Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Geen sociale huur voor werkende jongeren

Mijn oudste is inmiddels bijna 25 en staat (dus) ook al bijna 7 jaar ingeschreven bij woningnet. Hij is werkzaam in de stad waar hij geboren en getogen is, en heeft dus alles in deze stad.

Omdat hij iets teveel verdient om te mogen reageren op woningen onder de E 607,46 moet hij reageren op woningen tussen de E 607,47 en E 720,80.
Helaas zijn dat meestal de wat grotere woningen waar je vanaf 2 personen op kunt reageren. Af en toe staan er 1 of 2 woningen waar hij wel op mag reageren, maar daar reageren dan (uiteraard) zodanig veel mensen, en mensen die waarschijnlijk nog langer ingeschreven staan of een bepaalde vorm van urgentie hebben, dat zijn standaard plek op de lijst rond de 80 is.

Zou er ooit voor jongeren zoals hij nog zicht zijn op woonruimte in de stad waar je alles hebt?
Hebben jullie kind(eren) andere wegen bewandeld?


Lanza

Lanza

03-11-2019 om 15:34

Zelf heb ik met vrienden

samengewoond in een gewoon huis. We betaalden flink veel, particuliere huur, maar samen konden we dat wel opbrengen (3x 500= 1500). Allemaal een kamer en de badkamer, woonkamer en keuken deelden we.

Dat was gezellig en fijn wonen.

Poezie

Poezie

03-11-2019 om 15:36 Topicstarter

Lanza

Hoi Lanza, dat heb ik inderdaad ook wel vaker gehoord. Helaas zijn verhuurders daar niet zo blij meer mee en staan ze dat vrijwel niet meer toe.

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 15:38

Ook niet als je allemaal werkt?

Want ze staan niet te springen om er studenten in te laten, maar als je allemaal een gewone baan hebt, dan is het anders.

Wij werkten allemaal ft destijds en zorgden ervoor dat het huis schoon bleef. Heel anders dan de studentenhuizen en anti-kraak woningen waar ik eerder had gewoond.

specht

specht

03-11-2019 om 15:44

met een vriend samen huren?

Hier heeft zoon kort geleden na heel,heel, veel zoeken en regeren uiteindelijk een flat gevonden in het westen in een populaire stad. Ze wilden oorspronkelijk met drie personen een huis huren, maar dat was echt kansloos. Nu met een vriend samen is het eindelijk gelukt. Een vier kamerflat maar er mogen maar 2 volwassen op dit adres ingeschreven worden.Vrije sector en een huur van 1200 euro.
Ik zou dus kijken of hij met een vriend samen iets kan huren, maar ook dan zal het niet makkelijk gaan.

specht

specht

03-11-2019 om 15:45

Aanvulling

Ook drie werkende mocht nergens, verhuurders hebben simpelweg veel keus uit huurders, dus strengere eisen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2019 om 16:21

Samen

Als drie niet mag, moet je dus met twee personen inschrijven. De derde kan er dan gewoon bij komen wonen. Die eisen gelden alleen maar om het huurcontract aan te gaan. Ik heb zelf nooit sociaal gehuurd. In Haarlem was het altijd al nagenoeg onmogelijk. De ene keer dat ik iets aangeboden kreeg verdiende ik inmiddels teveel (werkte destijds met vier inkomenscategorieën).
Ik heb meerdere jonge collega’s die samenwonen met een huisgenoot. In Amsterdam is dat heel normaal.

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 16:57

Wij deden niet anders

Je kan bijna niet anders dan samenwonen, of dat nu met je geliefde is, of met vrienden. Alleen een huis huren of kopen is onbetaalbaar, dat is normaal in deze tijd. En voor sociale huur hebben velen een te hoog salaris. Voor huur is je salaris dan weer te laag (je moet 4x de huurprijs verdienen en die ligt vreselijk hoog).

Mijn generatie koopt pas vanaf een jaar of 30-35 een eerste huis.

Poezie

Poezie

03-11-2019 om 17:08 Topicstarter

Phryne Fisher

Maar hoe doe je dat dan als je een relatie krijgt en je wil kinderen?

Dees

Dees

03-11-2019 om 17:17

Zelfde generatie als lanza

Jij was toch een jaar of 40? Ik heb namelijk op mijn 26e mijn appartement gekocht. 3 kamers en inderdaad niet geschikt voor een gezin want de slaapkamers waren beiden geschikt voor of een kast of een bed.

Maar goed binnen een jaar of 5 wilde ik verkopen ivm verhuizen naar mijn liefde, dat heeft me een flinke duit gekost want het appartement was nogal in prijs gedaald (crisis) heeft meer dan een jaar leeg gestaan etc etc.

Mijn partner woonde in een huurhuis en daar wonen we nog steeds. We balen wel want de verhuurder gaf bij toewijzing van deze woning (15 jaar terug) aan dat de woning binnen 10 jaar aan de huurder verkocht zou worden. Dat is helaas niet gebeurd.

Het is ellende momenteel op de woningmarkt, ik heb toen met de koop ook wat anders moeten kopen als wat ik wilde (kon niet in de stad blijven waar ik woonde en opgegroeid ben )

specht

specht

03-11-2019 om 17:20

Contract

In het huur contract dat onze zoon moest tekenen staat dat er niet meer dan tweevolwassenen op dat adres mogen worden ingeschreven. Kind is dus geen probleem. Als er een derde komt wonen wordt het contract opgezegd.

Het is inderdaad een drama

Ik woon toevallig in een regio waar jongeren nog wel kans hebben op een woning, denk dan aan een oud tweekamerflatje, maar het is beter dan niets. Maar mijn kinderen, die dit gelukje hebben gehad, hebben vrienden door heel Nederland die het een stuk minder getroffen hebben. Ze komen gewoon hotel mamma niet meer uit, al willen ze nog zo graag. Omdat de wachtlijsten absurd lang zijn, omdat er niets binnen hun prijsklasse te vinden is, omdat kopen buiten hun bereik ligt (mijn generatie kon nog op één salaris een betaalbare premiekoopwoning krijgen), het is echt hopeloos.

En de woningnood treft steeds meer groepen. De laagste inkomens, de middeninkomers, jongeren, maar ook ouderen die kleiner willen gaan wonen. Ik ben langzaam maar zeker aan het kijken voor een kleinere woning. Ik heb inmiddels wat beperkingen en zoek een appartement met lift beneden die 607 euro (mag niet duurder huren wegens laag inkomen), maar het is er gewoon niet, zelfs niet in mijn regio. Gelukkig heb ik geen haast, maar ik ken inmiddels al genoeg 55plussers die dat wel hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-11-2019 om 17:35

specht

Dan maar niet inschrijven. Hoe gaan ze daar achter komen?

Bovendien geldt er volgens mij nogal een sterke huurbescherming. Ze kunnen contracten opzeggen, maar je uit je huis zetten is een ander verhaal. Maar misschien kan een van de juristen hier daar meer over zeggen...

Ad Hombre

Ad Hombre

03-11-2019 om 17:38

Huurbescherming

Huurbescherming:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/huurbescherming

Dat betekent niet dat een verhuurder zomaar iedereen hoeft te accepteren als medehuurder, da's wat anders. Maar zomaar het huurcontract opzeggen kan volgens mij niet. Dat zou nogal een breuk met het verleden zijn (mijn laatste huurhuis was 35 jaar geleden) en dat was me vast niet ontgaan.

specht

specht

03-11-2019 om 18:10

ad hombre

Ik durf niet te zeggen of uitzetten wettelijk mag, heb geen rechtenstudie gedaan. Ik weet wel dat het zo in het contract staat dat ze getekend hebben. Inschrijven als derde mag pertinent niet.

Flavia

Flavia

03-11-2019 om 18:16

Maar

Wat in een contract staat kan ook nog in strijd zijn met de wet.
Komt vaker voor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2019 om 18:21

Poezie

Als je een partner krijgt kun je daar toch mee samenwonen? Dan is het juist makkelijk.

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 18:38

Ik ben wat jonger dan jij

Dees.

Wat Ik aan jouw verhaal opvallend vind, is dat je in de crisis verhuisd bent naar een huurwoning van je vriend, terwijl jij zelf een koophuis had. Waarom is hij dan niet bij jou gaan wonen? Dat was veel verstandiger geweest. Dan had je je koopwoning nu

Voor de rest kun je natuurlijk altijd in een kamer wonen als je geen kinderen hebt en niet samen kunt wonen. Of in een anti kraak woning.

Triva

Triva

03-11-2019 om 18:40

Hier

heb je jongerenwoningen, kun je op reageten tot 23 jaar en mag je vijf jaar in blijven. Mijn jongste heeft zich ingeschreven op de dag dat hij 18 werd en vlak voor hij 23 wordt zou hij heel veel kans hebben omdat niemand een langere inschrijvingsdatum heeft.

Je hebt hier ook lotingwoningen. Heeft iedereen evenveel kans op.

maatschappelijk werker

maatschappelijk werker

03-11-2019 om 18:52

Lanza

"Voor de rest kun je natuurlijk altijd in een kamer wonen als je geen kinderen hebt en niet samen kunt wonen. Of in een anti kraak woning."

Een kamer vinden als je niet studeert is heel erg moeilijk. Klinkt heel simpel maar is echt heel lastig. Ik heb verschillende mensen zien zoeken, maar er zijn veel kandidaten en er is te weinig aanbod.
Ik denk dat het voor alle mensen moeilijk is om woonruimte te vinden...

Dees

Dees

03-11-2019 om 19:15

Lanza

Omdat ik werk had waarmee ik makkelijk van baan kon wisselen bij mijn man is dat anders.

Daarbij wilden we een gezin gaan stichten en daar was mijn woning niet geschikt voor dat van mijn man wel.

Gelukkig

In de mooiste studiestad van Nederland zijn de laatste tijd heel veel studio’s gebouwd. Voor tot 23 jaar met campuscontract en vanaf 23 jaar voor studenten en werkenden. Huren zijn zo gekozen dat de 23 minner en de 23 plusser allebei huurtoeslag kunnen krijgen. Kale huur 410 of tot 720. Vlgs mij betaalt het rijk zich blauw aam huurtoeslag. Mijn beide kinderen krijgen zo 195 resp 350 euro huurtoeslag. En niet via woningwet, particiliere grote projecten waar in het ene complex 500 nieuwe studio’s zijn en bij de andere 110 studio’s.
Wij wonen dusdanig ver met OV van de stad dat beide studerende dames woonruimte ook zeer nodig hebben. De oudste woonde eerst drie jaar op een redelijk aftandse kamer waar ze 100 euro meer betaalde omdat ze niet een keuken douche en wc voor zichzelf had en dus geen huurtoeslag kreeg

Poezie

Poezie

03-11-2019 om 20:34 Topicstarter

Tot 23 jaar

Mijn zoon is bijna 25 en geen student. Helaas kom je dan niet in aanmerking voor die leuke studio's.

Gemeente

Dat zal per gemeente verschillen denk ik? Dat soort jongerenwoningen bestaan in Amsterdam wel. Bedoeld voor jongeren tm 27 jaar die niet studeren. De inschrijving bij woningnet loopt gewoon door na toewijzing. Verschillende corporaties zijn hierbij aangesloten. En van een medewerker van een van die corporaties begreep ik dat jongeren best een goeie kans maken op zo’n studio of kleine twee kamer woning. Klinkt onwaarschijnlijk voor Amsterdam maar ik vind het met 3 puberkinderen hoopvol

Welke gemeente wil je zoon wonen poëzie?

Poezie

Nou eh, de studio’s hier die een max huurprijs hebben van 720 zijn juist voor 23 plus en veela werkenden. En het is niet van woningnet of andere sociale woningbouw. Particulier verhuur van projectontwikkelaars. Er wonen daar zowel werkende als studerende 23 plussers

Dat lijkt me niet

"Als er een derde komt wonen wordt het contract opgezegd."
Dat lijkt me onzin.
Het zou kunnen dat die regel een concreet doel heeft, namelijk het vermijden van ernstige overbewoning. Met 5 of 10 volwassenen in een woning. Een ander doel kan het voorkomen van adresfraude zijn: allemaal ingeschreven maar feitelijk niet op dat adres wonend.

De verhuurder kan in die concrete gevallen mogelijk de huur opzeggen, omdat die gedragingen maatschappelijk onwenselijk zijn.

Maar als dat allemaal niet aan de hand is en er komt gewoon een derde wonen dan kan dat op zich geen reden zijn om de huur op te zeggen.

Wat zegt de woningnet?

"Omdat hij iets teveel verdient om te mogen reageren op woningen onder de E 607,46 moet hij reageren op woningen tussen de E 607,47 en E 720,80.
Helaas zijn dat meestal de wat grotere woningen waar je vanaf 2 personen op kunt reageren."
Tussen wal en schip dus.
Hebben jullie dat al aan woningnet voorgelegd?

Hoe werkt dat eigenlijk: kan hij echt niet reageren (is hij geblokkeerd) of reageert hij zelf niet op de kleinere woningen omdat hij de regels netjes opvolgt?
Die inkomensregels zijn iets minder precies dan wel lijkt. Er is een bepaald percentage aan uitzonderingen mogelijk.

Gewoon inschrijven dus

De controle van het inkomen heeft pas plaats bij de selectie van de respondenten. Je kunt dus wel degelijk gewoon inschrijven op die kleinere woningen.
Dat zou ik dan maar gewoon doen, dan zie je later wel of men het zo nauw neemt met dat inkomen. Nog sterker: als hij geweigerd wordt met het argument inkomen, dan is er bewijs van het feit dat het werkt zoals je schetst en dan kun je er echt wat aan doen.

Poezie

Poezie

04-11-2019 om 11:17 Topicstarter

Mach Huur tot E720,=

Mach, ik denk dat wij in dezelfde stad wonen.
Om zonder vast arbeidscontract of als freelancer een 1 of 2 kamer woning te gaan huren is zeer onverstandig.
Als je je inkomen verliest kun je die huur namelijk niet meer opbrengen, en om iemand anders erbij in te nemen lijkt me geen leefbare situatie.
Toch heeft mijn zoon al een paar keer op een dergelijke lootwoning gereageerd, maar als je steevast op plek 40 of hoger belandt schiet het natuurlijk nog niet op.

Poezie

Poezie

04-11-2019 om 11:29 Topicstarter

M Lavell

Natuurlijk mag hij reageren op woningen die goedkoper zijn dan E 607,47. Je komt dan wel helemaal onderaan de lijst te staan, omdat mensen met een passend inkomen voorrang krijgen. Verder kun je natuurlijk wel bij je account bij woningnet invullen dat je inkomen lager is, maar als bij controle blijkt dat dat niet klopt krijg je de woning alsnog niet. (Dat is nou eenmaal één van de voorrangsregels.)

Onlangs heeft mijn zoon gebeld met zowel woningnet als de betreffende woningbouwvereniging met de vraag waarom er zo weinig woningen binnen de klasse waarin hij moet reageren beschikbaar worden gesteld. Woningnet verwees naar de woningbouwvereniging.
Degene die hij daar sprak kon niet aangeven waarom dat zo was, maar raadde aan om alle nieuwbouwprojecten in de gaten te houden. (Wellicht schijnt daar licht aan de horizon?)

De soep

" Je komt dan wel helemaal onderaan de lijst te staan, omdat mensen met een passend inkomen voorrang krijgen. "
Staat dat ergens of denk je dat?
Mijn persoonlijke ervaring is dat de soep niet zo heet gegeten wordt.
Het inkomen wordt als je voor een woning geselecteerd wordt nog eens gecheckt. Daarvoor word je op kantoor uitgenodigd, of je wordt eerst gewoon voor de bezichtiging uitgenodigd en daarna wordt er nog eens gecheckt. Bij die uitnodiging kun je het probleem voorleggen.

'Onlangs heeft mijn zoon gebeld met zowel woningnet als de betreffende woningbouwvereniging met de vraag waarom er zo weinig woningen binnen de klasse waarin hij moet reageren beschikbaar worden gesteld. '
Dus ze zijn er wel?
Dat lijkt me eigenlijk niet, want volgens het puntenstelsel is een woning voor 1 persoon (studio of met 1 slaapkamer) per definitie een goedkopere woning.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.