Zoekendepapa
22-07-2025 om 16:03
Kostgeld bij gescheiden ouders
ik ben gescheiden (sinds 2010) en heb drie kinderen, die bij mijn ex wonen. Ze zijn om het weekend en de helft van de vakanties bij mij.
Mijn oudste kind is net 21 geworden en studeert.
Mijn plicht is dus net komen te vervallen, maar ik wil hem nog wel helpen/ondersteunen.
Hij heeft een baan voor twee dagen in de week (oproepbasis; als hij niet werkt krijgt hij niks) en krijgt basisbeurs en aanvullende beurs en zorgtoeslag.
Afspraak was dat hij zou kijken wat zijn maandelijkse lasten zouden zijn. Hij heeft heel braaf het lijstje van het Nibud ingevuld en nu word ik geconfronteerd met een berekening waar een kwart van de hypotheek van mijn ex in staat, een kwart van de kosten voor gas/water/licht, lokale lasten, tv/internet, boodschappen (terwijl ik nog wel alimentatie voor de andere twee betaal en het maandelijkse bedrag door 4 is gedeeld), was kosten, abonnementen, gebruik inboedel, verzekeringen, etc.
Waar volledig aan voorbijgegaan wordt is dat hij bij mij ook een eigen kamer heeft (voor 4 dagen per maand plus de helft van de vakanties) en ik ook kosten maak voor bijna alle posten die ik heb genoemd.
Daar heeft mijn ex geen rekening mee gehouden en uit haar berekening komt een bedrag wat ongeveer net zoveel is als wat ik aan kinderalimentatie voor hem betaalde.
Voor mij voelt het nu alsof ik na het aflopen van de kinderalimentatie opeens partneralimentatie mag gaan betalen.
Op internet kan ik niet echt iets vinden voor kostgeld in combinatie met gescheiden ouders.
Ik heb zelf voorgesteld om alle kosten die ze maakt ongeacht of hij bij haar woont of niet buiten beschouwing te laten. Ik ben zelf ook niet uitgegaan van een vast salaris voor hem.
Via deze methode kom ik op een lager bedrag aan maandelijkse kosten uit (Theoretisch gezien zou alles gedekt worden door beurs, zorgtoeslag en salaris), wat ik dan 50-50 zou willen delen met mijn ex.
Is dit een redelijk voorstel van mijn kant af?
Zie ik misschien iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor de reacties

IMI-x2
25-07-2025 om 18:57
2x uitstekend advies van Biebel. Je hoeft je kind (of je ex) geen geld in de hand te geven om bij te dragen aan de studie.

MamaE
25-07-2025 om 20:47
Ik zou duidelijk één lijn trekken voor al je kinderen; je wil bijdragen zo lang ze studeren en dan betaal je bijvoorbeeld collegegeld. Ik zou in deze situatie ervoor waken dat je je kinderen geld geeft dat zij aangeven 'nodig' te hebben en vervolgens moeten afdragen aan je ex. Een kwart van de hypotheek bij een student neerleggen is veel geld. Daarnaast wordt die hypotheek niet lager als de kinderen uit huis gaan. Dan gaat de oudste op zichzelf en moet de rest een derde van de hypotheek betalen? En dan gaat nummer twee uit huis en kan de laatste de helft betalen? Van jouw geld? Nou nee.
De vraag 'wat heb je nodig?' is wel heel breed en voor interpretatie vatbaar. Ik zou het bedrag voor de alimentatie hooguit aanhouden of het op een andere manier vormgeven zoals collegegeld betalen zo lang ze studeren. Dat komt met 240 per maand min of meer op hetzelfde neer.

Decembermamma
25-07-2025 om 21:41
IMI-x2 schreef op 25-07-2025 om 16:42:
Tjee... dus omdat je dochter normaal pubergedrag vertoont, mag ze niet verder studeren? Dat vind is heel... bijzonder.
Het is aan jou om haar pubergedrag te begrenzen (dat is 1 ding) en te bepalen hoeveel je aan je kinderen betaalt (dat is een ander ding).
Koppel die twee los en behandel al je kinderen financieel gelijk. Dat hoeft niet te betekenen dat ze allemaal exact hetzelfde bedrag krijgen, maar wel dat ze allemaal dezelfde kansen krijgen, binnen hun mogelijkheden.
Natuurlijk mag ze verder studeren maar pa vergoed in principe maar 1 vervolgstudie na de middelbare school. Dat kan ik me dus heel goed voorstellen. Je kunt prima studeren zonder geld van je ouders.

Daglichtlamp
25-07-2025 om 22:03
Decembermamma schreef op 25-07-2025 om 21:41:
[..]
Natuurlijk mag ze verder studeren maar pa vergoed in principe maar 1 vervolgstudie na de middelbare school. Dat kan ik me dus heel goed voorstellen. Je kunt prima studeren zonder geld van je ouders.
De kosten voor een MBO en een HBO studie zijn niet te vergelijken.

Stimpie
25-07-2025 om 22:13
Au, het doet me gewoon pijn als ik in je OP lees wat mensen als kostgeld willen. Van hun kinderen notabene!
Een kwart van de hypotheek?! Is dat huis dan ook 1/4 van hem? Van de zotte zeg, hoe verzin je het!
(Niet als kritiek naar jou, ik weet dat dat niet van jou is maar van je ex)

Ysenda
25-07-2025 om 23:01
Daglichtlamp schreef op 25-07-2025 om 22:03:
[..]
De kosten voor een MBO en een HBO studie zijn niet te vergelijken.
Je kind zal maar een laatbloeier zijn.

linn19
26-07-2025 om 00:23
Zoekendepapa schreef op 24-07-2025 om 23:28:
bedankt voor alle reacties. Het was/is fijn om de (objectieve) mening van iemand anders te horen
Ik heb alles ook met mijn huidige partner besproken en het leunt nu heel erg naar de kant: helft studiekosten plus een beetje er bovenop.
In principe dekt zijn stufi de studiekosten ruimschoots, maar ook later naar de andere twee kinderen is dit wel een duidelijke afspraak.
Waarbij ik voor wat betreft dochterlief er iets harder in ga staan. Als ze klaar is met mbo voor haar 21e en ze wilt alleen hbo doen, zodat ze meer geld bij me weghaalt, dan pas ik daar toch echt voor.
Zoals er eerder al is opgemerkt: er is vanaf haar 21e geen wettelijke verplichting meer om te blijven betalen.
En dat mijn ex inkomsten mist bij wegvallen van kinderbijslag en alle andere toeslagen die ze nu heeft: niet mijn probleem
Dat geld a voor de kinderen. Als ze het gebruikte voor het dichten van gaten in haar eigen situatie, dan zal ze daar een andere oplossing voor moeten vinden.
Klinkt redelijk wat je nu in je hoofd hebt om te betalen.
Wat ik je wel nog wil meegeven is dat je eerder al schreef dat je op je hoede bent waar op zich niks mis mee is maar ik hoop dat je in de nabije toekomst toch ook wat milder naar je kinderen kan kijken zonder dat je gelijk denkt aan alle ballast die er tussen jouw ex en jou gespeeld heeft qua financien.
Jouw ex heeft geld als een machtsmiddel gebruikt maar ik lees dat ook jij geld gebruikt als machtsmiddel bij je dochter. Je spreekt niet zo liefdevol over je dochter en je probeert je nu al in te dekken.
Bedenk dat ook jouw kinderen jarenlang het gezeik tussen hun ouders over geld hebben meegemaakt en daar ook door gevormd zijn. Dus door zowel de moeder als jij.

Kimdekim
26-07-2025 om 01:04
Ysenda schreef op 25-07-2025 om 23:01:
[..]
Je kind zal maar een laatbloeier zijn.
Wanneer stopt het dan? Na de bachelor? na de master? Na de post master? Ik vind het redelijk om te stellen dat je voor 1 vervolgstudie bijdrage betaalt. Ik vind de kosten dan niet eens zoveel uitmaken als de bijdrage hetzelfde is.

Dees!
26-07-2025 om 01:13
Kimdekim schreef op 26-07-2025 om 01:04:
[..]
Wanneer stopt het dan? Na de bachelor? na de master? Na de post master? Ik vind het redelijk om te stellen dat je voor 1 vervolgstudie bijdrage betaalt. Ik vind de kosten dan niet eens zoveel uitmaken als de bijdrage hetzelfde is.
Nou ja, ik vind het prima om mijn kinderen tot aan hun post master te ondersteunen. Dat is toch een investering in hun toekomst.

Kimdekim
26-07-2025 om 01:25
Dees! schreef op 26-07-2025 om 01:13:
[..]
Nou ja, ik vind het prima om mijn kinderen tot aan hun post master te ondersteunen. Dat is toch een investering in hun toekomst.
Als je het geld hebt kan dat ook. Maar ik kan me ook als ouder voorstellen dat je ergens een grens trekt. Wij betalen bijvoorbeeld de studie van onze kinderen. Zoon wil nu een bestuursjaar. Dat mag van mij maar dat jaar betaalt hij zelf zijn collegegeld. Ik zie het nut wel maar studerende kinderen is al duur genoeg dat jaar vertragen mag dan op eigen kosten.

Ysenda
26-07-2025 om 06:51
Kimdekim schreef op 26-07-2025 om 01:25:
[..]
Als je het geld hebt kan dat ook. Maar ik kan me ook als ouder voorstellen dat je ergens een grens trekt. Wij betalen bijvoorbeeld de studie van onze kinderen. Zoon wil nu een bestuursjaar. Dat mag van mij maar dat jaar betaalt hij zelf zijn collegegeld. Ik zie het nut wel maar studerende kinderen is al duur genoeg dat jaar vertragen mag dan op eigen kosten.
Maar van mbo naar hbo is geen jaar vertragen, dat is nog 4 jaar hard willen werken aan hun toekomst.
Dat zou je moeten stimuleren.

tsjor
26-07-2025 om 07:31
Zoekendepapa schreef op 24-07-2025 om 23:16:
[..]
Tot 4 jaar geleden stond de hypotheek nog deels op mijn naam, want een zelfstandige zonder inkomsten op papier krijgt natuurlijk nooit die hypotheek alleen op haar naam.
Uiteindelijk is haar dat met een paar kunstgrepen gelukt. In al die jaren kreeg ik dus ook de financiële overzichten van de hypotheek, ondanks dat ik er niet aan mee betaalde (volgens afspraak).
Het is haar in die periode ook gelukt om de hypotheekrente naar beneden bij te stellen zonder dat ik daarin ben gekend. Daar kwam ik bijna een jaar later achter toen ik het jaaroverzicht kreeg.
Maar ik had niet de financiële mogelijkheid om dit via een advocaat aan te kaarten. Want lagere woonlasten betekent een hoger besteedbaar inkomen, wat tot een lagere ka had kunnen leiden. Niet in haar voordeel, dus zei ze het zelf niet
Overwaarde was er niet op moment van scheiden. Nu wel. Ik hoop dat ze er gelukkig mee is, ik ben blij dat ik van die molensteen rond mijn nek af ben. Ik heb genoeg inkomen om rond te komen en af en toe iets leuks te kunnen doen (zowel alleen met mijn nieuwe partner als samen met de kinderen). Ik wil alleen niet de levensstijl van mijn ex bekostigen
Zoekendepapa, ik vind je verhaal wel een voorbeeld van wat het aan ellende betekent als je -met alle goede bedoelingen- bij een scheiding niet de banden los maakt, maar bijvoorbeeld -of vooral- vasthoudt op financieel gebied. De goede bedoelingen zullen ongetwijfeld zijn dat je vrouw en kinderen niet op straat wilde zetten. En dan is de pech dat je ex-vrouw dat ook uitbuit, waarschijnlijk jou ook naar de kinderen toe profileert als iemand die niet genoeg geld overheeft voor haar en de kinderen. Heerlijk om kinderen zo te gebruiken. Dat is naar, maar na een scheiding moet je verdere leven niet gebaseerd zijn op welwillendheid van je ex, je bent gescheiden, de relatie stopt. Nu ben je 15 jaar verder en je bent nog steeds verwikkeld in financiële perikelen rond de echtscheiding.
Je verhaal is een waarschuwingssignaal voor anderen: zorg dat je echtscheiding ook echt een scheiding is en ieder een zelfstandig bestaan kan beginnen.
Gelukkig heb je nu afspraken gemaakt waar je zelf achter kunt staan en die je kinderen ruimschoots voorzien van wat ze nodig hebben en meer.

Daglichtlamp
26-07-2025 om 07:31
Kimdekim schreef op 26-07-2025 om 01:04:
[..]
Zolang je de kinderen maar gelijk behandeld. Bij 1 kind wel betalen voor hoger onderwijs, en bij de andere niet, is dat in elk geval niet.

Ysenda
26-07-2025 om 07:39
tsjor schreef op 26-07-2025 om 07:17:
Er is ook een toekomst met MBO. Een goede toekomst zelfs.
Niet met alle mbo opleidingen. Dat zeiden ze bij de intake van zoon 3 jaar geleden al. Dat de kans op een baan heel klein is omdat ze eigenlijk de schakel zijn in deze richting tussen vmbo en hbo voor de minder theoretisch lerende studenten. En er geen banen zijn op dit niveau in deze richting.
En dat klopt bij deze opleiding. Iedereen mag zich coach of consulent normen, daar hadden ze deze opleiding niet voor nodig.
Maar dan nog, een kind dat er zoveel mogelijk uit wil halen wil ik stimuleren als ik dat financieel kan.