Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kamer in Utrecht


Wat je ook regelmatig tegenkomt is dat er van de nieuwe (flat)bewoner wordt verwacht dat ze activiteiten gaan organiseren en regelmatig in gesprek gaan met de medebewoners. 
Ik vind het nogal wat om dat te vragen van jonge mensen die druk zijn met het opbouwen van een carrière en hun eigen sociale omgeving. Daarnaast zijn die woningen beslist niet goedkoper dan andere.

Poezie schreef op 25-07-2021 om 19:02:

Voor werkende jongeren is er op dit moment helemaal niets. Ze krijgen geen voorrang ivm kernbinding, maar je mag ze ook niet eerder inschrijven bij woningnet.
Mijn jongste heeft inderdaad woonruimte gevonden omdat hij student is maar voor mijn oudste die binnenkort 27 wordt en sinds zijn 20e voltijd werkt en nog niet genoeg verdient om in de vrije sector te huren is er pas over een paar jaar zicht op een woning.

In Eindhoven en Bergen op Zoom zijn momenteel veel jongerenwoningen beschikbaar bij Woonnet. Maar als je boven de maximale leeftijd zit vis je er alweer naast. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jouw jongste. 

Poezie schreef op 26-07-2021 om 10:38:

Wat je ook regelmatig tegenkomt is dat er van de nieuwe (flat)bewoner wordt verwacht dat ze activiteiten gaan organiseren en regelmatig in gesprek gaan met de medebewoners.
Ik vind het nogal wat om dat te vragen van jonge mensen die druk zijn met het opbouwen van een carrière en hun eigen sociale omgeving. Daarnaast zijn die woningen beslist niet goedkoper dan andere.

Haha de Startmotor in Rotterdam… Hilarisch genoeg krijgt die een groot deel van de (studenten)studio’s maar niet verhuurd. Toch komt er nu een tweede complex, waar ze de keukens moeten delen. 

Utrecht heeft vast ook dit soort fantastische uitvoeringen van complexen…

Het snelste gaat via via, dus als ze er eenmaal zit via medestudenten of andere activiteiten. Ik ben zelf begonnen bij een ongewilde kamer bij een hospita, maar ik had binnen een maand studeren daar alweer wat anders. 
En bedenk ook dat er overal (en zeker ook in Utrecht) verenigingen zijn voor alle types studenten. Niet perse de traditionele studentenverenigingen (al zijn die er ook in alle soorten en maten), maar ook studieverenigingen en sportverenigingen. Ik was ook een puber die me tegen dat soort clubjes verzette, maar daarmee heb ik mezelf toch wel in de weg gezeten. Je hebt zo snel een netwerk en ze gaan lang niet allemaal over zuipen etc. Bovendien is dat wel vaak de snelste route naar het vinden van een kamer. 

Ik heb via Kamernet destijds een kamer gevonden. Niet elk studentenhuis zit alleen maar vol drinkende, feestende studenten dus als rustiger persoon pas je ook heus wel ergens tussen. Kijkavonden kosten veel tijd en energie, maar er zijn ook echt wel huizen die juist op zoek zijn naar een rustiger iemand. Gewoon proberen dus!

Violetta2002 schreef op 26-07-2021 om 10:46:

[..]

Haha de Startmotor in Rotterdam… Hilarisch genoeg krijgt die een groot deel van de (studenten)studio’s maar niet verhuurd. Toch komt er nu een tweede complex, waar ze de keukens moeten delen.

Utrecht heeft vast ook dit soort fantastische uitvoeringen van complexen…

Het gaat in Utrecht om gewone 2 kamer flats met achterstallig onderhoud en een huurprijs die voor een sociale huurwoning ook niet gering is.

Ze zijn hier sowieso raar bezig, nu hebben ze bedacht dat het wel handig is om elektrische deel bakfietsen ter beschikking te stellen om het autogebruik terug te dringen. Mijn boodschappen doe ik in mijn fietstassen en ik zie mezelf niet met een elektrische bakfiets op vakantie gaan of op familiebezoek 90 km verderop. 

Tip: op kamernet kwam net een aanbod van een kamer voor €450 in zuilen voorbij. 15 minuten fietsen, bij dame in huis. Ze heeft wel een kat.

Poezie schreef op 26-07-2021 om 10:38:

Wat je ook regelmatig tegenkomt is dat er van de nieuwe (flat)bewoner wordt verwacht dat ze activiteiten gaan organiseren en regelmatig in gesprek gaan met de medebewoners.
Ik vind het nogal wat om dat te vragen van jonge mensen die druk zijn met het opbouwen van een carrière en hun eigen sociale omgeving. Daarnaast zijn die woningen beslist niet goedkoper dan andere.

Het wordt steeds gekker. Aan de andere kant snap ik dat studenten inspraak moeten hebben met wie ze de keuken ed. delen, maar dit gaat wel heel ver. 

Poezie schreef op 26-07-2021 om 11:30:

[..]

Het gaat in Utrecht om gewone 2 kamer flats met achterstallig onderhoud en een huurprijs die voor een sociale huurwoning ook niet gering is.

Ze zijn hier sowieso raar bezig, nu hebben ze bedacht dat het wel handig is om elektrische deel bakfietsen ter beschikking te stellen om het autogebruik terug te dringen. Mijn boodschappen doe ik in mijn fietstassen en ik zie mezelf niet met een elektrische bakfiets op vakantie gaan of op familiebezoek 90 km verderop.

De Startmotor is nieuwbouw. Bij flats met achterstallig onderhoud vind ik het nog raarder. Als de huurprijs niet niet gering is, waar is die dan op gebaseerd? 

Dat van dat autogebruik terugbrengen zie ik ook regelmatig. Ik heb nog nooit bedacht dat je een elektrische bakfiets voor de boodschappen kunt gebruiken. Als je in Utrecht woont zit er ook nog eens op elke hoek van de straat een supermarkt en kan je als je veel tegelijk wilt kopen ook een keer terugfietsen. Zo’n bakfiets is meer iets voor een dorp. 90km ermee rijden zou ik al helemaal niet doen haha. 


Dat is met vrije sector meestal zo. Kleine koude woningen waar de huurprijs waarschijnlijk niet gebaseerd is op wat redelijk is. 

Ik ken een paar studenten die een kamer hebben gevonden in Utrecht. De een via allerlei groepen op Facebook: goed bijhouden, snel reageren. De ander via de SSH en hospiteren en uitgekozen worden. De derde ook via de SSH, maar zij werd niet uitgekozen. Zij ging wel in korte tijd zo vaak mogelijk hospiteren, want als je dat deed kon je als beloning een kamer toegewezen krijgen. De ins en outs van deze regel weet ik niet meer, het was ook twee jaar geleden maar ik vond het wel bijzonder, een soort urgentieplaatsing omdat je zo fanatiek had gehospiteerd.

Weeromstuit schreef op 31-07-2021 om 16:52:

Zij ging wel in korte tijd zo vaak mogelijk hospiteren, want als je dat deed kon je als beloning een kamer toegewezen krijgen. De ins en outs van deze regel weet ik niet meer, het was ook twee jaar geleden maar ik vond het wel bijzonder, een soort urgentieplaatsing omdat je zo fanatiek had gehospiteerd.

Zou fijn zijn als ze dat bij woningnet invoeren, mijn zoon reageert vrijwel iedere dag op twee woningen en dat al bijna 9 jaar lang.

Poezie schreef op 31-07-2021 om 18:22:

[..]

Zou fijn zijn als ze dat bij woningnet invoeren, mijn zoon reageert vrijwel iedere dag op twee woningen en dat al bijna 9 jaar lang.

Echt hoor! 

Het is voor mij al weer heel wat jaartjes geleden, maar ik klink als jouw dochter. Ik heb veel gehospiteerd (vreselijk) maar er zijn heus studentenhuizen die niet zitten te wachten op brallende zuipschuiten. Eerst in Bilthoven gewoond in een klein kippenhok voor veel te veel geld, maar eenmaal op kamers leerde ik fijne mensen kennen. Bij een van hen kwam een kamer vrij. 

Violetta2002 schreef op 31-07-2021 om 18:28:

[..]

Echt hoor!

Huh? Wat is daar grappig aan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.