Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Jongen blijft slapen?


Pippeltje schreef op 13-10-2021 om 17:34:

Ik heb er ook best moeite mee dat jongeren normen en waarden van hun ouders opgedrongen krijgen

Opgedrongen? Dochter van 19 heeft een kind en komt weer bij haar ouders wonen omdat het samenwonen toch niet ging. Dus ouders krijgen een kind met kleinkind in huis terwijl dat kind zogenaamd al uitgevlogen was.

En nu ontvangt dochter in het huis van haar ouders een sekspartner met wie ze geen relatie heeft.

Wie dringt nu eigenlijk precies iets op aan wie? Het lijkt mij dat de jongere de gevolgen van haar levenskeuzes nogal opdringt aan de ouders.

LiefsteFeetje schreef op 13-10-2021 om 14:50:

[..]

Geen idee. Misschien is er nog een ouder idd.

Het is in ieder geval niet van de 19e jarige.

Dus haar/ hun huis, hun regels. Wat iemand hier er ook van vindt.

En daar ben ik het dus niet mee eens. Vandaar mijn reactie (Geen idee of er nog een ouder woont). Een huis is toch een thuis voor alle inwonenden? Vind het altijd zo denigrerend om de "mijn huis mijn regels" kaart te trekken. Dat er regels zijn dat begrijp ik en is logisch. Maar om tegen inwonende kinderen te zeggen dat de regels bepaald worden door degene die het huis bekostigt, vind ik scheef. Met een 19 jarige kun je toch gewoon bespreken wat je belangrijk vindt als je samen een huis deelt?

Apiejapie schreef op 13-10-2021 om 17:54:

[..]

En daar ben ik het dus niet mee eens. Vandaar mijn reactie (Geen idee of er nog een ouder woont). Een huis is toch een thuis voor alle inwonenden? Vind het altijd zo denigrerend om de "mijn huis mijn regels" kaart te trekken. Dat er regels zijn dat begrijp ik en is logisch. Maar om tegen inwonende kinderen te zeggen dat de regels bepaald worden door degene die het huis bekostigt, vind ik scheef. Met een 19 jarige kun je toch gewoon bespreken wat je belangrijk vindt als je samen een huis deelt?

Dat vind ik juist krom. Niets denigrerends aan. Als kinderen er aan toe zijn een eigen leven te gaan leiden dan moeten ze een plek voor zichzelf zoeken. En als je al logees mee wil nemen naar je ouderlijk huis dan is het wel zo beleefd dat je ze op voorhand verwittigt en overlegt of het uberhaupt uitkomt zo'n invasie op je privacy. 

Zolang kind onder ons dak woont heb ik iets meer te zeggen dan zij. 
In dit geval is het ook nog een volwassen kind met kind. Vervelend dat die door omstandigheden weer in het ouderlijk huis is gaan wonen maar daar gelden gewoon andere regels dan in je eigen huis.

Ik zou dochter niet haar logees willen ontzeggen (seks, geen seks, relatie of niet zou me niet uitmaken) maar wel graag in overleg. Ik hoor dus graag van te voren of ik iemand smorgens aantref en dan niet midden in de nacht maar de avond ervoor. 

Bij mij is het overigens heel simpel: geen logés zonder dit vooraf even te vragen. Ik zeg eigenlijk altijd ja, maar ik wil ook nee kunnen zeggen als het echt niet uitkomt. 

redbulletje schreef op 13-10-2021 om 17:57:

[..]

Dat vind ik juist krom. Niets denigrerends aan. Als kinderen er aan toe zijn een eigen leven te gaan leiden dan moeten ze een plek voor zichzelf zoeken. En als je al logees mee wil nemen naar je ouderlijk huis dan is het wel zo beleefd dat je ze op voorhand verwittigt en overlegt of het uberhaupt uitkomt zo'n invasie op je privacy.

Dit ben ik zeker met je eens! Vandaar mijn opmerking dat ik vind dat je met je 19 jarige best kunt bespreken wat je belangrijk vindt. 

Het ging mij om de dooddoener "mijn huis mijn regels". Ik vind die stelling zo laag, alsof je elk gesprek verder niet belangrijk vindt (niet jij persoonlijk Redbulletje, maar in algemeen). Beetje zelfde uitspraak als "omdat ik het zeg". 

Lees net pas dat 19jarige al kind heeft en terug in huis is komen wonen. Vind dat ze blij mag zijn dat ze bij ouders terug kan. Zou dan ook niet in me opkomen om nog extra overlast te veroorzaken door logees (al dan niet om mee te seksen) in huis te nemen. 

To, bespreek gerust wat jouw bezwaren zijn. En je mag grenzen aangeven in waar jullie je prettig bij voelen. 

Leene schreef op 13-10-2021 om 14:35:

[..]

Maar het gaat er toch niet over om het te verbieden. Het gaat er over of zij wel of niet met wisselende vrienden geconfronteerd wil worden in haar eigen huis of met diverse FWB..

TO: We kennen deze jongen al jaren en is een aardige knul.

Het is geen wisselende vriend, dochter kent die jongen al jaren en haar ouders ook, dan blijft er toch over dat haar moeder een moreel oordeel heeft over seks buiten een vaste relatie. Het staat er niet, maar er kan weinig anders mee bedoeld worden, want deze vriendschap is niet wisselend, niet kort en de ouders vinden hem ook niet onaardig. Dan blijft de keuze van seks met een goede vaste vriend over buiten een liefdesrelatie, dat is dochter haar eigen keuze. Een morele veroordeling van haar ouders is daar niet helpend in. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

13-10-2021 om 18:21

Viva-amber schreef op 13-10-2021 om 18:20:

[..]

Het is geen wisselende vriend, dochter kent die jongen al jaren en haar ouders ook, dan blijft er toch over dat haar moeder een moreel oordeel heeft over seks buiten een relatie. Het staat er niet, maar er kan weinig anders mee bedoeld worden, want deze vriendschap is niet wisselend.

En dat mag toch ook gewoon?

BlueHeart schreef op 13-10-2021 om 18:21:

[..]

En dat mag toch ook gewoon?

Dochter is open en eerlijke, heeft een friends with benefits met 1 langdurige vriend. 

Dan doet het wel schade hoor bij iemand die haar eigen grenzen aan het ontdekken is. Wat denk je dat de impliciete boodschap is van to? Een soort slutshaming door je eigen moeder. Het is bewezen dat tieners angstig worden, weinig zelfvertrouwen hebben en ernstige psychologische problemen kunnen krijgen wanneer zij vanuit hun omgeving deze boodschap krijgen. Het is dan wel klaar met de openheid vanuit dochter richting ouders. 

Ik snap best dat je ouders grenzen stelt in je eigen huis, maar dat zou ik niet op deze manier doen. Bespreek het eens en geef bijv aan: ik zou het fijn vinden wanneer je even overlegt wanneer je een logee meeneemt. Meer niet, even aankondigen. Wat voor relatie het is, dat oordeel zou ik bij mezelf houden. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

13-10-2021 om 18:30

Viva-amber schreef op 13-10-2021 om 18:24:

[..]

Dat doet wel schade hoor bij iemand die haar eigen grenzen aan het ontdekken is. Wat denk je dat de impliciete boodschap is van to? Een soort slutshaming door je eigen moeder.

Ze kan die grenzen ook elders gaan ontdekken. Ik zie dat niet als slutshamen ofzo. 

Leene

Leene

13-10-2021 om 18:39

Viva-amber schreef op 13-10-2021 om 18:24:

[..]

Dat doet wel schade hoor bij iemand die haar eigen grenzen aan het ontdekken is. Wat denk je dat de impliciete boodschap is van to? Een soort slutshaming door je eigen moeder.

Dat is onzin. Als deze moeder geen zin heeft aan een onverwachte loge bij het ontbijt en haar bedenkingen heeft bij een FWB dan doet ze echt niet gelijk aan slutshaming. Zo wordt deze moeder gelijk weggezet als iemand die benepen is en haar dochter weet ik het wat ontzegd. Ze heeft nota bene haar dochter kleinkind en schoonzoon opgevangen. Relatie mislukt en hup dochter komt weer terug naar huis waar ze met open armen wordt ontvangen. Lees niet dat TO daar problemen mee had of dat niet wilde. Dan neemt dochter zonder overleg iemand mee naar huis. Wordt alleen meegedeeld via een appje midden in de nacht en dan zou deze moeder haar dochter te veel begrenzen. En  o o dat is slecht hoor als je iemand van 19 hier op aanspreekt want die moet haar grenzen ontdekken want anders gaat het fout met haar

En als je dan een vraag stelt en aangeeft dat je daar moeite mee hebt wordt je door sommigen ook nog weggezet dat je aan het slutshamen bent. Ook zegt ze nergens dat ze het verbiedt met de woorden ' omdat ik het niet wil hebben mag je het niet' 

Overigens denk ik dat hier veel meer speelt en dochter misschien wel op meer fronten moeite heeft met grenzen. Namelijk over haar ouders grenzen heen gaan. 



CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

13-10-2021 om 18:41

Viva-amber schreef op 13-10-2021 om 18:24:

[..]

Dochter is open en eerlijke, heeft een friends with benefits met 1 langdurige vriend.

Dan doet het wel schade hoor bij iemand die haar eigen grenzen aan het ontdekken is. Wat denk je dat de impliciete boodschap is van to? Een soort slutshaming door je eigen moeder. Het is bewezen dat tieners angstig worden, weinig zelfvertrouwen hebben en ernstige psychologische problemen kunnen krijgen wanneer zij vanuit hun omgeving deze boodschap krijgen. Het is dan wel klaar met de openheid vanuit dochter richting ouders.

Ik snap best dat je ouders grenzen stelt in je eigen huis, maar dat zou ik niet op deze manier doen. Bespreek het eens en geef bijv aan: ik zou het fijn vinden wanneer je even overlegt wanneer je een logee meeneemt. Meer niet, even aankondigen. Wat voor relatie het is, dat oordeel zou ik bij mezelf houden.

Dochter is 19 en heeft zelf al een peuter, die daar ook gedeeltelijk woont dus ik denk dat je als ouder dan best mag zeggen dat je dit niet wil hebben, ik denk niet dat dochter daar schade van onder vind.

Leene schreef op 13-10-2021 om 18:39:

[..]

Dat is onzin. Als deze moeder geen zin heeft aan een onverwachte loge bij het ontbijt  



Daar heb ik toch iets over gezegd en is ook te begrijpen. 

Het veroordelen van seks buiten een vaste liefdesrelatie is wel degelijk een vorm van dubbele moraal en slutshaming. 

Daarnaast is het veilig sekspraatje nogal mislukt wanneer de 19-jarige een peuter heeft. Al dat verbieden heeft niet geholpen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

13-10-2021 om 18:46

Viva-amber schreef op 13-10-2021 om 18:45:

[..]

Daar heb ik toch iets over gezegd en is ook te begrijpen.

Het veroordelen van seks buiten een vaste liefdesrelatie is wel degelijk een vorm van dubbele moraal en slutshaming.

En dat mag allemaal gewoon, er staat geen verbod op ergens iets van vinden he.

To vraagt om advies, dat slutshamen niet verboden is maakt het nog niet verstandig. Schelden mag ook, maar daar wordt een 19 jarige ook geen mentaal gezonde volwassen vrouw van.

Haar aanspreken op verantwoordelijkheid en aangeven dat zij het even moet melden van te voren levert een beter resultaat op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.