Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kinderen (jong volwassenen) komen weer terug thuis wonen


redbulletje schreef op 09-04-2022 om 10:41:

Aan de dorpsrand tegen 't bos aan zijn in de jaren 70 een paar geschakelde seniorenbungalowtjes gebouwd met allemaal een stukje tuin. Maar daarvan zijn er veel te weinig idd er zijn er nooit extra bijgebouwd en ze zijn ook niet aangepast met airco bijv. Overigens zijn ze ook heel klein, dat betekent grof moeten snijden in alle spulletjes met herinneringen. Iets wat voor ouderen die al hun levenspartner moeten missen enorm zwaar is.

Ik ben een groot voorstander van Swedish death cleaning. Mensen hebben veel teveel spullen, tijd om dingen weg te doen en alleen over te houden wat echt bijzondere waarde heeft.

Dat je niet alles kunt bewaren als je kleiner gaat wonen, dat is nu eenmaal zo. En om nu in een groot huis te blijven wonen alleen voor de opslag maar je kunt er ook nooit bij omdat je met je 85 niet meer naar de zolder kunt, mwah, niet mijn keuze.
Ja, er zijn vast veel herinneringen, maar je hoeft echt niet alles te bewaren wat ooit van iemand is geweest.

Pejeka1 schreef op 09-04-2022 om 10:17:

[..]

Simpel toch: bied die mensen een kleinere woning aan waar ze bij wijze van spreken direct kunnen intrekken. Sommigen zullen weigeren, anderen zijn er wel blij mee. Regel dat die mensen 3 dagen hulp krijgen voor de verhuizing (een ploeg mensen die hun spullen komt inpakken, zet een container voor de deur voor dingen die ze weg willen gooien, regel een verhuisbedrijf om de resterende inboedel naar de nieuwe woning te vervoeren, enz.). Want dat is juist waar oudere mensen het meest tegenop zien: het gedoe om te verhuizen. Neem hen dat grotendeels uit handen. Kost misschien 2000 euro, maar daarmee heb je wél weer een gezinswoning vrij. Investeer daar dus in.

Het gedoe omtrent verhuizen zit niet zozeer in de verhuizing zelf, maar in het uitzoeken van de spullen. En dan vooral als je kleiner gaat wonen natuurlijk.

En ik spreek 'uit ervaring' want mijn schoonmoeder heeft zichzelf er het ziekenhuis mee ingewerkt. (Ja, te lang gewacht met verhuizen en zich veel te druk gemaakt en te veel gedaan).

Mlah! schreef op 09-04-2022 om 10:07:

[..]

Ik wel. Als het om sociale huurwoningen gaat, ben ik van mening dat een woning ook passend moet zijn bij de gezinssamenstelling. Bij mij in de buurt staan een paar hele grote huurwoningen, 5 slaapkamers. Wonen alleenstaande 50-ers in. (Het gaat mij niet eens om de leeftijd). Die horen daar niet in mijn opinie.

Ik ben voorstander dat een groep wijze mannen en vrouwen (*en alles wat daar tussenin zit) gaat nadenken over wat wanneer passend is, hoe je zorgt voor het juiste aanbod van kleinere woningen (levensloop bestendig), vanaf welk moment het de bedoeling is dat er gezocht moet worden naar een nieuwe woning. Welke boetes woningbouwverenigingen en gemeenten opgelegd kunnen krijgen als zij niet het juiste woonaanbod hebben. Als de ouderen doorstromen naar een passende toekomstbestendige woning, dan komen de grote huizen vrij voor samenwoners / gezinnen, die hun plek vrij maken voor de starters.

Verder moet particuliere huur gereguleerd worden. Mijn complex is gemengd sociale huur en koop. De laatste drie verkopen waren aan particulieren die het voor de verhuur kochten. Ik weet van één dat die verhuurd wordt voor € 1050. Belachelijk! De jonge kopers worden de markt uit geduwd en kunnen zo ook niet sparen voor een huis.

Ik vind dat sociale huur ook passend moet zijn maar wat is passend? Als ik bij mijn ouders in de straat kijk dan wonen daar mensen die daar 40 jaar geleden zijn komen wonen en nog met veel plezier gezellig samen daar wonen. Iets met een goede buur… Inmiddels zijn wel alle sociale huurwoningen verkocht, zo ook mijn ouders die hun woning gekocht hebben uiteindelijk. Moet je die mensen dan maar elders laten wonen terwijl ze hier gelukkig zijn? 

Ander verhaal vind ik het rondom mijn zusje. Zij woont in haar eentje met een hond in een vijfkamerflat. De buurt gaat gerenoveerd worden dus mag ze elders in de stad een woning zoeken. Omdat het om wijkvernieuwing gaat hoeft zij niet te voldoen aan dat het passend moet zijn. Ze kan dus rustig in een eengezinswoning trekken. Dàt vind ik dus niet kunnen. 

Ik denk dat sociale binding met een huis en/of een buurt hebben een enorme bijdrage geeft aan de leefbaarheid in de buurt. Als mensen telkens moeten verkassen omdat ze niet meer aan 't profiel van een wijk voldoen dan is het slechts een doorstroomlocatie waar geen sociale cohesie meer is en waar mensen ook minder goed voor hun huis/tuin zullen zorgen omdat het geen emotionele waarde heeft. Daardoor ben ik er juist ook voor dat huurders die wegens ouderdom/overlijden hun huis moeten verlaten, hun kinderen eerste keus zouden moeten hebben om de huur over te nemen mochten zij zelf niet naar hun zin wonen. 

redbulletje schreef op 09-04-2022 om 11:10:

Ik denk dat sociale binding met een huis en/of een buurt hebben een enorme bijdrage geeft aan de leefbaarheid in de buurt. Als mensen telkens moeten verkassen omdat ze niet meer aan 't profiel van een wijk voldoen dan is het slechts een doorstroomlocatie waar geen sociale cohesie meer is en waar mensen ook minder goed voor hun huis/tuin zullen zorgen omdat het geen emotionele waarde heeft. Daardoor ben ik er juist ook voor dat huurders die wegens ouderdom/overlijden hun huis moeten verlaten, hun kinderen eerste keus zouden moeten hebben om de huur over te nemen mochten zij zelf niet naar hun zin wonen.

In wat voor wereld leef jij? Niet die van mij met een giga woningnood. Huizen zouden makkelijker gesplitst moeten kunnen wonen. Groot voor met kinderen en later halvering met eigen opgang voor iemand alleen of max 2 erbij. Kun je toch nog in je buurt blijven.

redbulletje schreef op 09-04-2022 om 11:10:

Ik denk dat sociale binding met een huis en/of een buurt hebben een enorme bijdrage geeft aan de leefbaarheid in de buurt. Als mensen telkens moeten verkassen omdat ze niet meer aan 't profiel van een wijk voldoen dan is het slechts een doorstroomlocatie waar geen sociale cohesie meer is en waar mensen ook minder goed voor hun huis/tuin zullen zorgen omdat het geen emotionele waarde heeft. Daardoor ben ik er juist ook voor dat huurders die wegens ouderdom/overlijden hun huis moeten verlaten, hun kinderen eerste keus zouden moeten hebben om de huur over te nemen mochten zij zelf niet naar hun zin wonen.

Vaak gaan die wat oudere huizen in de verkoop en wordt het niet meer verhuurd omdat het te veel kost om op te knappen. Het huis wat mijn zoon gekocht heeft was voorheen ook een huurwoning. Er moest wel veel aan opgeknapt worden maar hij zit nu wel heel mooi te wonen.

Ik woon in een universiteitsstad waar in in bepaalde wijken heel veel aan woningsplitsing gedaan werd. Eén woning wordt opgekocht, daarna gesplitst en per onderdeel duur verkocht aan rijke studenten/studenten met rijke ouders/expats. Dus de samenstelling van de wijk veranderde enorm, huizen werden ontzettend duur. Dus daar is nu een restrictie op.

Overigens heeft mijn universiteit eens een oproep uit laten gaan onder het personeel om te overwegen een student op kamers te nemen. Ik begeleid studenten met alle liefde, maar om ze nou ook in mijn huis tegen te komen, waar een aparte opgang niet mogelijk is (trap zit in de huiskamer)...! 

Auwereel schreef op 09-04-2022 om 12:48:

Overigens heeft mijn universiteit eens een oproep uit laten gaan onder het personeel om te overwegen een student op kamers te nemen. Ik begeleid studenten met alle liefde, maar om ze nou ook in mijn huis tegen te komen, waar een aparte opgang niet mogelijk is (trap zit in de huiskamer)...!

En dan ook nog lekker tot diep in de nacht feesten op die kamer, seksvriend(innen) over de vloer, midden in de nacht thuiskomen, een badkamer moeten delen? 

Wat 'n nachtmerrie! 

Mlah! schreef op 09-04-2022 om 10:07:

[..]

Ik wel. Als het om sociale huurwoningen gaat, ben ik van mening dat een woning ook passend moet zijn bij de gezinssamenstelling. Bij mij in de buurt staan een paar hele grote huurwoningen, 5 slaapkamers. Wonen alleenstaande 50-ers in. (Het gaat mij niet eens om de leeftijd). Die horen daar niet in mijn opinie.

Ik ben voorstander dat een groep wijze mannen en vrouwen (*en alles wat daar tussenin zit) gaat nadenken over wat wanneer passend is, hoe je zorgt voor het juiste aanbod van kleinere woningen (levensloop bestendig), vanaf welk moment het de bedoeling is dat er gezocht moet worden naar een nieuwe woning. Welke boetes woningbouwverenigingen en gemeenten opgelegd kunnen krijgen als zij niet het juiste woonaanbod hebben. Als de ouderen doorstromen naar een passende toekomstbestendige woning, dan komen de grote huizen vrij voor samenwoners / gezinnen, die hun plek vrij maken voor de starters.

Verder moet particuliere huur gereguleerd worden. Mijn complex is gemengd sociale huur en koop. De laatste drie verkopen waren aan particulieren die het voor de verhuur kochten. Ik weet van één dat die verhuurd wordt voor € 1050. Belachelijk! De jonge kopers worden de markt uit geduwd en kunnen zo ook niet sparen voor een huis.

Maar hoe zie je dat voor je? Je huurt met partner een appartement. Want huis mag niet want te groot voor stel zonder kinderen. Dan komen er paar jaar later kinderen: verhuizen naar huis met meerdere slaapkamers. Kinderen gaan deur uit: terug naar appartement want huis is weer te groot. Ouders komen slecht aan zorgwoning en je wilt als kind voor hen kunnen zorgen: weer naar groot huis waar je hen kunt verzorgen. Ouders overlijden: huis is weer te groot dus weer naar appartement. 

Hoe wil je boetes op gaan leggen als mensen dit niet zien zitten?

SuzyQFive schreef op 09-04-2022 om 11:04:

[..]

Ik vind dat sociale huur ook passend moet zijn maar wat is passend? 

Voor wat betreft passend, daar zouden gewoon regels voor opgesteld moeten worden. Net zoals je bij een uitkering moet voldoen aan A,B en C om recht te hebben op X, met een uitzondering voor Q en voor R, etc.

Zoiets zou voor sociale huurwoningen ook moeten gelden. Zolang je voldoet aan E, F en G, kan je daar wonen. Is de situatie H, dan moet de woningbouw dat vrijgekomen woningen passend bij H in dezelfde buurt (of een andere buurt naar wens) eerst worden aangeboden aan de doorstomers.

SuzyQFive schreef op 09-04-2022 om 11:04:

[..]

Moet je die mensen dan maar elders laten wonen terwijl ze hier gelukkig zijn?

Waarom heeft de één meer recht op gelukkig wonen dan de ander? Jonge ouders met kleine kinderen in een krap appartementje omdat het leuke buren contact van de ouderen belangrijker is? En waarom zouden ze niet opnieuw gelukkig kunnen wonen op een andere plek?


Apiejapie schreef op 09-04-2022 om 12:57:

[..]

Maar hoe zie je dat voor je? Je huurt met partner een appartement. Want huis mag niet want te groot voor stel zonder kinderen. Dan komen er paar jaar later kinderen: verhuizen naar huis met meerdere slaapkamers. Kinderen gaan deur uit: terug naar appartement want huis is weer te groot. Ouders komen slecht aan zorgwoning en je wilt als kind voor hen kunnen zorgen: weer naar groot huis waar je hen kunt verzorgen. Ouders overlijden: huis is weer te groot dus weer naar appartement.

Hoe wil je boetes op gaan leggen als mensen dit niet zien zitten?

Er zijn maar weinig mensen die hun ouders in huis nemen om voor te zorgen. In jouw voorbeeld doen ze dat omdat de ouders geen zorgwoning krijgen. Oplossing: zorgen voor zorgwoningen.

Ik ben benieuwd of de knarrenhofjes die nu het en der gebouwd worden gaan voorzien in een behoefte en zorgen voor meer doorstroom.

Mlah! schreef op 09-04-2022 om 13:13:

[..]

Voor wat betreft passend, daar zouden gewoon regels voor opgesteld moeten worden. Net zoals je bij een uitkering moet voldoen aan A,B en C om recht te hebben op X, met een uitzondering voor Q en voor R, etc.

Zoiets zou voor sociale huurwoningen ook moeten gelden. Zolang je voldoet aan E, F en G, kan je daar wonen. Is de situatie H, dan moet de woningbouw dat vrijgekomen woningen passend bij H in dezelfde buurt (of een andere buurt naar wens) eerst worden aangeboden aan de doorstomers.

[..]

Waarom heeft de één meer recht op gelukkig wonen dan de ander? Jonge ouders met kleine kinderen in een krap appartementje omdat het leuke buren contact van de ouderen belangrijker is? En waarom zouden ze niet opnieuw gelukkig kunnen wonen op een andere plek?


Bij het aanvragen en aanvaarden van een woning gelden er zeker regels. Denk aan inkomensgegevens en samenstelling gezin. Maar het is toch niet te doen om bij elke verandering in die situatie te gaan/moeten verhuizen? 

Apiejapie schreef op 09-04-2022 om 13:21:

[..]

Bij het aanvragen en aanvaarden van een woning gelden er zeker regels. Denk aan inkomensgegevens en samenstelling gezin. Maar het is toch niet te doen om bij elke verandering in die situatie te gaan/moeten verhuizen?

Als je kinderen eenmaal 25+ en uitgevlogen zijn, dan verandert er meestal niet meer zoveel, toch? 

Om tot je 80e een groot huis aan te houden omdat de relatie van een kind misschien ooit strandt en die weer thuis wil komen wonen, lijkt me onzinnig. En dan is het juist ook moeilijk om nog te wennen aan een nieuwe omgeving. Dan ben je dus eigenlijk te laat om nog wat op te bouwen. Ben je tegen de 60, dan heb je nog jaren voor de boeg op je nieuwe stek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.