Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
brenda

brenda

26-06-2016 om 01:14

financieel ondersteunen tot hoe oud?


Inaya

Inaya

01-07-2016 om 06:34

Op mijn cv?

Nee kaaskopje, geen van die bijbanen heeft ooit op mijn cv gestaan. Er is ook nooit naar gevraagd.

Taruh

Taruh

01-07-2016 om 06:52

alleen functiegerelateerd

meer staat niet op je cv. Te veel bijbaantjes kan ook tegen je werken en is volledig on interessant voor je toekomstige werkgever. Ook bij je eerste baan.

Ik wil graag functiegerelateerde zaken op het cv zien staan, zodat ik een inschatting kan maken van de competenties, hardwerken kunnen de meesten wel.

Rianne

Rianne

01-07-2016 om 09:09

Niet voor iedereen is weggelegd dat hij/zij zijn/haar kind(eren) en schuldenvrij en zonder werk kan laten studeren. Wij hebben 3 kinderen. We gaan een overlap van zeker 2 jaar hebben dat ze alle 3 studeren. Wij kunnen dat niet financieel opbrengen.
Los daarvan, ik denk dat het niet verkeerd is om te werken. Mijn kinderen werken ook nu al. Ze weten dat ze op tijd moeten zijn, dat ze hun werk goed moeten doen, hoe ze om moeten gaan met een meerdere en met mensen met een lager iq etc. Eentje is doorgegroeid. Dat voelt natuurlijk ook goed (en teamleider bij de AH staat helemaal niet verkeerd op je cv). Ook de voldoening als ze iets groots kopen wat ze helemaal zelf bij elkaar hebben gewerkt. Of een zelfverdiende vakantie. Of naar een festival. Ze leren beter de waarde van geld kennen dan als je alles maar krijgt, wat wij bij kinderen van vrienden zien. Die zijn gewend alles te krijgen en vinden alles vanzelfsprekend. Ouders vinden het niet nodig dat ze werken want "van die baantjes leren ze toch niets". Daar komen ze inmiddels op terug maar nu zijn de kinderen niet meer te porren voor werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 10:54

Inaya

Voor werkgevers heb je dus nooit een baan gehad tijdens je jeugd? Ik weet dat je op je cv zoveel mogelijk functiegerelateerde informatie moet zetten, maar ik zie het toch ook als 'reclame' voor jezelf om te laten merken dat het met je werklust wel goed zat. Al zou je het maar samenvattend in één periode noemen. Bollenpellen zet ik er niet op.

Tulpebol

Tulpebol

01-07-2016 om 11:04

Alle werkervaring is (tijdelijk) van belang

Toen ik ging solliciteren voor mijn zomerbaantje bij een lunchroom. Als havo schoolverlater vroeg die man wat ik hiervoor al voor werkervaring had opgedaan. Heb dat bollenpellen toen wel genoemd. Op een gegeven moment toen ik al meerdere baantjes had gehad niet meer. Op een gegeven moment stond het als 1 blokje op mijn CV. Periode 1982-1989 diverse weekend en vakantiebanen varierend van werk in de bollen tot slagerij. Zoiets.
Alleen om te laten zien dat ik iedere zomer wel een baantje had en in het weekend ook vaak wel.
Dat ik dus wilde werken en niet alleen functiegerelateerd. Staat altijd beter dan alleen maar thuis gezeten.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 11:07

Taruh

Jij beoordeelt dus sollicitanten begrijp ik? Heb jij nou nooit moeite met hoe werkzoekenden zichzelf moeten presenteren? Ik heb een elevatorpitch meegemaakt en gezien dat mensen zich daar zo zenuwachtig over maakten, dat ze zwetend en hakkelend voor de groep stonden. Wat weten de recruiters? Dat diegene niet goed in het openbaar kan spreken, meer niet. Sollicitant wordt afgewezen, terwijl hij of zij prima een van 1 op 1 gesprek kan voeren met een klant. Gek genoeg heb ik totaal geen moeite (meer) met in groepen praten, dus ik klets mezelf er wel door. Ik ben dan weer vastgelopen in een rollenspel. Ik had het werk nog nooit gedaan, maar reageerde niet zoals gewenst was in de betreffende functie. Terwijl ik járenlange ervaring aan de telefoon heb. Ik weet hoe je met klanten moet praten. Ook als je minder leuke dingen moet zeggen. Ik moet er af en toe echt van zuchten en het is niet bepaald goed voor je zelfvertrouwen. Maar mijn sollicitatiebrieven zijn gelikt en zien er zo fleurig uit, zoals het hoort.

Anna G.

Anna G.

01-07-2016 om 11:09

ervaring

Als starter (net afgestudeerde) is werkervaring wel belangrijk. Maakt niet uit of het relevante werkervaring is, maar ze willen zien of je ondernemend bent: of je iets naast je studie hebt gedaan en van aanpakken weet. Ze zien liever geen luie en verwende student komen.

Als 40+ er zet je dit soort bijbaantjes natuurlijk niet meer op je CV want als het goed is heb je inmiddels relevantere werkervaring opgedaan.

Taruh

Taruh

01-07-2016 om 11:32

Kaaskopje

hoe solicitanten geevalueerd worden hangt helemaal van het bedrijf af. Bij ons gebeurt dat zeker niet zo.

Je komt op gesprek, doet een sollicitatie gesprek met de potentiele nieuwe manager, tweede gesprek is met de potentiele nieuwe directe collega's en that's it. Dan wordt je beoordeeld en krijg je een aanbieding voor verdere gesprekken of een afwijzing.

Geen rollenspellen, geen verkoop praatjes

Wel allemaal in het engels. (En dat punt is voor vele sollicitanten nog wel eens schrikken want dat staat niet vermeld in de uitnodiging, maar je kunt het wel afleiden uit de vacature tekst, want dan blijkt hun engels helemaal niet zo vloeiend als het op het cv staat)

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 11:49

Even opbiechten

Ook in aanvulling op wat Rianne schrijft.

Ik heb mijn eerste 'echte' baan ontzettend verprutst, omdat ik de juiste mentaliteit niet had. Ik heb daar later spijt van gekregen, het was achteraf gezien een prima baan, maar daar heb je niet veel meer aan. Vanuit die ervaring heb ik mijn dochters aangemoedigd om te werken en het niet te verprutsen. De meeste jongeren willen best werken, maar je ziet altijd een aantal die nog een heleboel moeten leren, daar volwassen in moeten worden. Op tijd komen, de kantjes er niet af lopen, collegiaal gedrag, dat soort zaken. Dat leer je dus ook in de eerste banen/baantjes, terwijl er nog niet zoveel van af hangt. Er is dan tenslotte een kamer, een bed en eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 11:52

Taruh

Dat is mooi . Ik zou op de drempel al weer om kunnen keren bij jullie, dat wel. Mijn Engels is weggezakt in mijn grote teen. Althans als het op praten aankomt. Ik versta/begrijp best veel.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 11:54

Anna G

Als 40+ er zet je dit soort bijbaantjes natuurlijk niet meer op je CV want als het goed is heb je inmiddels relevantere werkervaring opgedaan.===

Maar wat als dat niet zo is? Je hebt bijvoorbeeld altijd in bepaalde functies gezeten, maar je wilt of moet het over een andere boeg gooien?

Taruh

Taruh

01-07-2016 om 12:24

kaaskopje

In de tekst staat al dat fluent in English een must is omdat het gaat om een groot international bedrijf met een internationaal personeels bestand.

Best kans dat je directe manager uberhaubt geen nederlands spreekt, maar wel diverse andere talen. Best kans ook dat je directe manager uberhaubt niet in NL gestationeerd is, maar bv in Frankrijk terwijl je directe collega's in Amerika en Australie gestationeerd zijn.

Medewerkers van de klantenservice moeten hier fluent zijn in Engels en temniste 2 andere talen. Ze hoeven geen woord nederlands te kunnen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-07-2016 om 13:16

Uiteraard

Tegenwoordig staat op mijn cv alles vanaf mijn eerste kantoorbaan. De eerste ca 10 jaar samengevat als 'diverse'. Toen ik net begon met werken was wel relevant dat ik vanaf mijn 15e altijd baantjes heb gehad, maar ik denk dat mijn jarenlange ervaring als kaasmeisje bij AH nu niet meer heel veel bijdraagt.

Inaya

Inaya

01-07-2016 om 13:43

Kaaskopje en AnnaG

'Voor werkgevers heb je dus nooit een baan gehad tijdens je jeugd? Ik weet dat je op je cv zoveel mogelijk functiegerelateerde informatie moet zetten, maar ik zie het toch ook als 'reclame' voor jezelf om te laten merken dat het met je werklust wel goed zat.'

Nou, ik ben inmiddels bijna 50 en heb nog nooit een dag zonder werk gezeten. Ik durf dus wel te stellen dat mijn werkgevers echt niet zitten met het ontbreken van mijn bijbaantjes op mijn cv.

'Als starter (net afgestudeerde) is werkervaring wel belangrijk.'

Welnee, als senior is werkervaring belangrijk. Als starter is vooral belangrijk dat je uitstraalt dat je zin hebt om nieuwe dingen te leren. Ook als starter had ik bijbaantjes niet op mijn cv staan. Wel een samenvatting van mijn afstudeeronderzoek en het vakkenpakket van de middelbare school.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 13:56

Taruh

Ja dat begreep ik al hoor . Als ik zo'n vacature zie sla ik hem over.

Anna G.

Anna G.

01-07-2016 om 14:01

Ja dat heeft iedereen erop staan. Maar als je je kan onderscheiden door te laten zien dat je meer bent dan je studie (en je concurrenten) heb je een streepje voor. Werk, maar ook buitenland stages geven je een pre.

Ik neem nu ook starters en stagiaires aan. Die studie hebben ze allemaal, het onderscheid zit 'm in werkervaring en natuurlijk persoonlijkheid. Ook zegt het soort werk dat iemand heeft gedaan, veel over iemands persoonlijkheid. Dat bepaalt onze keuze, ervan uitgaande dat de studie hetzelfde is.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 14:02

Inaya

Inaya, mooi dat het voor jou zo heeft gewerkt.

Mijn diploma is niets meer waard. Ik verbaas me zelfs als ik er nog een kopie van moet meesturen. Tegenwoordig krijg je een talentpitch om de oren, waarvan ik inmiddels de ervaring heb, dat dat een momentopname kan zijn. Ik heb hem twee keer gemaakt. De eerste keer is mislukt, dag baan, de tweede keer (andere werkgever) moesten ze lachen omdat ik ongerust was over de uitslag. Welnee, met zo'n mooie uitslag... Maar ja, dat zegt dus nog niets, want in de praktijk bleek ik toch niet zo flitsend te zijn als ze dachten.

Jaina

Jaina

01-07-2016 om 14:10

Geen een van mijn bijbaantjes staat op mijn CV. Ook de banen die ik heb gehad net na en tijdens mijn afstuderen staan er niet op. Gewoon omdat die helemaal niet relevant meer zijn. Die functies hebben niks meer te maken met wat ik nu doe. Mijn CV gaat dus ook niet helemaal naar het begin terug maar er staat alleen op wat voor nu relevant is.
Toen ik echter begon met werken jaren terug stonden die bijbaantjes er wel op en die hebben toen ook geholpen met mijn eerste functie te krijgen. Nadat ik eenmaal die eerste functie had werden die bijbaantjes minder relevant en kregen ze een minder prominente plaats op mijn CV en uiteindelijk vervielen ze.
Ik denk niet dat je vanaf je 13de al werkervaring op hoeft te doen maar het andere uiterste is als je als net afgestudeerde helemaal geen werkervaring hebt. Tenzij je een dusdanig aantrekkelijke studie hebt gedaan dat er veel vraag is naar pas afgestudeerden is het helemaal niet zo makkelijk om aan het werk te komen. Veel pas afgestudeerden moeten echt wel moeite doen om een baan te krijgen. Bijbaantjes kunnen dan toch net even iets extra's geven aan je CV waardoor je net een iets aantrekkelijkere kandidaat bent.
Daarnaast leer je inderdaad ook veel meer over omgaan met collega's en je leert om te functioneren op de werkvloer. Je komt ook in contact met mensen van allerlei verschillende achtergronden wat in de beschermde universitaire/HBO wereld toch echt een stuk minder is. Ik ben er wel van overtuigd dat het zeker nut heeft om tijdens je studietijd er een bijbaantje op na te houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 15:16

Precies Jaina

Ik heb niet zo'n heel uitgebreid arbeidsverleden en daarom heb ik nog wel de neiging om mijn eerste 'echte' baan erop te zetten, terwijl die wel voor vragen zorgt. Zet ik 'm er niet bij, dan wordt het helemaal magertjes.

Elfje65

Elfje65

01-07-2016 om 22:39

Ik snap niet

Wat er tegen is als je kind een bijbaantje heeft. Zolang het met de studie te combineren is, zie ik alleen maar voordelen. En ik kan mij niet voorstellen dat een paar uur niet te combineren is. Je bent tenslotte niet 24/7 met je studie bezig. Een kwestie van prioriteiten stellen dus. Je kind leert met mensen, meerderen omgaan , met situaties die niet altijd leuk zijm, oplossingsgericht te zijn, discipline etc, etc. Ik vind dat we moeten ophouden om onze volwassen kinderen te blijven pamperen. Vanaf mijn 13e heb ik baantjes gehad, meestal en het langste in een schoenenzaak. Samen met mijn opleiding heeft dit wel geholpen om aangenomen te worden bij de werkgever waar ik bijna 30 jaar later nog werk. Ik kon namelijk met klanten omgaan en dat heb ik toch in de schoenenzaak geleerd. Inmiddels werk ik niet meer op die afdeling, maar ook die ervaringen vormen je.
Sterker, mijn zoon heeft pas sinds kort zijn eerste baan op zijn 18e via een uitzendbureau, het bleek via een andere weg een minpunt te zijn dat hij nog niet eerder gewerkt had.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2016 om 01:30

Elfje

Bij de commerciëlere banen willen ze gráág ex-winkelpersoneel, maar van horecawerknemers worden ze bijna nóg enthousiaster.

Triva

Triva

02-07-2016 om 10:29

Inaya

'Welnee, als senior is werkervaring belangrijk. Als starter is vooral belangrijk dat je uitstraalt dat je zin hebt om nieuwe dingen te leren. Ook als starter had ik bijbaantjes niet op mijn cv staan. Wel een samenvatting van mijn afstudeeronderzoek en het vakkenpakket van de middelbare school.'

Welnee... oei wat stellig en daar voed ik mijn kinderen dus niet mee op. Het hebben van werkervaring in bijbaantjes zal nooit negatief kunnen worden uitgelegd dus jij hebt gewoon geluk gehad en misschien in een tijd dat er nog veel werk was. Ik zou die gok niet meer durven nemen.

Werkervaring dus in bijbaantjes en natuurlijk heb jij heel veel geleerd in al die baantjes die jij had, zie het voorbeeld van die secretaresses.

Mijn zoon van 17 doet nu zijn vierde bijbaantje bij Postnl. Hij was echt niet tevreden met hoe ze hem behandelden bij de AH en daar heeft hij ook veel van geleerd. Ook ziet hij dat er mensen zijn die dat hun hele leven doen en dat waardeert hij ook. Bij Postnl wordt hij overigens veel meer als een volwassene behandeld en dat pakt hij ook maar mooi mee. Ik weet zeker dat dit positiever staat op zijn CV bij zijn eerste echte sollicitatie en Kaaskopje: natuurlijk zet je je bijbaantjes niet meer op je CV als je al werk gedaan hebt waarvoor je bent opgeleid. Hoogstens inderdaad als een regeltje (1985-1995 diverse bijbaantjes) maar niet uitgesplitst.

Elfje65

Elfje65

02-07-2016 om 17:05

Precies Triva

Jouw zoon heeft zo onbewust al heel veel geleerd op zijn 17e.

Inaya

Inaya

02-07-2016 om 17:06

vast wel Trivia

'Werkervaring dus in bijbaantjes en natuurlijk heb jij heel veel geleerd in al die baantjes die jij had'

Ja, ik heb geleerd de billen van een bejaarde te wassen. Maar ik vermoed toch dat mijn directeur een rolberoerte krijgt als ik die werkervaring inzet in mijn huidige functie

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2016 om 17:14

Nee das flauwekul Inaya

Nu doe je iemand die in de zorg werkt toch echt te kort.
Ik neem aan dat er wel wat meer bij kwam kijken dan alleen dat. Sociale vaardigheden, empathie,?

Zou natuurlijk goed kunnen dat jij je dat op jonge leeftijd al eigen gemaakt had, maar inderdaad dan was je een geluksvogel.

Ik heb in ieder geval heel veel geleerd van mijn bijbaantjes. Triva omschrijft jet goed.
Maar nu zet ik ze niet meer op mijn CV. In mijn huidige baan heb ik namelijk nog veel meer geleerd.

En Kaaskopje: als je bijbaantjes van vroeger relevant zijn zou ik ze wel vermelden.

Inaya

Inaya

02-07-2016 om 17:35

vakantiehulp in de zorg

'Nu doe je iemand die in de zorg werkt toch echt te kort.Ik neem aan dat er wel wat meer bij kwam kijken dan alleen dat. Sociale vaardigheden, empathie?'

Ik neem aan dat gediplomeerde medewerkers in de zorg veel meer doen en mogen dan alleen billen wassen. Maar ik kan je verzekeren dat vakantiekrachten niet veel ruimte kregen om empathisch te zijn. Die werden toch echt alleen ingezet voor het vervelende werk.

Ano

Ano

02-07-2016 om 17:36

Nut bijbaantjes

Zoon heef wel zijn goed betaalde baan gekregen dankzij zijn bijbaantjes.
De supermarkt waarbij hij nu op het hoofdkantoor werkt nam hem aan omdat hij ervaring had op de werkvloer van die keten.
Daarnaast had hij tijdens zijn studie op de administratie van een vrachtvervoeder gewerkt.
Beide waren pre's voor zijn huidige baan, namelijk verantwoordelijk zijn voor de logistiek van de produkten tussen de leveranciers en het distrubutiedepot van de keten.
In de logistiek studeren genoeg mensen af maar juist dit maakte dat er voor hem gekozen werd.

Triva

Triva

02-07-2016 om 17:59

flauw inaya

en koppig!

Kun je werkelijk waar niet verzinnen wat iemand allemaal leert en meekrijgt bij het doen van bijbaantjes, iets wat iemand niet leert als het na het huiswerk maken op de bank gaat liggen gamen of lezen of luieren?

Interessant, dat heb jij dan in ieder geval niet geleerd toen van al je werkzaamheden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2016 om 19:02

Was mijn vraag ook

En daar heb je dan helemaal niks van geleerd???

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2016 om 19:05

Overigens

Mocht jij echt billen wassen?
Tegenwoordig moet je daar, volgens mij, toch echt en diploma voor hebben. Ongeschoold komt je echt niet verder dan stoffen en dweilen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.