Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel sparen jullie voor de studie van de kinderen?

Ben benieuwd wat andere mensen nou uiteindelijk opzij leggen voor de studie van de kids. Ben ook benieuwd hoe ze dat bij elkaar sparen. Heb weinig vergelijking om me heen.


@Emma

@Emma

04-07-2020 om 10:06

tsjor

Ja ik las het ook. Zou mooi zijn maar inderdaad eerst uitwerken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-07-2020 om 10:25

Dat zou mooi zijn dat het leenstelsel afgeschaft wordt

Ik ben voor.

Wel jammer voor die studenten die nu net van alles niets gehad hebben. Oudste hier is in 2017 gaan studeren en haar jaargang (en zeker ook de jaargang voor haar) kreeg geen studiefinanciering meer, maar ook geen kortingen collegegeld voor het eerste jaar want die kwam later. De compensatie die aangezegd werd voor het feit dat de kwaliteitsverbetering, die zou komen omdat het geld van de studiefinanciering daar naar toe zou gaan, niet kwam is ook niet echt van de grond gekomen. Nu is er ter compensatie een studievoucher waarmee studenten later weer kunnen studeren. Maar dat dan weer niet aansluitend aan het behalen van hun eerste diploma. Want dat kost de minister te veel geld.
Oudste hier heeft er niet zoveel last van want wij betalen erg veel en ze kan met haar baantje op moment de rest wel betalen. Dus het beetje dat ze geleend heeft, staat nog steeds op de spaarrekening en kan terugbetaald worden.
Maar ik ken genoeg studenten voor wie dat niet geldt. Vriendinnen van dochter hebben per maand iets van €1000,00 moeten lenen om rond te komen. Moet je maar eens optellen na 3 jaar. Andere vriendin heeft vorig jaar hbo afgerond en daarna een jaar gewerkt. Wil nu universitaire master gaan doen maar moet eerst nog premaster. Met een beetje geluk (want er zijn tegenstrijdige berichten over de inzetbaarheid ervan) kan ze de studievoucher tegen het einde van de tweejarige master inzetten maar zeker is dat niet.
Hopelijk komt er voor die groep studenten toch iets van compensatie omdat ze aan alle kanten pech hadden.

zebra

zebra

04-07-2020 om 10:37

lastig

in sommige periodes hebben we meer gespaard en bepaalde periodes niet omdat er dan geen geld over was door tegenslagen. Gelukkig gaat het nu steeds goed en kunnen we meer sparen dan voorheen, ook voor onze buffer maar ook voor de studie van onze zoon.

Wij hebben zelf geen behoefte aan op vakantie gaan en uit eten gaan doen we ook weinig, hebben weinig hobby's die geld kosten dus we hoeven ons hiervoor niks te ontzeggen, dit om de vraag van Marie te beantwoorden.

ElenaH

ElenaH

04-07-2020 om 10:43

Zebra (tikje ot)

'Wij hebben zelf geen behoefte aan op vakantie gaan'

Hebben jullie dat nooit, of alleen nu met de corona? Ik merk zelf dat ik nu helemaal geen zin heb om een vakantie uit te zoeken, vooral omdat ik alles al snel te veel gedoe vind. Ik vraag me bij mezelf af of ik dat stiekem niet altijd al had, maar er nu pas vanwege de corona aan toe durf te geven.

zebra

zebra

04-07-2020 om 10:47

ElenaH

we zijn vroeger vaak op vakantie geweest, ook binnen Nederland met onze zoon erbij. Allemaal leuk maar eigenlijk zijn we net zo liefst gewoon thuis, alles bij de hand ook. Dit staat los van de corona.

ElenaH

ElenaH

04-07-2020 om 10:51

Zebra

'Allemaal leuk maar eigenlijk zijn we net zo liefst gewoon thuis, alles bij de hand ook. '

Ja, dat herken ik zo. Een dag op pad, maar 's avonds weer lekker in je eigen bed slapen ☺

Mama40plus.

Als je zoon 18 jaar is ga je je huis verkopen. Dat kan, maar heeft niets te maken met geld "wegzetten voor studie kind". Je kan je huis verkopen, je auto, de boot of de kroonjuwelen. Maar dat is geen "speciale constructie op naam van iemand anders". En je "hihi, ik hoef daar geen belasting over te betalen".
Je gaat niet alles vertellen om niet "herkend te worden". Het werd steeds spannender.

Je gaat je eigen huis opeten als je zoon 18 jaar is en gaat daarmee zijn studie betalen. Dat is het dus, geen spectaculaire constructie.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

04-07-2020 om 19:00 Topicstarter

Beter lezen

Als je goed zou lezen dan had je gezien dat datv1 van de dingen is die je kan doen en die ik ook doe maar dat ik andere constructies niet neerzet ivm herkenning.

Dus beter lezen

ElenaH

ElenaH

04-07-2020 om 19:10

Mvp

Beter schrijven zou ons al helpen

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

04-07-2020 om 19:13 Topicstarter

Belasting

T staat er een paar keer. Ik heb diverse constructies lopen omdat ik anders heeeel veel spaargeld heb (alles zelf verdiend trouwens voor daar weer commentaar op komt geen schenkingen of erfenissen oid). Het lijkt me dan logisch om de financien goed te regelen via een giede accountant. Dat heb ik gedaan. Verder niks bijzonders er zijn zat mensen die dat doen.

Verder betaal ik elk jaar echt genoeg belasting dus dat ken ik ook.

Drie

Voor de oudste hebben wij een appartement gekocht en hij moet zelf zorgen dat hij ons de hypotheek betaald
Collegegeld betalen wij zelf

Voor de twee andere zetten wij maandelijks 100 euro op een rekening waarmee we dan zoveel mogelijk hun collegegeld betalen

Joris

Joris

16-08-2020 om 19:53

Kinderbijslag apart

Wij zetten van de kinderen de kinderbijslag altijd apart en willen met dat geld over een paar jaar hun lesgeld/collegegeld gaan betalen.
Ook de eventuele kamers betalen gaat waarschijnlijk niet lukken.

Helaas is de overheid nogal onvoorspelbaar en kan het bedrag dat we nu opzij zetten straks veel te weinig zijn.

Moemie

Moemie

22-08-2020 om 18:38

Dankzij opa en oma

Onze kinderen hebben het geluk dat hun opa en oma vanaf hun geboorte steeds geld hebben gegeven dat we op een aparte rekening voor hen hebben gezet. Nu kunnen ze hier beiden van studeren. Zo Finn dat ze straks zonder studieschuld zijn. Opa en oma zijn inmiddels helaas overleden maar geld wordt goed besteed aan de studies van hun kleinkinderen. Zo jammer dat ze straks er niet meer bij hun Diplomering kunnen zijn....

Funda

Funda

23-08-2020 om 00:18

Tja...

Wij hebben helaas wat financiële pech gehad, dus geen geld om opzij te zetten. Eerst moeten we nog aflossen op de restschuld van onze oude woning. Tegen die tijd is een groot deel ervan wel afbetaald. Onze oudste neemt na het MBO waarschijnlijk een tussenjaar en dan zal hij wel wat moeten werken en sparen.

Gelukkig zijn beide kinderen gewend aan leuk leven met minder geld. Gelukkig wonen we in de Randstad én gelukkig hebben we het erg goed met elkaar. (dus geen directe noodzaak om op kamers te gaan).

We hebben nog zo'n 3 jaar, maar we willen vooral van die schuld af, dan houden we per maand ook meteen meer over. Sinds een paar maanden verdien ik wat extra, dus dat scheelt. Ik maak me geen zorgen, we redden ons wel, maar als ik hier lees... dan ziet het er wel naar uit dat onze kinderen minder middelen zullen hebben dan hun studiegenoten. En / of meer zullen moeten werken of lenen.

We gaan het zien.

Dees

Dees

23-08-2020 om 11:17

Kams

Dan heb je grotere kans dat ze gewoon binnen de nominale tijd hun diploma halen. Bij ons was het al zo dat van degenen die vertraging opliepen tijdens de studie dat het gros hun collegegeld en boeken vergoed kregen.

Funda

Funda

23-08-2020 om 12:44

Dees

Dat is een heerlijke reactie. Bedankt!
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. We gaan het zien.

Nut van je vraag

Waarom stel je deze vraag?
Ik lees alleen maar dat je geld zat hebt, alles zult betalen voor je zoon.
Dus????

Ik kan geen 200 euro per maand missen voor collegegeld van mijn studerende kind dus dat betaal ik ook niet. Zij betaalt in termijnen en de ene keer dat ze te weinig had op haar rekening voor de incasso heb ik haar geld geleend. Haar studielening bestaat daarom tot op heden niet uit bijgeleend geld... Na de zomer zal mijn tweede ook gaan studeren en dat kan ik al helemaal niet betalen. Gelukkig werken ze allebei en heeft nummero twee itt de oudste goed doorgehad dat je op tijd moet beginnen met sparen zodat je het eerste jaar collegegeld kunt betalen. 

Van mij mag dat leenstelsel weg. Mijn oudste dochter zegt terecht dat zij medestudenten heeft van 24 en 26 jaar die uitwonend zijn en zelf al kinderen hebben en waarvan DUO vindt (per brieven) dat de ouders hen geld moeten geven voor de studie en dat dat belachelijk is. Theoretisch heeft ze gelijk ook want de onderhoudsplicht van ouders is tot 21 jaar. 




eigenlijk is het niet eens “duo vindt dat ouders de studie moeten betalen” want zij hebben niet die regeltjes gemaakt bedenk ik me net. Hmm...

Dees schreef op 23-08-2020 om 11:17:

Kams

Dan heb je grotere kans dat ze gewoon binnen de nominale tijd hun diploma halen. Bij ons was het al zo dat van degenen die vertraging opliepen tijdens de studie dat het gros hun collegegeld en boeken vergoed kregen.

Voor vertraging kunnen ze nu nog steeds vergoeding krijgen via een fonds van de universiteit. Mijn dochter zegt dat ze veel studiegenoten heeft voor wie het lang niet de eerste studie is en die ook vaak bewust bepaalde vakken niet afronden. En dat dat komt omdat als je een bachelorstudie hebt afgesloten je bij het starten van een volgende het hoge instellingstarief moet betalen. Zij vindt het veel te duur om met dit truukje van bewust vertraging oplopen nog een studie te doen maar zij klaagt ook over dat ze zelf haar collegegeld moet betalen. Dus ik vermoed dat hier toch wel iets is van ongelijkheid tussen studenten op basis van hun ouders...

Tip, laat je kind zelf het studiegeld betalen ,(ook al wil je het als ouder doen), dit kan door kind nml als aftrekpost bij de blauwe brieven 😉. (En daarna eenzelfde bedrag op de rekening van je kind storten is geen probleem). Kan soms voor de jongeren een paar honderd euro aan voordeel opleveren.

Fourtyfour schreef op 25-04-2021 om 09:53:

Tip, laat je kind zelf het studiegeld betalen ,(ook al wil je het als ouder doen), dit kan door kind nml als aftrekpost bij de blauwe brieven 😉. (En daarna eenzelfde bedrag op de rekening van je kind storten is geen probleem). Kan soms voor de jongeren een paar honderd euro aan voordeel opleveren.

Dat klopt niet. Kosten voor studies waarvoor recht op stufi bestaat (zelfs in de vorm van een lening), zijn niet aftrekbaar. Sowieso heb ik begrepen dat die aftrekbaarheid van studiekosten is/gaat verdwijnen.

MMcGonagall schreef op 25-04-2021 om 09:56:

[..]

Dat klopt niet. Kosten voor studies waarvoor recht op stufi bestaat (zelfs in de vorm van een lening), zijn niet aftrekbaar. Sowieso heb ik begrepen dat die aftrekbaarheid van studiekosten is/gaat verdwijnen.

als je het zelf betaald, geen studiefinanciering dan is het tot nu toe wel aftrekbaar geweest. Of het volgend jaar anders is weet ik niet, maar mijn kind maakt het zelf over en krijgt het van ons terug. 

Fourtyfour schreef op 25-04-2021 om 14:46:

[..]

als je het zelf betaald, geen studiefinanciering dan is het tot nu toe wel aftrekbaar geweest. Of het volgend jaar anders is weet ik niet, maar mijn kind maakt het zelf over en krijgt het van ons terug.

Dat is waar, maar dan gaat het dus over een deeltijdstudie of een ruimschoots volwassen kind dat geen stufi meer kan krijgen.

@Alphalete, wat win je met de vertraging? Voor je aan je masters kan beginnen moet je toch eerst je bachelor binnen halen, of is dit niet juist?
Kan je al aan masters beginnen en zo die hogere instellingstarief omzeilen? Dat lijkt mij stug. 

MMcGonagall schreef op 25-04-2021 om 14:49:

[..]

Dat is waar, maar dan gaat het dus over een deeltijdstudie of een ruimschoots volwassen kind dat geen stufi meer kan krijgen.

MMcGonagall, een kind van 18, wat geen studiefinanciering hoeft. Of je dat verstaat onder ruimschoots volwassen weet ik niet. Geen deelstudie trouwens, voltijds HBO (al valt dat voltijds momenteel nogal tegen)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/mag-ik-mijn-studiekosten-aftrekken

In link staat dat het om kosten gaat die beroepsmatig zijn.

In de link staat duidelijk dat studiekosten van studerende kinderen niet afgetrokken mogen worden.

Flanagan schreef op 25-04-2021 om 15:05:

@Alphalete, wat win je met de vertraging? Voor je aan je masters kan beginnen moet je toch eerst je bachelor binnen halen, of is dit niet juist?
Kan je al aan masters beginnen en zo die hogere instellingstarief omzeilen? Dat lijkt mij stug.

Je kan ingeschreven staan aan meerdere bachelorstudies en tegelijk ook aan een of meerdere masterstudies. Maar als je toelaatbaar bent tot een master zal je al een bachelor hebben afgerond en kan je dus niet nog een bachelorstudie beginnen.

Mijn dochter zal naar verwachting geen vertraging oplopen in haar bachelor omdat het er gewoon goed gaat en ze geen interesse heeft in nog een tweede of derde bachelorstudie ernaast.




De veelgebruikte  is volgens dochter dat dan in het derde jaar vaak een toets of de scriptie niet wordt gedaan en na de zomer studenten beginnen aan hun andere bachelorstudie en vervolgens vlug de eerste afronden. En vaak dan per februari instromen in de master volgend op die studie... En vaak ook bewust vertraging oplopen in de master. (Of een tijdje wachten voor ermee te beginnen)

Fourtyfour schreef op 25-04-2021 om 15:58:

[..]

MMcGonagall, een kind van 18, wat geen studiefinanciering hoeft. Of je dat verstaat onder ruimschoots volwassen weet ik niet. Geen deelstudie trouwens, voltijds HBO (al valt dat voltijds momenteel nogal tegen)

oeps. Die kosten zijn dus niet aftrekbaar. Kans bestaat dus dat ze dat moeten terugbetalen aan de belastingdienst.

Dit staat op de website van de belastingdienst. Dus kunnen je kinderen iets bij het duo krijgen. Ook al is het een lening dan mogen ze studiekostrn niet aftrekken.  "Ja, dan zijn uw studiekosten aftrekbaar. Maar er zijn wel voorwaarden.

Zo mag u geen recht hebben op studiefinanciering. U hebt dus geen lening, beurs of OV-abonnement van DUO. Zou u wel studiefinanciering kúnnen krijgen, maar hebt u het niet aangevraagd? Dan mag u de studiekosten niet aftrekken."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.