Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-02-2026 om 11:58
Ik (vrouw, midden 50) woon sinds mijn scheiding vijf jaar geleden samen met mijn twee jongvolwassen zonen. Ze zijn fulltime bij mij en gaan heel af en toe een nachtje naar hun vader. Er is dus altijd wel iemand thuis, alleen ben ik vrijwel nooit. De 1 studeert nog, zit in zijn master, de ander gaat nog aan een nieuwe studie beginnen. Ze zijn beiden begin 20.
Zelf werk ik meer dan fulltime, ik sta er financieel alleen voor, want hun vader draagt niet bij. Dat gaat goed, maar ik vind het wel erg veel allemaal. Veel werk, veel verantwoordelijkheid, hoge hypotheek, veel druk om de kinderen nog de laatste stappen naar volwassenheid te helpen, emotioneel maar ook financieel. Ze helpen wel in huis, met koken, opruimen, afwas, was, huisdieren, maar de verantwoordelijkheid ligt wel echt bij mij. Ze hebben beiden een bijbaan, dus waar ze kunnen betalen ze zelf, maar veel komt nog op mij neer. Allemaal heel normaal met studerende kinderen en ik moet zeggen dat het erg goed loopt. De sfeer is goed, het is gezellig, er is zelden ruzie. Ik heb een nieuwe relatie en dat loopt als een zonnetje, ook met de kinderen.
Maar toch, het lijkt wel of ik een beetje uitgemoederd ben de laatste tijd. Ik heb behoefte aan tijd voor mezelf, om in huis terug te komen zoals ik het heb achtergelaten, om 's avonds een keertje alleen op de bank te zitten. Om door het huis te rommelen zonder dat iemand wat wil vragen of vertellen. Om gewoon een avond met een boterham op de bank te eten. Om af en toe het rijk alleen te hebben met mijn nieuwe liefde. Ik vind het heel onaardig van mezelf, maar ik verlang er soms echt naar dat 1 van de 2 het huis uit gaat.
Herkennen meer moeders dit? Ik vind het zo lullig omdat ze al in de steek gelaten zijn door hun vader en ik hun veilige basis ben van waaruit ze op eigen benen moeten gaat staan. Dus ik wil ze absoluut niet het gevoel geven dat ze weg moeten.
19-02-2026 om 19:37
Het gemopper over wasmanden en te weinig sokken/onderbroeken herken ik niet.
Zoon gooide sinds zijn kleutertijd alles in zijn eigen wasmand op zijn kamer.
Man doet dat niet en loopt soms te klagen dat iets niet gewassen is.
"Had je het in de wasmand gegooid?"
Nee? Dan niet mekkeren. Als een kleuter dat wel kan...
19-02-2026 om 21:03
Poezenmeisje schreef op 19-02-2026 om 19:37:
Het gemopper over wasmanden en te weinig sokken/onderbroeken herken ik niet.
Zoon gooide sinds zijn kleutertijd alles in zijn eigen wasmand op zijn kamer.
Man doet dat niet en loopt soms te klagen dat iets niet gewassen is.
"Had je het in de wasmand gegooid?"
Nee? Dan niet mekkeren. Als een kleuter dat wel kan...
Man kan zelf de wasmachine niet aanzetten?
19-02-2026 om 21:57
Ja, dat kan hij wel.
Maar hij mag alleen zijn eigen spullen erin mikken. Als hij dat niet op tijd doet, dan heeft hij gewoon pech.
Ik vertik het vierkant om een heel huis af te zoeken naar wat er mogelijk in de was kan.