Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Daglichtlamp schreef op 12-01-2022 om 10:52:

[..]

Mijn indruk is dat long covid bij alle leeftijdsgroepen voorkomt, en weinig te maken heeft met hoe ziek je in eerste instantie van de infectie geweest bent. Ik zou daar graag meer onderzoek naar zien.

Long covid moet je zeker ook serieus nemen. In mijn dochters kring heeft een meisje met astma klachten lang last gehad van benauwdheid en conditieverlies zij is helemaal aan begin besmet. Na ca. 9 maanden was ze weer volledig hersteld. Enkele andere hebben vrij lang niets geroken. Nu is bijna iedereen in haar omgeving gevaccineerd en geboosterd dit blijft natuurlijk belangrijk en verstandig. 

Mijn dochter is lid van een studenten vereniging zij hebben onderling veel over vaccineren gepraat en geneeskunde en biologie studenten hebben één op één gesprekken gevoerd met twijfelaars.  Resultaat 99% is gevaccineerd. 

Ik woon in een klein dorp, ca 5000 inwoners. De afgelopen week zijn er al 2 jongeren opgenomen in een kliniek ivm depressieve klachten. 2 die ik ken, maar wie weet hoeveel meer er klachten hebben hier in het dorp (en de rest van Nederland).

Ik moet zeggen dat ik er langzaamaan ook “doorheen” zit - wel zonder depressieve klachten hoor! Ik wil weer gaan werken, wil m’n vrijwilligerswerk weer op kunnen pakken.. Niet elke twee/drie weken weer in spanning zitten of dat een klein beetje weer wel/niet mag. Ik wil weer naar de kroeg kunnen, dansen, sjansen, daten.. Door het centrum slenteren en bij de boekwinkel naar een nieuw boek zoeken! 
Laten we in ieder geval hopen, voor jong en oud, dat alles weer gauw verantwoord terug kan naar normaal - zonder mondkapjes, anderhalve meter en aangepaste openingstijden.

TrefleQ schreef op 12-01-2022 om 13:32:

[..]

Precies! Mijn thuiswonende eerstejaars student heeft nog geen enkele vriendschap gesloten op de universiteit. Geen enkele studiegenoot waar ze leuk contact mee heeft. Terwijl ze wél sociaalvaardig is. Maar als je mensen maar sporadisch ziet is het heel moeilijk om contact te leggen en vriendschap op te bouwen. Ze zit dus heel veel alleen thuis. College te volgen achter haar laptop.... in haar uppie. En daarna met haar moeder een kopje thee...

Mijn kids zijn nu vierdejaars. Maar er zijn tijdens deze 4 jaren weinig nieuwe studiegenootvriendschappen bijgekomen  Maar in al die jaren ervoor zijn al vriendschappen ontstaan, sommigen dateren al vanaf de zandbak periode. Deze vrienden ken ik dus vaak ook al jaren en of ze nog thuiswonend mijn of inmiddels uitwonend, de vriendschappen houden stand. Sterker nog, het lijkt wel alsof ze steeds hechter worden nu er allerlei andere dingen niet kunnen. Voor ons als ouders iets om blij mee te kunnen zijn omdat we zien en met name lezen dan het anders kan.

https://www.npostart.nl/POMS_EO_16758159

In op 1 van gisteravond een pleidooi om al het onderwijs open te doen. 

Wobbelkont schreef op 12-01-2022 om 19:21:

Ik moet zeggen dat ik er langzaamaan ook “doorheen” zit - wel zonder depressieve klachten hoor! Ik wil weer gaan werken, wil m’n vrijwilligerswerk weer op kunnen pakken.. Niet elke twee/drie weken weer in spanning zitten of dat een klein beetje weer wel/niet mag. Ik wil weer naar de kroeg kunnen, dansen, sjansen, daten.. Door het centrum slenteren en bij de boekwinkel naar een nieuw boek zoeken!
Laten we in ieder geval hopen, voor jong en oud, dat alles weer gauw verantwoord terug kan naar normaal - zonder mondkapjes, anderhalve meter en aangepaste openingstijden.

Voor alle horeca medewerkers is het ook een hele zware tijd hoop dat jullie weer snel aan de slag mogen.

Wobbelkont schreef op 12-01-2022 om 19:21:

Ik moet zeggen dat ik er langzaamaan ook “doorheen” zit - wel zonder depressieve klachten hoor! Ik wil weer gaan werken, wil m’n vrijwilligerswerk weer op kunnen pakken.. Niet elke twee/drie weken weer in spanning zitten of dat een klein beetje weer wel/niet mag. Ik wil weer naar de kroeg kunnen, dansen, sjansen, daten.. Door het centrum slenteren en bij de boekwinkel naar een nieuw boek zoeken!
Laten we in ieder geval hopen, voor jong en oud, dat alles weer gauw verantwoord terug kan naar normaal - zonder mondkapjes, anderhalve meter en aangepaste openingstijden.

Winkels,  horeca en onderwijs open is toch ook genoeg? Mondkapjes en 1,5 meter is toch niet zo'n grote belemmering? 

Echt met kapjes en qr check op 1,5 meter blijven van andere klanten heeft grote groepen weer perspectief. 

Bakblik schreef op 12-01-2022 om 21:41:

[..]

Winkels, horeca en onderwijs open is toch ook genoeg? Mondkapjes en 1,5 meter is toch niet zo'n grote belemmering?

Echt met kapjes en qr check op 1,5 meter blijven van andere klanten heeft grote groepen weer perspectief.

Klopt, is op de korte termijn genoeg.

Maar voor de rest moet er op lange termijn ook een oplossing komen. Want met QR, met anderhalvemeter, en met mondkapjes, blijft ook de angst voor een nieuwe lockdown - want dat betekent dat het virus nog steeds voldoende onder ons is, en voldoende ziekenhuisopnames veroorzaakt. En ook die angst sloopt ondernemers en werknemers.

Het liefst zou ik het virus gewoon weg willen hebben. Terug naar november 2019, toen er ook in China nog niks aan de hand was. Dat gaat nou eenmaal niet, maar laten we er in ieder geval dan mee leren leven, voor jong en oud.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

13-01-2022 om 10:39

Bakblik schreef op 12-01-2022 om 21:41:

[..]

Winkels, horeca en onderwijs open is toch ook genoeg? 

Nou, ik ga liever naar het museum en de kapper dan naar een restaurant of winkel. 

Wednesday schreef op 13-01-2022 om 10:39:

[..]

Nou, ik ga liever naar het museum en de kapper dan naar een restaurant of winkel.

Persoonlijk mis ik niet zoveel want ik ben een echte huismus maar uiteraard gun ik de ondernemers wel een normale omzet. En de mensen die wél graag de deur uitgaan om te winkelen, uit eten te gaan, naar de bioscoop of theater, sportschool hun plezier hierin. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

13-01-2022 om 10:45

Poezekat schreef op 13-01-2022 om 10:42:

[..]

Persoonlijk mis ik niet zoveel want ik ben een echte huismus maar uiteraard gun ik de ondernemers wel een normale omzet. En de mensen die wél graag de deur uitgaan om te winkelen, uit eten te gaan, naar de bioscoop of theater, sportschool hun plezier hierin.


Dat bedoel ik ook. Ik gun elke ondernemer zijn omzet, dus ook degenen in de culturele sector en de contactberoepen. Niet alleen de winkeliers en horeca. 

Wednesday schreef op 13-01-2022 om 10:39:

[..]

Nou, ik ga liever naar het museum en de kapper dan naar een restaurant of winkel.

Kappers vind ik ook onder winkels vallen. Ik doelde eigenlijk op open gaan van sectoren maar dan nog met de maatregelen van mondkapjes en de 1,5 meter. Musea kunnen sowieso veilig open als doorstroomlocatie en dan niet met 70 man voor de nachtwacht samenklitten maar kijken en doorlopen.

Ik wil best kleding kopen met kapje op. Als de ondernemers maar weer kunnen ondernemen. Ik zie nu dat ik het niet helemaal duidelijk heb geformuleerd. Excuses.

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 11:38:

[..]

Kappers vind ik ook onder winkels vallen. Ik doelde eigenlijk op open gaan van sectoren maar dan nog met de maatregelen van mondkapjes en de 1,5 meter. Musea kunnen sowieso veilig open als doorstroomlocatie en dan niet met 70 man voor de nachtwacht samenklitten maar kijken en doorlopen.

Ik wil best kleding kopen met kapje op. Als de ondernemers maar weer kunnen ondernemen. Ik zie nu dat ik het niet helemaal duidelijk heb geformuleerd. Excuses.

Waarschijnlijk denken de meeste mensen er zo over, als het nodig is met een mondkapje te blijven lopen en afstand te houden maar dat daardoor alles, dus ook mbo, hbo en universiteit, weer open kan, dan ben ik zeker voor. 

Ice

Ice

13-01-2022 om 12:26

Dat gezeur dat jongeren het zo zwaar hebben. Alsof volwassenen daar geen last van hebben. Ik woon alleen, denk je dat ik het niet zwaar vind? Als volwassene verlies je in de loop van de tijd eerder vriendschappen/contacten dan dat je ze opdoet. Zeker nu is het lastig. Of wat dacht je van daten. Ik heb het idee dat veel mensen daar nu geen zin in hebben. Deze pandemie gooit ook roet in het eten van mijn toekomst. Als jongere heb je je leeftijd mee en krijg je nog genoeg kansen.

Ice schreef op 13-01-2022 om 12:26:

Dat gezeur dat jongeren het zo zwaar hebben. Alsof volwassenen daar geen last van hebben. Ik woon alleen, denk je dat ik het niet zwaar vind? Als volwassene verlies je in de loop van de tijd eerder vriendschappen/contacten dan dat je ze opdoet. Zeker nu is het lastig. Of wat dacht je van daten. Ik heb het idee dat veel mensen daar nu geen zin in hebben. Deze pandemie gooit ook roet in het eten van mijn toekomst. Als jongere heb je je leeftijd mee en krijg je nog genoeg kansen.

Natuurlijk zijn het niet alleen de jongeren die last hebben van de pandemie. Ik heb een paar collega's die ook alleen zijn en die er meer last van hebben dan degenen die wel een relatie hebben. Maar deze topic gaat over jong volwassenen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.