Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Chantalle74 schreef op 21-04-2022 om 21:03:

[..]

Hoe gaat t nu met je kinderen? Schrik toch elke keer weer als ik dit soort verhalen lees. Hopelijk is de eenzaamheid wat minder geworden nu weer meer fysiek kan?

Oudste loopt nu stage, grotendeels online. 1 Dag per week op locatie. Heeft gelukkig wel weer wat sociale activiteiten op kunnen pakken, kan gelukkig weer de deur uit en met vrienden ergens naar toe. Volgens mij is haar dagritme en weekritme nog steeds niet optimaal, omdat ze nog steeds veel thuis werkt.

Jongste heeft nog steeds deels online les en deels op school. Ik vraag me af waarom, nu alle maatregelen zijn losgelaten. Ze heeft inmiddels een bijbaantje waardoor ze 1 dag in de week de deur uit kan. En ook zij maakt dankbaar gebuik van de mogelijkheden om weer een terrasje/bioscoop te kunnen pikken met vriendinnen. Maar op de een of andere manier is de uitbundigheid er wel vanaf. 

Wat gek Duet, dat ze nog steeds online les krijgen! Zou toch helemaal niet meer mogen? Wel fijn dat ze weer sociale activiteiten of een baantje hebben. dat is echt belangrijk. 

Wat mij betreft mogen ze het op VO en Mbo (en liefst ook op Hbo en Universiteit) direct verbieden om nog online onderwijs te verzorgen zonder aantoonbaar goede redenen. Je betaalt geen vermogen aan collegegeld om achter je eigen laptop een opgenomen college van vorig jaar te volgen. Jeugd heeft contact nodig, leren is een sociaal proces, gewoon niet meer doen. 

AlisonH schreef op 22-04-2022 om 21:25:

Wat mij betreft mogen ze het op VO en Mbo (en liefst ook op Hbo en Universiteit) direct verbieden om nog online onderwijs te verzorgen zonder aantoonbaar goede redenen. Je betaalt geen vermogen aan collegegeld om achter je eigen laptop een opgenomen college van vorig jaar te volgen. Jeugd heeft contact nodig, leren is een sociaal proces, gewoon niet meer doen.

Dochter heeft nu een goede reden, ze hersteldmoeizaam van corona en wil proberen online het studieproces weer op te pakken,  een treinreis naar uni zit er nog niet in, maar 1 van de docenten wil zijn live colleges niet meer streamen. Vorige week wel maar na een week kan je wel weer komen.  Nou niet dus. En dichte is geen pieper.

Bakblik schreef op 22-04-2022 om 21:37:

[..]

Dochter heeft nu een goede reden, ze hersteldmoeizaam van corona en wil proberen online het studieproces weer op te pakken, een treinreis naar uni zit er nog niet in, maar 1 van de docenten wil zijn live colleges niet meer streamen. Vorige week wel maar na een week kan je wel weer komen. Nou niet dus. En dichte is geen pieper.

Dat is inderdaad een goede reden. Een hoorcollege streamen als extra service vind ik ook prima, maar niet de live colleges vervangen door uitsluitend online of, erger, werkcolleges online doen. Dat is gemakzucht. Bij mij op het VO geven we ook alleen nog bij hoge uitzondering de mogelijkheid om lessen online te volgen. Die 5 dagen isolatie (als mensen dat al doen) moet je kunnen opvangen, iedere leerling is weleens een weekje ziek. Een les vanuit thuis proberen te volgen heeft weinig zin, is extra belastend voor de docent, en we willen voorkomen dat leerlingen bij het minste geringste melden dat ze “ziek” zijn maar de les wel online zullen volgen. 
Zelf merk ik op school dat de achterstand bij leerlingen vooral ligt op sociaal en gedragsmatig vlak. Het besef hoe je je in een groep en ten opzichte van je docenten gedraagt is echt veel minder dan het was dus daar ligt nog een schone taak voor ons. 

Pief schreef op 22-04-2022 om 09:26:

[..]

Hier is het nog steeds lastig voor de tweedejaars student. Hij ziet een enorme drempel om naar de uni te gaan. Want hij kent niemand en andere tweedejaars gaan ook niet. Terwijl hij wel heel graag wil, maar het lukt niet om alleen te gaan. Collegezalen van de tweedejaars zijn leeg. Dit is de groep die volledig digitaal is gestart op de uni en ook geen intro heeft gehad. En daarna meer dan anderhalf jaar volledig online les. Het heeft veel stukgemaakt voor deze lichting en ik hoop dat het zich herstelt.

Het zou dan fijn zijn dat er alsnog een kennismaking zou plaatsvinden op locatie, het zou wellicht de drempel verlagen om daarna toch naar school te gaan. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

23-04-2022 om 09:22

Poezekat schreef op 23-04-2022 om 08:57:

[..]

Het zou dan fijn zijn dat er alsnog een kennismaking zou plaatsvinden op locatie, het zou wellicht de drempel verlagen om daarna toch naar school te gaan.

Ja inderdaad. In Utrecht doen ze een soort intro voor de tweedejaars van nu. Dat zou een heel goed idee zijn voor alle uni's. Er zijn ook wel kleinere studies waar het misschien wat minder speelt omdat met kleine groepen meer fysiek kon. Maar voor studenten van grote studies is het heel erg lastig. 

Voor mijn eigen kind is het niet meer zo belangrijk, want hij gaat switchen van studie en begint in september met de eerstejaars opnieuw. Ik gun het hem echt enorm dat hij daardoor weer een beetje de extraverte, ondernemende jongen wordt die hij eigenlijk is. 

Hier heeft dochter vooral moeite met de vele prikkels die er weer zijn. Ze hoeft niet vaak meer naar hbo, want laatste jaar, maar als ze dan een keer een lange dag heeft valt het haar zwaar ook met de reistijd erbij, dus duidelijk ontwent allemaal. Ze is wel gedurende de hele tijd gewoon aan het werk geweest op locatie, twee ochtenden in de week, maar nu alles tezamen is vaak te veel en dan vroeg naar bed met hoofdpijn waar ze voor alles gewoon de drukte normaal vond.
 Ik vind dit toch een beetje zorgelijk, als het diploma binnen is, volgt er een studie die nog verder is en veel meer reistijd heeft en dus veel langere dagen. Zal flink wennen worden.

Drietje schreef op 23-04-2022 om 09:22:

[..]

Ja inderdaad. In Utrecht doen ze een soort intro voor de tweedejaars van nu. Dat zou een heel goed idee zijn voor alle uni's. Er zijn ook wel kleinere studies waar het misschien wat minder speelt omdat met kleine groepen meer fysiek kon. Maar voor studenten van grote studies is het heel erg lastig.

Voor mijn eigen kind is het niet meer zo belangrijk, want hij gaat switchen van studie en begint in september met de eerstejaars opnieuw. Ik gun het hem echt enorm dat hij daardoor weer een beetje de extraverte, ondernemende jongen wordt die hij eigenlijk is.

Onze zoon heeft nu geen lessen meer, kan alles in feite online doen (literatuur studie) maar kiest er bewust voor om op locatie eraan te werken, toch nog onder de mensen. 

Poezekat schreef op 23-04-2022 om 10:50:

[..]

Onze zoon heeft nu geen lessen meer, kan alles in feite online doen (literatuur studie) maar kiest er bewust voor om op locatie eraan te werken, toch nog onder de mensen.

In welk studiejaar zit je zoon?

Pief schreef op 23-04-2022 om 10:58:

[..]

In welk studiejaar zit je zoon?

Hij is zijn master aan het afronden, begint binnenkort aan zijn stage en is eind dit jaar/begin volgend jaar klaar. 

Poezekat schreef op 23-04-2022 om 11:57:

[..]

Hij is zijn master aan het afronden, begint binnenkort aan zijn stage en is eind dit jaar/begin volgend jaar klaar.

Dat schiet al op, dan was hij ook al gewend op de uni voordat corona kwam denk ik? Ik zie dat de eerstejaars van nu die ik ken het prima oppikken,  de derdejaars en hoger zijn ook wel weer redelijk op stoom, maar de tweedejaars vallen er tussenuit. 

Pief schreef op 23-04-2022 om 12:17:

[..]

Dat schiet al op, dan was hij ook al gewend op de uni voordat corona kwam denk ik? Ik zie dat de eerstejaars van nu die ik ken het prima oppikken, de derdejaars en hoger zijn ook wel weer redelijk op stoom, maar de tweedejaars vallen er tussenuit.

Hij was aan zijn laatste jaar hbo bezig, stage, toen de corona uitbrak. De pre master was online en een groot deel van de master ook. Maar op de een of andere manier kreeg hij toch contact met zijn studiegenoten, ik weet niet meer precies op welke manier, waardoor hij de tijd toch goed door kwam. 

Tango

Tango

23-04-2022 om 14:05 Topicstarter

Hier is dochter van 21 eigenlijk wel weer helemaal in haar normale doen. Ze bezoekt festivals, gaat stappen etc. Probleemloos... Haar HBO opleiding is gelukkig ook nagenoeg de gehele tijd live geweest, op de weken lockdown na in december/januari. Dat scheelt echt enorm. 
Het enige nadeel bij haar is dat ze haar baantje kwijt is. Ze werkte op een bureau voor bron en contactonderzoek en dat is natuurlijk nu nagenoeg van de baan. Daar baalt ze dan wel weer van, want het verdiende goed. Ze is nu op zoek naar iets anders, maar heeft geen idee wat ze wil...

Tango schreef op 23-04-2022 om 14:05:

Hier is dochter van 21 eigenlijk wel weer helemaal in haar normale doen. Ze bezoekt festivals, gaat stappen etc. Probleemloos... Haar HBO opleiding is gelukkig ook nagenoeg de gehele tijd live geweest, op de weken lockdown na in december/januari. Dat scheelt echt enorm.
Het enige nadeel bij haar is dat ze haar baantje kwijt is. Ze werkte op een bureau voor bron en contactonderzoek en dat is natuurlijk nu nagenoeg van de baan. Daar baalt ze dan wel weer van, want het verdiende goed. Ze is nu op zoek naar iets anders, maar heeft geen idee wat ze wil...

Onze zoon heeft een poosje bijles gegeven op een middelbare school, zou dat iets kunnen zijn? En het is niet dat hij de Pabo gedaan heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.