Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Logeren en verantwoordelijkgeid

Kimdekim schreef op 03-04-2026 om 08:34:

De jongen was heel dronken Inderdaad

Oh die is ook zichzelf mooi te stom af geweest dan met zn gezuip! Tandje minder en hij had een meisje in zn bed gehad die avond.

Maar nee hoor Kim, dit kunnen ze allemaal zelf regelen, niet jouw verantwoordelijkheid. 

Kimdekim schreef op 03-04-2026 om 08:26:

[..]

Ik ben ook groot voorstander van samen uit samen thuis. En dat zal vast ook meegespeeld hebben waarom ze uiteindelijk toch naar mijn huis zijn gegaan. Overigens waren de meiden niet dronken, en zijn er ook meiden die helemaal geen spijt krijgen van een avond met een voor hen onbekende jongen. Zeker als mensen die je goed kent, deze jongen wel kennen ( dus niet onveilig). Op deze leeftijd heb je jongeren die een wat lossere en wat behoudende moraal hebben.

Dan is er misschien iets misgegaan in je OP, want daarin staat een wat misvormde zin waaruit ik opmaakte dat vriendin zo dronken was, dat ze daarom niet meer meer met die jongen meegegaan was. Toen schoot dat verhaal met die Leuvense student me binnen. Ik heb geen oordeel over onenightstands (die we in mijn tijd WOP's noemden trouwens, zo bleu ben ik ook weer niet), maar in combinatie met overmatig drankgebruik kan tegenwoordig  wel tot nare misverstanden leiden.

kenfan schreef op 03-04-2026 om 09:28:

[..]

Dan is er misschien iets misgegaan in je OP, want daarin staat een wat misvormde zin waaruit ik opmaakte dat vriendin zo dronken was, dat ze daarom niet meer meer met die jongen meegegaan was. Toen schoot dat verhaal met die Leuvense student me binnen. Ik heb geen oordeel over onenightstands (die we in mijn tijd WOP's noemden trouwens, zo bleu ben ik ook weer niet), maar in combinatie met overmatig drankgebruik kan tegenwoordig wel tot nare misverstanden leiden.

Vervang de het woordje door (waarschijnlijk de typefout/autocorrectfout) door die, en de jongen is dronken. 

Ik snap niet dat jij leest dat het meisje dronken was. 

Ik las dat ook hoor. Je hersens skippen graag dingen waar ze geen chocola van kunnen maken, in dit geval ‘door’. En dan staat er: Vriendin wilde graag bij die jongen blijven slapen maar was zo dronken dat etc. waardoor dronken op vriendin lijkt te slaan. 

Kampeerder schreef op 03-04-2026 om 09:56:

[..]

Vervang de het woordje door (waarschijnlijk de typefout/autocorrectfout) door die, en de jongen is dronken.

Ik snap het wel, ik las het zelf ook zo.

Oog

Oog

03-04-2026 om 11:42

Toch even een ander geluid. Het valt me op dat jij de vriendin wél verantwoordelijk houdt voor de veiligheid van je dochter (je zou er een punt van hebben gemaakt als jouw dochter alleen had moeten fietsen doordat vriendin bij die jongen was blijven slapen), maar niet andersom.
Veiligheid gaat niet alleen over alleen fietsen. Het gaat ook om opdringerig gedrag, dronkenschap, en ja: ook over onbezonnen domme acties. Stel je voor: met een dronken kop zou vriendin besluiten om op de spoorweg te gaan liggen. Zou je dan ook zeggen: “ach ja. Ze is volwassen hè, eigen keus”.  Als je samen op pad gaat, let je een beetje op elkaar. En als de vriendin wél dronken was geweest zou het jouw dochter hebben gesierd dat ze jou/ de ouders van de vriendin/ iemand anders zou hebben gebeld om de zorg over te nemen.

Als de vriendin wel bij die jongen was blijven slapen en jij had dat de volgende ochtend gehoord, zou ik me wel vervelend hebben gevoeld in jouw plaats. Want ik vind het wel jouw verantwoordelijkheid. Ze kunnen dan wel 18 zijn, dat maakt ze niet ineens compleet volwassen met alle verantwoordelijkheid, en zelfredzaamheid en zelfstandigheid die hier nu gesuggereerd wordt. Wat een onzin zeg. Het wemelt hier van de draadjes over wat kinderen van die leeftijd allemaal doen of juist niet doen en hoe daarin te ondersteunen. Maar dat gaat natuurlijk altijd om de eigen bloedjes. Bij die van een ander ligt dat natuurlijk allemaal heeeeel anders.

Met 18 zijn ze volwassen. En als ze dan intiem met iemand willen zijn is dat niet jouw verantwoordelijkheid. Ik zou alleen wel aangegeven dat er alleen mensen blijven slapen die bekend zijn bij jou (dus eerst voorstellen. En vooraf aankondigingen. Geen wildvreemde persoon in de badkamer in de ochtend. 

Verder dochter voorlichting geven dat ze geen seks moet hebben met zwaar beschonken mensen. Die gaan vaak over grenzen en presteren ook nog eens weinig tot niets. 

Sleutel onder de mat/bloempot of in een Sleutelkastje bij de deur. Een stuk veiliger dan meenemen tijdens het uitgaan. 

En dat een vriendin toch elders blijft slapen zou ik niet zo'n probleem van maken. Dat is aan haar. 

Kimdekim

Kimdekim

03-04-2026 om 15:54 Topicstarter

Oog schreef op 03-04-2026 om 11:42:

Toch even een ander geluid. Het valt me op dat jij de vriendin wél verantwoordelijk houdt voor de veiligheid van je dochter (je zou er een punt van hebben gemaakt als jouw dochter alleen had moeten fietsen doordat vriendin bij die jongen was blijven slapen), maar niet andersom.
Veiligheid gaat niet alleen over alleen fietsen. Het gaat ook om opdringerig gedrag, dronkenschap, en ja: ook over onbezonnen domme acties. Stel je voor: met een dronken kop zou vriendin besluiten om op de spoorweg te gaan liggen. Zou je dan ook zeggen: “ach ja. Ze is volwassen hè, eigen keus”. Als je samen op pad gaat, let je een beetje op elkaar. En als de vriendin wél dronken was geweest zou het jouw dochter hebben gesierd dat ze jou/ de ouders van de vriendin/ iemand anders zou hebben gebeld om de zorg over te nemen.

Als de vriendin wel bij die jongen was blijven slapen en jij had dat de volgende ochtend gehoord, zou ik me wel vervelend hebben gevoeld in jouw plaats. Want ik vind het wel jouw verantwoordelijkheid. Ze kunnen dan wel 18 zijn, dat maakt ze niet ineens compleet volwassen met alle verantwoordelijkheid, en zelfredzaamheid en zelfstandigheid die hier nu gesuggereerd wordt. Wat een onzin zeg. Het wemelt hier van de draadjes over wat kinderen van die leeftijd allemaal doen of juist niet doen en hoe daarin te ondersteunen. Maar dat gaat natuurlijk altijd om de eigen bloedjes. Bij die van een ander ligt dat natuurlijk allemaal heeeeel anders.

Nee nee, ik hou vriendin niet verantwoordelijk want ik weet zeker dat dochter me gebeld zou hebben als ze niet veilig thuis kon komen.  Als het andersom was geweest( dus als dochter zijn had in een nacht met een jongen (waar ze overigens echt niet doet)) en dochter had vriendin alleen naar huis laten gaan zou ik ook echt not amused zijn geweest.  

Ik vind het raar dat je suggereert dat ik er anders in sta omdat het een kind van een ander is.  Als mijn eigen dochter bij een jongen blijft slapen vind ik op deze leeftijd ook haar eigen keus.  Als je maar even laat weten waar je bent en dat je dus niet naar huis komt.  Ik ga ervan uit dat andere kinderen ook dat soort afspraken met hun ouders hebben dus dat moeten zij dan met hun eigen ouders regelen. 

Je vergelijking met het spoor vind ik gek.  Van seks ga je zelden dood en van op het spoor liggen doorgaans wel. 

Kimdekim

Kimdekim

03-04-2026 om 15:55 Topicstarter

Kampeerder schreef op 03-04-2026 om 09:56:

[..]

Idd autocorrect. 

Maar goed nu is het duidelijk toch? meiden niet dronken, jongen op het einde van de avond wel.  

Kimdekim

Kimdekim

03-04-2026 om 15:58 Topicstarter

Izza schreef op 03-04-2026 om 14:18:

Met 18 zijn ze volwassen. En als ze dan intiem met iemand willen zijn is dat niet jouw verantwoordelijkheid. Ik zou alleen wel aangegeven dat er alleen mensen blijven slapen die bekend zijn bij jou (dus eerst voorstellen. En vooraf aankondigingen. Geen wildvreemde persoon in de badkamer in de ochtend.

Verder dochter voorlichting geven dat ze geen seks moet hebben met zwaar beschonken mensen. Die gaan vaak over grenzen en presteren ook nog eens weinig tot niets.

Sleutel onder de mat/bloempot of in een Sleutelkastje bij de deur. Een stuk veiliger dan meenemen tijdens het uitgaan.

En dat een vriendin toch elders blijft slapen zou ik niet zo'n probleem van maken. Dat is aan haar.

Ik zag laatst een programma voorbij flitsen waar een zoon van het gezin iemand had laten "slapen". De vader zei dat bij hun de regel was,  wie blijft slapen blijft ontbijten.  Dat vond ik wel een mooie.  Met dochter heb ik ook afgesproken dat ze me appt als iemand blijft slapen. Nou gaat het in haar geval alleen maar over bekende vriendinnen dus dat maakt het heel wat gemakkelijker.  Vreemde jongens in de ochtend zou ik ook een beetje wennen vinden hoor.  

Oog schreef op 03-04-2026 om 11:42:

Veiligheid gaat niet alleen over alleen fietsen. Het gaat ook om opdringerig gedrag, dronkenschap, en ja: ook over onbezonnen domme acties. Stel je voor: met een dronken kop zou vriendin besluiten om op de spoorweg te gaan liggen. Zou je dan ook zeggen: “ach ja. Ze is volwassen hè, eigen keus”. Als je samen op pad gaat, let je een beetje op elkaar. En als de vriendin wél dronken was geweest zou het jouw dochter hebben gesierd dat ze jou/ de ouders van de vriendin/ iemand anders zou hebben gebeld om de zorg over te nemen.

Je kan de meiden wel verantwoordelijk houden voor elkaars veiligheid maar als ouder heb je toch totaal geen zich en invloed meer op wat deze volwassen kinderen doen? Hoe had deze moeder kunnen voorkomen dat vriendin van dochter met een jongen mee gaat na het uitgaan? Ik zie als ouder totaal niet wat mijn kinderen en hun vrienden doen s'nachts. Het enige wat ik kan doen is het gesprek aangaan met mijn kinderen en dan moet je maar hopen dat ze op elkaar 'passen'.

Je kent kind nauwelijks en ze is toch echt volwassen. Jij hebt geen enkele verantwoordelijkheid.

Ik zou het misschien nog net iets anders vinden als het mijn kind haar bestie is die ze kent sinds ze 5 zijn. Maar kind is 19, dus als die in een ander bed wil belanden dan gepland ... veel plezier.

Kimdekim schreef op 03-04-2026 om 15:58:

[..]

Ik zag laatst een programma voorbij flitsen waar een zoon van het gezin iemand had laten "slapen". De vader zei dat bij hun de regel was, wie blijft slapen blijft ontbijten. Dat vond ik wel een mooie. Met dochter heb ik ook afgesproken dat ze me appt als iemand blijft slapen. Nou gaat het in haar geval alleen maar over bekende vriendinnen dus dat maakt het heel wat gemakkelijker. Vreemde jongens in de ochtend zou ik ook een beetje wennen vinden hoor.

Ik vind je heel mild.

Kimdekim

Kimdekim

03-04-2026 om 21:05 Topicstarter

Euphoria schreef op 03-04-2026 om 20:25:

[..]

Ik vind je heel mild.

Hoezo?

God ik ben blij dat dit nog even duurt, ik denk dat ik een toeval krijg als er ineens een rando in mijn badkamer staat des morgens.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.