Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Jong-volwassen, partnerloze kinderen

Hoe zwaar leunen jullie niets-aan-de-hand-kinderen-zonder-partner, op jullie als ouder(s)? 

Sinds mijn 3 kinderen een vaste partner hebben valt er veel (be)zorg weg. Ziekenhuisbezoek, werkperikelen, datings-issues. Ik wordt er niet meer bij betrokken.

Peiling

Partnerloze jong-volwassenen

Maximaal 2 antwoorden.

50 stemmen
10%
14%
30%
4%
2%
40%

TrefleQ

TrefleQ

27-04-2026 om 03:55 Topicstarter

Een kind met partner zal minder een beroep doen op de ouder voor hulp lijkt me. De partner zal waarschijnlijk allerlei (praktische) zaken opnemen die anders door de ouder worden oogepakt. Dat kan de ouder veel tijd en energie kosten. Los van het feit dat je het liefdevol doet als ouder. Ik zie dat verschil bij vrienden. Maar mogelijk zit het veel meer in de zelfstandigheid van het kind, zelf de eigen boontjes doppen.

Mijn kinderen zijn heel verschillend maar vragen beide regelmatig om hulp.  Bij mijn dochter is het halen/ brengen,  maar bijvoorbeeld ook schoolopdracht op spelling controleren of advies.  Zij is 18 een woont thuis.  Mijn zoon is 20 en woont op kamers.  Hij is heel zelfstandig maar belt me vooral over huishoudelijk advies.  Hij woont sinds februari op een nieuwe kamer met eigen badkamer en wc en  ik zweer je, iedere 2 werken belt hij met de vraag : hoe moest je de wc ook alweer schoonmaken? Ik zei tegen mijn man dat ik een briefje voor hem ging maken maar mijn man denkt dat hij het ook vraagt om een reden te hebben om te bellen.  Hij belt me ook om te vragen op welke stand de wasmachine moet een dat soort dingen.  Maar toen hij laatst midden in de nacht zijn sleutels kwijtgeraakt is heeft hij zelf een oplossing gezocht,  ik denk dat mijn dochter me gewoon gebeld had ( en ondanks dat hij op een uur rijden woont was ik ook gewoon gekomen als hij gebeld had)

Ik vind er ook wel een verschil in zitten of je kind nog thuis woont of niet. Uitstekend kind zal eerder partner vragen zeker als die partner dichterbij of zelfs in zelfde huis woont. 

Onze nog thuiswonende 23-jarige heeft vriendin van 21 die ook nog thuis woont. Zij had laatst autopech met de auto van haar moeder. Ik was best boos dat haar moeder haar weigerde te woord te staan en dat ze toen ten einde raad onze zoon belde. Die ging om 23:30 (iedereen lag al in bed) naar haar toe om haar te halen. (Auto startte niet op parkeerterrein) 
Waren wij allemaal wakker voor iets waarvan ik vind dat de verantwoordelijkheid bij die ouders ligt. 

Ik kan me als moeder niet voorstellen dat ik mijn dochter dan niet te woord zou staan, maar ik vind het top van je zoon dat hij zijn vriendin dan wel gaat halen, @kampeerder

TrefleQ schreef op 27-04-2026 om 03:55:

Een kind met partner zal minder een beroep doen op de ouder voor hulp lijkt me. De partner zal waarschijnlijk allerlei (praktische) zaken opnemen die anders door de ouder worden oogepakt. Dat kan de ouder veel tijd en energie kosten. Los van het feit dat je het liefdevol doet als ouder. Ik zie dat verschil bij vrienden. Maar mogelijk zit het veel meer in de zelfstandigheid van het kind, zelf de eigen boontjes doppen.

Dit denk ik wel. Ik herken het zeker niet. Ieder is anders, maar we zijn als kinderen vrij zelfstandig opgevoed, en we hadden onze ouders niet nodig voor halen en brengen of advies voor het een of ander. Toen we zelfstandig gingen wonen, leunden we niet meer op ouders. 
Ik zie wel een verschil met nu, en ik zie de ouders van nu veel meer voor hun kinderen doen. Ook dingen waarvan ik denk dat het onnodig is. 

Happyapple schreef op 27-04-2026 om 08:24:

Ik kan me als moeder niet voorstellen dat ik mijn dochter dan niet te woord zou staan, maar ik vind het top van je zoon dat hij zijn vriendin dan wel gaat halen, @kampeerder

Antwoord van moeder was dat als dochter met haar auto op stap was dat zij dan geen auto had om haar te halen dus dat ze moeder niet eens had hoeven bellen. 

Kampeerder schreef op 27-04-2026 om 08:56:

[..]

Antwoord van moeder was dat als dochter met haar auto op stap was dat zij dan geen auto had om haar te halen dus dat ze moeder niet eens had hoeven bellen.

Oh dat had ik kunnen zijn. Mijn dochter zou in zo’n geval ook eerder een vriend(in) bellen of de pechservice. Had die moeder dan een taxi moeten nemen om daar samen bij de kapotte auto te gaan staan?

MMcGonagall schreef op 27-04-2026 om 09:24:

[..]

Oh dat had ik kunnen zijn. Mijn dochter zou in zo’n geval ook eerder een vriend(in) bellen of de pechservice. Had die moeder dan een taxi moeten nemen om daar samen bij de kapotte auto te gaan staan?

Nou nee, maar moeder en dochter wonen in één huis met vriend van moeder, die ook een auto heeft. En moeder had op zijn minst even mee kunnen denken. Haar auto, met slechte accu eerder kunnen laten maken. 

Hm nee maar als mijn auto het niet doet, kan ik evt wel het nummer van de juiste pechdienst opzoeken. En ik zou t ook wel willen weten als ze s avonds laat ergens strandt. Maar hier zou ze dan waarschijnlijk vader bellen die dan nog wel een auto beschikbaar heeft.  😉

Kampeerder schreef op 27-04-2026 om 09:31:

[..]

Nou nee, maar moeder en dochter wonen in één huis met vriend van moeder, die ook een auto heeft. En moeder had op zijn minst even mee kunnen denken. Haar auto, met slechte accu eerder kunnen laten maken.

Op dit moment op een ander forum post die moeder nu een klacht over haar dochter, die ze nog zo had gewaarschuwd niet 's avonds met de auto weg te gaan vanwege de kapotte accu, maar nee, ze moest zo nodig, en dan het lef hebben om 's avonds laat te bellen dat ze is gestrand. Nou, ik had haar nog gewaarschuwd, ze kon het mooi zelf oplossen, ze is niet voor niks volwassen. Ze heeft geloof ik haar vriendje gebeld en nou is de moeder van dat vriendje ineens boos geloof ik, waar dat nou weer op slaat? 

Tenminste, dat stel ik me dan zo voor ...😊

Temet schreef op 27-04-2026 om 10:51:

[..]

Op dit moment op een ander forum post die moeder nu een klacht over haar dochter, die ze nog zo had gewaarschuwd niet 's avonds met de auto weg te gaan vanwege de kapotte accu, maar nee, ze moest zo nodig, en dan het lef hebben om 's avonds laat te bellen dat ze is gestrand. Nou, ik had haar nog gewaarschuwd, ze kon het mooi zelf oplossen, ze is niet voor niks volwassen. Ze heeft geloof ik haar vriendje gebeld en nou is de moeder van dat vriendje ineens boos geloof ik, waar dat nou weer op slaat?

Tenminste, dat stel ik me dan zo voor ...😊

Welk forum? Mag ook via pb. 

Nee joh, ik verzin het maar gewoon. 
Ik kan me gewoon voorstellen dat moeder gewaarschuwd heeft dat die auto niet helemaal betrouwbaar was en vervolgens heeft bedacht dat haar jongvolwassen dochter, die haar advies in de wind heeft geslagen, vervolgens zelf op de blaren mag zitten en zien hoe ze het oplost.

Temet schreef op 27-04-2026 om 11:40:

Nee joh, ik verzin het maar gewoon.
Ik kan me gewoon voorstellen dat moeder gewaarschuwd heeft dat die auto niet helemaal betrouwbaar was en vervolgens heeft bedacht dat haar jongvolwassen dochter, die haar advies in de wind heeft geslagen, vervolgens zelf op de blaren mag zitten en zien hoe ze het oplost.

Nee, er gaat meer zo daar thuis. Ze moet heel vaak zichzelf maar zien te redden. Ga ik niet allemaal hier neerschrijven, maar is echt minder zorg vanuit moeder dan je zou mogen verwachten op die leeftijd. 

Kampeerder schreef op 27-04-2026 om 11:46:

[..]

Nee, er gaat meer zo daar thuis. Ze moet heel vaak zichzelf maar zien te redden. Ga ik niet allemaal hier neerschrijven, maar is echt minder zorg vanuit moeder dan je zou mogen verwachten op die leeftijd.

Wat mij betreft is dat met 21+ nooit meer vanzelfsprekend. Die kinderen zijn al 3 jaar meerderjarig.

Ik doe het vaak wel hoor, maar midden in de nacht op een niet gevaarlijke plek, zou ik zeggen ‘bel de pechdienst.’

MMcGonagall schreef op 27-04-2026 om 12:09:

[..]

Wat mij betreft is dat met 21+ nooit meer vanzelfsprekend. Die kinderen zijn al 3 jaar meerderjarig.

Ik doe het vaak wel hoor, maar midden in de nacht op een niet gevaarlijke plek, zou ik zeggen ‘bel de pechdienst.’

Oh dat heeft voor mij niks te maken met minder- of meerderjarig. Als mijn kind belt omdat het hulp nodig heeft dan help ik. (Als ik dat kan.) Want ik ga er van uit dat kind niet belt als de oplossing zelf uitgevoerd kan worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.