Zoekendepapa
22-07-2025 om 16:03
Kostgeld bij gescheiden ouders
ik ben gescheiden (sinds 2010) en heb drie kinderen, die bij mijn ex wonen. Ze zijn om het weekend en de helft van de vakanties bij mij.
Mijn oudste kind is net 21 geworden en studeert.
Mijn plicht is dus net komen te vervallen, maar ik wil hem nog wel helpen/ondersteunen.
Hij heeft een baan voor twee dagen in de week (oproepbasis; als hij niet werkt krijgt hij niks) en krijgt basisbeurs en aanvullende beurs en zorgtoeslag.
Afspraak was dat hij zou kijken wat zijn maandelijkse lasten zouden zijn. Hij heeft heel braaf het lijstje van het Nibud ingevuld en nu word ik geconfronteerd met een berekening waar een kwart van de hypotheek van mijn ex in staat, een kwart van de kosten voor gas/water/licht, lokale lasten, tv/internet, boodschappen (terwijl ik nog wel alimentatie voor de andere twee betaal en het maandelijkse bedrag door 4 is gedeeld), was kosten, abonnementen, gebruik inboedel, verzekeringen, etc.
Waar volledig aan voorbijgegaan wordt is dat hij bij mij ook een eigen kamer heeft (voor 4 dagen per maand plus de helft van de vakanties) en ik ook kosten maak voor bijna alle posten die ik heb genoemd.
Daar heeft mijn ex geen rekening mee gehouden en uit haar berekening komt een bedrag wat ongeveer net zoveel is als wat ik aan kinderalimentatie voor hem betaalde.
Voor mij voelt het nu alsof ik na het aflopen van de kinderalimentatie opeens partneralimentatie mag gaan betalen.
Op internet kan ik niet echt iets vinden voor kostgeld in combinatie met gescheiden ouders.
Ik heb zelf voorgesteld om alle kosten die ze maakt ongeacht of hij bij haar woont of niet buiten beschouwing te laten. Ik ben zelf ook niet uitgegaan van een vast salaris voor hem.
Via deze methode kom ik op een lager bedrag aan maandelijkse kosten uit (Theoretisch gezien zou alles gedekt worden door beurs, zorgtoeslag en salaris), wat ik dan 50-50 zou willen delen met mijn ex.
Is dit een redelijk voorstel van mijn kant af?
Zie ik misschien iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor de reacties

Temet
22-07-2025 om 16:13
Kind studeert. Heeft DUO geen modelberekeningen voor de bijdrage die ouders geacht worden te betalen? Vroeger was dat wel zo, maar ik weet niet hoe dat nu ligt. Dan verdeel je de ouderbijdrage over jullie beiden naar rato van het inkomen, en dan betaal je jouw deel.

linn19
22-07-2025 om 16:19
Hebben jullie niet in ouderschapsplan opgenomen dat de voortgezette ouderbijdrage doorloopt tot kind diploma heeft van huidige studie?
Hoe lang duurt deze studie nog van kind?

Ysenda
22-07-2025 om 16:23
wat staat er in jullie covenant over bijdragen bij studerende 21+ kinderen? Bij ons staat er dat zoon alimentatie van pa ontvangt tot hij afgestudeerd is. Dus is er tot die tijd geen nieuwe berekening nodig, behalve de jaarlijkse indexatie.
Waar hij een kamer heeft of niet, zou wat mij betreft niet uitmaken, je betaald ook niet aan je ex maar direct aan je kind. Wat mij betreft het bedrag dat je daarvoor voor hem aan je ex betaalde. Je ex mag dan met hem in conclaaf over kostgeld. Dat is iets waar jij niets mee te maken hebt.

Diezijnvanmij
22-07-2025 om 16:36
Het is verwarrend: Enerzijds heb je het over kostgeld (wat het kind doorgaans betaalt) en anderzijds over ondersteunen (dus dat jij betaalt).
Wat is nu precies de bedoeling?

Anne1234!
22-07-2025 om 16:54
Diezijnvanmij schreef op 22-07-2025 om 16:36:
Het is verwarrend: Enerzijds heb je het over kostgeld (wat het kind doorgaans betaalt) en anderzijds over ondersteunen (dus dat jij betaalt).
Wat is nu precies de bedoeling?
Volgens mij wil vader zoon ondersteunen. Heeft hij zoon gevraagd om met een berekening van kosten te komen en heeft zoon in die berekening kostgeld voor moeder meegerekend. Vraag is of dat terecht is?

Zoekendepapa
22-07-2025 om 17:05
ik heb nog niet bij duo gekeken, maar ik weet dat mijn ex haar inkomensgegevens niet met mij wil delen.
Ouderschapsplan/convenant bevat niets over doorbetalen kosten van studerende kinderen. Hij moet in principe nog 2 jaar. Als alles goed gaat. Hij heeft al een soort tussenjaar genomen, waarin hij niet studeerde maar werkte (en ex niet bereid was om over alimentatie te praten, zodat ik in de periode ook heb betaald voor hem).
Dat er niets in het convenant staat ben ik ergens wel blij om, want mijn dochter heeft al een keer laten vallen dat ze na afronding van haar studie nog een studie wilde gaan doen, zodat ze de maximale alimentatie van me zou kunnen krijgen. 🙈
Ik betaal trouwens al vanaf zijn 18e rechtstreeks aan hem.
Ik heb hem gevraagd wat hij nodig zou hebben als ondersteuning en daar heeft hij samen met zijn moeder een kostgeld berekening voor gemaakt

MMcGonagall
22-07-2025 om 17:05
Leuke ex heb je. Hier was de alimentatie niet zo hoog (€ 100) dus die hebben we na de 18e verjaardag gewoon laten doorlopen op mijn rekening. Dat vond kind logischer dan dat zij het zelf kreeg en dan naar mij doorschoof. De kosten voor de opleiding komen dan voor mijn rekening en vader springt bij als hij daar zin in heeft.

masatu
22-07-2025 om 17:52
DUO rekent nu met een maximaal aanvullende beurs van €475 per maand voor een studerend kind. Dat is dus het bedrag dat ouders ongeveer dienen bij te dragen (en waarvoor de aanvullende beurs compenseert mochten de ouders te weinig geld hebben). Trek daar wat hij maandelijks daadwerkelijk ontvangt aan aanvullende beurs vanaf, en het resterende bedrag verdeel je naar rato over beide ouders.
Zo zou ik het doen geloof ik.
Wat hij al dan niet aan kostgeld moet betalen is aan je ex om te bepalen.

madee
22-07-2025 om 17:53
Klinkt alsof jij nu alsnog de hypotheek en een stuk vaste lasten (die ze sowieso al voor haarzelf heeft en die voor een extra bewoner niks/amper meer kosten) van je ex mag financieren…hoeveel kostgeld draagt je kind af aan je ex en waar is dat voor bedoeld/waar is dat op berekend?
Als kind bij jou is, vraag jij dan ook kostgeld?
Het lijkt me eerder dat je de studiekosten mee zou moeten/kunnen financieren. Hij heeft zelf geen vaste lasten want woont nog bij moeder thuis.

Zoekendepapa
22-07-2025 om 18:13
hij krijgt van Duo 292 euro en 130 euro zorgtoeslag.
Ik betaal iets meer alimentatie (290 per kind)
madee schreef op 22-07-2025 om 17:53:
Klinkt alsof jij nu alsnog de hypotheek en een stuk vaste lasten (die ze sowieso al voor haarzelf heeft en die voor een extra bewoner niks/amper meer kosten) van je ex mag financieren…hoeveel kostgeld draagt je kind af aan je ex en waar is dat voor bedoeld/waar is dat op berekend?
Als kind bij jou is, vraag jij dan ook kostgeld?
Het lijkt me eerder dat je de studiekosten mee zou moeten/kunnen financieren. Hij heeft zelf geen vaste lasten want woont nog bij moeder thuis.
Dat gevoel krijg ik ook. Hij droeg tot nu toe de volledige alimentatie over aan zijn moeder, want dat was makkelijker voor hem.
Ik ben niet van plan kostgeld aan hem te vragen. Hij woont tenslotte niet bij mij voor het grootste gedeelte van de tijd. Hij hoeft mij niet te betalen om hier te mogen zijn. Dat zou eerder een reden voor hem zijn om dan niet meer te komen.

masatu
22-07-2025 om 18:50
Zoekendepapa schreef op 22-07-2025 om 18:13:
Dus thuiswonend, €125 basisbeurs en €168 aanvullende beus?
Dan zou je volgens DUO nog €307 moeten bijdragen als ouders. Je zoon is ongeveer 20% van de dagen in het jaar bij jou (4d per maand + halve vakantie), dus zou je kunnen voorstellen dat jij €245 (80%) bijdraagt. Of minder als hij bijv. meer dan normaal werkt of minder dan normaal aan studie/leefkosten maakt t.o.v. andere (thuiswonende) studenten.

madee
22-07-2025 om 19:07
Zoekendepapa schreef op 22-07-2025 om 18:13:
[..]
Dat gevoel krijg ik ook. Hij droeg tot nu toe de volledige alimentatie over aan zijn moeder, want dat was makkelijker voor hem.
Ik ben niet van plan kostgeld aan hem te vragen. Hij woont tenslotte niet bij mij voor het grootste gedeelte van de tijd. Hij hoeft mij niet te betalen om hier te mogen zijn. Dat zou eerder een reden voor hem zijn om dan niet meer te komen.
Over het vette gedeelte van de quote: Maar betaalde moeder dan bijvoorbeeld ook zijn zorgpremie?
Ik zou hem als ik jou was ook geen kostgeld vragen.
Ik vind wel dat hij de financiële bijdrage die hij ontvangt van jullie mag/moet besteden aan zijn eigen kosten. Dus studiemateriaal, kleding, zorgverzekering, eigen risico, een club/vereniging, reiskosten etc.
Wat eventueel zou kunnen, is dat de ouderlijke bijdrage van moeder iets lager uitvalt ivm dat ie daar woont. Dan dekt dat haar kosten voor de boodschappen.
Wij zitten ook bijna in de situatie van een 18-jarige bij mij thuiswonende zoon voor wie ik tot zijn verjaardag alimentatie krijg. Daarna krijgt hij het zelf van zijn vader totdat ie 21 is. Ik ga zoon echt geen rekening sturen voor mijn vaste lasten, hooguit een symbolische 50 euro voor boodschappen maar echt niet meer. Die vaste lasten ben ik voor mezelf aangegaan, heb ik zelf voor gekozen, dus betaal ik natuurlijk ook zelf.

Biem
22-07-2025 om 19:10
masatu schreef op 22-07-2025 om 18:50:
[..]
Dus thuiswonend, €125 basisbeurs en €168 aanvullende beus?
Dan zou je volgens DUO nog €307 moeten bijdragen als ouders. Je zoon is ongeveer 20% van de dagen in het jaar bij jou (4d per maand + halve vakantie), dus zou je kunnen voorstellen dat jij €245 (80%) bijdraagt. Of minder als hij bijv. meer dan normaal werkt of minder dan normaal aan studie/leefkosten maakt t.o.v. andere (thuiswonende) studenten.
Maar bij deze berekening ga je wel uit dat vaders het aanvullende gedeelte zelf betaald en niet beide ouders er aan bijdragen.
Als je eerst 290 euro betaalde, zou ik toezeggen dat de komende twee jaar nog zou betalen voor zijn studie. Collegegeld (wettelijk) is voor komend schooljaar ruim € 2600 en dan heeft nog wat extra’s voor alle studie-randzaken en levensonderhoud.
Maar goed, dat is makkelijk praten als we niet in je portemonnee kunnen kijken natuurlijk, daar ben ik mij van bewust 😉

madee
22-07-2025 om 19:16
Ter aanvulling op mijn bericht: wij hebben allebei een spaarpotje voor het collegegeld, waar beide kinderen een paar jaar van kunnen studeren.

masatu
22-07-2025 om 19:40
Biem schreef op 22-07-2025 om 19:10:
[..]
Maar bij deze berekening ga je wel uit dat vaders het aanvullende gedeelte zelf betaald en niet beide ouders er aan bijdragen.
Ik ging ervanuit dat vader 80% betaald, omdat zoon 80% van de tijd niet bij hem is. En moeder dan nog 20%. Maar is natuurlijk niet helemaal een eerlijke verdeling, zeker als je verder niks van inkomens weet.