Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Geen sociale huur voor werkende jongeren


Poezie

Poezie

04-11-2019 om 12:20 Topicstarter

M Lavell

M Lavell: " Je komt dan wel helemaal onderaan de lijst te staan, omdat mensen met een passend inkomen voorrang krijgen. "
Staat dat ergens of denk je dat?
Antwoord: Je positie op de ranglijst staat bij je reactie op woningnet.

M.Lavell: Mijn persoonlijke ervaring is dat de soep niet zo heet gegeten wordt.
Het inkomen wordt als je voor een woning geselecteerd wordt nog eens gecheckt. Daarvoor word je op kantoor uitgenodigd, of je wordt eerst gewoon voor de bezichtiging uitgenodigd en daarna wordt er nog eens gecheckt. Bij die uitnodiging kun je het probleem voorleggen.
Antwoord: ik weet niet van wanneer en in welke regio jouw persoonlijke ervaring op is gebaseerd, maar zo werkt dat hier niet hoor. Als je reageert kom je op een bepaalde plek op de lijst te staan. (urgentiegevallen gaan voor, daarna de langst wachtenden met het juiste inkomen.) Als je inkomen niet past bij je reactie beland je onderaan de lijst. Een uitnodiging voor bezichtiging is dus bij voorbaat al uitgesloten. En ja, dat hebben we uit ervaring niet omdat we dat zelf denken.

M Lavell: 'Onlangs heeft mijn zoon gebeld met zowel woningnet als de betreffende woningbouwvereniging met de vraag waarom er zo weinig woningen binnen de klasse waarin hij moet reageren beschikbaar worden gesteld. '
Dus ze zijn er wel?
Dat lijkt me eigenlijk niet, want volgens het puntenstelsel is een woning voor 1 persoon (studio of met 1 slaapkamer) per definitie een goedkopere woning.
Antwoord: die goedkopere woning is zodanig goedkoop dat mijn zoon geen schijn van kans maakt als hij reageert, omdat hij (zoals ik hierboven al vertelde) dus gewoon onderaan de lijst komt te staan.

Alle regels daaromtrent kun je teruglezen op de site van woningnet: https://www.woningnet.nl/

Benader het logisch

Je herhaalt 'Als je inkomen niet past bij je reactie beland je onderaan de lijst.'
En ik herhaal: Staat dat ergens? Ik zie het niet staan bij woningnet.
Als je inkomen niet past dan krijg je de woning niet. Maar omdat inkomensgegevens niet up to date hoeven te zijn gebeurt dat niet al bij inschrijving op de woning, maar bij selectie. Dus als je wordt uitgenodigd om de woning te bekijken, wordt nogmaals het inkomen gecheckt en als het dan niet past dan krijg je de woning niet.
Maar dat is wel het moment waarop je binnen bent en waarop je kunt praten: Ik ben alleen, woningen in mijn inkomensgroep zijn voor 2 of meer personen, etc.

Je bijt een beetje in je eigen staart met je redenatie.
Ik probeer je (en je zoon) uit die cirkel te halen.

Je zoon heeft gevraagd "waarom er zo weinig woningen binnen de klasse waarin hij moet reageren beschikbaar worden gesteld"
Ik vraag nog eens: Ze zijn er dus wel, woningen voor 1 persoon met een hogere huur?

Ik zou het logischer vinden dat ze er gewoon helemaal niet zijn.
Huur is namelijk per definitie vooral per m2. Hij moet voor een kleine woning kiezen omdat hij alleen is en voor een grote om wat hij verdient.
Kleine maar dure woningen bestaan volgens mij niet bij de woningbouwvereniging.

Als ze er niet zijn, dan moet er door woningnet toch een regeling getroffen worden: of hij moet in aanmerking kunnen komen voor een grotere woning, of voor een goedkopere.
Daar kan hij dan gewoon om vragen.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-11-2019 om 14:27

specht

"Ik durf niet te zeggen of uitzetten wettelijk mag, heb geen rechtenstudie gedaan. Ik weet wel dat het zo in het contract staat dat ze getekend hebben. Inschrijven als derde mag pertinent niet."

Je mag alles in een contract zetten wat je wilt, maar als het in strijd is met dwingend recht is de bepaling ongeldig voor zover ik weet. Hoe dat in de praktijk uitpakt weet een jurist waarschijnlijk wel.

Inschrijven kan volgens mij twee dingen betekenen:
- Inschrijven bij de gemeente (GBA), dat kan de verhuurder niet zien. Hij kan *wel* opvragen *hoeveel* mensen er op een adres ingeschreven staan.
- Inchrijven als medehuurder: daar moet de verhuurder mee akkoord gaan. Doet hij dat niet dan wordt de derde geen medehuurder en kan hij of zij eruitgezet worden als de andere twee de huur opzeggen.

Flavia

Flavia

04-11-2019 om 16:11

niet alleen jongeren

niet alleen jongeren vallen om die reden tussen wal en schip: te klein gezin / te hoog inkomen.
Daar had ik 13 jaar geleden als alleenstaande ouder met 1 kind ook al last van.
Tel er dan nog het probleem bij dat alimentatie door de woningbouw wel als inkomen wordt gezien en door hypotheeknemers niet, wordt het allemaal nog lastiger.

De totale woningmarkt is niet gezond op dit moment.

Poezie

Hoezo kan je beter niet reageren op een (particulier) huurhuis van tot 720 als je 23 bent oid. Mijn oudste dochter is 23 en heeft geen inkomen want ze studeert. Heeft een kale uurprijs van 660 oid waar dan 350 huurtoeslag afgaat. Uiteindelijk betaalt ze 340 incl energie en internet enz. Wat is het probleem? In haar oude kamer in een studentenhuis betaalde ze 440. Ze woont nu zelfstandig met eigen voordeur, is minder geld kwiit en heeft meer ruimte.
De huurstoeslaggrens ligt op 720 oid. (Tenminste als je 23 plus bent.)

Dees

Dees

04-11-2019 om 17:36

Verbaasd me

Huh? Is dat dan wel een passende woning?

Dees

Heb je het tegen mij? Ik heb het niet over sociale woningbouw. Maar in “onze” stad zijn vooral heel veel projecten met studio’s tot 720. Geen inkomenseis. Nieuwe studio’s. Prima betaalbaar door de huurtoeslag. 30m2 oid. Mijns inziens zeer passend voor een 23 jarige student of beginnend werkende.

Dees

Dees

04-11-2019 om 17:57

Toeslag

Nou als er 350 euro aan toeslag tegenaan moet (meer dan de helft van de huur) vind ik het niet passend.

Dees

Nou ja, 30m2 met eigen voorzieningen is vlgs het puntensysteem dat daarvoor bestaat uit te rekenen wat het kost 500 tot 600 euro. En daar kan je dus gewoon huurtoeslag voor krijgen. Ik vind het ook belachelijk prijzen. Maar het complex van mijn oudste zit vol met ( meestal master) studenten zonder inkomen. Waar moeten die anders wonen? Tot je 25e in een studentenhuis kan, maar dan ben je dus meer kwijt voor minder ruimte en geen eigen voorzieningen.

En dees

Je krijgt geen huurtoeslag als de netto huur te hoog is voor hetgeen je huurt. Daar is een puntensysteem voor. Het is niet zo dat de projectontwikkelaars maar kunnen vragen wat ze willen. Ik denk dat deze projectontwikkelaars en verhuurmakelaars in het gat wAt blijkbaar zit tussen kamerbewoning en eem echt huurhuis.

specht

specht

04-11-2019 om 19:38

Ad Hombre

Ga dit draadje toch eens naar zoon doorsturen.
Wie weet kan hij er wat mee, ze waren er van overtuigd dat met z’n drieën huren niet mogelijk was.

Dees

Dees

06-11-2019 om 12:08

Mach

ik heb tijdens mijn studietijd geen cent huurtoeslag gekregen en heb inderdaad een kamer gehuurd daar wordt je niet slechter van. Nu wordt er iets gehuurd wat hij niet kan betalen en daar gaat weer een berg overheidsgeld in zitten. Ik begrijp wel waarom die studiefinanciering onbetaalbaar is geworden, er komt zoveel extra bij.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-11-2019 om 12:47

Jo Hanna

Dat lijkt mij een evident ontoelaatbare voorwaarde en de minister denkt er ook zo over:

Het vervolg:
https://www.ad.nl/wonen/minister-waarschuwt-verhuurder-met-babyverbod-kinderen-krijgen-is-grondrecht~a77f97b6/

Wendelmoed

Wendelmoed

06-11-2019 om 17:17

Dees

Hoi Dees,
het is niet altijd even makkelijk om een kamer te huren, of je nou studeert of niet, en ook niet boven een bepaalde leeftijd.
Waarom jij poneert dat de studiefinanciering duurder is geworden omdat mensen huurtoeslag krijgen, dat snap ik niet.
Voor wie is studiefinanciering dan duurder geworden? Niet voor mij als belastingbetaler in ieder geval.
En wat heeft dat met huurtoeslag te maken? Dat is een heel ander potje, andere instantie, ander ministerie en andere doelgroep.

Dees

Dees

06-11-2019 om 18:34

Nou

Ander potje maar wordt wel blijkbaar uit geplukt door een doelgroep die voorheen studiefinanciering kreeg. Geld kun je maar 1 keer uitgeven dus als er meer naar huurtoeslag moet moet er elders worden bespaard. Van die 350 euro huurtoeslag kregen er voorheen 3,5 studenten stufie.

Jo Hanna

Jo Hanna

06-11-2019 om 20:18

Dat leek mij ook. Ik dacht dat de oplossing: met twee huren, ‘later’ met drie bewonen, juridisch vergelijkbaar zou kunnen zijn. Vandaar dat ik het hier post. Wellicht kunnen ze dat bij een huurdersbond navragen. Het zou mogelijkheden kunnen bieden.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

06-11-2019 om 20:24

Ik had beter jouw link eerst kunnen lezen Ad. Dat lijkt me niet vergelijkbaar. Helaas voor TS.

Groet,
Jo Hanna

Dees

Het is zelfs gemeentelijk beleid om het aantal studentenhuizen met kamerbewoning te verminderen en meer studio’s te bouwen voor jongeren en studenten. Kan ik noch mijn kind iets aan doen. Er zijn dus studio’s. Met een netto huurprijs onder de huurtoeslaggrens van 720. Bedoeld voor jongeren. Die vervolgens allemaal huurtoeslag krijgen. Gemeentelijk beleid. Overigens heeft mijn oudste eerst 4 jaar op verschillende kamers gewoond zoals ik al schreef. Dat is pas uitbuiting. 450 euro voor een aftands krot waar ze toen heel blij mee was maar waar de slakken uit d plinten kwamen en de de wind binnen bijna net zo hard waaide als buiten. Ik gun haar op haar net 23e een betere plek. En die heeft ze nu gevonden. In een fatsoenlijk complex, 30m2, niks geks aan als jet een hard studerende 23 jarige bent en met je master bezig bent.

Triva

Triva

07-11-2019 om 07:07

Mach

"Heb je het tegen mij? Ik heb het niet over sociale woningbouw. Maar in “onze” stad zijn vooral heel veel projecten met studio’s tot 720. Geen inkomenseis. Nieuwe studio’s. Prima betaalbaar door de huurtoeslag. 30m2 oid. Mijns inziens zeer passend voor een 23 jarige student of beginnend werkende."

Huizen waar je huursubsidie op kan krijgen ZIJN toch per definitie sociale woningbouw?

Triva

Nee hoor! Je kan ook bij particuliere huur gewoon huurtoeslag krijgen. Als de huur maar passend is bij het pand. En dat wordt berekend met een soort puntensysteem. En de kale huur moet dus niet boven de 410 ( voor jongeren tot 23 jaar) of 720 ( voor jongeren vanaf 23 jaar) euro uitkomen

Overbewoning

Specht, gemeenten stellen ook voorwaarden aan woningen/adressen om overbewoning tegen te gaan. (In het verleden werden er nog wel eens kleine woningen bewoond door 20 personen of meer). Je zoon zou bij de gemeente kunnen vragen of er op het adres zo’n beperking is en zo ja, wat die beperking dan is.
Maar in grote lijnen gaat het over redelijkheid.
Oppervlakte, aantal slaapkamers. Als 3 niet overbevolkt lijkt, dan is het dat niet en dan zal de rechter ook niet instemmen.
(Ik vond een zaak met 12 personen in een woning, maar de woning was een voormalig hotel dus het paste prima vond de rechter).

Lanza

Lanza

07-11-2019 om 08:55

Quote:

Ik gun haar op haar net 23e een betere plek. En die heeft ze nu gevonden. In een fatsoenlijk complex, 30m2, niks geks aan als jet een hard studerende 23 jarige bent en met je master bezig bent.

Werkt ze ook? Hoe komt ze aan het geld om daar te wonen?

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

07-11-2019 om 11:09

#54

Lanza, je schreef: Werkt ze ook? Hoe komt ze aan het geld om daar te wonen?

Wat maakt dat uit? Waarom is dat relevant om te weten?

Lanza

Ze studeert. En leent. Dat deed ze ook al toen ze “gewoon” een kamer in een studentenhuis had. en zoals ik al schreef: voor die oude vieze kamer in dat aftandse studentenhuis waar ze 4 jaar woonde betaalde ze meer voor haar kamer dan nu voor de studio. Omdat je geen huurtoeslag krijgt als je geen eigen voordeur hebt. Nu heeft ze een eigen voordeur, eigen wc douche en keuken. Meer ruimte en huurtoeslag waardoor de kosten voor de nieuwe studio nu 70 euro minder zijn dan voor de ouwe meukkamer die ze eerder had. Omdat ze nu 23 is en de studio netto minder kost dan 720. Vlgs mij is het netto 600 oid.
En in haar complex met 108 studio’s wonen voor het grootste deel studenten vanaf 23 die gewoon een studielening hebben. En wat werkende jongeren. De meeste hebben huurtoeslag.

Lanza

Lanza

07-11-2019 om 12:05

Omdat ik het gek

vind dat iemand die geen geld verdient, recht zou hebben op een woning voor zichzelf. Afgezonderd van ernstig zieken uiteraard die niet kunnen werken.

Hahahaha

"vind dat iemand die geen geld verdient, recht zou hebben op een woning voor zichzelf."

Op straat zetten! Allemaal!
Potverdomme wat denken ze wel.

Werken, of onder de brug wonen!

Sancy

Sancy

07-11-2019 om 12:12

Oké Lanza, je hebt me overtuigd. Ik ga wel weer dakloos zijn. Werkschuw tuig dat ik ben.

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

07-11-2019 om 12:17

Sancy :

Geef even door onder welke brug je zit. Dan kunnen mijn ouders daar ook terecht (ouder dan 65, en niet betaald werkend) en als ik dan een bord soep kom brengen, krijg jij ook een bordje mee.

Lanza

Lanza

07-11-2019 om 12:17

Of gewoon gaan werken?

De meeste studenten werken naast hun studie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.