Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Jong volwassenen - corona - studie


Mijn zoon (18) lijkt juist een forse persoonlijke groei te hebben doorgemaakt dit jaar. Hij doet een zelf in te delen thuisstudie.

Ik weet natuurlijk niet wat er was gebeurd als hij een klassikale opleiding had gevolgd, maar ik vermoed dan weer een herhaling van het debacle van het vorige schooljaar (ik vind het stom, de anderen zijn stom, ik blijf wel in mijn bed liggen). Dit jaar gaf hem de kans een keer droog achter zijn oren te worden.

Ik snap overigens dat het voor veel 1e jaars een regelrechte sof was. Eerst geen eindexamen en dan het studentenleven van 20/21. 🙁

'Zelf in te delen' lijkt mij een goede motivatie om te studeren (alhoewel sommigen daar weer niet mee uit de voeten kunnen).

Als je goede lessen op video hebt, met ingebouwde toetsmogelijkheden en tentamens, dan zou dat in principe voor bijna elke studie mogelijk moeten kunnen zijn (ik laat de praktijkvakken er even buiten). Dan kun je ook kiezen wanneer je gaat studeren, niet overdag, want dan kun je naar buiten, sporten, eventueel met iemand afspreken. Dan doe je dat 's avonds als er toch een avondklok is.

Het verbaast me overigens, dat jongeren niet in staat zijn sociale contacten met nieuwe mensen/medestudenten online/via app op te bouwen. Eventueel gevolgd door een ontmoeting IRL. Volgens mij deden ze voorheen niets anders.

Tsjor

sw4

sw4

30-03-2021 om 11:13

Ik doe zelf ook een studie en ik moet zeggen: het wordt wel lastig om gemotiveerd te blijven. Sommige docenten geven ontzettend goed online les, anderen beginnen te praten en stoppen daar 1,5 uur later mee. En noemen dit dan een online workshop. Ik merk bij mezelf dat de voorbereiding anders is. Waar ik vorig jaar nog iedere les grondig voorbereidde, denk ik nu al gauw dat het voldoende is. Het geluk is dat ik al in het 3e jaar zit: ik ken mijn studiegenoten al. De paar nieuwelingen leer ik niet echt kennen. Er is geen moment meer om even lekker te sparren en samen eten of drinken. Dit doe ik wel met mijn leerteam (4 personen) online, maar ja, het is anders. 

Dochter is dit jaar begonnen met HBO. Heeft via via wel veel mensen leren kennen, maar ook voor haar is het anders natuurlijk. Ik hoop dan ook voor de jongeren dat het snel anders wordt. Zelf zing ik het wel uit (nog een half jaar en dan ben ik hopelijk klaar).

tsjor schreef op 30-03-2021 om 10:53:

'Zelf in te delen' lijkt mij een goede motivatie om te studeren (alhoewel sommigen daar weer niet mee uit de voeten kunnen).

Als je goede lessen op video hebt, met ingebouwde toetsmogelijkheden en tentamens, dan zou dat in principe voor bijna elke studie mogelijk moeten kunnen zijn (ik laat de praktijkvakken er even buiten). Dan kun je ook kiezen wanneer je gaat studeren, niet overdag, want dan kun je naar buiten, sporten, eventueel met iemand afspreken. Dan doe je dat 's avonds als er toch een avondklok is.

Het verbaast me overigens, dat jongeren niet in staat zijn sociale contacten met nieuwe mensen/medestudenten online/via app op te bouwen. Eventueel gevolgd door een ontmoeting IRL. Volgens mij deden ze voorheen niets anders.

Tsjor

Nou weet ik natuurlijk niet wat voor kinderen jij kent, maar in de vriendenkring van mijn kinderen worden er nooit online vriendschappen opgebouwd. Dat gaat juist andersom: je ontmoet elkaar en vult dat aan met appen,  snappen etc. Maar nooit andersom. Een van mijn kinderen is echt ultrasociaal. Ik word al doodmoe als ik er naar kijk. Maar ook hem lukt het niet om online mensen van de studie te leren kennen.

Ik heb trouwens ook collega's die een jaar geleden begonnen en nu alweer weg zijn. Omdat ze online geen binding konden krijgen met collega's en met de organisatie. Dus dat geldt niet alleen voor studenten.

Ik ben zzp'er en echt enorm gedreven in mijn werk. Maar ook ik merk dat mijn motivatie afneemt. Mijn concentratie wordt minder.

Hier ook een 1ste jaars... Vorig schooljaar was ze op een andere studie begonnen, maar dat was het niet voor haar. Nu gaat het eigenlijk heel erg goed. Soms wel wat moeite om gemotiveerd te blijven, maar als ze dan een hulpvraag krijgt van een medestudent helpt dat haar enorm.

Natuurlijk zijn er dingen die ze mist. Ze probeert wel sociale contacten te onderhouden, maar gelukkig houden haar vrienden en vriendinnen ook van spelletjes en dat kan gelukkig ook online, al is samen komen en rond een tafel zitten natuurlijk een stuk leuker.

Persoonlijk denk ik dat het ook afhankelijk is van heel veel andere zaken. Welke studie wordt er gevolgd, maar ook het karakter.

'Nou weet ik natuurlijk niet wat voor kinderen jij kent, maar in de vriendenkring van mijn kinderen worden er nooit online vriendschappen opgebouwd.' Dat vind ik dan weer bijzonder. Hier werden vriendschappen 'worldwide' opgebouwd.

Tsjor

tsjor schreef op 30-03-2021 om 16:22:

'Nou weet ik natuurlijk niet wat voor kinderen jij kent, maar in de vriendenkring van mijn kinderen worden er nooit online vriendschappen opgebouwd.' Dat vind ik dan weer bijzonder. Hier werden vriendschappen 'worldwide' opgebouwd.

Tsjor

Dat gebeurt wel, maar is niet te vergelijken met vriendschappen in het echte leven. Vrienden waar je lief en leed mee deelt en waarmee je samen het leven ontdekt. 

Tsjor: "Het verbaast me overigens, dat jongeren niet in staat zijn sociale contacten met nieuwe mensen/medestudenten online/via app op te bouwen. Eventueel gevolgd door een ontmoeting IRL. Volgens mij deden ze voorheen niets anders." en "Hier werden vriendschappen 'worldwide' opgebouwd"

Maar kun je je voorstellen dat er ook jongeren zijn die wel gewend zijn om in echte leven nieuwe mensen te ontmoeten en vriendschappen op te bouwen. Mijn kinderen gamen niet maar gaan wel graag uit, of naar de campus of naar de bieb of waar dan ook waar je fysiek mensen kunt ontmoeten.

En nee, ze hebben geen wereldwijde vrienden, maar ze ontmoetten vroeger wel nieuwe mensen en dat hoeft niet wereldwijd te zijn om buiten je eigen bubbel te zijn. Ik vind dat jij dat gemis wel heel makkelijk afdoet. 

Online vriendschappen opbouwen gebeurd vooral als je samen een hobby deelt zoals gamen bijvoorbeeld, dan heb je een activiteit die toch online afspeelt en die je samen kan doen. 

Voor niet gamers is dat een stuk moeilijker... ik zou ook niet zo goed weten hoe je dan vriendschappen moet opbouwen... En voor veel mensen is online meer een aanvulling voor real life dan dat het een vervanging is

Natuurlijk is het een vervanging en een slechte vervanger. Het is ook niet zo dat ze niemand mogen ontmoeten, alleen beperkter en met meer restricties. Je kunt de maatregelen de schuld geven, maar die maatregelen komen er niet zomaar. Op dit moment is de leeftijdsgroep 20-40 de grootste groep met besmettingen.

En wat ik gezien heb is online ontmoeten niet alleen via gamen, maar ook via vrienden van vrienden van vrienden etc.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.