Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje schreef op 09-07-2026 om 15:04:

[..]

Klopt. Maar ik volg de adviezen en dochter heeft ook wat stappen ondernomen, volgens mij heb ik zeer weinig berichten gezien dat het knap is van dochter dat ze de groep heeft verlaten en van mij dat ik haar meer laat gaan. Kan aan mij liggen hoor. Maar zo zie ik het. Alleen maar je blijft er in hangen, komt een week met hetzelfde, je dochter is volgens jou zo knap/aaardig enz. Dat vind ik echt beetje vreemd, dan denk ik huh!! En ik probeer echt naar de positieve en tips te kijken, maar de negativiteit blijft dan blijkbaar weer bij mijn hangen.

En ik snap dat mensen een andere mening kunnen hebben. Op mijn werk vind een collega die altijd aardig is iedereen ook aardig hoor! En degene die toch iets te direct is, is minder populair zeg maar. Degene die aardig is daar wordt echt nooit iets over gezegd.

Maar dat bedoel ik; het volgen van de adviezen moet je niet doen om het forum tevreden te stellen. Moet je niet doen om hier complimenten te krijgen over hoe knap je dochter is en hoe goed jij het doet. Die adviezen moet je opvolgen (of niet) omdat ze jullie vooruit helpen. Niet om iemand anders te laten zien hoe goed jullie het doen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

09-07-2026 om 16:11 Topicstarter

heb je gelijk in dat klopt. Maar daarna worden er berichten geschreven dat het weer niet goed is wat ik heb gedaan, blijf hier te lang terug komen, dochter moet eigen weg gaan, 5 minuten is te lang om erover te praten, ja dan weet ik het ook niet meer en denk ik; kan iemand schrijven wat ik wel goed doe?
Ik lees bv hier een topic over een vrouw die veel alcohol drinkt en met haar kinderen het niet altijd goed gaat, nou die wordt de hemel ingeprezen hoe goed ze het wel niet doet als ze een advies heeft opgevolgd. Heel fijn voor die vrouw hoor, maar ik denk dan echt; wat doe ik nog verkeerd. En heel graag tips hoor, maar zou ook leuk zijn wat positiefs, dat wil iedereen toch?

Pff … wat laag. Die vrouw heeft echte problemen, staat er moederziel alleen voor en probeert de shit weg te werken. Wil je dit geneuzel daar echt mee vergelijken.
Nou applaus. Goed gedaan! Over je eigen geneuzel iemand anders even de grond in trappen. Maar wacht, als het over iemand anders gaat dan is het vast wel gewoon oké en hoeven daar verder geen woorden aan verspild te worden.

Ninoea schreef op 09-07-2026 om 16:16:

Pff … wat laag. Die vrouw heeft echte problemen, staat er moederziel alleen voor en probeert de shit weg te werken. Wil je dit geneuzel daar echt mee vergelijken.
Nou applaus. Goed gedaan! Over je eigen geneuzel iemand anders even de grond in trappen. Maar wacht, als het over iemand anders gaat dan is het vast wel gewoon oké en hoeven daar verder geen woorden aan verspild te worden.

🙁

Kleinduimpje schreef op 09-07-2026 om 16:11:

heb je gelijk in dat klopt. Maar daarna worden er berichten geschreven dat het weer niet goed is wat ik heb gedaan, blijf hier te lang terug komen, dochter moet eigen weg gaan, 5 minuten is te lang om erover te praten, ja dan weet ik het ook niet meer en denk ik; kan iemand schrijven wat ik wel goed doe?
Ik lees bv hier een topic over een vrouw die veel alcohol drinkt en met haar kinderen het niet altijd goed gaat, nou die wordt de hemel ingeprezen hoe goed ze het wel niet doet als ze een advies heeft opgevolgd. Heel fijn voor die vrouw hoor, maar ik denk dan echt; wat doe ik nog verkeerd. En heel graag tips hoor, maar zou ook leuk zijn wat positiefs, dat wil iedereen toch?

Ik weet welk topic je bedoelt.

Dat is een vrouw met een moeilijk verleden, die nu kampt met de gevolgen daarvan, die ziek is en zware behandeling moet ondergaan, die alleen voor de opvoeding van twee jonge kinderen staat, die geen steunend sociaal netwerk heeft behalve een buurvrouw, waarvan ten minste één van de kinderen ook met de nodige problematiek kampt waarvoor onderzoek en behandeling. Die vrouw gaat met enige regelmaat kopje onder. En toch weet ze iedere keer weer boven water te komen. En probeert ze met hele kleine stapjes te leren zwemmen. Ja, dat vinden veel mensen best heel knap.

Jij bent een (voor zover wij weten) gezonde vrouw met een normaal stabiel leven en een steunend sociaal netwerk. Je hebt een volwassen dochter die omgaat met mensen die niet aardig zijn. Dochter gaat nu niet meer om met die mensen, maar er wordt nog wel geroddeld. Jij vraagt advies over wat je tegen je dochter kan zeggen. En vervolgens doe je iets met die adviezen. Nee, dat is niet bijzonder knap. 

Oké, de reactie die ik plaatste was wel heel hard. Dat kon subtieler en prettiger.
Je bericht maakt me heel helder dat bevestiging dat je iets goed doet heel belangrijk is voor je.
Blijkbaar heb je dusdanig moeite om je eigen koers te volgen en heb je het dusdanig nodig om continu bevestigd te worden dat je je zelfs tekort gedaan voelt als je je met iemand vergelijkt zoals deze vrouw uit dit topic. Dat staat echt niet in verhouding. Ik geloof dat je gevoel echt is en dat je het niet lelijk bedoelt maar dat is echt niet zo oké of vergelijkbaar. 
Realiseer je goed dat mensen met een minderwaardigheidscomplex doorgaans weinig bezig zijn met anderen (al voelt dat voor jou anders). Het laat je continu op jezelf focussen, op alles wat je goed doet en verkeerd doet en je eist van je omgeving dat ze je continu gerust stellen en sussen. Alles draait om jou en je gevoel. Het is een nogal egocentrische manier van doen en heeft weinig met de ander of zijn dynamiek of problematiek te maken. 

In alle eerlijkheid bedoel ik dit niet lullig of gemeen. Als je voelt dat je hier iets mee zou moeten, wat mij persoonlijk prettig lijkt want hoe fijn zou het zijn om gewoon je eigen koers te varen in plaats van alles maar continu te moeten valideren, dan adviseer ik je om met een psycholoog hiermee aan de slag te gaan. En dan niet de deur van te voren dicht te slaan door te zeggen dat je nou eenmaal zo bent of dat het niet te veranderen is. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

09-07-2026 om 17:34 Topicstarter

ach, ik ben al heel lang bij een psycholoog!

En nee, het is zeker niet bedoeld om te vergelijken en ik ben heel blij voor die vrouw. En dat bedoel ik ook, weer zeg ik het verkeerd, terwijl ik denk ik de laatste persoon ben die ook maar iemand wil kwetsen. En dan voel ik me weer slecht, want dit wil ik helemaal niet. Het gaat toch ook niet over of de problemen klein of groot zijn. Ook al zijn ze klein dan nog is het fijn als iemand zegt dat het goed gedaan is, dat bedoelde ik meer en niet alleen maar negatief. Natuurlijk is haar probleem heel groot.
Ik heb zelf enorme andere problemen, die niks zijn bij dit probleem, (heb het momenteel echt niet stabiel.daarom moet ik hier eigenlijk ook niet zijn omdat het me teveel energie kost) Maar omdat het klein is betekent niet dat dat hier op het forum niet gedeeld mag worden of geen compliment gegeven mag worden. En ik hoef echt niet van alle kanten complimenten te horen. Maar het viel me juist op dat alles niet goed of aan de negatieve kant is.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

09-07-2026 om 17:42 Topicstarter

Meesje schreef op 09-07-2026 om 16:32:

[..]

Ik weet welk topic je bedoelt.

Dat is een vrouw met een moeilijk verleden, die nu kampt met de gevolgen daarvan, die ziek is en zware behandeling moet ondergaan, die alleen voor de opvoeding van twee jonge kinderen staat, die geen steunend sociaal netwerk heeft behalve een buurvrouw, waarvan ten minste één van de kinderen ook met de nodige problematiek kampt waarvoor onderzoek en behandeling. Die vrouw gaat met enige regelmaat kopje onder. En toch weet ze iedere keer weer boven water te komen. En probeert ze met hele kleine stapjes te leren zwemmen. Ja, dat vinden veel mensen best heel knap.

Jij bent een (voor zover wij weten) gezonde vrouw met een normaal stabiel leven en een steunend sociaal netwerk. Je hebt een volwassen dochter die omgaat met mensen die niet aardig zijn. Dochter gaat nu niet meer om met die mensen, maar er wordt nog wel geroddeld. Jij vraagt advies over wat je tegen je dochter kan zeggen. En vervolgens doe je iets met die adviezen. Nee, dat is niet bijzonder knap.

Niet bijzonder knap, zeer zeker niet. Maar ik zeg het nog een keer dat ik niks positiefs las alleen maar wat niet goed was. 

Kleinduimpje schreef op 09-07-2026 om 17:34:

En nee, het is zeker niet bedoeld om te vergelijken en ik ben heel blij voor die vrouw. En dat bedoel ik ook, weer zeg ik het verkeerd, terwijl ik denk ik de laatste persoon ben die ook maar iemand wil kwetsen. En dan voel ik me weer slecht, want dit wil ik helemaal niet. Het gaat toch ook niet over of de problemen klein of groot zijn. Ook al zijn ze klein dan nog is het fijn als iemand zegt dat het goed gedaan is, dat bedoelde ik meer en niet alleen maar negatief. Natuurlijk is haar probleem heel groot.
Ik heb zelf enorme andere problemen, die niks zijn bij dit probleem, (heb het momenteel echt niet stabiel.daarom moet ik hier eigenlijk ook niet zijn omdat het me teveel energie kost) Maar omdat het klein is betekent niet dat dat hier op het forum niet gedeeld mag worden of geen compliment gegeven mag worden. En ik hoef echt niet van alle kanten complimenten te horen. Maar het viel me juist op dat alles niet goed of aan de negatieve kant is.

Je begon zelf over de vrouw uit het andere topic en nu krabbel je terug. Als je zo afhankelijk bent van de goedkeuring van wildvreemde mensen op een forum, dan vind ik het heel verstandig dat je bij een psycholoog loopt. 

Wat anderen hierboven ook al proberen te zeggen: je bent eigenlijk voortdurend met jezelf bezig, wringt jezelf in allerlei bochten om de oorzaak van je onvrede buiten jezelf te leggen. Uiteindelijk zeg je wel: zo ben ik nu eenmaal, maar vervolgens zijn het in jouw ogen altijd anderen die maken dat jij je zo voelt. 

Het is jouw verantwoordelijkheid hoe je dingen laat binnenkomen die mensen tegen jou of je dochter zeggen. Of je op iedere slak zout legt, of het loslaat. En dat beter leren loslaten van andersmans opmerkingen, lijkt me iets om met je psycholoog te bespreken. Mocht je dat nog niet doen.

Kleinduimpje schreef op 09-07-2026 om 17:34:

Het lijkt me echt lastig om in jouw schoenen te staan. En dat bedoel ik niet vervelend.  Ik denk dat je heel vermoeiend is om constant ( of iig vaak) bezig zijn met de indruk die je op anderen maakt en of dat eerlijk is of niet. Je hoofd moet overuren draaien.  

Het forum is een bijzondere plek,  ik verbaas me ook wel eens over de gunfactor die sommige reageerders hebben,  maar soms ook over posters die met de grond gelijk gemaakt worden over kleine details in hun post.  Maar op het einde van de dag zie ik ook wel wat dit forum is, een plek waar een paar vreemden hun mening geven.  Niet meer en niet minder.  Ik denk dat er best waardevolle opmerkingen naar je gemaakt zijn,  maar wel van mensen die je niet kennen. Dat betekent dat ze soms wat objectiever gedrag kunnen benoemen maar wel maar een facet van jouw zijn zien.  Alleen het stukje van jezelf dat je hier laat zien.  Dat je zoveel meer bent,  ziet niemand want het is een forum. We zien alleen wat je laat zien. Dus probeer er ook de juiste waarde aan toe te kennen.  

ik snap best dat je die dynamiek vervelend vind. Maar als je zegt dat het steeds hetzelfde gaat en dat het je raakt en vervelend vindt; jij start het gesprek steeds opnieuw op. Stop er dan gewoon mee. Dat kan en dat mag gewoon. 

Want de dynamiek is ook ingewikkeld. Wat brengt het je om dit gesprek gaande te houden? Is het afleiding van de Grote Dingen die spelen waar je op hint? Dat kan ik me best voorstellen. Dat het fijner is om je boos en geïrriteerd en verdrietig te maken om een soort onbelangrijke situatie als deze (zowel eikel die iets over dochter zegt als een dynamiek op een forum waar je last van hebt), dan de echt belangrijke dingen waar je je misschien nog machtelozer voelt. 

Maar dit gesprek heb je in principe  zelf in de hand. Je kunt eruit stappen en dan stopt het. 

Je weet inmiddels dat je de erkenning die je zoekt waarschijnlijk niet gaat vinden in dit topic. En bevestiging vragen aan onbekenden op het internet werkt vaker niet dan wel, heb ik het idee. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

09-07-2026 om 23:08 Topicstarter

Stardust schreef op 09-07-2026 om 22:29:

ik snap best dat je die dynamiek vervelend vind. Maar als je zegt dat het steeds hetzelfde gaat en dat het je raakt en vervelend vindt; jij start het gesprek steeds opnieuw op. Stop er dan gewoon mee. Dat kan en dat mag gewoon.

Want de dynamiek is ook ingewikkeld. Wat brengt het je om dit gesprek gaande te houden? Is het afleiding van de Grote Dingen die spelen waar je op hint? Dat kan ik me best voorstellen. Dat het fijner is om je boos en geïrriteerd en verdrietig te maken om een soort onbelangrijke situatie als deze (zowel eikel die iets over dochter zegt als een dynamiek op een forum waar je last van hebt), dan de echt belangrijke dingen waar je je misschien nog machtelozer voelt.

Maar dit gesprek heb je in principe zelf in de hand. Je kunt eruit stappen en dan stopt het.

Je weet inmiddels dat je de erkenning die je zoekt waarschijnlijk niet gaat vinden in dit topic. En bevestiging vragen aan onbekenden op het internet werkt vaker niet dan wel, heb ik het idee.

Klopt helemaal. Ik heb zo'n grote problemen met personen die heel dicht bij me staan dat ik het fijn vindt om dit maar te gaan bespreken, heb ik even wat anders aan mijn hoofd, maar helaas levert dit dan ook wel weer een beetje stress op.

Eruit stappen is best moeilijk omdat ik dan weer een reactie lees waar ik op wil reageren. En als er weer iets met dochter komt trekt het me toch om het even hier te vertellen. Meestal vind ik de eerste reactie's heel prettig, maar ik weet dat er weer een moment komt dat het dan weer een omkeer krijgt.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

09-07-2026 om 23:10 Topicstarter

Kimdekim schreef op 09-07-2026 om 22:13:

[..]

Het lijkt me echt lastig om in jouw schoenen te staan. En dat bedoel ik niet vervelend. Ik denk dat je heel vermoeiend is om constant ( of iig vaak) bezig zijn met de indruk die je op anderen maakt en of dat eerlijk is of niet. Je hoofd moet overuren draaien.

Het forum is een bijzondere plek, ik verbaas me ook wel eens over de gunfactor die sommige reageerders hebben, maar soms ook over posters die met de grond gelijk gemaakt worden over kleine details in hun post. Maar op het einde van de dag zie ik ook wel wat dit forum is, een plek waar een paar vreemden hun mening geven. Niet meer en niet minder. Ik denk dat er best waardevolle opmerkingen naar je gemaakt zijn, maar wel van mensen die je niet kennen. Dat betekent dat ze soms wat objectiever gedrag kunnen benoemen maar wel maar een facet van jouw zijn zien. Alleen het stukje van jezelf dat je hier laat zien. Dat je zoveel meer bent, ziet niemand want het is een forum. We zien alleen wat je laat zien. Dus probeer er ook de juiste waarde aan toe te kennen.

Dit is een hele goeie, precies zoals het is!!

maar ligt het antwoord dan niet daar? Om de echt ingewikkelde dingen te vermijden, ga je je focussen op kleine, negatieve dingen, die negatief uitpakken, maar iig niet met je naasten direct te maken hebben. En het is makkelijker om de negatieve emoties die je voelt aan die negatieve dynamiek te koppelen met onbekenden, dan echt door de ellende met naasten heen te gaan. 
Beetje vermijden is best menselijk. Maar als het te lang doorgaat, maakt het de problemen alleen maar groter. 
En als dit zo is, dan weet je toch ook waarom je dat gesukkel van die eikel zo groot maakt/aantrekt? Het leidt af van waar je echt mee zit. Het lijkt in ieder geval een belangrijke factor te zijn. 
Of is dat ook weer niet zo?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

10-07-2026 om 00:12 Topicstarter

ik heb dit altijd al zo gehad, dat aantrekken van anderen. Dat ik nu in de shit zit probeer ik me wel een beetje af te leiden, maar toen ik dit topic begon waren die problemen er niet hoor. Dus nee, dat heeft er niet zozeer direct mee te maken, terwijl ik me nu wel zeker liever hier op richt. En de ellende heeft met ziekte's te maken, dus daar kan ik niks aan veranderen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.