Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Katniss

Katniss

18-10-2015 om 12:47

Lenen of niet, wie bepaalt dat?


Krullevaar

Krullevaar

22-10-2015 om 09:38

bloemetje

Ik kijk niet naar mijn man, maar spreek eerder ook uit eigen ervaring. Dat een hogere opleiding in mijn organisatie (overheid) vooral leidt naar middelmatige banen, want middelbaar opgeleiden wordt niet eens de kans geboden.

Wij hebben het ruim en daardoor ook de mogelijkheid om de kinderbijslag volledig te sparen voor de studie van de kinderen. Ik weet heel goed dat dat niet voor iedereen is weggelegd en ben daarom ook helemaal geen voorstander van het leenstelsel. Mijn man komt uit een arm gezin en heeft destijds juist goed van alle extra toelagen gebruik kunnen maken. Dat gun ik anderen ook. Om je diep in de schulden te steken en vervolgens een modaal salaris op te strijken (op FT basis ook nog), vind ik oneerlijk. Maar ja, je moet wel als je blijkbaar als middelbaar opgeleide geen kans meer maakt bij de overheid of grote organisaties.

Maar wat jij zegt over TO: ik vraag mij af in hoeverre ouders hun kinderen echt kunnen verbieden om te lenen. Als ze volwassen zijn, is het hun eigen keuze. Al zal die ongetwijfeld gekleurd worden door de mening van de ouders.

Angela67

Angela67

22-10-2015 om 09:48

krullevaar

het zal wel maar als eenling kun je daar niet zoveel aan doen. Ik ben in m'n eentje heel principieel over sommige dingen omdat ik me dat kan veroorloven (heeft geen invloed op welzijn/etc van kinderen of anderen om me heen). Ik noem maar een zijstraat: minder vlees en zuivel consumeren. Ik snap ook wel dat ik in m'n eentje daar de wereld niet mee verander, maar toch vind ik het belangrijk om zelf dat te doen.

Mijn kinderen niet stimuleren om HBO te doen omdat de wereld toch aan het veranderen is, daarbij werkt dit niet. Kansen voor hun worden (nog?) kleiner en ik verander er niets mee.

Dus misschien heb je gelijk maar ik denk niet dat iemand om deze redenen een andere insteek zou kiezen voor zijn of haar kinderen.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2015 om 09:58

Krullevaar

"Voor hun generatie wordt het echt anders als voor onze generatie."

Ach, Krullevaar, toen ik van school kwam zouden we nooit meer vast werk kunnen krijgen. Den Uijl hield alarmerende toespraken. De olie raakte op. En dan was er nog een of andere club van Rome. Het zag er echt niet best uit. (het is trouwens: 'dan voor onze generatie')

En inderdaad, sommige van mijn toenmalige klasgenoten hebben het niet zo breed. Dat komt door hun studie maar eigenlijk vooral door hun instelling, gebrek aan ambitie en pech (?) met relaties.

In woon in een ongeveer twee keer zo groot huis als mijn ouders, ga op zeer verre vakanties en heb toegang tot de meest fantastische technologien (die overigens geen reet meer kosten). Als ik me even kwaad maak begin ik morgen een nieuw winstgevend bedrijf vanachter mijn burootje.

"Lees maar, het wordt echt voorspeld. Al kan niemand echt voorspellen hoe het in 2030 zal zijn."

Inderdaad, dat kunnen we niet. Er zijn ook mensen die voorspellen dat we gaan verzuipen in de islamitische vluchtelingen. We zullen er maar het beste van hopen en vertrouwen hebben in de capaciteiten van onze afstammelingen. Ik vermoed wel dat je persoonlijke inzet en talenten in de toekomst (nog) belangrijker worden dan een papiertje, maar dat lijkt mij eigenlijk alleen maar goed. Maar als je de combinatie van alledrie hebt, papier + ambitie + talent ligt de wereld voor je open.

Dat voorspel ik.

Moni

Moni

22-10-2015 om 10:24

Welke schaal vind jij middelmatig Krullevaar?

Je schrijft: "Dat een hogere opleiding in mijn organisatie (overheid) vooral leidt naar middelmatige banen, want middelbaar opgeleiden wordt niet eens de kans geboden."

Ik ken de salarisschalen van de overheid. Welke schalen bedoel jij met middelmatige banen?

Niki73

Niki73

22-10-2015 om 13:25

Katniss en Ginny

Katniss, ik bedoelde natuurlijk niet dat universitair geschoolden elk jaar 6% loonsverhoging krijgen. Zou wel leuk zijn. Ik heb hier al heel wat jaren de nullijn moeten slikken, helaas. Nee het is die "24% als je 4 jaar gestudeerd hebt" maar dus nog net iets meer omdat het % op % is. En nogal sectorafhankelijk, zoals je hier al leest. Het is een gemiddelde.

Ginny, ik betaalde destijds ook rente op mijn studieschuld. Ik heb de rente nu niet paraat, het staat me bij dat het destijds 3,5% was. Ah, kijk eens hier: http://www.z24.nl/geld/studielening-nog-nooit-zo-goedkoop. 0,6%, waar hebben we het nog over? Dan snap ik dat sommige slimmeriken de lening aanvragen maar niet gebruiken en laten staan om later een huis (mede) mee te financieren.

Ik heb zelf trouwens gewerkt én geleend (bovenop de basisbeurs). Ik maakte tijdens mijn studie kantoren schoon in de avond, 6-10 uur per week. Het was geen typisch studentenbaantje, er werkten schoonmakers van alle leeftijden. Ik kreeg een onregelmatigheidstoeslag en het was goed te combineren met mijn studie. De studenten waren ook gewoon in dienst bij het schoonmaakbedrijf, we waren dus geen uitzendkrachten. Dat bestaat tegenwoordig niet meer, vrees ik.

Miraya

Miraya

22-10-2015 om 16:21

maar Krullevaar

'Op dit moment gaat 50% van de leerlingen naar het HAVO/VWO'

Je gaat er dna ook vanuit dat alle HAVO/VWO leerlingen daarna naar het HBO of de universiteit gaan. Maar dat is helemaal niet zo. Er zijn zat leerlingen die na de HAVO meteen gaan werken, of naar het MBO gaan. En lang niet alle VWO-ers gaan studeren (en maken die studie ook af).

Krullevaar

Krullevaar

22-10-2015 om 22:13

reactie

@Miraya: heb je de links gelezen? Nu al is 38% van de 25-34 jarigen hoogopgeleid. Dat percentage zal alleen maar stijgen en er wordt voorspeld dat in 2030 meer dan de helft van de (gehele) beroepsbevolking hoogopgeleid is, met een nog hoger percentage onder de jongeren. Het is geen pleidooi om dan maar niet te studeren, maar het zal wel consequenties hebben.

@Moni: Ik heb even op intranet gekeken, het waren vroeger Hay schalen bijv. 9-11 voor HBO/WO banen waarvoor 5 jaar relevante werkervaring wordt gevraagd. Nu heten de schalen anders bij ons. Maar wellicht moet ik mijn verwachtingen bijstellen, als ik soms starterssalarissen hoor schrik ik me rot en denk ik dat ze uitgebuit worden. Ik begon na mijn HEAO met 2000 bruto in de maand en daar lijkt in 18 jaar tijd voor de huidige starters niet veel bijgekomen.

Moni

Moni

22-10-2015 om 22:21

Maar wat is nou een middelmatige baan voor jou?

Is die alleen middelmatig omdat er een middelmatig salaris aan vast hangt?
Of bedoel je de inhoud van de baan?

Laten we uitgaan van 5 jaar relevante werkervaring.

Ik denk dat schaal 9 nog steeds normaal is voor startende hbo-ers.
Er zijn maar weinig hbo-academici die boven schaal 12 uitkomen.

Krullevaar

Krullevaar

22-10-2015 om 22:31

Moni

Allebei.

Het verbaast mij dat er HBO/WO wordt gevraagd voor mensen die websites bijhouden en newsletters versturen. Die dus niet de content schrijven, maar alleen teksten in het CMS zetten en zich ook niet bezighouden met technische zaken aan de achterkant van de websites.

Maar ja, het kan. Inhoudelijk is dat m.i. een baan die prima door een MBO'er gedaan kan worden. Maar ook allerlei support achtige rollen die vroeger door MBO'ers gedaan werden.

Moni

Moni

22-10-2015 om 22:42

Maar nu de schaal?

Die baan websites bijhouden en newsletters versturen. Welke schaal is dat?
En tot welke schaal vind jij dan middelmatig voor een academicus met vijf jaar ervaring?

Krullevaar

Krullevaar

22-10-2015 om 23:04

schaal

Dat is schaal 9 en 10.

Geen idee, zo denk ik er niet over. Wel dat ik het banen vindt die niet per se door hogeropgeleiden hoeven te worden ingevuld. En dat ik me afvraag wat iemand met HBO+WO bezielt om de hele dag newsletters te versturen, dat is alleen maar knippen & plakken in de juiste velden. Waarschijnlijk dan toch de crisis he, het is een baan. Sollicitanten genoeg voor deze jobs en bij HR denken ze toch: hoe hoger opgeleid, hoe beter.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2015 om 23:14

Dat is toch prima betaald?

Schaal 9 of 10. Waar praat je dan bruto over?
In gemeenteland is het max. Van schaal 10 net geen 4.000 bruto bij een 36 urige werkweek.
Daar hoef je geen armoei van te lijden. Ken collega's die daarmee in hun eentje een compleet gezin van onderhouden en daar aardig in slagen.

En verder hoef je mij niet te overtuigen. Het is een kopstaart redenering. Je schets een vrij extreme situatie en maakt dan dikke paniek omdat die situatie niet de standaard is. Nee 5x modaal is een heel ruim salaris. En dus niet de standaard. En schaal 9 of 10 voor mbo+ niveau werk is ook aardig betaald, zelfs voor een hbo+er.

Krullevaar

Krullevaar

22-10-2015 om 23:38

Ginny

We gaan nu wel heel erg door op 1 ding uit mijn verhaal en dat was niet eens wat ik wilde zeggen. Maar als je het echt wilt weten, schaal 9 loopt bij ons van ca 2450 tot 3550. Dus mijn 35 jarige collega zal op ongeveer 3100 zitten. Dat vind ik dan niet echt een HBO salaris nee, met amper doorgroeimogelijkheden. Ik werk bij een overheidsonderdeel, niet in gemeenteland.

Kan best dat ik mijn normen moet bijstellen hoor (en dan heb ik het niet over mijn man. Ik noemde dat sowieso al schofterig veel)

Jij verwacht geen overaanbod van hoger opgeleiden? Ik denk dat onze kinderen zich later op andere vaardigheden moeten onderscheiden. Behalve een hogere opleiding zullen ze ook ergens in uit moeten blinken om op te vallen.

Mama

Mama

23-10-2015 om 00:33

Tja

Volgens mij wonen we bijna allemaal in grotere huizen dan onze ouders op onze leeftijd deden. Zelfs de studentenkamers zijn een stuk luxer dan voorheen.
Ik ben een absolute tegenstander van het leenstelsel. Vooral omdat het ongelijkheid versterkt. Maar om nu te zeggen dat studenten het slecht hebben: nee. Durf te lenen voor een studie! Zo was het voor de basisbeurs ook. Dat zijn de mensen die voor 1983 afgestudeerden. En met die mensen is het ook allemaal goed gekomen, ondanks de enorme werkloosheid van de jaren 80.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-10-2015 om 00:41

Beste Krullevaar

In gemeenteland is dat een prima salaris voor een hbo-er met een jaar of wat ervaring. Meeste hbo-ers zitten in schaal 9 of 10.
Denk toch echt dat je beeld niet helemaal reëel is.

En nee ik verwacht geen overaanbod. Ik verwacht, zoals ik al zei, een hoger niveau onderwijs. Daar werkt namelijk altijd erg graag naar gemiddelden en peergroepen toe.

Miraya

Miraya

23-10-2015 om 08:21

klopt mama

'Volgens mij wonen we bijna allemaal in grotere huizen dan onze ouders op onze leeftijd deden. Zelfs de studentenkamers zijn een stuk luxer dan voorheen.'

Ik heb eens een hele discussie gehad met mijn dochter. Zij vond het zielig dat een buurmeisje van 16 een kamer had die 'maar' 3 bij 4 meter was. Want op die leeftijd wil je toch een 'masterbedroom'! Toen ik haar uitlegde dat mijn slaapkamer vroeger ongeveer 2 bij 3 meter was, en dat wij niet eens arm waren, was ze echt met stomheid geslagen.

bloemetje

bloemetje

23-10-2015 om 09:20

dus?

"Dus mijn 35 jarige collega zal op ongeveer 3100 zitten. Dat vind ik dan niet echt een HBO salaris nee, met amper doorgroeimogelijkheden."

Maar een uitstekend salaris gezien de werkzaamheden. En ik snap dus goed dat er mensen zijn die die baan willen hebben, ook HBO'ers. Een lekkere eenvoudige baan waarvoor je een salaris krijgt dat (als je aan je max zit) ongeveer 800 euro p/m (!!) boven modaal zit. En dat er amper doorgroeimogelijkheden zijn? Eh.... als iemand wil doorgroeien, dan gaat ie gewoon op zoek naar een andere baan. Binnen de organisatie en anders er buiten. Als je meer wil, dan is dat er. Maar dan moet je er wel voor aan de bak. Maar als een 35-jarige HBO'er dit werk al jaren doet, dan is er waarschijnlijk gewoon wat anders aan de hand. Deze persoon is waarschijnlijk erg tevreden. Niet teveel verantwoordelijkheden, niet te complex en om 17 uur is je werk ook echt klaar. Er zijn massa's mensen die dat heerlijk vinden. En dan ook nog eens flink boven modaal uitbetaald.

Katniss

Katniss

23-10-2015 om 09:39

Leidinggevend

Bij mijn organisatie zit een leidinggevende van een ondersteunend of laag uitvoerend team in schaal 9 of 10. Van die mensen wordt ook verwacht dat ze een hbo-opleiding hebben (of halen, bij doorgroei). Juist bij die teams is het een zware baan, met veel gezeur, die veel vraagt van je leidinggevende kwaliteiten. Mijn eigen leidinggevende verdient haar schaal 14 een stuk makkelijker (voor schaal 12+ is wo dan wel vereist).
Een uitvoerend hbo'er zit bij ons in schaal 11. Dat vind ik best aardig betaald voor wat je ervoor moet doen. Dat is dan alleen in het primair proces, want een arbeidsjurist (wo) zit in 10/11, en personeelsfunctionarissen (hbo) in 8 of 9.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

23-10-2015 om 11:16

hier besluit het kind of het wil lenen of niet.

Even terug naar het onderwerp:

Hier bepalen de kinderen zelf of ze willen lenen of niet.

Bij onze oudste was de afspraak heel simpel: als jij niet bijleent, en je inzet op school, dan kun je schuldenvrij je opleiding afronden. Dan betalen wij de opleiding. Als jij toch besluit om bij te lenen, dan kan dat, maar dan betaal je dat zelf terug.

voor onze jongste (die onder het nieuwe stelsel valt en 18 is) betalen wij op dit moment alles. Dus school, boeken, reiskosten etc. Hij heeft heel bewust geen studiefinanciering aangevraagd. (doet een mbo4 opleiding)
Na deze opleiding kan hij of gaan werken, of besluiten om een hbo opleiding te gaan volgen. Voor die HBO opleiding heeft hij dan nog zijn volledige studiebeurs (mbt jaren)
Wil hij dat niet, dan is hij in staat om schuldenvrij zijn broek op te houden met zijn huidige opleiding.

Mama

Mama

23-10-2015 om 21:00

Sinbads vrouw ik snap je niet

Voor mbo kan je nog gewoon de basisbeurs krijgen. Geen probleem. En dan evt later op hbo val je in het leenstelsel.
Waarom geen basisbeurs en ov? Je bent een dief van je eigen portemonnee!
Het leenstelsel geldt alleen voor hbo en universiteit, niet voor mbo! Dat is gewoon nog een gratis basisbeurs en gratis ov. Eníge eis is dat je je mbo diploma binnen 10 haar haalt. Dus thuiswonende elke maand ongeveer 80 euro en de OV kaart gratis.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

23-10-2015 om 21:18

Mama

Thans, dan heb ik ooit ergens een leesfout gemaakt

Mama

Mama

23-10-2015 om 21:52

mams

mams

23-10-2015 om 22:32

mama

Mama, ik begrijp toch echt dat je in onze situatie,dochter net 16,net begonnen op mbo 4 ,toch echt pas vanaf 18 jaar iets kan krijgen.
Ov zeker pas in 2017,maar ook wij betalen dus alles zelf.

Mama

Mama

23-10-2015 om 22:53

Klopt mams! Maar sinbad had het over een 18 jarige!

Maar 16 en 17 jarigen op mbo krijgen wel kinderbijslag. En hoeven geen schoolgeld te betalen.
Bij Sinbad ging het om een 18 jarige mbo-er! Die moet schoolgeld betalen. Die kan gewoon basisbeurs aanvragen. Thuiswonend ongeveer 80 euro, uitwonend ongeveer 280 euro. En dus vanaf nu nog 18 een gratis OV.

Katniss

Katniss

23-10-2015 om 23:04

Wat gek

Waarom krijgen mbo'ers nog wel gratis geld dan? Krijgen hbo/wo'ers nog wel een 'gratis' Ov-kaart?

Mama

Mama

23-10-2015 om 23:14

Kattnis

Ja ook al leen je niets, je kan als hbo/ uni student een ov kaart krijgen
En het idee achter gratis basisbeurs van mbo is dat bij lenen niet verwacht kan worden dat deze lening makkelijk terug betaald kan worden EN dat je sowieso nog een mbo diploma moet hebben als startkwalificatie. Je mag niet zomaar stoppen na vmbo.

Jamie

Jamie

23-10-2015 om 23:21

precies

Met je havo of vwo diploma wat je 'gratis' kon halen heb je al een startkwalificatie, met een vmbo diploma niet. Dat is het verschil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.