Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
brenda

brenda

26-06-2016 om 01:14

financieel ondersteunen tot hoe oud?


Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2016 om 20:10

Inaya

Ik krijg de indruk dat je niet weet waar je het over hebt. Je kunt je eigen ervaring van zoveel jaar geleden niet meer als voorbeeld nemen. De tijden veranderen.

Vakantiekrachten krijgen in mijn ogen soms téveel verantwoordelijkheid. Mijn dochter draaide op haar 17de volwaardig mee in een instelling voor geestelijk gehandicapten (of zoals je nu hoort te zeggen: met een geestelijke beperking), een soort gezinsvervangend tehuis. Niet de rotklusjes dus. Ik verbaasde me over de mate van verantwoordelijkheid die zij daar droeg. Later mocht ze, nog steeds onder de noemer 'vakantiewerk' in een tehuis een heel vakantieprogramma op poten zetten voor kinderen met een geestelijke beperking. Inmiddels draait ze in een flexpool mee in de ouderenzorg en dan staat het totaal niet vreemd om te vertellen dat je er al vroeg bij was met verantwoordelijk werk in de zorg.

Toevallig vertelde mijn andere dochter net onder het eten, dat ze grote kans maakt om teamleider te worden bij haar tweede baan. Bij de eerste baan heeft ze daar geen zin in. Ze wil daar eigenlijk weg en als ze teamleider bij baan 2 kan worden, gaat ze ook weg bij baan 1. En haar vriend ís al benoemd als manager. Hij moet nog afstuderen en het is vast niet ondenkbeeldig dat hij later een baan zal zoeken die bij zijn opleiding past, maar hij zal toch gekke Henkie zijn om dan niet te vermelden dat hij manager is (geweest), omdat dat 'maar' een studentenbaan was? Net zoals het voor mijn dochter alleen maar positief is als ze haar functie bij haar 'bijbaan' vermeldt in haar cv?

tante Sidonia

tante Sidonia

02-07-2016 om 23:25

kaaskopje

Zeg je het nog niet goed want je moet zeggen:'mensen met een verstandelijke beperking'
Een geestelijke beperking wekt namelijk verwarring omdat dat ook over psychiatrisch patienten zou kunnen gaan.

Apart dat je dochter een functie als teamleider kan krijgen. Die leidinggevende laag is er in onze sector praktisch 0veral tussenuit wegbezuinigd. Men werkt met źelforganiserende teams'en heeft geen teamleider meer nodig. Weet je zeker dat die functie zo heet?

bieb63

bieb63

03-07-2016 om 00:05

Precies trivia

Dat is waar het om gaat. Mijn 17 jarige dochter heeft met haar 'flut'baamtje als vakkenvulster bij AH heel wat mee gekregen over het werkzame leven. sowieso je verplichtingen en verantwoordelijkheden (wederzijds, dus OOK opkomen voor je rechten, onredelijk gedrag van leidinggevenden, maar ook accepteren van zaken die je niet leuk vindt of niet eerlijk) kortom, veel van wat er op de algemene werkvloer straks speelt en kan spelen, zoals ook collegialiteit enz enz. Nee, kennis van haar ' vak' krijgt ze daar niet, maar wel een basis van het werkelijke werkleven en wat daar allemaal bij komt kijken (plus de mogelijkheid wat extra te verdienen)

Rianne

Rianne

03-07-2016 om 00:27

liever

Ik heb liever dat ze in hun "flut"bijbaantje onderuit gaan door stommiteiten, te laat komen, niet serieus zijn, overal tegen ingaan, te afwachtend zijn etc etc dan in de latere serieuzere banen.
En ik denk dat je van ieder bijbaantje, ongeacht de inhoud, veel kunt leren. Misschien niet inhoudelijk maar wel een heleboel andere dingen, die misschien minder zichtbaar zijn maar wel erg nuttig.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2016 om 01:03

Tante Sidonia

In de ene alinea had ik het over de oudste dochter in de zorg en in de andere alinea over mijn jongste dochter, die niet in de zorg werkt.

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 08:19

ginny

Ja, ik moest echt billen wassen. Ik kan er ook niks aan doen. En ik geloof meteen dat vakantiekrachten dat nu niet meer hoeven.

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 08:23

kaaskopje

Grappig dat je zegt dat de tijden veranderen. Jij bent juist degene die haar eigen werkervaring van 30 jaar geleden gebruikt als argument waarom studenten nu een bijbaan moeten hebben. Ik geef aan dat mijn werkervaring als tiener en als student niet door mijn dochter geëvenaard hoeven worden.

Ali

Ali

03-07-2016 om 09:26

Bijbaan streepje voor

Ik neem regelmatig stagiaires aan, en de sollicitanten mét bijbaan hebben zeker weten een streepje voor, ook al is het vakken vullen oid. Omdat ze daarmee bewijzen dat de gewend zijn om te werken, op tijd te komen, opdrachten van een baas uit te voeren en zelfstandig zijn, etc. Van de studenten die geen bijbaan hebben, weet ik dat minder zeker.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2016 om 11:44

Inaya

Ik heb niet gezegd dat ik nu nog mijn vakantiebanen noem. Maar 30 jaar geleden noemde ik zeker wel mijn administratieve vakantiebaan. Om te laten zien dat ik na school wel iets gedaan heb, noem ik ook mijn werkgever van ongeveer 35 geleden, maar om eerlijk te zijn vraag ik me daarvan af of dat nodig is. Het verraadt namelijk wel dat ik wat "minpuntjes" heb. Doe ik dat niet, dan moet ik 27 ipv 21 baanloze jaren verklaren. Dat omvatte wao, ww en jaren zonder eigen inkomen. Daar maak ik van dat ik o.a. voor de kinderen gezorgd heb.

Brandweervrouw ea

Dat vind ik tegenwoordig zo raar he. Dat er hele sollicitatieprocedures zijn voor een stage. Jee, je gata toch stage lopen om dingen te leren. Om zelfs voor stages al werkervaring te eisen vind ik idioot.
Er kunnen allerlei redenen zijn dat iemand geen bijnaantje heeft. Misschien is het wel een mantelzorger of deed hij/zij aan een tijdrovende sport.
Voor sommige mbo-opleiding moet een16 jarige al zelf een stage regelen voor de opleiding begint. (Kapper, bep sociale opleidingen) Ik vind het idioot.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-07-2016 om 12:39

Inaya

Het is logisch dat je wilt dat je dochter het makkelijker krijgt dan jij hebt gehad (tenminste, als je bent wie ik denk), maar sommige 'ontberingen' zijn juist goed voor haar ontwikkeling. Beter een misser maken in je bijbaan dan straks als je je huur ervan moet betalen. Ik vind het soms lastig schipperen tussen beschermen en aansporen, zeker bij mijn oudste die niet van nature uitdagingen opzoekt. Ze heeft deze vakantie haar eerste bijbaantje (met 17), dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Zelf vond ik werken, ook bij AH, erg leuk. Vanaf mijn 15e werkte ik minimaal 10 uur per week. Best wel een beetje jammer dus dat mijn oudste niet stond te springen om te mogen werken

Rianne

Rianne

03-07-2016 om 12:45

gezellig

Ja, werken kan best gezellig zijn, Vesper. Er ontstaan geregeld stelletjes op het werk. En mijn kinderen gaan geregeld met collega's stappen. Ik denk dan wel eens, dat geklaag over hard werken en tirannie zal wel meevallen

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 13:23

leren

'En ik denk dat je van ieder bijbaantje, ongeacht de inhoud, veel kunt leren..

Vast wel. Maar het is echt niet zodat een bijbaan noodzakelijk is om te slagen in het leven. En daar ging het in deze discussie om.

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 13:26

Vesper Lynd

'Zelf vond ik werken, ook bij AH, erg leuk.'

Maar daar ging het toch niet om? Ik zeg niet dat mijn dochter geen dag mag werken tot ze haar allerlaatste diploma op zak heeft. Ik zeg dat ik mijn best ga doen om te zorgen dat ze niet MOET werken om haar studie te kunnen betalen.
Dat sommige mensen zich dan meteen aangevallen voelen omdat zij op hun 14e moesten of wilden bollenpellen, gaat mijn voornemen echt niet veranderen.

Anna G.

Anna G.

03-07-2016 om 13:36

Mach

"Dat vind ik tegenwoordig zo raar he. Dat er hele sollicitatieprocedures zijn voor een stage"

Hangt van het soort stage af. Ik neem HBO'ers/WO'ers aan van ca 20-24 jaar en voor elke stage hebben wij ruime keuze. Wij nemen ca 10-15 stagiaires per semester aan en ze krijgen bij ons ook de kans om voor een stage in Londen, Parijs, Milaan of New York te kiezen. Dat zijn inderdaad gewoon sollicitatieprocedures, omdat we de keuze hebben uit meerdere studenten. Bovendien leer je van het verleden, we hebben ook weleens de verkeerde keuze gemaakt en daardoor weet je elke keer beter wat belangrijk is. Studenten met werkervaring zijn over het algemeen een stuk zelfstandiger en verantwoordelijker.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-07-2016 om 13:37

Niet erg

Ik denk dat het niet erg is om voor je levensonderhoud en studie te moeten werken en dat je er misschien zelfs meer aan hebt om dat juist te doen. Mijn ouders hebben helemaal niets meebetaald en dat is wel een harde lijn, maar alles is dan weer het andere uiterste.

Rianne

Rianne

03-07-2016 om 13:46

prima

Als jij het kunt betalen en je dochter vindt het ook prima om alles van jou te krijgen, dan is het toch ok voor jou?
Hier in dit draadje wordt alleen maar gezegd dat werk, ook al is het een duf baantje, je vooruit kan helpen omdat er aanbod genoeg is aan arbeidskrachten/stagiaires en dat er dan gekeken wordt naar aanvullende activiteiten/kwaliteiten. Dat proberen wij jou uit te leggen. Maar mss doet jouw dochter wel andere dingen die goed staan op het cv.
Mijn kinderen zien mensen die niks hoeven te doen vaak toch als verwende kinderen, losers die nergens aangenomen worden of nerds die alleen maar kunnen studeren en geen leven hebben. En ze zijn niet de enigen van hun vriendengroep die dat vinden.

Ali

Ali

03-07-2016 om 14:14

Veel aanbod

We hebben meestal veel aanbod, want kennelijk een leuke stageplek (vind ik zelf ook natuurlijk). Ik heb nergens gezegd dat er eisen zijn, maar wel dat studenten die al werkervaring een streepje vóór hebben. Stages zijn vnl HBO en WO.
Ook studenten die een nette én goede brief schrijven, die laten zien dat ze moeite hebben gestoken in de sollicitatie vallen positief op. En veel tijd aan een sport besteden en op hoger niveau sporten waardeer ik ook positief in een cv.

Jaina

Jaina

03-07-2016 om 14:22

Noodzakelijk

Werkervaring is niet perse noodzakelijk als je in een sector een baan probeert te krijgen waar er een groot tekort is aan werknemers. Dan zal je heel makkelijk een stage krijgen en waarschijnlijk zal je stageplaats vervolgens je zelfs een baan aanbieden en anders ga je solliciteren en heb je zo werk. Iedereen die de arbeidsmarkt ook maar een beetje kent weet dat die voor verreweg de meeste sectoren niet opgaat. Er zijn eerder te veel sollicitanten dan te weinig. Om een baan te krijgen in een arbeidsmarkt waar de werkgever het voor het uitzoeken heeft zal je in ieder geval je moeten onderscheiden.
Veel van mijn voormalige studenten moeten echt moeite doen om aan het werk te komen. Zij hebben een vrij algemene studie gedaan waarmee je op zich wel werk kan vinden maar waar er gewoon heel veel afgestudeerden zijn. Zij hebben het dus best lastig om werk te vinden.
En dan helpt het hebben van werkervaring echt net zoals goede stages, (is niet verplicht bij deze studie maar doen veel studenten wel in de zomervakantie), een uitwisseling met het buitenland en betrokken zijn bij projecten op de universiteit.

Ook bijbaantjes spelen zeker een rol zelfs als ze inhoudelijk niet interessant zijn voor de functie.Je kan de ervaring die je gehad hebt bij je bijbaantjes gebruiken om bepaalde kwaliteiten die gevraagd te worden in de advertentie te illustreren in je sollicitatie brief (organisatie vermogen, time management, samenwerken, zelfstandig kunnen werken)

Zo kan zelfs een baantje als vakkenvuller gebruikt worden. In je sollicitatie brief moet je over het algemeen met bewijs/toelichting komen dat je die kwaliteiten hebt. Natuurlijk is het meest handige als je al een soortgelijke functie hebt gehad. Echter als net afgestudeerde zul je dat meestal niet hebben. Dus dan kan je bijbaantjes inzetten. Misschien niet ideaal maar een stuk beter dan niks.

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 14:54

rianne

Wat hypocriet om eerst te zeggen dat het prima is, en je dan te verschuilen achter je kinderen die het verwend vinden.

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 14:57

losers zelfs en nerds zonder leven

Wat een walgelijk vooringenomen reactie.

En als een kind (niet de mijne) nou veel tijd moet steken om haar studie te halen, krijgt ze dan wel 'toestemming' van jou en je kinderen?

Triva

Triva

03-07-2016 om 15:13

inaya

heeft eerst gezegd dat ze probeert de studie voor haar kind/kinderen te betalen zodat ze niet hoeven te werken voor alleen de studie. Eventueel voor de extra's kan kind dan werken en dat probeer ik ook. Mijn zoon kan makkelijk vier uur op een zaterdag post lopen en in de vakanties wat meer. Daarvan hoeft hij niet zijn studie, boeken etc te betalen maar ik zou het fijn vinden als hij (met aftrek van de zorgtoeslag) zijn zorgverzekering kan betalen, zijn hobby's en zijn kleding. Ik heb al gezegd dat als hij netjes een kasboek bij houdt (en alleen dán) hij heus wel wat extra kan krijgen als hij tekort komt en zo leert hij meteen het voordeel van een kasboek: zien waar je geld naar toe gaat en dat hoeft echt niet voor elk ijsje wat je koopt. Pingeld/contact geld als post kan ook, grotere uitgaven pint hij in de winkel.

Maar ik denk zeker dat het hebben (en langer dan een paar maanden) houden van een baantje je een streepje voor geeft bij het solliciteren naar een stage en naar je eerste baan. Bij gelijke geschiktheid denk ik toch echt dat elke werkgever degene aanneemt die bijbaantjes heeft gehad. Gewoon een stukje werkvloerervaring die je meepakt, er zijn voorbeelden genoeg gegeven. Ontkennen dat dat bestaat is ronduit naïef tenzij je kind een opleiding doet waar er enorme tekorten zijn op de arbeidsmarkt maar dan nog kan het zo zijn dat het allerbeste baantje niet naar jou gaat dan. Als je kan uitleggen waarom je geen baantje hebt: hoog niveau sporten (ik denk dat Epke ook geen bijbaantje heeft naast zijn studie) of mantelzorgen is dat ook prima maar dat zet je niet altijd op je CV en daarmee zet je jezelf op een achterstand.

Triva

Triva

03-07-2016 om 15:16

Inaya

Mijn neef moet enorm veel tijd steken in zijn studie (uni geschiedenis in combi met dyslexie) en heeft het eerste jaar dan ook niet kunnen werken maar ook zijn woonplaats werkt niet mee (geen supermarkt om de hoek). Ik heb mijn zus aangeraden om hem bijles te laten geven maar hij woont dus in een heel klein dorpje waar ook weinig bijlessers te vinden zijn voor de avonden. Toch snapt zij ook dat dit onhandig kan zijn voor zijn CV.

Ik geloof niet dat er studenten zijn die geen tijd hebben om er bij te werken. Je kunt altijd een paar uurtjes per week daar tijd voor vrijmaken of je doet zoals ik deed: alleen heel veel werken in de vakanties. Geen argument wat mij betreft.

Parka

Parka

03-07-2016 om 16:35

Rianne serieus?

"Mijn kinderen zien mensen die niks hoeven te doen vaak toch als verwende kinderen, losers die nergens aangenomen worden of nerds die alleen maar kunnen studeren en geen leven hebben. En ze zijn niet de enigen van hun vriendengroep die dat vinden."

Gelukkig weten we allemaal dat een puberbrein nog niet volgroeid is en dat daar niet altijd de meest slimme oordelen vandaan komen.
Ook flauw dat je zegt: dat proberen WIJ je uit te leggen en vervolgens je kinderen gebruikt. Spreek voor jezelf. Alsof het mij een biet zou uitmaken wat andere kinderen ergens van zouden vinden.

Brandweervrouw en triva

Begrijp me goed, ik ben voor bijbaantjes hoor. Maar ook vind ik dat iedereen een stage moet kunnen krijgen. Ook de wat mindere leerlingen en studenten. Een stage is om te leren.
En triva, een geschiedenisstudent in een klein dorp die een bijbaan zoekt is een slechte combi. Maar mijn mening is dan ook dat zo'n jongen zich beter in zijn studiestad kan vestigen en daar ook een baantje zoeken.
Natuurlijk, dan moet hij meer lenen. Maar hij zal ook makkelijker medestudenten vinden om mee te studeren en een netwerk op kunnen bouwen waar hij voor zijn studie iets aan heeft.
En al zou hij niet op kamers willen dan nog kan hij ook een baantje zoeken in zijn studiestad.

Triva

Triva

03-07-2016 om 21:50

Mach

Haha hij kan fietsen (wel een flink eindje) naar de universiteit, dus dat is het niet maar als hij thuis is is daar 's avonds niet echt werk te doen.

Triva

Triva

03-07-2016 om 21:52

mach

'Begrijp me goed, ik ben voor bijbaantjes hoor. Maar ook vind ik dat iedereen een stage moet kunnen krijgen. Ook de wat mindere leerlingen en studenten. Een stage is om te leren.'

Natuurlijk moet iedereen een stage kunnen krijgen maar het is algemeen bekend dat je voor de beste stageplekken moet solliciteren, dat deed ik 25 jaar geleden al.

Triva

Werken hoeft toch niet perse in de avond? Er is ook een weekend toch? Dan kan hij ook naar de stad. En ook zou ik savonds werken trouwens niet uitlsuiten in de stad. Zijn er geen bussen? Of toch gewoon fietsen? Het is 's avonds toch niet verder dan overdag?

Triva

Triva

03-07-2016 om 22:14

Mach

Ik ga hier niet verder op in vanwege de herkenbaarheid maar het was hard werken vanwege de dyslexie, echt heel veel uren en dus ook in het weekend. Hij had al moeite om een paar avonden in het weekend vrij te houden.

Triva

Oooo ik snap best dat je zoon dan helemaal geen tijd heeft om te werken! Maar wat mij betreft hoeft dat dan ook helemaal niet. Maar dat staat dan los van het kleine door zonder supermarkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.