Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel sparen jullie voor de studie van de kinderen?

Ben benieuwd wat andere mensen nou uiteindelijk opzij leggen voor de studie van de kids. Ben ook benieuwd hoe ze dat bij elkaar sparen. Heb weinig vergelijking om me heen.


Dan weet ik niet hoe ze dat hebben gedaan, maar het is wel gebruikt door de accountant

Fourtyfour schreef op 25-04-2021 om 21:14:

Dan weet ik niet hoe ze dat hebben gedaan, maar het is wel gebruikt door de accountant

Als het een normale hbo-opleiding is aan een erkende instelling, waarvoor je normaal recht op stufi hebt, zijn de kosten dus niet aftrekbaar. Dat zou anders een mooie uitweg zijn voor al die studenten die alleen maar mogen lenen. Dan zeg je dat je geen stufi hoeft en heb je in elk geval nog wat aftrek.

Maar zo werkt het dus niet, dus ik zou dit maar even goed uitzoeken. Ook als je accountant je aangifte doet, ben je nog steeds zelf verantwoordelijk.

Fourtyfour schreef op 25-04-2021 om 21:14:

Dan weet ik niet hoe ze dat hebben gedaan, maar het is wel gebruikt door de accountant

Dan wordt het misschien tijd om ern nieuwe accountant te zoeken. Jij betaalt namelijk de boete als de aangifte extra wordt gecontroleerd ...

Even een iets andere vraag. Hoeveel heeft een student die op kamers gaat volgens jullie per maand nodig? Het gaat me even niet om de inkomsten (dus niet wat je als ouders bijdraagt of door bijbaantjes wordt bijverdiend of bij DUO wordt geleend). Het Nibud geeft aan (zonder college geld) dat je moet rekenen met een bedrag van 1045 Euro per maand. Ik vind dat best veel. Is dit reëel, ruim of krap? Heeft iemand ervaring? 


Het hangt er helemaal vanaf. Vooral van de hoogte van de huur. En dan kunnen stookkosten verschillen en heb je nog andere kosten. Er zijn studenten die aan dat bedrag vanwege de huur in die studentensteden nog niet genoeg hebben en afhankelijk zijn van een bijbaan naast de lening.

Tijdens corona zijn een aantal bekenden van dochter verhuisd omdat ze hun werk kwijt raakten en daardoor de huur niet meer konden betalen. Terug naar huis of in bij vrienden werd dat.

Het Nibud doet een soort standaard. Daar kan naar boven en naar beneden van afgeweken worden afhankelijk van de omstandigheden.

Om aanspraak te maken op huurtoeslag in de leeftijd van 18 tot en met 22 jaar en u bent alleen gelden de volgende regels: De huur minimaal € 229,64 is tot maximaal € 403,06 per maand is. U een inkomen heeft van maximaal € 21.950,00. Je eigen geld niet hoger is als € 21.330,00.

Ook zoiets, geen huursubsidie want je kamer is te duur.

Soms verlagen aanbieders tijdelijk de huur zodat je de huurtoeslag kunt aanvragen totdat je 23 bent. Heb ik begrepen van mijn dochter

Huurtoeslag mag alleen bij zelfstandige woonruimtes dus dat gaat niet op bij een kamer in een studentenhuis.

Vind 1000 p.m niet heel veel. Kamer is al gauw 350. Collegegeld /boeken 200. Boodschappen 200. Kleding, kapper, verzorging 50. Sport 10. Telefoon 10. Vrije tijd, uitgaan 80. Al bijna 1000 en dan heb je geen dure kamer

Ik heb samen met dochter gekeken naar het kostenoverzicht van nibud en wij komen iets lager uit. 

Kosten voor de kamer is heel bepalend. Dochter heeft een studio(20m2)  via studentenhuisvesting. Ze kan huursubsidie krijgen omdat ze eigen douche/keuken/voordeur heeft, en is daarom maar 320 euro netto per maand kwijt. dat is lager dan gebudgetteerd bij nibud. 

boodschappen 181 euro per maand, terwijl dochter nog elk weekend bij ons thuis is, is ook ruim. een gemiddelde student kan het goed met 181 euro per maand doen denk ik. 

studieboeken en collegegeld betalen wij voor haar dus dat valt bij haar ook af. Anders is het 58 euro pm voor boeken en studiekosten maar dat is weer per studie verschillend. Bedenk dat hier het collegegeld (2100 euro ongeveer) nog niet in zit a 175 euro per maand. 

voor zorgverzekering rekenen ze 106 euro maar bedenk dat ze dit bijna helemaal terug krijgt via zorgtoeslag. Dit bedrag valt daarom bijna helemaal weg. 

dan hou je bij nibud nog 225 euro per maand over voor kleding/schoenen/uitgaan/sport/telefoon. Dat is een lastig in te schatten budget, zo verschillend per kind. mijn dochter geeft niet veel om nieuwe kleding, sport vindt ze wel fijn maar via de studentenvereniging is het niet duur. Dan redt ze het prima met dit bedrag. Er zullen ook veel studenten zijn die het hier niet mee redden, vooral als ze veel uitgaan of graag winkelen. 

Wij betalen voor de kinderen alle schoolkosten (collegegeld, boeken, verplichte uitgaven). Daar hebben we deels voor gespaard, deels sparen we dat nu nog. Daarnaast betalen we de kamerhuur. Ze studeren ver weg door hun studiekeuze. Dat vonden wij op de eerste plek staan, wat wil je gaan doen. Dichterbij is een uni, en diverse hogescholen, maar daar wilden ze beiden niet heen, niet de opleiding van hun keuze. 

Daarnaast lenen ze en werken ze. Dus hoe meer je uitgeeft, hoe meer je moet lenen of werken. Hoe meer je werkt, hoe minder je hoeft te lenen. We zien wel groot verschil tussen zoon en dochter. Zoon leent best veel en geeft veel geld uit aan gadgets/uitgaan. Werkt ook veel trouwens . Niveau studie is goed te doen met 20 uur werk per week. 

Dochter is spaarder, geen spender. Die had zelf al flink gespaard voordat ze begon. 

Eigen keuze allebei. We hebben het er af en toe over, maar ze worden geacht volwassen te zijn, dus ik maak er geen stennis van. 

Ik betaal alleen voor de kamer als ze studeren: mochten ze willen stoppen, dan stopt ook die toelage en mogen ze volledig gaan werken. I

Ik heb uitgerekend dat dit ons ongeveer 80000 kost. Daarvan hadden we er 25000 gespaard. Ze kunnen nu per persoon met een lening van totaal ongeveer 18000, mits ze een avond in de werk werken, klaar zijn. Dat vind ik meevallen. 

We hebben inderdaad met het Nibud bedrag gerekend. 

Fantastisch hoor. Je kinderen boffen maar

Duizendpoot schreef op 26-04-2021 om 17:25:

Huurtoeslag mag alleen bij zelfstandige woonruimtes dus dat gaat niet op bij een kamer in een studentenhuis.

Bij een kamer via studentenhuisvesting (bijv in Rotterdam via stadswonen) heb je ook bij een kamer recht op huurtoeslag (https://www.stadswonenrotterdam.nl/Ik-huur/Woonkosten)

Ella68 schreef op   

Ik heb uitgerekend dat dit ons ongeveer 80000 kost. Daarvan hadden we er 25000 gespaard. Ze kunnen nu per persoon met een lening van totaal ongeveer 18000, mits ze een avond in de werk werken, klaar zijn. Dat vind ik meevallen.

We hebben inderdaad met het Nibud bedrag gerekend.

kloppen die bedragen? 40.000 pp betalen jullie en daarnaast leent ieder kind ook nog eens 18.000? 58k in totáál per kind? Mijn hemel wat een geld. Een studie naar keus is duidelijk een elite dingetje dan ... 

Libertine schreef op 31-05-2021 om 22:12:

[..]

kloppen die bedragen? 40.000 pp betalen jullie en daarnaast leent ieder kind ook nog eens 18.000? 58k in totáál per kind? Mijn hemel wat een geld. Een studie naar keus is duidelijk een elite dingetje dan ...

gemiddeld kost een jaar uitwonend studeren 12000. 5 jaar studeren en je bent idd 60.000 verder. 

hoe je dat financiert is vraag 2, lenen, werken bijdrage van je ouders, erfenis of een beurs. Zo gek vind ik het door Ella genoemde bedrag niet. 

de kosten van je kind zitten idd niet in het begin maar aan het eind. Daarvoor is het vooral zorgen.

Inderdaad, dat is toch bijna niet meer op te brengen?

Nu scheelt het enórm als een kind niet op kamers gaat natuurlijk. Uitgaande van ca. 400,= p.m. aan kamerhuur scheelt bij een 4-jarige studie al een kleine € 20.000,= op het totaalbedrag als dat niet nodig is.

Blijft er desondanks nog heul veul geld over.

Als je kind niet op kamers zou zijn gegaan: vraag ik me toch af waar je dan nog ca. 38.000,= aan besteed (wetende dat collegegeld ca. 9.000,=) hebt. Dus blijft er nog een kleine € 30.000,= over: waar geef je dat in vier jaar tijd aan uit?


Zorgverzekering, studieboeken en ander studiemateriaal, reiskosten (die ovkaart is ook niet meer wat het was), kleding, sport (€100 en dan heb je alleen getraind, geen competitie, geen toernooi) uitgaan, vakantie, rijles. En misschien nog een beetje sparen.

mamaonbekend schreef op 31-05-2021 om 22:55:

Als je kind niet op kamers zou zijn gegaan: vraag ik me toch af waar je dan nog ca. 38.000,= aan besteed (wetende dat collegegeld ca. 9.000,=) hebt. Dus blijft er nog een kleine € 30.000,= over: waar geef je dat in vier jaar tijd aan uit?


Ysenda schreef op 01-06-2021 om 00:07:

Zorgverzekering, studieboeken en ander studiemateriaal, reiskosten (die ovkaart is ook niet meer wat het was), kleding, sport (€100 en dan heb je alleen getraind, geen competitie, geen toernooi) uitgaan, vakantie, rijles. En misschien nog een beetje sparen.

[..]

ah, dat allemaal. Mijn kinderen komen er tamelijk bekaaid vanaf zo beschouwd

Libertine schreef op 01-06-2021 om 07:16:

[..]

ah, dat allemaal. Mijn kinderen komen er tamelijk bekaaid vanaf zo beschouwd

ik denk dat jouw kinderen die uitgaven ook hebben maar dat de balans in het stuk hoe de financiering daarvan geregeld is anders ligt. Ze komen er vast niet bekaaid vanaf.

Eerder schreef ik: hoe je dat financiert is vraag 2, lenen, werken bijdrage van je ouders, erfenis of een beurs. Zo gek vind ik het door Ella genoemde bedrag niet. 

 Het gequote stukje gaat alleen over de uitgaven kant. Ik neem aan dat jouw kinderen ook die kosten hebben en niet onverzekerd en bloot over straat gaan. 

 In het rijtje staat overigens de mobiele telefoon + abonnement ook nog niet. Die 12.000 is het totaal  inclusief huur bij uitwonend. 

Omdat wij zelf een behoorlijke studieschuld hadden maar wel de ruimte om de kinderbijslag te sparen zijn we dat vanaf de geboorte gaan doen volgens het 'pay yourself first' principe' het valt bij ons onder de vaste lasten. Met schenkingen van de grootouders erbij een aantal jaar kom je dan tot een mooie spaarpot op hun 18e.  Dat is een luxe maar ook een keuze om het niet aan andere luxe uit te geven.

Wellicht niet bekaaid. Maar ik hang wel het credo “keuzes kosten geld” aan. Ik betaal de basis en als je iets duurders wil betaal je dat dus zelf. Dat geldt voor vakanties, sport, studiestad (als het in de buurt kan en je wil verderop betaal je dat helemaal zelf), telefoonkosten, Ov, kleding etc. Die zorgkosten worden vrijwel volledig gedekt door de toeslag. Al met al  kom ik echt niet op die bedragen. 

Libertine schreef op 31-05-2021 om 22:12:

[..]

kloppen die bedragen? 40.000 pp betalen jullie en daarnaast leent ieder kind ook nog eens 18.000? 58k in totáál per kind? Mijn hemel wat een geld. Een studie naar keus is duidelijk een elite dingetje dan ...

Vooral dat laatste denk ik. Ik heb hier op reisafstand meerdere universiteiten en hogescholen, maar als kind perse in Groningen of Maastricht wil studeren zal het daar toch echt een eigen plan voor moeten bedenken. Ik zou het alleen financieren als die studie hier in de omgeving niet te vinden is.

Granola schreef op 01-06-2021 om 08:34:

[..]

Vooral dat laatste denk ik. Ik heb hier op reisafstand meerdere universiteiten en hogescholen, maar als kind perse in Groningen of Maastricht wil studeren zal het daar toch echt een eigen plan voor moeten bedenken. Ik zou het alleen financieren als die studie hier in de omgeving niet te vinden is.

ja precies. Dan krijgt het studerende kind hooguit wat geld mee voor boodschappen (wat ik normaal ook zou uitgeven als kind thuis zou wonen) maar daar houdt het echt wel op ...

Mijn kinderen ook Libertine, maar ik heb ze niet horen klagen. Indertijd kon ik niet meer. Nu wel en nu betaal ik mee aan het aflossen van de studieschuld, wat ze zeer waarderen. Dat kan ook.

Tsjor

Libertine schreef op 01-06-2021 om 07:49:

Die zorgkosten worden vrijwel volledig gedekt door de toeslag. 

die toeslag valt gewoon in het inkomsten bakje net als de bijdrage ouders, eventuele studiefinanciering, lening, salaris etc. 

Bij jou en je kinderen valt de balans in het inkomsten deel, waar komt het geld vandaan alleen anders. Je kinderen hebben dezelfde uitgaven. 

Ik werk nooit met geoormerkte bedragen aan de inkomsten kant. Het totaal moet kloppen. Uitgaven lager of maximaal gelijk aan je inkomsten. 

 Als het gedekt wordt door de toeslag moeten ze die toeslag maar gelijk naar de verzekeraar overmaken en niet op de particuliere rekening. Dat je een vergelijkbaar bedrag reserveert in je uitgaven kant wat veel mensen bv doen met kinderbijslag doe ik in feite ook. Ik maak een vergelijkbaar bedrag over naar de spaarrekening die gereserveerd is voor mijn zoon. En toevallig valt dat ongeveer samen met het moment dat de kinderbijslag op mijn rekening gestort wordt. 

Ik had de kinderbijslag gewoon nodig: een keer voor winterkleren, een keer voor zomerkleren, een keer voor sinterklaas en een keer voor het opvullen van een te rood staande rekening. En ik voelde me niet 'arm' overigens, geen bijstandsuitkering.

Tsjor

Ik vind het nog steeds een luxe dat wij die mogelijkheid wel hebben. Maar als ik daardoor rood zou komen te staan dan zou ik het ook niet gedaan hebben. 


Mijn zorg is vooral, dat studeren niet iets wordt voor de ouders die de luxe hebben om hun kinderen royaal te voorzien. Tsjor

Er is een korte periode geweest waarin de basisbeurs voldoende was om in de basis van je levensonderhoud te voorzien. En in die periode was ik uitwonend. 

Ik hoefde niet te werken naast mijn studie, deed dat dan ook maar 3-4 weken in de zomervakantie. Er was naast de studie ook geen tijd voor. Ik weet nog dat de medebewoners die niet dezelfde opleiding deden verbaasd waren hoeveel verplichte contact uren wij hadden. We zaten op hetzelfde HBO, zij deden HTS, ik HTS-Chemie dat scheelde al 1 volle dag aan contact uren + de verslagen die we van de practica van die extra dag moesten schrijven. 

Dan had ik ook nog het voordeel op financieel gebied dat als je een technische studie deed je vanuit een stichting vanuit het bedrijf waar mijn vader werkte een bedrag van ongeveer je college geld per jaar kon aanvragen. Dat scheelde zo maar € 2000 op je jaar budget. 

tsjor schreef op 01-06-2021 om 11:27:

Mijn zorg is vooral, dat studeren niet iets wordt voor de ouders die de luxe hebben om hun kinderen royaal te voorzien. Tsjor

dat is ook mijn zorg. Als een all inclusive studie naar keus 58k kost is dat een elite ding geworden. 

Aan de andere kant, en nu krijg ik vermoedelijk een half forum over me heen, ik vind het pedagogisch niet echt verantwoord om alles voor studerende kinderen te betalen. Dat staat het zelfstandig worden naar mijn smaak in de weg. 

We hebben de luxe het te kunnen betalen. Zelfs voor 3 studerende kinderen. Maar ik verdom het. Ze krijgen allemaal kost en inwoning en wat geld dat het collegegeld zou moeten dekken. Vanaf moment van studeren betaal ik geen sport/kleedgeld/telefoon/Ov kosten meer. Als dat niet genoeg is dan liever zoals tsjor achteraf helpen met aflossen. En zijn ze zich wel bewuster geworden van de kosten die ze hebben gemaakt en voelen ze eigenaarschap daarover. 

Maar goed, regie, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid dragen zijn voor mij hele belangrijke punten in de opvoeding. Ieder z’n ding natuurlijk. 

Regie, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zit niet alleen op financieel gebied. Maar zijn wel heel belangrijke resultanten van opvoeding.

Ik zit er dan ook iets genuanceerder in. Of ik het geld geef voor of na de studie hangt er voor mij ook vanaf hoeveel mogelijkheid er is om werken en studeren te combineren. Niet elke student leert even makkelijk. En dan heb ik liever dat kind tijd aan studie besteed om die in 1x te halen dan dat het werkt om die studie te kunnen betalen. 

De ene studie heeft ook een hogere studie last dan de ander. Op papier zijn ze gelijk, maar met een hoger gehalte aan verplichte contact uren heb je minder mogelijkheden om te werken. Zie mijn eerdere voorbeeld.

Dan is de ene bijbaan de andere ook niet. Voor de richting die zoon op wil is het beter een bijbaan te hebben in het verlengde van je studie maar die betalen niet zo goed en zijn wel tijdsintensief.  En bijvoorkeur speel je zelf dan ook nog op relatief hoog niveau, en dat vereist dan weer trainingsuren. De sponsoren staan zelfs op olympisch niveau niet vanzelf bij je op de stoep. 

Ik ben geen voorstander van zomaar geld geven, daar zit wel een verantwoording en doel van besteding bij. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.