Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Fallin

Fallin

15-07-2019 om 00:09

Hoeveel vakantiegeld geven aan 18 jarige?

Zoon blijft onverwachts thuis als wij 2 weken op vakantie zijn. Onze vakantiekosten worden daardoor een stuk lager. Nu wil ik zoon een bedrag geven om de weken ook een beetje leuk door te komen. Hoeveel zouden jullie geven? Hij rijdt auto, wil wat rond gaan toeren. Man en ik denken aan uitlopende bedragen.


net als Karin en Astrid

Ik heb het net zo gedaan als Karin beschrijft toen mijn 18-jarige alleen thuis bleef. En ik erger met net als Astrid aan de stelligheid van sommige reacties.
Goh, wat erg zeg zo'n 18-jarige die het nog prettig vindt als zijn moeder kookt (geen idee of dat trouwens zo is bij zoon van Fallin). Ik was ook zo'n "luie en verwende" 18-jarige. En het is nog helemaal goed gekomen. Inmiddels houd ik zelf al zo'n 20 jaar met succes mijn kroost in leven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2019 om 16:16

Hier

Ik heb dochter 100 euro gegeven voor een week. Dat kwam zo uit, het was een bedrag dat ik had voorgeschoten en zij kon declareren bij een verzekeraar. Het was best ruim, want ze is twee keer uit eten geweest en heeft voor de rest bij vader/oma/vrienden gegeten.

Fallin

Fallin

15-07-2019 om 16:37

Is koken voor je kinderen uitsloven?

Ik moet zelf erg lachen om alle reacties die gaan over niet doen/ teveel pamperen/koken is uitsloven enz. Jezus zeg, jullie lijken me gezellige mensen

Ik vind het leuk om iets extra's te doen in de 1e vakantie dat zoon alleen thuisblijft. Zijn plezier is ook ons plezier, precies zoals iemand schreef.

Hoezo zou koken uitsloven voor hem zijn. Poeh poeh, wat extra eten in de pan doen, dat zal me zweten worden.

Mijn vraag betrof inderdaad alleen extraatjes. Koken hoeft dus niet maar zoon zal zeker nog genoeg pizza's ed dergelijke naar binnen krijgen (om jullie gerust te stellen dat hij niet te gezond eet ) En hij vindt het heel fijn dat ik wat voor hem in de vriezer zet wat hij er zo uit kan halen, ik heb het hem net nog maar even gevraagd.

Een festival betalen, leuk idee.

Hetgeen we minder kwijt zijn nu hij niet meegaat is voor het vakantieverblijf al 250.. Tel daar (uit) eten en dure sportactiviteiten bij op en het zal ons al snel een 800-1000 euro schelen. Lou; om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen haha: man denkt 250, ik neig naar het dubbele.

Sommige lezers begrijpen het heel goed.Rutiel bv, het is precies zoals jij zegt.
Zoon is eenaardige jonge vent die naar school gaat en daarnaast hard werkt voor zijn uitgaven. Nu heeft hij 3 weken vakantie en blijft onverwachts thuis. Dan vind ik het wel fijn om te horen dat hij ook een leuke vakantie heeft.

Pirata

Pirata

15-07-2019 om 16:41

Halverwege

Dan gaan jullie toch op 375 zitten?
Ik zou het zelf niet zo doen maar ik ben jou niet.

Jesse_1

Jesse_1

15-07-2019 om 16:47

Hier doen we het zo

Onze oudste wil/kan ook niet altijd meer mee. De kasten en vriezer (brood) zijn gevuld. Er ligt geld in 'de pot' voor het avondeten, dat mag hij regelen zoals hij wil. Voor een dag of 4 à 5 doe ik daar €50 in, daarvan mag hij ook rustig een bak ijs voor het toetje halen. Tenslotte eten en drinken wij ook lekker. (In de pot zit bij ons altijd geld voor losse boodschappen en zo. Wat hij over heeft blijft dus in de pot, het is dus geen strak budget, want er zit meer dan dat briefje van 50 in).

In het geval je hem een extraatje wilt geven, zou ik hem nog € 100 of zo geven om leuke dingen te ondernemen.

Maar ik zou het dus splitsen, geld aanwezig voor boodschappen - hij kan ook eten uit de vriezer halen. En een vakantiegeld bijdrage als extra zakgeld om leuke dingen te doen.

Jesse_1

Jesse_1

15-07-2019 om 16:49

Gekruist zie ik

Ik zou hetgeen je zelf 'bespaart' doordat zoon niet mee gaat hier helemaal los van zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2019 om 10:10

Compromis

Ik zou ook voor een compromis gaan. 375 voor twee weken is in mijn ogen royaal. Om toch even zuur te doen... iets meer is voor ons het maandbudget voor eten en de rest voor twee personen. Zure stand weer uit... . Je moet het echt zelf weten, een ander kan het eigenlijk niet beoordelen. Zolang jij en je man er maar achter staan.

Levensonderhoud/extraatjes.

Ik vind het ook leuk hoor om zoon op zijn tijd eens te verwennen, misschien heb ik de vraag wat verkeerd gelezen.
Ik opperde een tientje per dag om genoeg te hebben voor eten, drinken, fruit en zak chips. Of je daarbij één of 5 festivals cadeau doe zag ik er wat los van. Wij gaan regelmatig een weekend, week of langer weg en laten dan gemiddeld een tientje per dag achter. Extraatjes zijn voor iedereen verschillend en kan ik niet inschatten.

Fallin

Fallin

16-07-2019 om 13:15

Wat zoon vindt

Ik heb het met zoon zelf overlegd naar aanleiding van: wat heb ik nodig in de vakantie.
Hij is heel blij dat hij wat vakantiegeld krijgt maar voelt zich er ook wat bezwaard bij. Vandaar dat ik ter plekke budget van man, 250 euro, heb genoemd ipv 500. Eten/boodschappen hoeft hij daar dan in principe niet van te doen, maar doet dat natuurlijk toch als hij onderweg is.

Bedankt allemaal voor het meedenken/suggesties geven. Altijd goed om eens te horen wat anderen er van denken of hoe het in andere gezinnen gaat.

Lou

Lou

16-07-2019 om 14:42

Leuk Fallin

Leuk hè, dat je zoon zich dan nog bijna bezwaard gaat zitten voelen ook. Mijn dochter ook, over haar verjaardagscadeau: "Is dat niet een beetje veel mam?"

Ze worden volwassen

hier

2 kinderen waren thuis, hadden deels school/werk toen we met jongste op vakantie waren. Als budget 5 euro pp per dag afgesproken. Ze hebben alles zelf voorgeschoten en bonnetjes heb ik terug betaald. Waren beiden binnen budget gebleven. Maar 1 eet altijd op het werk gratis mee dus dat scheelt. De voorraadkast bevatte de basisspullen en in de vriezer lagen nog paar losse porties vlees/vis.
Dit op deze manier al zo'n 3x met de oudste gedaan zonder problemen. Zak chips en iets lekkers bij de koffie in het weekend kan er ook vanaf.

Fallin

Fallin

16-07-2019 om 23:49

Ma van 3

Ja, zo gaat het ook als zoon moet werken of naar school moet terwijl wij een paar dagen weg zijn. Dat waren dan wel kortere vakanties tot nu toe. Dan kón zoon niet mee dus dat is toch anders. Nu heeft hij zelf ook vakantie en daarvoor wil ik graag wat budget geven zodat hij ook wat leuks kan ondernemen.

Dees

Dees

17-07-2019 om 07:06

Euhm

Wat dacht je van 5 euro per dag voor eten en drinken en een kaartje voor een festival.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2019 om 09:31

Dees

Ze heeft al een beslissing genomen en haar eigen bedrag naar beneden bijgesteld, waardoor ze op het bedrag van haar man is uitgekomen en iedereen tevreden is met dit resultaat .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.