Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Financiën regelen bij 18 jaar

Ai, mijn IADH kind wordt binnenkort 18 jaar en we zijn erg aan het dubben hoe we de financiën het beste kunnen regelen. 
Kind is heel impulsief met geld en jaagt geld er steeds heel snel doorheen. Door omstandigheden heeft kind op dit moment geen (bij)baan en krijgt van ons nog maandgeld en kleedgeld. Daarnaast gaan wij voorlopig de zorgverzekering betalen (wat boven de zorgtoeslag uitkomt).  Onze zorg is o.a. dat kind de zorgtoeslag uitgeeft, rekeningen niet betaald worden en dan een schuld opbouwt.

 Nu kind 18 jaar wordt hebben wij natuurlijk niet meer automatisch zicht op de bankrekening. Wat voor adviezen zouden andere ouders geven in deze situatie?

ik dacht er zelf aan dat het misschien handig is als kind twee betaalrekeningen heeft: 1 voor vaste lasten zoals de zorgverzekering (waar ik in elk geval zicht op heb) en 1 rekening voor geld wat kind voor overige zaken gebruikt. Die eerste rekening zou een rekening met een machtiging kunnen zijn of we zouden een en/of rekening kunnen openen. Misschien zitten er voor en nadelen aan beide opties die ik over het hoofd zie.

En hoe hebben andere ouders van IADH (of van NADH kan natuurlijk ook) kinderen dat geregeld: en wat werkte wel en wat juist niet?
Hebben jullie nog andere tips?


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-08-2021 om 19:30

Mijn eerste vraag is: wat wil kind zelf? Hebben jullie al om de tafel gezeten om te bespreken wat er straks allemaal veranderd, wat er gerelged en in de gaten moet worden gehouden en welke ondersteuning er nodig en mogelijk is?

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 19:36 Topicstarter

Goeie vraag!
Met kind om de tafel is helaas heel ingewikkeld op het moment. Er is weinig mogelijkheid om een echt gesprek te voeren (hierover, maar eigenlijk over alles). Te korte spanningsboog, heeft zelf vaak geen idee, en geen overzicht. Ik verwacht dat zelfs het regelen van zaken lastig wordt, en vooral op ons bord zal komen. Er moet dus voorgestructureerd worden…..

Kan hij niet onder bewind geplaatst worden?

Misschien een heel suffe vraag, maar wat is IADH?
Als antwoord op je vraag: bij een en/of-rekening geldt natuurlijk nog steeds dat de ene partij de rekening helemaal leeg kan halen. Dat zie je dan als andere partij wel, maar dat kun je niet zomaar terugdraaien. 

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 19:47 Topicstarter

Hmmmm, onder bewind lijkt mij een wat heftige maatregel. 
Dat lijkt mij eerder iets voor als er al veel schulden zijn of als iemand niet handelingsbekwaam is?

ook moet kind het daar zelf mee eens zijn, en dat verwacht ik niet

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-08-2021 om 19:51

Saar76 schreef op 24-08-2021 om 19:36:

Goeie vraag!
Met kind om de tafel is helaas heel ingewikkeld op het moment. Er is weinig mogelijkheid om een echt gesprek te voeren (hierover, maar eigenlijk over alles). Te korte spanningsboog, heeft zelf vaak geen idee, en geen overzicht. Ik verwacht dat zelfs het regelen van zaken lastig wordt, en vooral op ons bord zal komen. Er moet dus voorgestructureerd worden…..

En toch zal het daarmee moeten beginnen. Want als er geen gesprek en duidelijke afspraken zijn, is kind straks volledig zelfstandig verantwoordelijk. Dan kunnen jullie de bankrekening niet meer inzien, geen informatie van opleiding of werkgever krijgen, geen belastingen of (zorg) verzekering regelen.

Als hulp daarbij nodig blijft, moeten daar nu afspraken over gemaakt worden. Machtigingen en dergelijke. En daar moet kind actief aan meewerken anders lukt het alleen via de rechter.

Is er hulpverlening voor kind?

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 19:53 Topicstarter

Oh sorry, IADH is een afkorting voor ‘Iets Aan De Hand’. Een afkorting die veel op OO gebruikt wordt om aan te geven dat kind bepaalde problematiek of een diagnose heeft

de insteek bij kind is vooralsnog wel om zelf verantwoordelijkheid en vrijheid te geven, maar langer mee te kijken en dingen in te bouwen om kans op succes groter te maken dat het financieel goed gaat.
Ik verwacht eigenlijk niet dat kind expres geld gaat gebruiken dat voor iets anders bedoeld is, maar eerder uit gebrek aan overzicht (niet checken van rekening voor het doen van een uitgave met het risico dat er net te weinig opstaat om zorgverzekering te betalen)

Is er iets op tegen om die zaken dan voorlopig gewoon op je eigen rekening te houden? Mijn ouders betaalden tijdens mijn studietijd ook nog mijn zorgverzekering om te helpen en dat kon volledig buiten mij om (al kwam volgens mij de toeslag wel op mijn rekening terecht). 
Als je gefaseerd hem meer verantwoordelijkheid wilt laten hebben, schiet je er alleen niks mee op natuurlijk. 

1 rekening voor de vaste lasten en 1 rekening om vrij te besteden is geen gek idee. Zo doen wij het ook en bij ons is er niet iets aan de hand. Het is voor ons erg overzichtelijk. Maandelijks storten we geld voor de vaste lasten en verder kijken we niet om naar die rekening. De ene leverancier schrijft het de 1e vd maand af, de 2e halverwege de maand en weer een ander aan het eind vd maand.
Je kan die zorgtoeslag dan op die rekening voor vaste lasten laten storten. Ik zou je zoon dan wel leren dat hij die pinpas niet meeneemt, maar ergens thuis bewaard of dat jij het bewaard zodat hij niet in de verleiding komt om het geld wat daar op staat eraf te pinnen.

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:02 Topicstarter

Coreopsis, je hebt gelijk dat er een gesprek zal moeten zijn, maar in dit geval is een open gesprek (‘hoe zou je dat willen’) niet handig. Wij zullen dus alvast moeten voorstructureren en met concrete plannen moeten komen.

Uiteraard moet kind aan die plannen dan ook mee willen werken. En ik verwacht daar ook geen problemen. Het is meer dat kind zelf op dit moment geen overzicht heeft van de mogelijkheden.

Nee, er is nu geen hulpverlening in beeld. Wij denken wel dat dit weer nodig is, maar kind staat daar op het moment niet voor open (dat is uiteraard een aparte kwestie). 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-08-2021 om 20:02

Patatje15 schreef op 24-08-2021 om 19:58:

Is er iets op tegen om die zaken dan voorlopig gewoon op je eigen rekening te houden? Mijn ouders betaalden tijdens mijn studietijd ook nog mijn zorgverzekering om te helpen en dat kon volledig buiten mij om (al kwam volgens mij de toeslag wel op mijn rekening terecht).
Als je gefaseerd hem meer verantwoordelijkheid wilt laten hebben, schiet je er alleen niks mee op natuurlijk.

Maar ook dan moet kind het daar wel mee eens zijn. Want kind moet de verzekering afsluiten (DigiD), moet zorgtoeslag aanvragen én het rekeningnummer doorgeven. Dat kun je als ouders na de 18e verjaardag niet meer tenzij je gemachtigd bent.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-08-2021 om 20:03

Saar76 schreef op 24-08-2021 om 20:02:

Coreopsis, je hebt gelijk dat er een gesprek zal moeten zijn, maar in dit geval is een open gesprek (‘hoe zou je dat willen’) niet handig. Wij zullen dus alvast moeten voorstructureren en met concrete plannen moeten komen.

Uiteraard moet kind aan die plannen dan ook mee willen werken. En ik verwacht daar ook geen problemen. Het is meer dat kind zelf op dit moment geen overzicht heeft van de mogelijkheden.

Nee, er is nu geen hulpverlening in beeld. Wij denken wel dat dit weer nodig is, maar kind staat daar op het moment niet voor open (dat is uiteraard een aparte kwestie).

En hulpverlening voor jullie als ouders, met als hulpvraag: hoe pakken we dit aan nu kind bijna 18 is? Dan hoef je het wiel niet volledig opnieuw zelf uit te vinden.

(Ik snap de vraag aan ervaringsdeskundigen hier, maar los daarvan zou ik ook via huisarts/gemeente/MEE proberen om zelf ondersteuning te krijgen in dit proces.)

in Amsterdam bestaat er een programma speciaal gericht op schuldpreventie onder jongeren: https://www.youngoriginals.nl/

misschien daar eens op door googlen/info vragen/bij eigen gemeente aankloppen? Het uiteindelijke doel lijkt me toch dat kind dit zelfstandig gaat doen (op lange termijn). Misschien dat een traject als dit daarbij kan helpen. En dan blijf je als ouder ook uit de rol van controlerende hulpverlener. 

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:05 Topicstarter

Patatje15 schreef op 24-08-2021 om 19:58:

Is er iets op tegen om die zaken dan voorlopig gewoon op je eigen rekening te houden? Mijn ouders betaalden tijdens mijn studietijd ook nog mijn zorgverzekering om te helpen en dat kon volledig buiten mij om (al kwam volgens mij de toeslag wel op mijn rekening terecht).
Als je gefaseerd hem meer verantwoordelijkheid wilt laten hebben, schiet je er alleen niks mee op natuurlijk.

Dat heb ik ook overwogen, maar ik wil inderdaad liever toch proberen om hem meer verantwoordlijk te maken. Ook kan ik mij voorstellen dat het voor kind duidelijker is als zorgverzekering en zorgtoeslag via dezelfde rekening lopen

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:06 Topicstarter

Coreopsis schreef op 24-08-2021 om 20:02:

[..]

Maar ook dan moet kind het daar wel mee eens zijn. Want kind moet de verzekering afsluiten (DigiD), moet zorgtoeslag aanvragen én het rekeningnummer doorgeven. Dat kun je als ouders na de 18e verjaardag niet meer tenzij je gemachtigd bent.

Daar verwacht is geen issues, aangezien wij de zorgverzekering kosten op ons nemen zal kind daar geen weerstand tegen hebben. Dat wordt dus samen even zitten en inloggen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.