Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Familieruzie: Dochters haten elkaar


Verbindingisnooitzwartwit schreef op 31-07-2022 om 16:18:

[..]

En wat zou jij dan wel nodig hebben om dit achter je te kunnen laten? (Blijkbaar kun je je goed inleven in oudste in deze situatie)

Geen contact meer 

Al was de vraag niet aan mij gesteld.

En zeker geen moeder die zich er mee bemoeid 


Een kennis van mij is ook partijloos, met als gevolg dat nu béide kinderen boos zijn omdat er geen partij werd gekozen. Je hebt er exemplaren tussen voor wie je het nooit goed doet. Dodelijk vermoeiend lijkt me.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 16:19:

[..]

Dan is het vreemd dat oudste dochter het doet lijken alsof dit zo is gegaan. Welke beweegredenen zouden hier achter kunnen zitten? Expres haar zus in een slechte daglicht zetten? Misschien is ze jaloers dat haar jongere zus de aandacht kreeg van het eerstgeboren kleinkind?

Ik weet dat mijn zus ook kwaad was dat ik eerder zwanger was, omdat zij ouder is. Ze had gewild dat ik netjes had gewacht totdat zij zwanger was. Zou er zoiets achter kunnen zitten?


Wat vreselijk kinderachtig.

redbulletje schreef op 31-07-2022 om 16:29:

[..]

Wat vreselijk kinderachtig.

Dat vond ze zelf ook, daarom kwam ik er pas veel later achter.

TO hoeft helemaal geen partij te kiezen. Ze zegt tegen haar dochters dat die bij een volgende zwangerschap de naam voor zich dienen te houden en dat ze mogen beseffen dat de dochters de twee nichtjes een groot plezier ontzeggen door zo te gedragen.
Zo gaat het niet om TO of haar dochters (en blijft TO zelf buiten schot),  maar wijs je naar de nichtjes die er volledig buiten staan en in de toekomst wel samen willen spelen maar dat niet gaat gebeuren omdat hun moeders zich zo opstellen.

Pippeltje schreef op 31-07-2022 om 14:35:

Precies zoals het verhaaltje zoals het in 'La Famme' staat...

en soortgelijk aan dat van Beatrijs enkele weken geleden

Ze moeten dit gedoe achter zich laten of om wille van hun kinderen en de grootouders er in ieder geval niet meer over praten of uitpraten. Daar mogen ze jou niet bij betrekken en jij had vanaf het begin moeten zeggen dat je er niet bij was dus geen bewijs hebt en al je kinderen en kleinkinderen verwacht op jouw verjaardag. 

Idioot dat men tegenwoordig de naam al vooraf zegt, dat moet je nooit doen want dan gaat men er iets van zeggen: wat een lelijke naam, lijkt op...., rijmt op, o ik ken iemand met die naam die niet aardig is etc. 

Dus gewoon nooit vertellen.

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 17:03 Topicstarter

MiniJCW schreef op 31-07-2022 om 15:53:

[..]

Je gelooft dus je jongste dochter en hebt wel degelijk een kant gekozen. Waarom geloof je de oudste niet?

Ik kan me niet voorstellen dat twee zussen die een goede band hebben en tegelijk zwanger zijn, het niet over namen hebben gehad, juist om dit gezeur te voorkomen.

Ik geloof de jongste niet persé. Maar ik de oudste is wel de ruzie begonnen. En alleen over de babynaam... Ik wordt er zo moedeloos van. En ja, mijn jongste kan die naam gestolen hebben en dan is de ruzie ook haar schuld, maar tot nu toe is er geen bewijs. 

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 17:08 Topicstarter

Biebel schreef op 31-07-2022 om 16:09:

[..]

Dit. Niet kiezen, want er zijn altijd details die je niet kent. Niet geloven van de een, want daarmee beticht je de ander van liegen. Terwijl er veel meer nuancering of ‘de waarheid ligt in het midden’ is. En laten we eerlijk zijn, de dochter met de naam die niet de eerste keuze was, heeft er inmiddels een jaar lang aan kunnen wennen.

Volgens mij is het enige wat je kunt doen, die boodschap aan je dochters geven. ‘Ik ben ontzettend geschrokken van jullie onverzoenbaarheid. De baby’s zijn inmiddels bijna peuters en beiden de mooiste ter wereld. Het doet me erg verdriet dat jullie nog steeds zo boos zijn op elkaar en de nichtjes elkaar nog niet hebben leren kennen. Wat is er nodig om dit achter je te laten en hoe kan ik daarbij helpen, zodat we mijn verjaardag met zijn allen kunnen vieren?’

En het dan, hoe moeilijk ook, daarbij laten. De dochters kiezen er samen voor om dit zo uit de hand te laten lopen en zijn echt al te oud om van mam een Salomonsoordeel te verwachten. Dus het wordt tijd dat ze snappen dat het klaar is, al was het maar omdat zo boos op elkaar blijven veel te veel energie kost.

Je hebt ook helemaal gelijk. Maar ik ben zo bang dat het contact tussen die twee stopt en dat mijn gezin uitelkaar valt. Het zijn mijn enige kinderen en kleinkinderen en dat we te maken hebben met dit gezeur om een stomme babynaam. Ik word er zo verdrietig van. Op mijn verjaardag zat ik ook te huilen, mijn man had boos onze dochters gebelt en die twee meiden geven elkaar de schuld. Ik ben zo bang als ik niets doe het ook niet beter wordt/

Kennelijk ben ik de enige die hier denkt: wat een armoede om hier ruzie om te maken én boos te blijven. Er is genoeg ellende in de wereld, als je zoiets al onvergeeflijk vind, er zijn ergere dingen in het leven. 

Leuk is anders, maar kom op, wees beiden de wijste en ga verder met het leven. 

Is er echt eerder geen strijd tussen de dames geweest? Rancune van vroeger? Dan zou ik het beter snappen. 

redbulletje schreef op 31-07-2022 om 14:18:

[..]

Maar hoe kan t dat ze die namen niet met jullie hebben gedeeld? Dat is toch ook raar om je ouders daar niet in te kennen?

Pardon? Dat doe je toch niet? Bij ons wisten alleen wij tweeën de naam en verder helemaal niemand. 

Zelf zou ik eigenlijk een andere naam hebben gekregen maar omdat vrienden van mijn ouders een pleegdochter kregen met die naam hebben ze het last minute nog veranderd. 

VerdrietiegeMoeder schreef op 31-07-2022 om 17:08:

[..]

. Ik ben zo bang als ik niets doe het ook niet beter wordt/

Als je wel iets doet, wordt het ook niet beter want dat zal of de een of de ander opvatten als partij trekken. Gewoon negeren en niet emotioneel worden ( mag je wel zijn), want dan laait het alleen maar weer op.

VerdrietiegeMoeder schreef op 31-07-2022 om 17:03:

[..]

Ik geloof de jongste niet persé. Maar ik de oudste is wel de ruzie begonnen. En alleen over de babynaam... Ik wordt er zo moedeloos van. En ja, mijn jongste kan die naam gestolen hebben en dan is de ruzie ook haar schuld, maar tot nu toe is er geen bewijs.

Als de oudste inderdaad de naam al had verteld, vind ik het wel heel gemeen om dan juist die naam te geven. Is de oudste de ruzie dan echt begonnen?

Het is natuurlijk geen leuke start van het oma-schap. Daar mag je best verdrietig van worden. Hopelijk heeft het belletje van hun vader de meiden wakker geschud.

Zoek een mediator (bijvoorbeeld van het CJG) en kijk of die iets kan bereiken. Zelf zou ik er niet tussen gaan zitten meer. Je hebt al gepraat als Brugman. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.