Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kinderen (jong volwassenen) komen weer terug thuis wonen


Patatflip schreef op 09-04-2022 om 00:46:

[..]

Ze klinkt als een geprivilegieerde zeurpiet eerlijk gezegd.

Maar die wil je dus écht niet in je appartementsblok .

Waarbij ze elke dag aan je deur staat te kloppen voor iets wat anderen misschien omschrijven als een futiliteit. Of ze gewoon de politie belt.

Laat haar maar gewoon in haar huis blijven.

Het huis waarin ik woon dat hebben mijn man en ik gekocht in 1989. Het was nieuwbouw en wat klein en ion de loop der jaren hebben we er 3 meter aangebouwd. Dit is de plek waar ik gelukkig ben en me goed voel. Zelfs nadat mijn man is overleden en onze zoon zelf een huis heeft gekocht. Ik ben nu 56 en blijf hier heerlijk zitten.

redbulletje schreef op 08-04-2022 om 23:48:

[..]

Zolang het niet medisch noodzakelijk is hoeven ze ook niets te veranderen als ze dat niet willen natuurlijk.

Misschien is de woningnood een reden? Wat een egoisme!  Ze mag blij zijn dat de optie: "we stoppen moeder met 65 in een bejaardentehuis" er niet meer is. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-04-2022 om 08:19

Aiden schreef op 09-04-2022 om 05:28:

[..]

Misschien is de woningnood een reden? Wat een egoisme! Ze mag blij zijn dat de optie: "we stoppen moeder met 65 in een bejaardentehuis" er niet meer is.

Vind jij dan dat oudere mensen verplicht zijn te verhuizen op een bepaalde leeftijd?

Aiden schreef op 09-04-2022 om 05:28:

[..]

Misschien is de woningnood een reden? Wat een egoisme! Ze mag blij zijn dat de optie: "we stoppen moeder met 65 in een bejaardentehuis" er niet meer is.

Een bejaarde gaat toch niet z'n huis uit omdat er woningnood is? Hoezo egoïsme?? Deze opmerking slaat nergens op...

Drietje schreef op 09-04-2022 om 08:19:

[..]

Vind jij dan dat oudere mensen verplicht zijn te verhuizen op een bepaalde leeftijd?

Nee. Als iemand nog met veel plezier in zijn/haar (grote) huis woont en het kan onderhouden, prima, blijf vooral zitten. Een stukje verderop in mijn straat woont een dame die dit jaar 102 wordt, in een ruim huis, en die wil niet weg. Helemaal goed. Huis en tuin zijn keurig onderhouden, ik maak regelmatig een praatje met haar, neem af en toe wat boodschappen voor haar mee, en ze woont daar met plezier.

Maar feit is dat als je als oudere wél naar iets kleiners wil, zelf, dat er vaak niet is. Of het duurt een paar jaar voor je aan de beurt bent. En dan zijn die mensen inmiddels ook weer een aantal jaren ouder, en denken ze: laat dan maar, voor die relatief weinige jaren die ik nog te leven heb. Dan blijf ik wel zitten.

Aiden schreef op 09-04-2022 om 05:28:

[..]

Misschien is de woningnood een reden? Wat een egoisme! Ze mag blij zijn dat de optie: "we stoppen moeder met 65 in een bejaardentehuis" er niet meer is.

Egoïsme dat m'n moeder in 't door mijn vader gebouwde huis wil blijven wonen? 


Ik ken in mijn omgeving juist verschillende 65+ dames die hun te grote en te bewerkelijke gezinswoning met tuin graag willen omruilen voor een appartement. Er staat er in mijn woonplaats slechts één te koop en die is ook nog eens heel geschikt voor starters. Er is gewoon een periode te weinig gebouwd. 

redbulletje schreef op 09-04-2022 om 08:54:

[..]

Egoïsme dat m'n moeder in 't door mijn vader gebouwde huis wil blijven wonen?


Kan dat heel goed begrijpen zeker als er een slaap en badkamer op de begane grond is. 

Tuinfluiter schreef op 09-04-2022 om 09:00:

Ik ken in mijn omgeving juist verschillende 65+ dames die hun te grote en te bewerkelijke gezinswoning met tuin graag willen omruilen voor een appartement. Er staat er in mijn woonplaats slechts één te koop en die is ook nog eens heel geschikt voor starters. Er is gewoon een periode te weinig gebouwd.

Ik hetzelfde in mijn omgeving. Eén wilde toen haar man overleed graag naar een appartement met 3 kamers (ze woont nu in een huis met 5 slaapkamers), maar die waren niet te vinden, inmiddels is ze 80 en onlangs sprak ik haar weer eens en toen zei ze: "Ja, ik blijf nu maar gewoon hier wonen, de buurt bevalt me, had best willen verhuizen 5-8 jaar geleden, maar op mijn leeftijd begin ik er niet meer aan." En dat kan ik goed begrijpen.

Man en ik zijn 55+, ruim 20 jaar geleden in onze straat komen wonen toen kind 2 op het punt stond geboren te worden. Er is êén buurvrouw die net als ik een twintiger heeft thuiswonen, andere buren hadden vorig jaar hun zoon van begin 30 weer even in huis, de rest van de buren is veeeeel ouder.  We wonen tussen grootouders hier, niemand wil weg, gehecht aan de straat en buurt. Dus als je vanaf 55+ verplicht moer verhuizen, komt hier een hele straat leeg.

Drietje schreef op 09-04-2022 om 08:19:

[..]

Vind jij dan dat oudere mensen verplicht zijn te verhuizen op een bepaalde leeftijd?

Ik wel. Als het om sociale huurwoningen gaat, ben ik van mening dat een woning ook passend moet zijn bij de gezinssamenstelling. Bij mij in de buurt staan een paar hele grote huurwoningen, 5 slaapkamers. Wonen alleenstaande 50-ers in. (Het gaat mij niet eens om de leeftijd). Die horen daar niet in mijn opinie.

Ik ben voorstander dat een groep wijze mannen en vrouwen (*en alles wat daar tussenin zit) gaat nadenken over wat wanneer passend is, hoe je zorgt voor het juiste aanbod van kleinere woningen (levensloop bestendig), vanaf welk moment het de bedoeling is dat er gezocht moet worden naar een nieuwe woning. Welke boetes woningbouwverenigingen en gemeenten opgelegd kunnen krijgen als zij niet het juiste woonaanbod hebben. Als de ouderen doorstromen naar een passende toekomstbestendige woning, dan komen de grote huizen vrij voor samenwoners / gezinnen, die hun plek vrij maken voor de starters.

Verder moet particuliere huur gereguleerd worden. Mijn complex is gemengd sociale huur en koop. De laatste drie verkopen waren aan particulieren die het voor de verhuur kochten. Ik weet van één dat die verhuurd wordt voor € 1050. Belachelijk! De jonge kopers worden de markt uit geduwd en kunnen zo ook niet sparen voor een huis.

Mlah! schreef op 09-04-2022 om 10:07:

[..]

Ik wel. Als het om sociale huurwoningen gaat, ben ik van mening dat een woning ook passend moet zijn bij de gezinssamenstelling. Bij mij in de buurt staan een paar hele grote huurwoningen, 5 slaapkamers. Wonen alleenstaande 50-ers in. (Het gaat mij niet eens om de leeftijd). Die horen daar niet in mijn opinie.

Ik ben voorstander dat een groep wijze mannen en vrouwen (*en alles wat daar tussenin zit) gaat nadenken over wat wanneer passend is, hoe je zorgt voor het juiste aanbod van kleinere woningen (levensloop bestendig), vanaf welk moment het de bedoeling is dat er gezocht moet worden naar een nieuwe woning. Welke boetes woningbouwverenigingen en gemeenten opgelegd kunnen krijgen als zij niet het juiste woonaanbod hebben.

Verder moet particuliere huur gereguleerd worden. Mijn complex is gemengd sociale huur en koop. De laatste drie verkopen waren aan particulieren die het voor de verhuur kochten. Ik weet van één dat die verhuurd wordt voor € 1050. Belachelijk! De jonge kopers worden de markt uit geduwd en kunnen zo ook niet sparen voor een huis.

Simpel toch: bied die mensen een kleinere woning aan waar ze bij wijze van spreken direct kunnen intrekken. Sommigen zullen weigeren, anderen zijn er wel blij mee. Regel dat die mensen 3 dagen hulp krijgen voor de verhuizing (een ploeg mensen die hun spullen komt inpakken, zet een container voor de deur voor dingen die ze weg willen gooien, regel een verhuisbedrijf om de resterende inboedel naar de nieuwe woning te vervoeren, enz.). Want dat is juist waar oudere mensen het meest tegenop zien: het gedoe om te verhuizen. Neem hen dat grotendeels uit handen. Kost misschien 2000 euro, maar daarmee heb je wél weer een gezinswoning vrij. Investeer daar dus in.

Pejeka1 schreef op 09-04-2022 om 10:17:

[..]

Simpel toch: bied die mensen een kleinere woning aan waar ze bij wijze van spreken direct kunnen intrekken. Sommigen zullen weigeren, anderen zijn er wel blij mee. Regel dat die mensen 3 dagen hulp krijgen voor de verhuizing (een ploeg mensen die hun spullen komt inpakken, zet een container voor de deur voor dingen die ze weg willen gooien, regel een verhuisbedrijf om de resterende inboedel naar de nieuwe woning te vervoeren, enz.). Want dat is juist waar oudere mensen het meest tegenop zien: het gedoe om te verhuizen. Neem hen dat grotendeels uit handen. Kost misschien 2000 euro, maar daarmee heb je wél weer een gezinswoning vrij. Investeer daar dus in.

Eventueel een verhuisbonus er bovenop. De opbrengst is veel groter dan de kosten. Ik denk echt dat als we eerst zorgen voor een goede plek voor de ouderen, dat er een verschuiving kan beginnen.

Aan de dorpsrand tegen 't bos aan zijn in de jaren 70 een paar geschakelde seniorenbungalowtjes gebouwd met allemaal een stukje tuin. Maar daarvan zijn er veel te weinig idd er zijn er nooit extra bijgebouwd en ze zijn ook niet aangepast met airco bijv. Overigens zijn ze ook heel klein, dat betekent grof moeten snijden in alle spulletjes met herinneringen. Iets wat voor ouderen die al hun levenspartner moeten missen enorm zwaar is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.