spannender dan hij. Hij kan niet wachten tot hij los mag. Ivm zijn stage (werktijden en ov geen goede combi) zal hij straks snel tijdelijk een auto nodig hebben. Alleen maar goed, maak maar veel kilometers, dan leer je het snelste.

dan

dan

01-08-2021 om 22:12

gefeliciteerd! 

Vinden jullie ook dat een rijbewijs halen hoort bij de opvoeding? Ik wel.

dan

dan

01-08-2021 om 22:25

ik ook maar ik kan me wel voorstellen dat het misschien minder leeft in gebieden waar het ov goed geregeld is of waar je amper plek hebt om een auto te parkeren. 

watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:20:

Vinden jullie ook dat een rijbewijs halen hoort bij de opvoeding? Ik wel.

Wat mij betreft hoort werken bij de opvoeding.

Ik heb ze dus ook aangegeven dat ik er vanuit ging dat ze allebei zouden werken voor hun rijbewijs en dat ze die (bij voorkeur) moeten halen voor ze het huis uit gaan.

Om de hele simpele reden dat het (bijna) niet meer op te hoesten is als je op jezelf woont.

dan schreef op 01-08-2021 om 22:25:

ik ook maar ik kan me wel voorstellen dat het misschien minder leeft in gebieden waar het ov goed geregeld is of waar je amper plek hebt om een auto te parkeren.

Of wat dacht je van; het als ouder(s) niet kunnen betalen?

Als ik mijn dochter mag geloven krijgen alle kinderen de rijlessen en examens van hun ouders

dan

dan

01-08-2021 om 22:34

als ouders het niet kunnen betalen, dan is het wat anders uiteraard. Wij betalen wel de rijlessen en alles wat erbij hoort maar ik weet dat niet alle ouders dat kunnen of willen doen. 

watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:20:

Vinden jullie ook dat een rijbewijs halen hoort bij de opvoeding? Ik wel.

Ik ook. Ben op m'n 18e gaan lessen (toen mocht dat nog niet jonger) en haalde 't in één keer. M'n vader had toen net 'n leaseauto van de zaak gekregen en ik mocht zijn ouwe hebben. Begon toen net aan 'n opleiding in Antwerpen dus ik ben gelijk in 't diepe gegooid met dagelijks de ring trotseren in de spits. 

dan

dan

01-08-2021 om 22:36

Granny71 schreef op 01-08-2021 om 22:28:

[..]

Wat mij betreft hoort werken bij de opvoeding.

Ik heb ze dus ook aangegeven dat ik er vanuit ging dat ze allebei zouden werken voor hun rijbewijs en dat ze die (bij voorkeur) moeten halen voor ze het huis uit gaan.

Om de hele simpele reden dat het (bijna) niet meer op te hoesten is als je op jezelf woont.


Hier was het destijds ook de bedoeling dat er naast school gewerkt werd. 

Wij wonen in de stad. Mijn oudste is 19 en niet geïnteresseerd in een rijbewijs: ik wil geen auto, die is duur en vervuilend, ik kan hem nergens parkeren en ik kom overal met de fiets en het OV. Geef hem maar eens ongelijk...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.