Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kostgeld bij gescheiden ouders

SuzyQFive schreef op 26-07-2025 om 10:00:

[..]

Nibud zegt tussen de €100 en €400 per maand kostgeld, en daar is wel degelijk ook hypotheek in meegenomen.
of het moreel is, is natuurlijk de vraag.

We weten helemaal niet zeker of dat kwart hypotheek alleen in de Nibud berekening stond die vader geëist had van zoon, of dat zoon ook daadwerkelijk dat bedrag betaalt aan moeder. 

Bedragen zijn met moeder opgesteld. Een gegrond vermoeden over waar het idee vandaan komt en het geld dan naartoe zou moeten kun je dan toch wel hebben.

tsjor schreef op 26-07-2025 om 08:12:

[..]

Nee, ik vind dat niet gezonder, een kind tussen twee ouders en dan moet het kind beslissen. Kun je dan als kind zeggen dat je zelf de alimentatie wil krijgen? Je gaat een poging doen om beide ouders te vriend te houden. En de ouder bij wie je het meeste verblijft gun ja natuurlijk het meeste geld, omdat je daar afhankelijk van bent. Laten ouders nu eens de volwassenen zijn en zulke beslissingen durven nemen.

Ja, natuurlijk want dat is ook het verhaal wat je al jaren verteld natuurlijk. Als je 18 bent krijg jij de alimentatie op jouw rekening. 

Als ontvangende ouder moet je ook duidelijk maken wat jouw bijdrage in het geheel is. Je hebt samen kinderen en dus ook samen de kosten. 

Vanuit dat hele stuk moet je ook reserveren voor de toekomst als ze nog heel jong zijn: beugeltrajecten, die laptop voor school, en het niet beschouwen als inkomen om alleen je eigen huishouding te draaien. 

Als je kinderen op kamers gaan om te studeren bv omdat de afstand tot de opleiding te groot is of gewoon omdat het tijd is om uit te vliegen dan hebben ze ook van de alimentatie ontvangende partij recht op een bijdrage. En gaat dat niet alleen de alimentatiebetalende zijn die daar bijdraagt. 

Als ze bij de alimentatie ontvangende ouder wonen zal dat in natura zijn: voeding, gwl, bv netflix abbo waar ze meeliften, verzekeringen waar ze tot hun 27e meeverzekerd kunnen zijn. Dan zijn het meer verborgen kosten.

MamaE schreef op 26-07-2025 om 10:10:

Wat kostgeld betalen en/of eigen lasten dragen is helemaal niet zo gek. Maar 1/4 van de hypotheek van 1400 euro is 350 euro alleen al voor de hypotheek. 

Een kamer in een studentenhuis is ook zo €550, en dan woon je goedkoop, in Amsterdam is het €950, Utrecht €800, Rotterdam €750.(gemiddelde prijzen volgens ChatGPT)

Ysenda schreef op 26-07-2025 om 14:59:

[..]

Een kamer in een studentenhuis is ook zo €550, en dan woon je goedkoop, in Amsterdam is het €950, Utrecht €800, Rotterdam €750.(gemiddelde prijzen volgens ChatGPT)

Kostgeld betalen bij je ouders hoeft toch niet net zo duur te zijn als op jezelf wonen?

Ik bedoel, wie blijft dan thuis wonen? Vrijheid heeft een prijs zeg maar.
En dan nog...de hypotheek van moeder wordt niet lager als de kinderen uit huis gaan.
Je kinderen gebruiken om financiële gaten te dichten, ik heb daar moeite mee. Zeker als je al 15 jaar gescheiden bent, dan heb je echt tijd genoeg gehad om dingen op orde te brengen.

MamaE schreef op 26-07-2025 om 15:54:

[..]

Kostgeld betalen bij je ouders hoeft toch niet net zo duur te zijn als op jezelf wonen?

En dan nog...de hypotheek van moeder wordt niet lager als de kinderen uit huis gaan.
Je kinderen gebruiken om financiële gaten te dichten, ik heb daar moeite mee. Zeker als je al 15 jaar gescheiden bent, dan heb je echt tijd genoeg gehad om dingen op orde te brengen.

Helemaal mee eens! 
En ik vind ook met 21 jaar kan het kind ook zelf de verantwoordelijkheid nemen. Ga in gesprek wat ouder bij kan dragen en wat er verwacht wordt. Leren met je financiën om te gaan en dingen zelf regelen. 

MamaE schreef op 26-07-2025 om 15:54:

[..]

Ergo, als je kind uit huis gaat mag die van BEIDE ouders een bijdrage verwachtten. 

Daglichtlamp schreef op 26-07-2025 om 09:01:

[..]

Kom op, een MBO-studie geeft wellicht maar 1 jaar kosten voor de ouders (want voor je 18 is school gratis). Je kunt best vragen aan kinderen om zelf ook bij te dragen als er geen geld is bij de ouders, maar bij 1 kind een jaar MBO betalen, en bij een ander kind HBO of universiteit is echt een heel groot verschil.

Hbo of uni is niet gratis tot 18. Als iemand mbo doet en krijgt een bijdrage van 350 euro en iemand anders doet hbob en krijgt ook een bijdrage van 350 euro. Dan is dat toch gewoon eerlijk? Wil diegene daarna nog hbo doen dan kan die dus wat geld opzij leggen.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.