Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Bakblik schreef op 14-01-2022 om 13:29:

Oudste hier is ook weer in de depressieve modus geschoten. Gisteren algemeen bericht van de uni dat, als ze open mochten, ze er alles aan zouden doen om het mogelijk te maken.
Vanochtend bericht van de docent die de meeste uren gaat geven deze periode, dat hij het toch online gaat doen de hele periode, dat is nog 3 weken. Zo kak.

Mijn god wat balen zeg. Is zo iemand dan kwetsbaar? 

Geen idee, de leden van de studie.....? commisie gaan in protest. Helaas kan dat pas maandag dus de eerste week zal sowieso nog online zijn.
De hele week zitten overal in de media mensen te betogen dat onderwijs open MOET en dan dit.  Ik begrijp het echt niet. 

Bakblik schreef op 14-01-2022 om 13:41:

Geen idee, de leden van de studie.....? commisie gaan in protest. Helaas kan dat pas maandag dus de eerste week zal sowieso nog online zijn.
De hele week zitten overal in de media mensen te beroven dat onderwijs open MOET en dan dit. Ik begrijp het echt niet.

Ja, maar als de docent het niet aandurft vanwege zijn gezondheid of die van een naaste?

Misschien is het wel een optie dat de studenten wel naar de collegezaal gaan en de docent op een Digibord komt? Is er in ieder geval wel het onderlinge contact.

Als dat zo is dan zou het naar de studenten toe wel prettig zijn om daar eerlijk over te zijn. De groep van mijn oudste is heel sociaal en meelevend  naar elkaar en zal daar dan begrip voor hebben. 
Vanwege een kwetsbare student in de groep werden er toch al veel mondkapjes gedragen tijdens werkcolleges en door degenen die in de buurt zaten tijdens hoorcolleges. 

Ik snap dat die man dat niet hoeft te delen maar hij zou er wel begrip mee krijgen. Hij leeft toch niet onder een steen het moet hem toch ook ter ore zijn gekomen dat het niet goed gaat met veel studenten? 

Tango

Tango

14-01-2022 om 15:10 Topicstarter

Vanmiddag even zo'n voorbeeld van hoe verschillend het werkt bij jongeren en ouderen (zoals ik als ouder). Dochter komt thuis van haar tentamen, eet een broodje, we kletsen even samen en daarna komt ze bij me staan en geeft me een knuffel, verzuchtend dat het leven zo saai is. Terwijl ze net daarvoor heeft vertelt over de vakantie die ze eind van de maand heeft met een vriendin en dat ze een nieuwe vriend heeft (nog prille relatie). Inwendig moet ik daar dan om lachen, maar ik zeg heel eerlijk dat ik ook liever vanmiddag gezellig met haar was gaan koffie drinken. 

Saai dus, maar ook zo ingewikkeld. Want daarvoor ging het gesprek dus over vaccineren e.d. En of je nou met een Janssen vaccin en een net verlopen herstelbewijs (blijkbaar is het voor het buitenland na een half jaar verlopen) nou wel of niet naar Spanje mag. Ze had al een afspraak voor de booster gemaakt, maar twijfelde of ze die nou wel wilde nemen, want wat spuit je dan in je lichaam? Dochter heeft best wat klachten gehad, zowel na het vaccin als na haar Corona van afgelopen zomer. En wat komt nou waarvandaan?
En de twijfels begrijp ik zo goed. Ik heb ook geloofd dat het vaccineren de uitkomst is, maar hoorde net vanmorgen van een vriendin dat haar dochter van 16 zo ziek is van Corona (hoge koorts, extreem hoesten etc.)  en dat meisje is ook gewoon 2 keer gevaccineerd. Ik heb haar dus geadviseerd eerst de reisorganisatie maar eens te bellen en navraag te doen wat er precies nodig is. 

Imi

Imi

14-01-2022 om 16:34

Die booster is nodig om te kunnen reizen.
Zonder prikken waren beide dames nog veel zieker geweest. Dus hup, afspraak maken. Ze heeft dan waarschijnlijk 2 dagen een zere arm en voelt zich 1 dag niet zo lekker (in dat geval kan ze gerust paracetamol nemen - of vindt ze dat ook eng omdat ze niet precies weet wat erin zit? Zie bijsluiter, dat geldt ook voor het vaccin). Een prikje halen is veel minder belastend dan weer flink ziek worden en weer het risico op long covid lopen. In dat laatste geval ben je vele maanden bezig, ik kan erover meepraten. Het zou stom zijn dat risico te lopen.

Bakblik schreef op 14-01-2022 om 13:41:

Geen idee, de leden van de studie.....? commisie gaan in protest. Helaas kan dat pas maandag dus de eerste week zal sowieso nog online zijn.
De hele week zitten overal in de media mensen te beroven dat onderwijs open MOET en dan dit. Ik begrijp het echt niet.

Ik vind dat echt heel erg. Juist van een docent zou je passie voor het doceren en voor de studenten verwachten. Helaas komt het me bekend voor. Mijn zoon had dit het eerste trimester. Het vak communicatievaardigheden bleef online, ondanks de kleine groepjes en ondanks dat je communicatievaardigheden online niet goed kan oefenen. Dat vond ik ook belachelijk. Resultaat was dat mijn zoon een keer in de twee weken twee uur fysiek les had. En dat heet dan 'helemaal open'.

Pief schreef op 14-01-2022 om 16:37:

[..]

Ik vind dat echt heel erg. Juist van een docent zou je passie voor het doceren en voor de studenten verwachten. Helaas komt het me bekend voor. Mijn zoon had dit het eerste trimester. Het vak communicatievaardigheden bleef online, ondanks de kleine groepjes en ondanks dat je communicatievaardigheden online niet goed kan oefenen. Dat vond ik ook belachelijk. Resultaat was dat mijn zoon een keer in de twee weken twee uur fysiek les had. En dat heet dan 'helemaal open'.

Die passie ontbreekt volgens mij een beetje bij die man. Ik kon zelf altijd genieten van de vlammende betogen van Erik Scherder en Robert Dijkgraaf die een DWDD college gaven.  Mensen met passie voor hun vak, daar stak je als kijker wat van op. 

Eergisteren kwam ik was uit de machine halen en hoorde op zolder door de deur heen die man praten.  Wat een saaie spreker,  met binnen 5 minuten drie keer de mededeling: Meer details vind je in de PowerPoint die ik straks met jullie zal delen. 

Bakblik schreef op 14-01-2022 om 13:29:

Oudste hier is ook weer in de depressieve modus geschoten. Gisteren algemeen bericht van de uni dat, als ze open mochten, ze er alles aan zouden doen om het mogelijk te maken.
Vanochtend bericht van de docent die de meeste uren gaat geven deze periode, dat hij het toch online gaat doen de hele periode, dat is nog 3 weken. Zo kak.

Ze mogen van de overheid ook best wat meer dwang uitoefenen dat er fysiek les wordt gegeven tenzij er echt heel zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Dat moeten wij op het VO ook, en terecht. 

AlisonH schreef op 14-01-2022 om 17:45:

[..]

Ze mogen van de overheid ook best wat meer dwang uitoefenen dat er fysiek les wordt gegeven tenzij er echt heel zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Dat moeten wij op het VO ook, en terecht.

Dat hoop ik ook, wat meer dwang om fysiek les te geven mits er geen zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Dan kunnen de studenten nog samen zo'n saaie spreker aanhoren.

Tango

Tango

14-01-2022 om 17:53 Topicstarter

Imi schreef op 14-01-2022 om 16:34:

Die booster is nodig om te kunnen reizen.
Zonder prikken waren beide dames nog veel zieker geweest. Dus hup, afspraak maken. Ze heeft dan waarschijnlijk 2 dagen een zere arm en voelt zich 1 dag niet zo lekker (in dat geval kan ze gerust paracetamol nemen - of vindt ze dat ook eng omdat ze niet precies weet wat erin zit? Zie bijsluiter, dat geldt ook voor het vaccin). Een prikje halen is veel minder belastend dan weer flink ziek worden en weer het risico op long covid lopen. In dat laatste geval ben je vele maanden bezig, ik kan erover meepraten. Het zou stom zijn dat risico te lopen.

En waar lees jij dat, Imi? Dochter gaat eind van de maand weg, 30 januari t/m 6 februari, ze heeft in juli een Janssen vaccin gehad. Naar mijn idee mag ze gewoon reizen, maar misschien lees ik verkeerd...

Verder vind ik het echt naar dat je long covid hebt (gehad) maar jouw posting verder niet overtuigend. Wie zegt dat je met vaccin minder ziek bent? Dat is toch niet te bewijzen? Dochter had helemaal geen ernstige klachten van haar Corona, ze kreeg het 5 dagen nadat ze haar Janssen vaccin had gehad (gevalletje dansen met janssen zeg maar). Ze heeft wel lang last van kortademigheid gehad met sporten en kreeg menstruatieklachten maar het is niet gezegd dat dit door Corona kwam. 
En een bijsluiter van het vaccin? Ik heb die nooit gekregen hoor. En denk dat ik ook niet begrijp wat erin zit. Daar gaat het helemaal niet om ook. Natuurlijk slikt ze weleens een paracetamol, maar dat is een middel dat al jaren in omloop is. Voor een corona-vaccin geldt dat toch niet?!

Tango schreef op 14-01-2022 om 17:53:

[..] Wie zegt dat je met vaccin minder ziek bent? Dat is toch niet te bewijzen? 

Natuurlijk is dat wel te bewijzen, en dat is ook bewezen, maar niet voor een individu.

Het is bewezen dat van iedere 1000 ongevaccineerde mensen die Corona oplopen er meer ziek(er) worden, opgenomen moeten worden en sterven dan van een groep van 1000 gevaccineerde patiënten. Ook van Omikron, ook zonder booster. Dat betekent dus dat je, als je gevaccineerd bent veel minder kans hebt om ernstig ziek te worden. Maar het kan wel gebeuren. Daarom zeggen anekdotes over iemand die iets heeft meegemaakt niet zoveel. Het zegt niks over de kans of het risico dat je loopt. Kort gezegd: Een gevaccineerde die ernstig ziek wordt, heeft enorme pech en een ongevaccineerde die geen enkel symptoom heeft, heeft veel geluk. 

Als de dochter van tango gevaccineerd is en corona heeft gehad dan is ze op haar leeftijd nu echt nog heel goed beschermd tegen ernstige klachten. Dus ik snap best dat ze nog geen booster wil halen als dat niet nodig is. 

Wat betreft reizen: volgens mij wordt na 1 februari een booster verplicht als je langer dan 9  maanden geleden gevaccineerd bent. Of Spanje daar aan meedoet weet ik niet, maar jouw dochter zit nog niet aan de negen maanden dus dat maakt niet uit. Spanje accepteert 1 prik janssen als volledig gevaccineerd. Ik ben daar net geweest en met 1 prik kom je overal binnen. Wat belangrijk is, is dat in de qr staat:1/1. Je moet daar bij de horeca binnen de qr code laten zien. Gewoon in onze Nederlandse app. Buiten niet en in musea en zo ook niet. 
Er zijn ook geen aanwijzingen dat Spanje dit anders gaat doen, maar ik zou het wel heel goed in de gaten houden. Je kunt de reisapp van buitenlandse zaken downloaden en Spanje favoriet maken. Je krijgt dan veranderingen gepusht.

Tango schreef op 14-01-2022 om 15:10:


Saai dus, maar ook zo ingewikkeld. Want daarvoor ging het gesprek dus over vaccineren e.d. En of je nou met een Janssen vaccin en een net verlopen herstelbewijs (blijkbaar is het voor het buitenland na een half jaar verlopen) nou wel of niet naar Spanje mag. Ze had al een afspraak voor de booster gemaakt, maar twijfelde of ze die nou wel wilde nemen, want wat spuit je dan in je lichaam? Dochter heeft best wat klachten gehad, zowel na het vaccin als na haar Corona van afgelopen zomer. En wat komt nou waarvandaan?
En de twijfels begrijp ik zo goed. Ik heb ook geloofd dat het vaccineren de uitkomst is, maar hoorde net vanmorgen van een vriendin dat haar dochter van 16 zo ziek is van Corona (hoge koorts, extreem hoesten etc.) en dat meisje is ook gewoon 2 keer gevaccineerd. Ik heb haar dus geadviseerd eerst de reisorganisatie maar eens te bellen en navraag te doen wat er precies nodig is.

Mijn zoon gaat ook een booster halen. Hij is ook goed ziek geweest van Janssen maar hij krijgt nu pfizer en bij ons in huis heeft niemand last gehad van pfizer. Hij vindt de booster eigenlijk onzin want in Nederland is er toch geen enkel voordeel meer aan gevaccineerd zijn maar wij gaan in februari naar Zwitserland en die doen aan 2G en 2G+. 

Zoon is nu ietsje vrolijker nu de sportschool weer open mag. Vorige week stortte hij even in (zo wanhopig en somber) en maakten wij ons echt zorgen (een klasgenootje van zijn jongere broer heeft in de week voor kerst zelfmoord gepleegd - geen reden gekregen natuurlijk maar school heeft hulptroepen ingeschakeld en als ouders zijn nu echt goed wakker geschud. Het is niet niks voor onze jongeren). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.