Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Kimdekim
09-06-2025 om 11:31
Kleinduimpje schreef op 08-06-2025 om 23:31:
knap van je dochter en fijn deze jongen zijn excuses heeft aangeboden. Het maakt natuurlijk ook nog wel uit wat voor soort jongen je dan voor je hebt, deze jongen heeft nog wel gevoel en bood dus zijn excuses aan gelukkig.
Ik denk meer dat ze een consequentie aan zijn gedrag heeft verbonden. Haar vriedinnen weten ik dat ze dat doet. Dan is het duidelijk.

Kleinduimpje
09-06-2025 om 11:37
tsjor schreef op 09-06-2025 om 11:21:
Overigens hoeft het niet eens ruzie op te leveren als ze iets anders doet op de vakantie.
'Snap je, die doen ook altijd waar ze zin in hebben.' Levert dat dan altijd ruzie op?
'En zo lopen wij altijd tegen dilemma's aan.' Het valt me op dat je je erg vereenzelvigt met je dochter. Je neemt haar leed als het ware over en voor jezelf is het dan nog zwaarder omdat je je dochter niet goed kunt helpen. Misschien is je man beter in het omgaan met zulke situaties en kan ze het eens proberen te bespreken met haar vader.
Klopt hoor!
Nee, dat levert nooit geen ruzie op omdat dochter alles goed vindt en dus geen ruzie wilt.
En mijn man heeft meteen zijn mening overal op bij dochter dan, en zelf ook nooit met iemand ruzie, want ook hij vindt het lastig om iets te zeggen.

Yumi
09-06-2025 om 12:06
Ik vind het vreemd dat je dochter weet dat haar vriendinnen niet elke elke avond uit willen gaan, maar toen dat onderwerp ter sprake kwam daar niets over zei. Je bespreekt toch met elkaar wat je in de vakantie wilt gaan doen?
Door elke avond uit te gaan, heeft je dochter een ander ritme dan haar vriendinnen. Dat bespreek je toch van te voren.

Temet
09-06-2025 om 12:40
" In het voorbeeld van je dochter op vakantie, het is niet zo dat je door veel overdenken ergens uitkomt, waardoor je niet je behoefte hoeft te uiten en je er altijd zonder wrijving uitkomt."
Eens met Labyrinth. En als je je behoeften uit (in woord en daad) en die zijn anders dan die van anderen, dan is dat niet meteen ruzie, en dan wil dat niet meteen zeggen dat je niet 'lief' bent, dan denk/wil je gewoon niet precies hetzelfde als anderen. Dat is dan zo, en dat is iha geen probleem.
En wordt het wel een probleem, dan heb je waarschijnlijk te maken met mensen die niet bij je passen en wordt het tijd om een ander kringetje mensen op te zoeken.

Poezekat
09-06-2025 om 13:12
CharlieB schreef op 09-06-2025 om 10:29:
[..]
De enigen die dat kunnen beantwoorden zijn de vriendinnen zelf. Ik snap best dat dochter nog weleens voor tips naar moeder gaat en dat moeder graag helpt. Dat lijkt me wel normaal. Maar dit is nou precies iets dat ze met de betrokkenen zelf moet bespreken.
Ik neem aan dat ze wel een gesprek hebben gehad met elkaar om de verwachtingen van een vakantie op een rijtje te zetten? Je moet toch weten hoe ieders beeld van een vakantie is om te weten of het een goed idee lijkt? Je moet toch afspraken met elkaar maken?
Mee eens, niet elk detail hoeft van tevoren besproken te worden maar het is wellicht verstandig af te spreken dat ze zich niet verplicht moeten voelen om elk moment van de dag met elkaar door te brengen, dat ze zich ook kunnen opsplitsen bij verschillende interesses.

Stardust
09-06-2025 om 13:43
Kleinduimpje schreef op 08-06-2025 om 15:59:
Iemand had het over dat het gewoon volwassenen zijn en je dit ook op werk mee kan maken.Toch vind ik het een verschil of ze 19 zijn of bv. bij mij op het werk 40. Als dit mij op het werk overkomt stap ik op degene af en vraag waarom degene zo tegen mij doet.
omdat je dat ergens voor je 40ste geleerd hebt. Dat moet zij nu ook doen, of doorlijden. Leren doe je door buiten je comfortzone te gaan en dingen te doen die je niet eerder hebt gedaan. Daar gaat het nu al 13 pagina’s over.
Er is nog 1 ding dat ik me al 13 pagina’s afvraag; waarom zit dit haar zo dwars? Voelt ze zich dom? Als iemand mij dom zou noemen, zou het me echt niets doen, omdat het de grootste onzin is.
Is er niet gewoon een manier te vinden om je schouders voor deze sukkel op te halen? Het je niet te laten raken? Jullie maken het zo ontzettend groot…

Lotus_
09-06-2025 om 14:32
Stardust schreef op 09-06-2025 om 13:43:
[..]
omdat je dat ergens voor je 40ste geleerd hebt. Dat moet zij nu ook doen, of doorlijden. Leren doe je door buiten je comfortzone te gaan en dingen te doen die je niet eerder hebt gedaan. Daar gaat het nu al 13 pagina’s over.
Er is nog 1 ding dat ik me al 13 pagina’s afvraag; waarom zit dit haar zo dwars? Voelt ze zich dom? Als iemand mij dom zou noemen, zou het me echt niets doen, omdat het de grootste onzin is.
Is er niet gewoon een manier te vinden om je schouders voor deze sukkel op te halen? Het je niet te laten raken? Jullie maken het zo ontzettend groot…
Nah, het is gewoon kleinerend. Als een random persoon op straat me dom noemt, zou het me ook niets doen. Maar iemand die dichterbij staat, zoals in een vriendengroep, een klasgenoot of een collega, dat is gewoon niet leuk om te horen. Daarvan mag je best verwachten dat die je met respect behandelen en anders onderneem je actie.

BritgetJones007
09-06-2025 om 15:19
Lotus_ schreef op 08-06-2025 om 22:58:
[..]
He, tip he, vraag eens aan haar wat zij een goede manier zou vinden om te zorgen dat ze niet steeds weer gekwetst wordt. Misschien durft ze dit niet, maar dan zijn er nog tig andere opties. Vraag haar wat zij zou willen doen hiermee, welke manier zou bij haar passen. En stop met meehuilen.
Meehuilen??

BritgetJones007
09-06-2025 om 15:33
Kleinduimpje schreef op 09-06-2025 om 09:30:
[..]
Hoezo vind je dat zo vreemd dat ze niet goed weet hoe ermee om te gaan? Ik heb zelf nog heel veel situaties waarbij ik niet goed weet wat ik moet doen en achteraf denk had ik maar dit of dit gedaan. Ik word vaak overvallen en klap dan dicht. Daarom ben ik ook onzeker dat ik dochter niet goed weet te helpen en het niet goed heb gedaan. Ik had gewild wij veel mondiger waren, maar dat is niet zo en ik ben daarin tekort geschoten denk ik, omdat ik daar zelf ook tegenaan loop. Ik wil zelf eigenlijk nooit geen ruzie en dat heeft dochter ook.
Ja, dat vind ik ook bijzonder...ik denk dat er heel veel mensen niet zo adrem en assertief zijn, deels ook door eigen karakter, of zich erg overvallen voelen over wat iemand tegen ze heeft gezegt, of dat de situatie onveilig voelt of dat ze sociale druk voelen.....maar het is raar dat een 19 jarige dat nog niet zo goed kan?! Kom op nou he...serieus?
Dit meisje heeft al best wat geprobeert om het te stoppen. En weglopen doet ze wellicht de volgende keer. Maar doen alsof iedereen vanaf 19 jaar dit moet kunnen....voor vele is dit nog een leerproces als ze 60 zijn....als het zo makkelijk zou zijn....

Stardust
09-06-2025 om 15:56
Lotus_ schreef op 09-06-2025 om 14:32:
[..]
Nah, het is gewoon kleinerend. Als een random persoon op straat me dom noemt, zou het me ook niets doen. Maar iemand die dichterbij staat, zoals in een vriendengroep, een klasgenoot of een collega, dat is gewoon niet leuk om te horen. Daarvan mag je best verwachten dat die je met respect behandelen en anders onderneem je actie.
Je mag van iedereen verwachten dat die je fatsoenlijk behandeld. Dit is gewoon een sukkel, een eikel, hij doet dit kennelijk al een hele tijd en iedereen is bang voor hem of zo.
Het is vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar je gewoon voorhouden dat hij een sukkel is, je schouders ophalen en hem verder negeren lijkt me echt nog het allermakkelijkste als ze zo graag in die groep wil blijven en verder niet echt iets durft te zeggen of doen.