Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Help zoon wordt vader...hysterische a.s. moeder


Paternity Court


https://www.youtube.com/watch?v=H068hVcHl2A

Misschien heb ik teveel Paternitycourt gekeken.

Vanaf 14.15 uur: de uitslag

Er zijn nou eenmaal jonge vrouwen die er een potje van maken. En dat weet je pas als je het weet.

40er

40er

08-05-2020 om 17:01

Echo

Nu mag heel vaak de vader niet mee, corona hè. Maar hij kan mee tot buiten, vragen om de foto's te zien, misschien kan ze het filmen. Anders idd wachten tot na de geboorte. Het verhaal is idd heel vreemd.

Kosten

Het bedrijf uit mijn link adverteert als volgt: "Vaderschapstest | Vaderschapstesten nú €159,-‎"

Pfff

Da's ook wat. Nu moeten jullie je voorbereiden op iets dat misschien helemaal niet gaan komen (geen zwangerschap of niet de vader). Da's nogal een emotionele investering, nog afgezien van de financiële. Ik zou dat meisje op het hart drukken dat het voor je zoon echt heel belangrijk is om te weten of hij de vader is (bijvoorbeeld op basis van de echo die al één en ander kan uitsluiten of bevestigen) in het belang van het kindje. Wat heeft de baby er aan als hij zich tot de geboorte 'onder voorbehoud' voelt?

skik

Erika

Erika

08-05-2020 om 17:45

Tsjor #19

Je schrijft dat de moeder wel moet meewerken aan een vaderschapstest.

Voor mij zou het heel gemakkelijk zijn.
Als dat meisje niet wil dat hij meegaat naar de verloskundige en als ze niet wil meewerken aan een vaderschapstest, dan zou ik het kind niet erkennen en dan zou ik ook niet meebetalen. Tenzij ik er later natuurlijk toe gedwongen word.

Maar allereerst moet gekeken worden of het meisje de waarheid spreekt en of ze inderdaad bij hun vrijpartij zwanger is geraakt. Want er lopen natuurlijk meer jongens rond he? En als ze met hem naar bed gaat terwijl ze elkaar amper knnen, dan kan ze dat ook met meer jongens doen.

Wam

Wam

08-05-2020 om 17:49

Romi

Even op herhaling. Om te beginnen... weet je wel echt zeker dat ze zwanger is? Of zegt ze het alleen maar.

Bassie

Bassie

08-05-2020 om 18:43

Corona

Nee hoor, 'vaders' mogen nu weer mee met echo.

Jesse_1

Jesse_1

08-05-2020 om 19:35

Eh... echo

Even afgezien van het ongeloofwaardige van de rest van het verhaal van de kant van het meisje:
De eerste echo is misschien een inwendige echo (ze was nu 8 weken, dus met de echo een week of 10?), en dan kan ik me voorstellen dat het niet prettig is als er iemand bij is met wie je geen relatie hebt.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-05-2020 om 21:16

geen relatie Jesse_1

Nou ja, dat is maar hoe je het bekijkt, ze zegt wel zwanger van hem te zijn. Als hij z'n... in haar mag steken, kan hij er ook wel bij zijn als ze een inwendige echo krijgt...

Romi-1997

Romi-1997

08-05-2020 om 21:34 Topicstarter

trots....

Vanavond berichtje van mijn zoon

Mama heb je maandag iets te doen? Ik heb een gesprek met Siriz ( organisatie) zou het fijn vinden als je daarbij bent.

Natuurlijk ben ik erbij jongen!

Wat ben ik trots dat hij hulp zoekt om zijn vragen en twijfels met anderen te bespreken die hier ervaring mee hebben.

Romi-1997

Romi-1997

08-05-2020 om 21:38 Topicstarter

Wam en Tine Winkel

@ Wam; ze heeft de test aan hem laten zien, maar dan nog is de vraag is het van hem? idd wat Erica zegt, als ze zo makkelijk met iemand het bed in duikt zal mijn zoon vast niet de enige zijn...

@ Tine Winkel; precies dat was dus ook mijn reactie. Daarbij zal hij naast haar staan/ zitten en niet met zijn hoofd tussen haar benen...

Siriz

Kan dit de zorgorganisatie van het meisje zijn? Er is ook al sprake van een voogd? Dan is ze vast nog geen 18 jaar of anderszins kwetsbaar.
Waarom denk je dat dit je zoon is die hulp heeft gevraagd? En wat voor hulp dan?

V@@s

V@@s

08-05-2020 om 21:44

Siriz

Is een organisatie die helpt bij ongewenste zwangerschap.

Romi-1997

Romi-1997

08-05-2020 om 22:01 Topicstarter

Anne J

Mijn zoon heeft deze organisatie benaderd na een tip van iemand. Zij ondersteunen ook mannen die te maken krijgen met ongewenste zwangerschap.

Waarschijnlijk heeft hij deze hulp gevraagd om om met een ervaringsdeskundige zijn situatie te bespreken.

Meisje is 20 en is schijnbaar opgevoed door een familielid aangezien ze geen ouders heeft/

Nu niet

Nu niet

08-05-2020 om 23:24

Maar

Vinden jullie het niet heel ingewikkeld dat het meisje bepaalt dat dit kindje er gaat komen en dat de jongen daar dus niets over te zeggen heeft....
Condooom was gescheurd, schrikken, meisje zegt dat het niet uitmaakt want prikpil en onvruchtbaar. Dus, kun je denken, geen noodzaak tot morning after pil. Nu dus wel zwanger, jongen zegt dat hij dat niet wil maar moet toch door omdat meisje dat wil???
Blijf het een rare situatie vinden dat 1 van de 2 zo’n bepalende beslissing kan nemen voor beide.
Neem dan als meisje de verantwoordelijkheid, ik wil dit kindje graag houden, vader wil niet, dus ik doe het zelf.

Pittige opmerking.

"idd wat Erica zegt, als ze zo makkelijk met iemand het bed in duikt zal mijn zoon vast niet de enige zijn..."

Je zoon kende haar net zo lang als zij hem. Maar meisjes kunnen zwanger raken en krijgen al snel een stempel. Ook je zoon duikt blijkbaar makkelijk met iemand het bed in, of is dat voor jongens anders?

Nu niet.

"Neem dan als meisje de verantwoordelijkheid, ik wil dit kindje graag houden, vader wil niet, dus ik doe het zelf."

Ben ik met je eens als de jonge moeder dit qua leeftijd en ontwikkeling kan. Maar dat lijkt bij dit meisje niet zo te zijn, geen stabiele basis.

ElenaH

ElenaH

09-05-2020 om 07:11

Nuniet

'Vinden jullie het niet heel ingewikkeld dat het meisje bepaalt dat dit kindje er gaat komen en dat de jongen daar dus niets over te zeggen heeft....'

Hij is toch zelf doorgegaan met de sex terwijl het condoom gescheurd was?

Lina

Lina

09-05-2020 om 07:28

Nou

Uit ervaring: je kunt ook na afloop pas constateren dat een condoom gescheurd is. Tenminste, vroeger is dat mij (vrouw).en mijn partner wel eens overkomen. Hadden we toch echt niet gemerkt.

@Emma

@Emma

09-05-2020 om 07:37

ElenaH

En als je het al merkt is het al gebeurd dus.

Je klinkt alsof hij er nog even een schepje bovenop deed en nu dus als een soort straf nergens over mag meepraten, pfffff....

ElenaH

ElenaH

09-05-2020 om 08:43

@Emma

Tja, als je geen kinderen wilt, moet je geen sex hebben. Ik neem aan dat een 20-jarige volwassen genoeg is om het verband tussen die twee te snappen.

De positie van mannen

Als een vrouw aan de prikpil is kan ze in principe niet zwanger worden. Als je ook nog eens een condoom gebruikt is de kans al helemaal klein. Maar het schijnt te kunnen dus. Uiteindelijk beslist de vrouw of ze de baby wil laten komen of niet.

Mannen hebben hierin een rotpositie. Als ze het wel willen maar de vrouw aborteert dan krijgen ze geen baby. Als ze niet willen maar de vrouw voldraagt de zwangerschap dan hebben ze een kind dat ze niet gewild hebben. Heel zuur en oneerlijk, maar helemaal niets aan te doen.

Dat de ongewenste vader toch financieel aan de opvoeding van het kind moet bijdragen is niet om hem te straffen of als mazzeltje voor de moeder, maar in het belang van het kind. Wie er ook 'schuld' heeft aan de zwangerschap, dat doet daarbij niet ter zake.

ElenaH, lekker makkelijk om te zeggen dat als je geen kind wil je geen seks moet hebben. Theoretisch waar, maar als je Double Dutch gaat heb je er wel zo'n beetje alles aan gedaan een zwangerschap te voorkomen. Om nou helemaal geen seks te hebben totdat je helemaal klaar bent voor kinderen..... Heb jij dat gedaan?

skik

Romi-1997

Wat doet je zoon het goed! Hij neemt initiatief, steekt niet de kop in het zand, gaat uit van wat-als- scenario's, durft advies te vragen. Mooi.
Ongeacht wat het resultaat zal zijn dan dit hele proces, je zoon wordt in een keer een stuk volwassener, heel mooi.
Ik heb nog wel een tip voor je: je adviseert je zoon om alvast te sparen: 'Dan ondertussen sparen voor het kindje en na de geboorte en na de test pas geld uitgeven als het kindje daadwerkelijk van hem is. Zoals ondersteuning van voeding, luiers, kleding etc etc.'
Ik maak een beetje bezwaar tegen 'ondersteuning' want dan lijkt het alsof je ervan uitgaat dat het kind bij moeder is en vader financieel gaat ondersteunen.
Je kunt ook een ander signaal afgeven. 'Sparen' is altijd goed, maar kies (eerst vooral in je hoofd) voor de optie, dat het kind 50/50 bij hem zal zijn. Dan ga je anders praten: waar kan een bedje komen staan bijvoorbeeld, hoe gaat dat met de combinatie zorg/werk of studie?
Ik zie anders het gevaar ontstaan dat er een situatie komt, waarin vader afhankelijk is van moeder ('die het contact stimuleert', naar eigen zeggen) maar in feite alleen interessant is voor de financiële ondersteuning, waarna het contact toch verwatert en hij op een gegeven moment er moe van wordt en het als een last gaat ervaren.
Ouder-kind-relatie is niet voor çontact' maar voor 'zorg'. Dat is veel ingrijpender.
Er zijn nog bijzonder veel onduidelijkheden en onzekerheden in de situatie. Het hele verhaal over de zwangerschap is ongeloofwaardig, bekkeninstabiliteit al helemaal. Dat duidt er ook op dat het meisje zo haar eigen versie van 'de waarheid' kan fabriceren. Bijzonder lastig. (Kennen jullie de geschiedenis van tweede kamerlid Tara Singh Varma nog? Niet over zwangerschap, wel een verhaal dat laat zien hoe ver het kan gaan als iemand een eigen waarheid fabriceert en organiseert).
Maar wat er ook uitkomt: het is wel een goede oefening voor je zoon om zich even in te denken hoe hij het zou willen doen als vader. Gezien zijn gecompliceerde achtergrond is dit in meerdere opzichten een goede oefening en een goed moment voor hem.
Ik vind dat hij het goed doet.

Tsjor

Wil 40

'Maar meisjes kunnen zwanger raken en krijgen al snel een stempel.' De tijd dat een meisje dat ongehuwd zwanger werd er negatief op aangekeken werd ligt toch echt al even achter ons. Ik heb eerder het tegenovergestelde gezien: zwangerschap en zelfs de status van alleenstaande moeder is bijna een trofee. Toen mijn pleegdochter zwanger werd raakten in een mum van tijd enkele vriendinnen uit haar omgeving ook zwanger, slechts één met een relatie die stand hield. Het is een mijlpaal, vergelijkbaar in de orde van het halen van een diploma of je rijbewijs. Het geeft je status (moeder zijn), het geeft onmiddellijk antwoord op de vraag waarvoor je leeft (voor je kind) en het levert een algemeen erkende reden op, waarom dingen voor jou extra moeilijk zijn (studeren, werken, zorgen voor financiële middelen etc.). De roze wolk wordt verstevigd: feestjes om het geslacht te onthullen, babyshower etc. Realiseren meisjes zich dan wat het echt betekend om een kind te krijgen? Niet echt. Dat komt later pas. Het programma 'teenage mom' waar mijn dochter verslaafd aan was, helpt wel wat om die realiteit in beeld te krijgen.
Het verhaal van Roosje-1997 laat zien, dat er meer te leren is over seksualiteit en zwangerschap dan het aloude: als je een meisje zwanger maakt ben jij verantwoordelijk voor de zorg voor moeder en kind (voor vaders) en de schande voor het meisje.
Jongens moeten zich meer realiseren, dat meisjes soms wel een kind willen, maar geen relatie met hen. Dat ze, om het negatief te zeggen, gebruikt worden voor een zwangerschap.
Het verhaal van Roosje-1997 laat ook zien dat er een ander verhaal bij komt: hoe bereid ik me voor op het leven van een alleenstaande vader (50/50)?
Boeiend. En mooi hoe zoon het oppakt. Ik zou het meisje zeker op de hoogte brengen van zijn bezoek aan Siriz (inclusief: mijn moeder gaat mee). Wellicht wil ze mee. Of kunnen ze later samen een gesprek hebben. Het laat in elk geval zien dat hj het serieus neemt, vragen heeft (terecht) en daar hulp bij zoekt.

Tsjor

Skik doet het ook

'Dat de ongewenste vader toch financieel aan de opvoeding van het kind moet bijdragen is niet om hem te straffen of als mazzeltje voor de moeder, maar in het belang van het kind. Wie er ook 'schuld' heeft aan de zwangerschap, dat doet daarbij niet ter zake.' Vader als pinautomaat. Stop daar eens mee.
Draai het eens om: moeder moet weten dat het kind dat ze krijgt niet alleen een moeder, maar ook een vader heeft. Een kind heeft twee ouders, kan niet anders (nou ja, afgezien van alle technische mogelijkheden). Dus kind is 50/50 van vader en vader kan 50/50 de zorg op zich nemen.
Anders wordt het krijgen van een kind helemaal ideaal: je genereert er ook nog eens inkomen mee, waar een ander dan voor moet zorgen.
Een van de twee zal de kinderbijslag en het kindgebonden budget al krijgen. Dat is al een mazzeltje. De ander moet de helft van de kosten zelf dragen. Dat is pech.
Maar neem 50/50 zorg als uitgangspunt.

Tsjor.

Dat doe ik niet Tsjor

Dat staat gewoon in de wet Tsjor, dat de biologische ouders allebei verantwoordelijk zijn voor het financiële onderhoud van het kind. Of de ouder het kind nou erkend heeft, gewild heeft of niet. Heeft niks met een kind als verdienmodel voor de moeder of het gebruik van de vader als pinautomaat te maken. Dat financiële onderhoud staat verder los van zorg of verblijf, da's weer een andere kwestie.

skik

AnneJ

'Daar zou ik toch kort over zijn. Ik wil graag met je meedenken en als het mijn kind is mijn verantwoordelijkheid nemen en zelfs meegenieten, maar dan is het nodig dat ik eerst zeker weet dat het mijn kind is. Punt.
Anders is het vragen om drama.'

En dan? Hoe ziet dat drama eruit? Ruzie, meisje in tranen (hij gelooft mij niet), jongen kwaaie pier (lafaard), kind zonder vader, ruzies die altijd weer op kunnen duiken (kind moet beugel, vader betaalt nooit wat).

Als er echt een zwangerschap is, dan is het een leven lang drama.

Een commerciële test belooft van alles. Maar juridisch gezien is het allemaal wat gecompliceerder.
https://jgz.ggdgelderlandzuid.nl/kind-en-opvoeden/zwanger/voorbereiding-geboorte/voorbereiding-kraamtijd/vaderschapstest/

Overigens ook jammer dat in de genoemde link staat 'vader wordt onderhoudsplichtig'. Ik hoop dat dat in de toekomst wordt: 'vader heeft recht op het aanvragen van de ouderlijke macht en het delen van de zorg.'.

Tsjor

Mijntje

Mijntje

09-05-2020 om 10:24

positie

50/50 voor het kind zorgen is een mooi uitgangspunt, voor stabiele volwassenen. Maar deze jonge moeder lijkt niet zo stabiel dus het is meer denkbaar dat de a.s. vader in de positie komt dat hij alleen kan dokken. De gezonde dosis argwaan is wel terecht en dat maakt het er niet makkelijker op.
Als het zijn kind is (goed kans en wie weet was ze helemaal niet aan de prikpil, maar hoe dan ook: het kind is er straks) dan vind ik het wenselijk dat de a.s. vader, ondanks dat hij geen relatie meer heeft met de moeder, bij de echo's aanwezig is. Wordt het minder abstract voor hem. Als zij dat niet wil dan moet er maar een goed gesprek volgen, dan wil ze kennelijk niet dat hij het kind erkent?
Dna test na de geboorte zou ik ook willen.

100% zorg

'50/50 voor het kind zorgen is een mooi uitgangspunt, voor stabiele volwassenen. Maar deze jonge moeder lijkt niet zo stabiel dus het is meer denkbaar dat de a.s. vader in de positie komt dat hij alleen kan dokken.'

Mijn inschatting is ook dat het meisje niet zo stabiel is. Ik zou daarom mijn hart vasthouden als ik mijn kind daaraan moet overlaten. Waarom zou vader dan alleen maar moeten dokken? Het is voor het kind wellicht beter als vader dan de zorg op zich neemt en moeder moet dokken. En dat meen ik in alle ernst. Als het mijn zoon was zou ik hem daar serieus op voorbereiden, met alle implicaties en problemen die dat met zich meebrengt. Tot nu toe gedraagt zoon zich in elk geval als iemand die de verantwoordelijkheid serieus neemt (en gesteund wordt door een verstandige moeder). Dat is een stabielere situatie dan een hysterische, instabiele, verhalen verzinnende dramaqueen (mocht moeder zo zijn, we kennen haar natuurlijk niet).

Ik zeg dat niet omdat ik 'voor de mannen' ben (een verwijt (NB!) dat mij vaak gemaakt wordt) maar voor het kind (wat steevast mijn antwoord is).

Tsjor

Skik: 'Dat staat gewoon in de wet Tsjor, dat de biologische ouders allebei verantwoordelijk zijn voor het financiële onderhoud van het kind.'

Maar waarom komt dat altijd pas ter sprake als het om de vader gaat?

Moeder heeft geen geld, wil toch een kind. Wat dan? We vinden het 'normaal' dat de samenleving dat oplost: bijstandsuitkering, kinderbijslag, kindgebonden budget, extra omdat ze alleenstaande ouder is, en vader moet betalen. Als een meisje een kind krijgt en geen financiële middelen heeft vinden wij -eerlijk- dat dat geen argument kan en mag zijn om af te zien van het krijgen van het kind. Wat de wet ook zegt.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.