Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Geen eindtijd uitgaan?

Ik ben hier voor het eerst en misschien is deze vraag al 100 x gesteld. Sorry dan hiervoor 

Mijn dochter is 17, bijna 18, en haar vriend is 18. Sindskort gaan ze uit/chillen en willen ze geen eind tijd meer.
Ik zit niet goed in mijn vel en ben letterlijk ziek van de stress totdat ze thuis zijn. Maar ik wil niet dat ze daar de dupe van worden. Ik had half 3 in mijn hoofd. Is dit erg kinderachtig? Wat zouden jullie doen. Met niet goed in mijn vel zitten bedoel ik dat ik psychische problemen heb. Dus het is helaas niet iets van een paar weken mezelf rot voelen.


Als je probeert van een afstand te kijken, dwz, probeert te bedenken wat je zelf aan een ander gezin zou adviseren,  waar kom je dan op uit?

Er zou bij mij bv vanaf hangen: frequentie van uitgaan, gezondheid, schoolresultaten, bijbaan. En aan de andere kant kan ik begrijpen dat het verschil tussen 02.30 uur en sluitingstijd ook niet meer uitmaakt, plus dat ze bijna 18 zijn, ze gaan samen. 

Ze is bijna 18, ik denk niet meer dat jij erover gaat. Probeer dus aan jezelf te werken, welke hulp krijg jij? Kun je daar advies vragen over deze situatie? Mijn advies is proberen te slapen, maar wellicht doe je dat ook al? Hier stuurde dochter even een appje als ze veilig thuis was (wat ik dan las als ik 's nachts toch wel een keer wakker werd).
Waar ben je bang voor? Is dat de reis terug naar huis? Helpt het als ze even een appje sturen als ze richting huis gaan? Zodat je niet de hele nacht bang bent.
Helpt het als ze samen fietsen? 
Helpt het als jullie de afspraak maken dat ze altijd bij haar vriend/vrienden blijft (samen uit, samen thuis). Een vaste eindtijd kan er ook juist voor zorgen dat jouw kind degene is die alleen naar huis moet, dat lijkt mij juist minder veilig.

Even heel pragmatisch, als ze thuiskomen, slapen ze dan bij jouw thuis? Of brengt vriend haar thuis? Hoe zou het voelen als ze bij haar vriend blijven slapen na zo'n stap-avond?
Als jij wakker blijft en blijft malen tot ze thuiskomen, geeft dat veel stress.
Er zijn twee zaken waarover je zorgen kunnen gaan: letten ze goed op wat ze gebruiken die avond en (hoe) komt ze veilig thuis. Dit heeft beiden niet met een eindtijd te maken. Als de zorg het laatste betreft, kan je evt. nog vragen dat ze een appje sturen als ze vertrekken. Dan ga jij gewoon slapen, mocht je wakker worden, ze zijn er niet, maar er is ook geen appje verstuurd, schiet je niet in de stress. Wat ook zo is, dat je hieraan gaat wennen en de 'stress' minder wordt. Net zoals je voor het eerst je kind alleen naar de speeltuin laat gaan, ik bleef voor het raam staan, uitkijkend op de speeltuin. Maar dat blijf je niet doen.

ik had veel jonger al geen eindtijd meer en op hun leeftijd was in het huis al uit.  Mijn ouders vonden het belangrijk dat ik veilig (niet alleen) thuiskwam. En ik moest de lamp op de trap uitdoen als ik er was. 
Zij hadden hier duidelijk minder moeite mee dan jij. Ik las dat je psychisch problemen hebt. En dat vind ik heel rot voor jou én je kind. Het is echt tijd om los te laten, wat mij betreft. Heb je therapie? Kun je daar bespreken hoe je dat zou kunnen doen? Wat gebeurt er met je als je kind later thuiskomt? Denk je dat of weet je dat zeker?

je kind zal vast al het een en ander meekrijgen van je ziekte, daar kun je misschien niets aan doen, maar zij heeft er wel mee te dealen.  Door te veel vast te houden, kun je haar ook wegjagen. Zij is niet verantwoordelijk voor jouw geluk. 

Nens74

Nens74

04-11-2023 om 11:10 Topicstarter

Ze slapen hier juist omdat wij "soepeler" zijn. Mijn dochter heeft zelf ook psychische problemen, adhd autisme en therapie. Ze slikt ook medicatie. Er zijn behoorlijke heftige dingen gebeurd nadat ze thuis kwamen. Ze kan niet tegen alcohol. Daar zit ook mijn angst. Wat gebeurt er als ze thuis komen. Ik weet dat het niet uitmaakt hoe laat ze thuis komen. Ik weet dat het egoïstisch is om ze dan maar eerder naar huis te laten komen zodat ik niet zolang stress heb 😬
Ik ga ws EMDR krijgen ivm die heftige gebeurtenissen.

als je dochter ook net een ander pad heeft, is het moeilijk om goed advies te geven. Maar als ze over het algemeen goed functioneert en goede keuzes maakt, dan hoort soms een verkeerde beslissing of iets dat net iets uit de hand loopt, er gewoon bij. Zo leren we als mens. 
Heb je vertrouwen in haar partner?

Nens74

Nens74

04-11-2023 om 11:35 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 04-11-2023 om 11:30:

als je dochter ook net een ander pad heeft, is het moeilijk om goed advies te geven. Maar als ze over het algemeen goed functioneert en goede keuzes maakt, dan hoort soms een verkeerde beslissing of iets dat net iets uit de hand loopt, er gewoon bij. Zo leren we als mens.
Heb je vertrouwen in haar partner?

Ik vertrouw haar partner volkomen. Dat is het probleem niet. Het is vooral het onzekere over hoe ze zal zijn als ze thuiskomt. En dan is haar partner meestal de sjaak reageert ze alles op hem af. Hij blijft toch hier omdat ze anders panisch wordt (angst en dwangstoornis)

Nens74

Nens74

04-11-2023 om 11:39 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 04-11-2023 om 11:30:

als je dochter ook net een ander pad heeft, is het moeilijk om goed advies te geven. Maar als ze over het algemeen goed functioneert en goede keuzes maakt, dan hoort soms een verkeerde beslissing of iets dat net iets uit de hand loopt, er gewoon bij. Zo leren we als mens.
Heb je vertrouwen in haar partner?

Ik vertrouw haar partner volkomen. Dat is het probleem niet. Het is vooral het onzekere over hoe ze zal zijn als ze thuiskomt. En dan is haar partner meestal de sjaak reageert ze alles op hem af. Hij blijft toch hier omdat ze anders panisch wordt (angst en dwangstoornis)

Maar je hebt gelijk. Er speelt te veel. Daardoor is het ook moeilijk voor buitenstaanders om een advies te geven omdat niet alles bekent is.

Ik heb zelf ook begeleiding. Ik weet dat het bij mij vooral gaat om controle verlies.

ik had in je andere topic gereageerd.
Nu lees ik hier dat ze medicatie gebruikt. Dat is een ander verhaal.
Veel medicatie gaan niet goed samen met alcohol. Ik zou me daar ook zorgen om maken.
Lastige situatie

Hou op je zelf voor te houden dat feit dat je dochter er wel of niet is, oorzaak is van jouw psychisch lijden. Laat haar los en werk aan je zelf. Het is heel naar dat jij je zo slecht voelt maar leg de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij haar.

Nens74

Nens74

04-11-2023 om 12:32 Topicstarter

Grietje2 schreef op 04-11-2023 om 11:40:

ik had in je andere topic gereageerd.
Nu lees ik hier dat ze medicatie gebruikt. Dat is een ander verhaal.
Veel medicatie gaan niet goed samen met alcohol. Ik zou me daar ook zorgen om maken.
Lastige situatie

Ik weet niet hoe ik dat bericht moet verwijderen 

Nens74

Nens74

04-11-2023 om 12:36 Topicstarter

Pippeltje schreef op 04-11-2023 om 12:23:

Hou op je zelf voor te houden dat feit dat je dochter er wel of niet is, oorzaak is van jouw psychisch lijden. Laat haar los en werk aan je zelf. Het is heel naar dat jij je zo slecht voelt maar leg de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij haar.

Mijn dochter is ook niet de oorzaak. Mijn angst voor alcohol en gedrag dat veranderd is de oorzaak. Ik krijg hier ook hulp bij. Maar ze gaan vanavond uit. En daar raakte ik van in paniek. Vandaar dat ik de vraag hier stelde. 

ik heb dat andere topic gestaft met het verzoek samen te voegen of te verwijderen. 
Nens, ik denk dat het goed is dat je eerst hier of hulp vraagt. En goed dat je op een rijtje zet waar je angst vandaan komt.

het is voor buitenstaanders onmogelijk om in te schatten wat reeel is in deze situatie. Gevoelsmatig zeg ik; als je gaat vriend vertrouwt, laat ze gaan. Hij zal haar niet zomaar achterlaten. Ze moeten het beiden leren. 

joh het is jouw huis en zolang ze onder jouw dak woont en je een eindtijd prettig vind dan heeft het meisje gewoon een eindtijd hoor
Doe ik hier ook.  En ik heb geen psychische problemen 
Als ze geen eindtijd wil slaapt ze bij een vriendin of haar vriend. Als ze thuis slaapt houdt ze rekening met mij dat ik niet goed slaap als niet iedereen binnen is en het huis dicht dus zorgt ze altijd met liefde dat ze om 1:00 uur thuis is.   Dat zijn de huisregels en dat vind ze prima.  (En natuurlijk in overleg is dat wel eens bij uitzondering ivm een speciale gelegenheid anders). 

Nens74 schreef op 04-11-2023 om 11:10:

Ze slapen hier juist omdat wij "soepeler" zijn. Mijn dochter heeft zelf ook psychische problemen, adhd autisme en therapie. Ze slikt ook medicatie. Er zijn behoorlijke heftige dingen gebeurd nadat ze thuis kwamen. Ze kan niet tegen alcohol. Daar zit ook mijn angst. Wat gebeurt er als ze thuis komen. Ik weet dat het niet uitmaakt hoe laat ze thuis komen. Ik weet dat het egoïstisch is om ze dan maar eerder naar huis te laten komen zodat ik niet zolang stress heb 😬
Ik ga ws EMDR krijgen ivm die heftige gebeurtenissen.

Aha, die informatie had beter in het openingstopic kunnen staan. Maar desalniettemin: je kunt je in 2 uur uitgaan helemaal lam zuipen, dus ik zou eerder inzetten op afspraken voor veiligheid dan per se tijd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.