Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

En dan zijn ze in het bezit van een rijbewijs.


Wiek schreef op 02-08-2021 om 09:42:

Mijn oudste heeft haar rijbewijs nu een jaar denk ik. Betaald door haar vader begon ze hier op het platteland met rijlessen. Het boerderij niet tussen haar en de rijschoolhouder/instructeur waard

Zijn jullie niet meer samen? 

Hier hebben ze gelukkig ook hun rijbewijs. Als je in een stad woont, of groot dorp, dan merk je waarschijnlijk niet hoe handig het is, maar in een dorp wel. Hier is de afstand met een auto 25 minuten naar m'n werk. Met het o.v. 1 uur en 50 minuten. Dus dan is de keuze snel gemaakt. 
Ik hoop dat ik lang blijf autorijden en hou het ook bij, mijn moeder is gestopt met rijden toen ze 40 was (zo ongeveer) omdat ze het 'niet leuk vond' en liever naar de omgeving keek. Ja en toen kon mijn vader niet meer autorijden ivm hele slechte ogen en toen werd ik om de haverklap gebeld, even naar de dokter hier, naar de tandarts daar, de dingen die ze wel lopend of op de fiets konden doen, deden ze wel op de fiets, maar dat was 10% van de keren. Ik heb het wat vervloekt hoor, dat mijn moeder doodleuk 'het niet meer leuk vond', en het ook nooit meer geprobeerd heeft. Je zadelt andere mensen met heel veel werk op, want ze afzetten bij de dokter en later weer dat eind rijden om ze op te halen kon ook niet, en zo'n regiotaxi duurt heel, heel veel langer en reed om, of kwam niet opdagen, dus dat was ook geen optie (en zelf een taxi huren was te duur) Dus ik heb wat halve dagen met ze in wachtkamers gezeten.
Dochter vindt het rijden op snelwegen ook eng, en ik kan me herinneren dat ik dat in het begin ook eng vond, maar toch hamer ik erop dat ze doorzet en het blijft proberen, het is iets waar je echt wel aan went. 
Maar goed, als ik in een stad zou wonen waar je een vermogen aan het parkeren van je auto kwijt bent en toch alles sneller op de fiets kan doen, dan zou ik wel mijn rijbewijs halen en me abonneren op zo'n leen auto (of hoe dat ook werkt) voor activiteiten die niet te doen zijn met het openbaar vervoer.

Wij hebben voor beide de rijbewijzen betaald. Voor een kind was dat inclusief allerlei testen en verklaringen (want add). Dat kind hebben we na drie schade gevallen verteld dat het prima is als hij toch niet zo goed rijdt, maar dat hij dat niet meer in onze auto mag leren. 
Kind 2 heeft dan heel makkelijk haar rijbewijs gehaald. Met een super goed rij examen. En ook zij had binnen 5 uur nadat ze haar rijbewijs had opgehaald haar eerste schade. Gelukkig was dat ook de laatste, en sindsdien vind ik dat ze steeds beter is gaan rijden. Haar ex-vriend was dan weer van het type gas of remmen - zij doet al wat meer met uitlaten drijven en vooruit kijken.

Waarom wij het rijbewijs wel betaald hebben? We konden het missen, dat ten eerste. Gemak ook; Hier is het lastig met bussen en ik kan zelf niet zo lang rijden, dan is het fijn als je kind zelf ons ergens heen kan brengen. Als laatste heeft een rijbewijs mij altijd een gevoel van vrijheid gegeven, dat ik altijd zelf kan bepalen waar ik heen ga. Ik ben dan ook blij dat ik mijn kinderen dat gevoel ook heb kunnen meegeven. Net zoals ik ze ook heb laten leren zwemmen en een startkwalificatie heb laten halen. 
Gelijktijdig kan ik me ook prima voorstellen dat ze het zelf betalen of ze het gewoon niet behalen, als er weinig auto’s in je omgeving zijn. 

Heel veel vrouwen rijden niet valt me op. Als je een hetero stel in een auto ziet zitten rijdt 9 van de 10 keer de man. 

Julali schreef op 02-08-2021 om 09:57:

[..]

Zijn jullie niet meer samen?

Al jaren niet meer. Maar we hebben een goed na-huwelijk en wonen nog steeds op 5 minuten fietsen van elkaar.  We hebben nu ruim 15 jaar co-ouderschap.

Julali schreef op 02-08-2021 om 10:01:

Heel veel vrouwen rijden niet valt me op. Als je een hetero stel in een auto ziet zitten rijdt 9 van de 10 keer de man.

Dat komt omdat die vrouwen allemaal drankorgels zijn. Vrouw gaat aan de drank en mijn rijdt terug

Julali schreef op 02-08-2021 om 10:01:

Heel veel vrouwen rijden niet valt me op. Als je een hetero stel in een auto ziet zitten rijdt 9 van de 10 keer de man.

Dan kan ik lekker lezen, want ik vind autorijden gewoon ruk.

Toen ik mijn rijbewijs had, heb ik heel weinig gereden, want ik ging met het ov en de fiets naar mijn werk, dat was sneller. Later moest ik voor mijn werk waarschijnlijk wel weer rijden en heb toen gewoon weer een aantal lessen genomen. Even de kennis opfrissen en onder begeleiding weer even oefenen, vond ik zelf een veilig idee.

En sowieso fijner dan een niet-instructeur (partner/vriendin/familielis) naast je die vertelt wat je moet doen, want die doen altijd vreselijk hysterisch (zie je die fietser in de verte! Je moet bij het stoplicht stoppen! Joh?!)

Ik kan prima autorijden, snelweg vind ik zelf het relaxt, want iedereen rijdt dezelfde kant op.  Juist hier in de wijk vind ik het een drama met auto's die geen voorrang verlenen, kinderen die plotseling oversteken enz.

Ik ben blij dat ik zonder angst kan rijden, maar ik vind het vreselijk vermoeiend om te doen. Ik voel mij ook niet vrijer dan wanneer ik met het ov of de fiets ga.

Julali schreef op 02-08-2021 om 10:01:

Heel veel vrouwen rijden niet valt me op. Als je een hetero stel in een auto ziet zitten rijdt 9 van de 10 keer de man.

Als we samen rijden, rijdt mijn man meestal ja, vindt hij leuker. Maar ik heb voldoende dingen waar ik alleen naartoe ga, dus het autorijden hou ik wel bij. 
Bij mijn ouders vond mijn vader het ook leuker en stimuleerde mijn moeder ook nooit om te rijden (en hij dronk niet) dus ze hoefde nooit te rijden, zo werd het niet rijden van mijn moeder erger en erger, tot ze het te eng vond. (en mijn pa bang was dat ze de auto in puin zou rijden, of erger) tja....

1968 schreef op 02-08-2021 om 10:12:

[..]

Als we samen rijden, rijdt mijn man meestal ja, vindt hij leuker. Maar ik heb voldoende dingen waar ik alleen naartoe ga, dus het autorijden hou ik wel bij.
Bij mijn ouders vond mijn vader het ook leuker en stimuleerde mijn moeder ook nooit om te rijden (en hij dronk niet) dus ze hoefde nooit te rijden, zo werd het niet rijden van mijn moeder erger en erger, tot ze het te eng vond. (en mijn pa bang was dat ze de auto in puin zou rijden, of erger) tja....

Ja zo ging gaat (?) het vaak. Vrouw heeft een baantje dichtbij en maakt nauwelijks gebruik van de auto. Logisch dat je het verleert en dat je het eng blijft vinden. 

Veel rijden zorgt ervoor dat je het goed leert en daardoor verdwijnt de angst grotendeels en wordt het een stuk leuker en meer ontspannen. 

Nog niet heel lang geleden mocht je als vrouw niet leren rijden en in sommige landen geldt die regel nog steeds. 

Op de jongste na, net 18 moet vrijdag afrijden , heeft iedereen zijn rijbewijs. En een auto. Zelf de jongste .... Rijbewijs van mijn ouders gekregen. En voor de auto zelf gespaard.

Flanagan

Flanagan

02-08-2021 om 11:00 Topicstarter

Ik weet nog dat ik mijn moeder aanbood om een kerstboom te halen met mijn autootje waarvan de achterbank plat kon, zo’n fijn ruimte monstertje was dat. Mijn moeder blij want anders werd het een actie met de fiets. Zo kon ik iets voor haar jaren van zorg als moeder, terug doen.
Dat merk ik ook bij mijn dochter; ze vindt het leuk mij ergens naartoe te rijden. Ze leert van een enkele tip en hoort ook graag een top.

Ik vind het trouwens vreselijk om te rijden als er iemand naast mij zit. Helemaal als ik ergens heen moet waar ik de weg niet ken, dan moet ik mij echt op de weg/route concentreren. Dus dan moet de bijrijder stil zijn.

Julali schreef op 02-08-2021 om 10:24:

[..]

Ja zo ging gaat (?) het vaak. Vrouw heeft een baantje dichtbij en maakt nauwelijks gebruik van de auto. Logisch dat je het verleert en dat je het eng blijft vinden.

Veel rijden zorgt ervoor dat je het goed leert en daardoor verdwijnt de angst grotendeels en wordt het een stuk leuker en meer ontspannen.

Nog niet heel lang geleden mocht je als vrouw niet leren rijden en in sommige landen geldt die regel nog steeds.

Niet per se. Ik rijd voldoende, in niet-Coronajaren minstens 1000 km per maand. Ik heb gereden in het centrum van Londen, Parijs en Rotterdam, zonder schade, als enige bestuurder heel Europa door, maar ik zit er liever naast.

watertoren schreef op 01-08-2021 om 21:52:

Ik ben zelf gelijk in 1 keer geslaagd voor mijn rijbewijs en had met theorie alles goed. Dat was toen 40 punten. Ik heb rij angst. Zowel als ik zelf rijd maar ook met een ander. Ik ben echt zo bang in een auto en dan vooral op een snelweg. De laatste keer dat ik op een snelweg heb gereden dat was in 1999 toen mijn vader overleden was in het ziekenhuis. Daarna heb ik zelf nooit meer gereden op de snelweg. Dat ga ik ook nooit meer doen.

Eh... En durft u wel op een landweggetje te rijden? Waar je de fietsers op 30 cm moet passeren?

Of bij een winkelcentrum, waar opeens een kind tussen de geparkeerde auto's vandaan kan komen?

En dan heb ik het niet eens over de fietsers in een stad.

Op de snelweg is het enige probleem verveling.

Ik vind snelwegen in Europa behoorlijk stressvol rijden. Om de haverklap scheuren BMW's/Audi's links en rechts voor je langs, de hele weg zit vol met vrachtauto's waar ik ook liever niet tussen rij, maar ja, als er maar 2 banen zijn en er zit weer zo'n dikke BMW te bumperkleven moet ik er toch tussen. 

Ik rij het liefst in Amerika, heerlijk rustige wegen met alleen maar zicht op ruimtelijke landschappen. Maar ik heb daar ook in drukke steden gereden als Atlanta en LA. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.