Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-04-2026 om 21:14
Het is een beetje een wat als vraag naar aanleiding van een situatie hier.
Beetje achtergrond: mijn dochter is 18. Ze heeft op het werk leuke collega's leren kennen en 1 meisje is een echte vriendin geworden. Ik ken het meisje wel maar haar ouders niet. Het meisje is 19 of bijna 19. Het wel van mijn dochter is wat verder weg van ons huis dus haar collega's gaan meestal niet stappen in de stad waar mijn dochter gaat. Nu was er laatst een feestje en mijn dochter had een kaartje over. De vriendin van haar werk wilde wel mee en daarna zouden ze gaan stappen in onze stad. Daarna zou ze hier blijven slapen omdat ze niet alleen terug wilde naar haar dorp. Helemaal prima.
De meiden kwamen super laat ( of vroeg) thuis ( zonder sleutel dus ik werd wakker) Het bleek dat de vriendin via snap een jongen had leren kennen die ook in ons dorp woont. Mijn dochter kent hem omdat zij een vriend van hem goed kent. Ze hebben dus die avond met elkaar opgetrokken en vriendin en jongen hadden iets gekregen. Vriendin wilde bij de jongen blijven slapen maar door was zo dronken dat ze uiteindelijk toch bij ons was blijven slapen. Dit vertelde ze me dus toen ze thuis kwamen.
Ik moest de volgende dag werken dus ik vertelde tegen collega dat ze me wakker hadden gebeld om 7 uur en dat ik dus naar niet meer naar bed was gegaan. Mijn collega zei dat ik zeker boos was geworden als het meisje bij die jongen had geslapen want ze was nu toch mijn verantwoordelijkheid. Ik was een beetje verbaasd want ik voel het helemaal niet als mijn verantwoordelijkheid. Meisje is volwassen. Als ze bij die jongen was blijven slapen ( maar niet dochter alleen maar huis had laten gaan) had ik daar niks van gevonden. Ik vroeg dus af wat het forum ervan vindt. Ben je verantwoordelijk voor een loge of niet?
Chips kan de titel niet meer veranderen. Verantwoordelijkheid uiteraard.
05-04-2026 om 11:36
het hele ontbijt probleem is natuurlijk te ondervangen door geen gezamelijk ontbijt te willen.
My god, ik moet er niet aan denken om elk weekend samen te ontbijten. Überhaupt samen ontbijten. Geef mij mijn thee en rust. Geen beweging, geen geluid, al helemaal geen eetgeluiden van anderen als ik mijn dag start.
05-04-2026 om 12:17
Ysenda schreef op 05-04-2026 om 11:36:
het hele ontbijt probleem is natuurlijk te ondervangen door geen gezamelijk ontbijt te willen.
My god, ik moet er niet aan denken om elk weekend samen te ontbijten. Überhaupt samen ontbijten. Geef mij mijn thee en rust. Geen beweging, geen geluid, al helemaal geen eetgeluiden van anderen als ik mijn dag start.
Ik weet ook eigenijk niet hoe dat zou moeten. Mijn kinderen rollen na een stapavond beduidend later hun bed uit dan wij. Ik zou verhongeren als ik op hun zou moeten wachten.
05-04-2026 om 12:22
kenfan schreef op 05-04-2026 om 10:52:
De stapstraat in mijn woonplaats - een van de langstem zo niet de langste in Nederland - kwam gisteravond nog ter sprake. Die is berucht om het uitgaansgeweld, en volgens mijn kinderen was/is er rond sluitingstijd altijd gedonder met vechtpartijen vnl tussen dronken jongens uit de omringende dorpen. Er staat ook politie te paard paraat. Als het om een vergelijkbaar uitgaansgebied gaat, kan ik die reactie van die collega nog wel plaatsen. Al blijft het de verantwoordelijkheid van dat meisje zelf. Ik zou me wel afvragen of ze jullie logeeradres niet gebruikt als dekmantel voor romantische escapades tegenover haar eigen behoudender ouders.
Ik heb geen mening hoe andere ouders het aanpakken. Hier was in ieder geval de huisregel dat een vastere partner kon blijven slapen, maar wij geen hadden opgepikte avontuurtjes aan te treffen in de badkamer of ontbijttafel. Een beetje wederzijdse discretie tussen ouders en kinderen op dit gebied vind ik wel zo fijn.
Ik heb zo maar het gevoel dat het om dezelfde straat gaat. Hier gaat dochter regelmatig rond sluitingstijd naar huis maar ze blijft weg van alle problemen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze zich onveilig voelde. Wij adviseren overigens wel om minimaal een half uur voor sluitingstijd te gaan maar ja advies wordt niet altijd opgevolgd.
Collega van dochter was zeker niet van plan om bij de jongen te slapen voordat de afspraak om te logeren gemaakt was. Denk echt dat het in the heat of the moment was.